کد خبر 320034
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳

گرچه مدت‌هاست بر آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به‌عنوان تکلیف قانونی تاکید می‌شود، اما ضعف اطلاع‌رسانی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی این صنعت بسیار مشهود بوده و پارادوکس‌های متعددی در این زمینه به چشم می‌خورد.

 به گزارش مشرق، یکی از وعده‌های وزیر راه و شهرسازی پس از اخذ رای اعتماد مجلس اجرای تکلیف قانونی برنامه پنجم توسعه در خصوص آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بود. عباس آخوندی اسفندماه گذشته از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تا اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت تمام محاسبات این کار انجام شده است.

این در حالی بود که در موعد مقرر خبری از آزادسازی قیمت‌ها نشد. اواخر اردیبهشت ماه نیز قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از متنوع‌سازی و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از 28 اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد.

اظهاراتی که البته با واکنش جالب علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مواجه شد: «اعلام زمان آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جزو وظایف رئیس شورای عالی هواپیمایی است. تعرفه های آزادسازی قیمت بلیط هواپیما تصویب شده اما زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست. به طور قطع آزادسازی قیمت بلیط هواپیما در نیمه نخست سال جاری اجرایی می شود.

اما در یکماه اخیر سازمان هواپیمایی نتوانسته به وظیفه خود عمل کند و هر چه زمان می‌گذرد بر ابهامات مربوط به میزان افزایش قیمت‌ها و زمان اجرای آزادسازی بلیت هواپیما افزوده می شود.

اعلام خبر تکراری اجرای متنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما در هفته گذشته یکی از معدود اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری بوده و متاسفانه  اطلاع‌رسانی شفافی در این زمینه نداشته است.

اوایل خردادماه سال‌جاری جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی برگزار شد که در آن از ایرلاین‌ها خواسته شد همکاری تنگاتنگ شرکت‌ها در اجرای دستورالعمل 11 ماده‌ای نظارت بر اجرای طرح آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی داشته باشند.

از آن تاریخ به بعد به جز یک سری پارادوکس‌ مورد دیگری در بین متولیان حوزه حمل‌ونقل هوایی دیده نشده است. چه آن‌که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی می‌گوید متنوع‌سازی قیمت بلیت از 28 اردیبهشت آغاز شده است، اما رئیس سازمان هواپیمایی خبر می‌دهد که تنوع‌سازی قیمت بلیت از هفته جاری (هفته آخر خردادماه) اجرایی می‌شود.

واقعیت آن است که نه تکلیف قانونی برنامه پنجم توسعه و نه تکلیف مردم (مصرف‌کنندگان) در بحث آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مشخص نیست.

در این‌که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما یک اختراع (در ایران) نیست هیچ تردیدی وجود ندارد، اما باید به این نکته مهم  و اساسی توجه داشت که در حال حاضر کمتر کسی حتی دست‌اندرکاران صنعت حمل‌ونقل هوایی از جزئیات آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اطلاع دارند، این مسئله ممکن است به نارضایتی مصرف‌کنندگان منجر شود.

مصرف‌کنندگانی که سال‌هاست به حق و حقوق آنها در حمل‌ونقل هوایی کمترین توجه چندانی نشده است.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که متولی صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور همواره بر کاهش نرخ بلیت پس از آزادسازی تاکید کرده، اما بسیاری از مدیران شرکت‌های هواپیمایی (دولتی‌ها) به ضرص قاطع می‌گویند قیمت‌ها تا 40 درصد پس از آزادسازی افزایش می‌یابد. این هم یکی دیگر از پارادوکس‌های آزادسازی قیمت بلیت هواپیماست که تاکنون جواب روشنی به آن داده نشده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس