کد خبر 319869
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹

تفسیر مطلع‌الانوار، تفسیر روایی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) با رویکرد تاویلی چاپ شد.

گروه فرهنگی مشرق - دکتر سید عادل نادرعلی استاد دانشگاه رازی کرمانشاه و نویسنده‌ی این تفسیر ارزشمند، آن‌را در پنج جلد به چاپ رسانیده است. روش تفسیری مطلع‌الانوار ترکیبی از روش تفسیری روایی و روش تاویلی است و جزو معدود تفاسیر کامل عرفانی شیعی است. تفسیر مطلع‌الانوار تفسیر کامل قرآن است که به صورت ترتیبی نوشته شده است. این تفسیر عرفانی-روایی با سوره‌ی حمد شروع و با تفسیر سوره‌ی ناس به پایان می‌رسد. این تفسیر دارای پنج مقدمه است و در پنج جلد به نام پنج تن آل عبا نام‌گذاری شده که نام مبارک هریک از پنج تن در ابتدای هر جلد از مطلع‌الانوار آمده است. 

تفسیر مطلع‌الانوار؛ تفسیر روایی اهل‌بیت(ع)

روش تفسیری مفسر در این کتاب روش تفسیر روایی با رویکرد تاویلی است. بدین صورت که آیات به دسته‌های ۵ تا ۱۰تایی تقسیم شده‌اند. پس از ذکر هر دسته از آیات ترجمه‌ی آیات آمده است که نویسنده‌ی تفسیر خود اقدام به ترجمه‌ی آن‌ها نموده؛ هرچند نگاهی نیز به دیگر ترجمه‌ها داشته است. پس از بیان ترجمه‌ی ‌آیات، روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) پیرامون آن دسته از آیات گردآوری شده است. در این تفسیر تنها روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) آمده‌اند و از ذکر روایات عامه صرف‌نظر شده است. سپس ترجمه‌ی این روایات آمده است. پس از آن بخشی به نام تاویل و تبیین آمده که بیان‌کننده‌ی نکات باطنی و عرفانی آیات است. در این بخش مفسر با رویکردی تاویلی به بیان معنای باطنی و تاویل آیات قرآن پرداخته و از دیدگاهی عرفانی تفسیر آیات را بیان کرده است. این نکات عرفانی بیشتر ماخوذ و مستند از روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و مکاتب عرفانی شیعی اهل بیت هستند.

توجه به این نکته حایز اهمیت است که تفاسیر عرفانی شیعی که تفسیر کامل قرآن باشند در تاریخ شیعه انگشت‌شمار و تنها سه نمونه هستند. قدیمی‌ترین آن‌ها تفسیر المحیط الاعظم و البحر الخضم نوشته‌ی سید حیدر آملی است که تنها دو جلد آن به دست ما رسیده و مابقی آن در طول تاریخ از بین رفته است. تفسیر بیان‌السعاده فی مقامات العباده اثر سلطان محمد گنابادی معروف به سلطان‌علی‌شاه و تفسیر صفی.

نکته‌ی قابل توجه دیگر درباره‌ی این تفسیر روش تفسیری آن است. روش‌های تفسیری گوناگونی وجود دارند که مفسرین به کمک آن‌ها به بیان تفسیر می‌پردازند. روش تفسیری روایی با رویکرد تاویلی به عنوان ترکیب دو روش تفسیری برای نخستین بار است که ارایه می‌شود و مسبوق به سابقه نیست.
 
دکتر سید عادل نادرعلی متولد ۱۳۳۵ در بغداد است که پس از اخراج ایرانیان از عراق به همراه بستگان خود به ایران بازگشت. پس از تحصیلات در مقاطع کارشناسی الهیات دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس برای دوره‌ی دکتری به دانشگاه سنت جوزف بیروت عزیمت کرد. 

وی سابقه‌ي تدریس در دانشگاه‌های تهران، رازی کرمانشاه، دانشکده‌ی علوم قرآنی کرمانشاه، دانشگاه اراک، ایلام و دانشگاه آزاد را در کارنامه‌ی تدریس خود دارد.

تدریس دروس مختلف از جمله علوم حدیث، تفاسیر فلسفی – عرفانی قرآن، ادبیات عرب و دروس عرفانی از مهم‌ترین سرفصل‌های تدریسی این استاد دانشگاه بوده است. همچنین شرح متون عرفانی نظیر فصوص‌الحکم ابن عربی، الاشارات و التنبیهات ابن سینا، مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه امام خمینی و تفسیر فلسفی – عرفانی ملاصدرا از مهم‌ترین اقدامات وی در زمینه‌ی متون عرفانی بوده است.

تفسیر مطلع‌الانوار را انتشارات جوانان موفق در سال ۱۳۹۲ به چاپ رسانید و در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران نیز عرضه شد. از دیگر کتب نویسنده می‌توان به تاویل مفردات قرآنی، علوم حدیث و اصطلاحات آن، مساله فقر از دیدگاه قرآن و مردم، مختصری در آداب روزه متن ترجمه از محجه البیضا اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس