مراسم هم اندیشی رزمندگان و فرماندهان ادوار لشگر 10 سیدالشهدا(ع) به منظور بررسی نحوه تدوین تاریخ شفاهی لشگر روز گذشته در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش مشرق، مراسم هم اندیشی رزمندگان و فرماندهان ادوار لشگر 10 سیدالشهدا(ع) به منظور بررسی نحوه تدوین تاریخ شفاهی لشگر روز گذشته در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

نصیری: عدم ثبت خاطرات رزمندگان، ممکن است به تحریف دفاع مقدس منجر شود

سردار نصیری فرمانده سپاه سیدالشهدا(ع) در این مراسم با اشاره به دغدغه‌های امام خامنه‌ای در حوزه فرهنگ گفت: یکی از دغدغه‌های رهبری این است که ما ممکن است در حوزه فرهنگ آسیب‌های فراوانی ببینیم ما باید برای این دغدغه و در این زمینه فعالیت چشم گیری داشته باشیم مهمترین گنجینه‌ای که در این زمینه می‌تواند برای نسل ما قابل بهره برداری باشد موضوع دفاع مقدس است.

وی افزود: اگر خاطرات شما فرماندهان لشگر به رشته تحریر درنیاید و به کتاب و فیلمنامه تبدیل نشود شاید نسل‌های آینده چیزهایی جایگزین این فرهنگ کنند که به آسانی نتوان آن را جبران کرد. امروز می‌بینیم در زمانی که هنوز رزمندگان هشت سال دفاع مقدس حضور دارند کسانی می‌آیند و در دفاع مقدس شبهه ایجاد می‌کنندو ادامه این دفاع را بعد از عملیات بیت المقدس در برابر علامت سوال قرار می‌دهند این برای همه دردآور بوده است.

سردار نصیری با اشاره به ثبت خاطرات رزمندگان گفت: در تاریخ آن چیزی که خوب نگاه داشته می‌شود مورد خدشه هم قرار نمی‌گیرد حالا موضوع این است که چه کسی و چگونه به نگهداری این تاریخ کمک کند. ما در سپاه سیدالشهدا(ع) در این زمینه با تمام امکانات‌مان فعالیت داریم و تمام پشتیبانی خود را به این موضوع معطوف کرده‌ایم. مجموعه سپاه سیدالشهدا در بخش‌های مختلف این آمادگی را دارد تا تمام تلاشش را برای ثبت خاطرات رزمندگان در نظر بگیرد.

خضرایی:‌ در کنار تاکتیک‌های جنگ، باید رفتارهای دفاع مقدس را هم تبیین کنیم

سردار جواد خضرایی رئیس باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت در این مراسم با مقایسه عاشورای حضرت سیدالشهدا(ع) و مقاومت رزمندگان در دوران دفاع مقدس گفت: حدود 1335 سال از واقعه عاشورای سیدالشهدا(ع) گذشته است. یک روز عاشورا آنقدر بر زندگی ما جریان رفتار پیدا کرده که تقریبا همه ما معنوس با رفتار امام حسین(ع) و اصحابش شده‌ایم به ویژه در ایام محرم در هر خانه‌ای غلغله به پاست این حماسه و شوری است که می‌تواند تاریخ ساز باشد. این تاریخ با عظمت نه تنها نسل‌های گذشته بلکه بی‌شک نسل‌های آینده را مورد رهبری قرار خواهد داد. در دفاع مقدس نیز صحنه‌های هم ردیف عاشورا بسیار داریم اگر چه رزمندگان به نام اصحاب سیدالشهدا(ع) نام برده نمی‌شوند ولی کسانی پای به معرفت عاشورای امام (ره) گذاشتند که پیشتر عاشورای امام حسین(ع) را از منبرهای بسیاری شنیده بودند.

