رئیس جمهور از برنامه ریزی و تلاش برای افزایش تولید گاز طی زمستان سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی مشرق، حجت الاسلام حسن روحانی صبح پنج شنبه در جمع نخبگان، روحانیت و منتخبان استان در سخنانی اظهار داشت: در میان همه علما و فرهیختگان و اندیشمندان و صاحب نظرانی که از مطالبشان استفاده کردیم جای یک خانم خالی بود. معمولا ما در جمع فرهیختگان که می رویم یکی از خانم ها می آیند و نظراتشان و نکات مورد نظر را بیان می کنند. به هر حال نیمی از جمعیت کشور ما خانم ها هستند و امروز در دانشگاهها حوزه های علمیه در شوراهای شهر و نظام سلامت و آموزش و پرورش حضور دارند و فعال هستند.

وی عنوان کرد: البته از دیدگاه از معیارهای اسلامی نه مرد بودن امتیاز است و نه زن بودن نقصان است. همان که ما الگوی بزرگی چون فاطمه زهرا و زینب کبری داریم و بزرگانی در تاریخ اسلام داریم که می توانند هم برای زنان و هم مردان ما الگو و راهنما باشند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: وقتی به حوزه علمیه قم رفتم جزو اولین اساتید ما یک استاد از لرستان بود پایان سطح و آخرین استاد ما هم از لرستان بود. نمی دانم این موضوع نشات می گرفته از عظمت استان یا از شانس خوب ما. سالهای اولیه ای که به قم رفتم ادبیات عرب را از آیت الله آدینه وند فراگرفتم که هنوز هم در قید حیات هستند و از علمای قم هستند. این موضوع مربوط به سالهای 40 و 41 است. پایان سطح ما قبل از درس خارج هم آخرین کتابی که طلبه ها می خوانند مکاسب و کفایه است که ما کفایه را از مرحوم آیت الله سلطانی استفاده و بهره برداری کردیم.

دکتر روحانی یادآور شد: کل تشیع و کل حوزه علمیه قم هم مرهون خدمات مرجع بسیار بزرگ و عالی مقام و اندیشمند مرحوم آیت العظمی بروجردی بود. ایشان هم در فقه، هم در رجال و هم در اداره حوزه و هم در سیاست حوزه صاحب سبک بود. شخصیتی بود که توانست تقریب بین مذاهب اسلامی را به وجود بیاورد و یکی از عناصری که بسیار مصر بودند که ایشان به قم بیایند مرحوم امام راحل بود به طوریکه با وجود اینکه امام آن زمان استاد مسلم فقه و اصول بود در درس آیت الله بروجردی برای مدتی حضور پیدا کردند.

وی افزود: این استان دارای شخصیت های بسیار بزرگ و فرهیخته هستند. مرحوم آیت الله طاهری از دیرباز در کنار ایشان بودیم و از سال 42 به بعد صمیمت داشتیم و بعد هم در مجلس خبرگان رهبری و همه بزرگانی که از این دیار بودند. مرحوم روح الله کمالوند از علمای بزرگ و سیاستمدار بودند. مبادله نامه ها و ملاقات هایی که در اوایل نهضت اسلامی بین امام و ایشان بود.

لرستان سرزمین علم و ادب و فرهیختگی است

رئیس جمهور عنوان کرد: لرستان سرزمین علم و ادب و فرهیختگی است و این سرزمین با این همه عظمت و علما و بزرگان چطور می گویید بیکاری من خودم در حیرتم. استانی با این همه استعداد کشاورزی، تنوع آب و هوایی، آثار تاریخی، جاذبه گردشگری و طبیعی، تمدن بسیار کهن و غنی، اشکال این است که ما چشم به دولت دوختیم در حالیکه باید بگوییم خودمان چکار کردیم و چکار باید کنیم. خودمان را باور کنیم.

دکتر روحانی خطاب به حاضران تصریح کرد: شخصیت های بزرگ فرهیخته بار مسئولیت بیشتر بر دوش شماست. علما و اندیشمندان حوزوی معمولا بار ترویج دین و علم را بر عهده دارند و علاوه بر این روحانیت همواره مرجع مردم بوده است مردم مشکلاتشان را توسط علما حل می کردند. این یک نعمتی است که خداوند بزرگ به روحانیت داده است. این محبوبیت را روحانیت از ائمه اطهار و رسول گرامی اسلام گرفته است چون این سلسله منتهی می شود به آنجا.

وی ادامه داد: علما امینان انبیا و پیامبران هستند و همه افتخار ما این است که ما مبین و مروج قرآن مجید و سیره پیامبر و ائمه هدی باشیم. روحانیت جایگاه بسیار بلندی دارد. اگر گفته می شود در لرستان آسیب های اجتماعی زیاد است باید برویم درِ خانه روحانیت و موضوع را سوال کنیم. لرستان هزار نفر طلبه دارد این بار رسالت و مسئولیت بر دوش آنهاست. البته این معنایش این نیست که دولت هیچ وظیفه ای بر دوش ندارد.

رئیس دولت یازدهم خطاب به حاضران گفت: اساس کار شما روحانیت هستید، دولت خادم و خدمتگزار مردم است. دولت می آید برای اینکه بودجه و اقداماتی اگر هست انجام دهد چون دولت مجری است. ولی اساس وظیفه به دوش همه ما به خصوص فرهیختگان است. بار مسئولیت شما از مردم عادی سنگین تر و سخت تر است. بیشتر به صحنه بیایید، معضلات مردم را ببینید که چطور می توان حل کرد.

دکتر روحانی افزود: استعداد در این استان وجود دارد، فرهیختگان در استان تعدادشان بالاست، باید این فرهیختگان احساس کنند بار سنگین تری از مسئولیت بر دوش آنهاست. برای اخلاق و معنویت در جامعه بار سنگین بر دوش علماست. کسانی که در این حوزه قدم برداشته اند از ابتدا پذیرفته اند که این بار را به دوش بگیرند. علما مرزدار و مرزبان هستند. صیانت از مرزهای فرهنگی، اخلاقی و دینی جامعه و امروز مرزهای انقلابی جامعه بر عهده علما و روحانیت است.

وی افزود: علما در انقلاب اسلامی نقش داشتند، مردم و فرهیختگان برای به ثمر رسیدن این کار بزرگ نقش دارند. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تولد یافت و امروز رشد پیدا کرده و امروز این نظام بار سنگینی را در سطح منطقه و جهان به دوش گرفته است. ایران به عنوان یک کشور بسیار بزرگ و تاثیر گذار در منطقه و جهان است.

دکتر روحانی ادامه داد: ایثارگران و خانواده های معظم شهدای ما، جانبازان و آزادگان بار بسیار سنگینی را هم در انقلاب و هم در دفاع مقدس به دوش کشیدند. یادمان نرود که مردم ما پیشقدم شدند و می دانستند چه راه پرخطری را انتخاب کردند. شبهای عملیات و راز و نیازها و در آغوش کشیدن ها و وصیت نامه نوشتن ها، می دانستند و با آگاهی راه ایثار و فداکاری را برگزیدند و کشورمان را در برابر تهاجم بیگانگان حفظ کردند.

وی یادآور شد: در جریان دفاع مقدس یک کشور نبود که با ما می جنگید، دنیایی پشت متجاوزین آمده بودند و این ملت با بزرگواری، ایثار و امامشان ایستادند و مقاومت کردند. در وسط جنگ غرب و شرق هواپیماهای مدرن را به عراق دادند. "میراژ اف وان" و "میگ" و انواع تانکها و موشک ها و انواع مواد شیمیایی را به عراق دادند. در برابر بچه ها و جوانان مظلوم ما همه کار کردند. بندرهایی را اختصاص دادند در منطقه و پولش را دادند تا سلاح های مختلف دست آنها برسد.

رئیس جمهوری ادامه داد: در حالیست که ما خودمان بودیم یک ملت تنها، با یک امامی که همچون کوه استوار ایستاده بود و با دنیایی از عشق، ایمان، فداکار و ایثارگر و چه کار بزرگی خلق شد و چه حماسه عظیمی در تاریخ به وجود آمد. هیچ وقت مردم ما خسته نشدند و گلایه نکردند و هیچ وقت در برابر دشمن سر تسلیم و تعظیم فرود نیاوردند و ایستادند و مقاومت کردند. خداوند هم در دنیا به این ملت مقام و شان و عظمت داد.

وامدار خانواده های ایثارگران و شهدا هستیم

وحانی یادآور شد: همه ما وامدار و شرمسار خانواده های ایثارگران و شهدا هستیم چون همه امکانات لازم را نداریم که در حدی که حق آنها و وظیفه ماست خدمت کنیم. ما از این مشکلات عبور می کنیم. یکسری مسائلی دست به دست هم داد و مشکلاتی طی سالهای گذشته ایجاد شد که از این مشکلات عبور می کنیم. نمی خواهم به تاریکی قبل برگردم. ما بار سنگینی به دوش داریم و باید به مقصد برسانیم.

رئیس جمهور یازدهم با اشاره به اینکه تا یک فرودگاه و هتل خوب نداشته باشید نمی توانید نخبگان و کارآفرینان را سراسر کشور به راحتی دعوت کنید، اظهار داشت: حلقه اتصال یک فرودگاه مجهز و یک هتل خوب است.

روحانی با بیان اینکه هر دو کار دارد انجام می شود و دولت هم تاکید دارد، تصریح کرد: هم یک هتل نیمه