وی افزود: همین شنیدن موجب شد چند سال بعد کسانی جان خود را در طبق اخلاص بگذارند و در جبهه‌ها حضور پیدا کنند. همه آداب ارجمند در جبهه جنگ به وقوع پیوست کمتر صحنه‌ای از عاشورا وجود دارد که در جنگ ما اتفاق نیفتاده باشد. همه صحنه‌های بدیع در جنگ حضور داشت. واقعیت امروز این است که باید بپرسیم آیا دفاع مقدس دارای رفتار ارزشی و مناسبی نبوده که نتوانسته‌ایم رفتار جامعه را با آن پوشش دهیم.

سردار خضرایی در ادامه تصریح کرد: چطور است که دفاع مقدس محترم است و حتی معاندین هم از باب صیانت از کشور آن را محترم می‌دانند و شهدا را عزیز می‌دانند اما این دوران نتوانسته رفتاری را برای جامعه بوجود آورد و مشی تربیتی ایجاد کند. بعضا ما خودمان هم نتوانسته‌ایم بار معنوی آن را در خانواده‌هایمان منتقل کنیم. این به آن دلیل است که ما کمتر توانسته‌ایم این رفتار را تبیین کنیم و آن را تبدیل به یک رفتار اجتماعی کنیم. هرموقع خواستیم از جنگ بگوییم از ابزار آن گفته‌ایم اما حقیقت جنگ این نیست. این همان ابزاری است که در لشگر دشمن هم به مقدار زیادی وجود داشت.
رئیس باغ موزه دفاع مقدس با اشاره به تحقیق و تبیین موضوعات دفاع مقدس گفت: امروز به برکت دفاع مقدس و سعی و تلاش رزمندگان جرأت تحقیق در موضوع دفاع مقدس را به خودمان داده‌ایم اگر به خوبی نگاه کنیم می‌بینیم بخشی از کتاب‌های دفاع مقدس اصولا به کمیت اشاره دارد و در مورد چگونگی انجام یک عملیات یا چگونگی تصرف یک ارتفاع سخن گفته است یعنی بیشتر به جنبه‌های تاکتیکی می‌پردازد تا جنبه‌های روحی و اخلاقی.اکثر کتاب‌های ما به بیان‌های فیزیکی جنگ اشاره دارد درحالی که ما در مقابل دشمن ابزارمان کم بود.

وی افزود: روزی که دشمن وارد جنگ شد 1194 قبضه توپ داشت اما بیشتر از 900 تای آن یا منهدم شد یا به غنیمت گرفته شده و اخر جنگ دشمن بیشتر از سه هزار و 500 قبضه توپ همچنان در اختیار داشت در چنین فضایی صحبت از ابزار جنگ مشکلی را حل نمی‌کند. چرا ما فقط دغدغه بیان دفاع مقدس را داریم اما نمی‌توانیم آن را برای جامعه تعریف کنیم. ما جنگ را داریم آن را محترم می‌شماریم اما بی استفاده رهایش کرده‌ایم. از دیگران ایراد می‌گیریم که چرا دفاع مقدس را بیان نمی‌کنید درحالی که خودما رزمندگان گاهی در عدم بازگویی آن نقش داریم. اگر می‌خواهیم این جریان ارزشی بوجود بیاید باید از خودمان شروع کنیم.

سردار خضرایی در ادامه گفت: به شما رزمندگان و فرماندهان لشگر 10 سیدالشهدا(ع) می‌گویم بیاید مقتل نویس دفاع مقدس شویم. تعداد زیادی از فرزندان این ملت برای صیانت از اسلام به شهادت رسیده‌اند. وظیفه داریم رفتار شهدا را در جامعه تبیین کنیم. در چنین گردهمایی‌هایی برای بررسی تاریخ شفاهی جنگ باید دو هدف را دنبال کنیم یک تطبیق اطلاعات دفاع مقدس باید اطلاعات را دقیق کنیم زیرا امروز در مقابل روایاتی واقع می‌شویم که کذب است و با وجود اینکه علی الظاهر اسلامی است اما کاملا ضد دین شده و به حقیقت موضوع ضربه می‌زند.2 باید با احصاء تاریخ شفاهی بخشی که باعث ایجاد رفتارهای مناسب جامعه می‌شود را بیان کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس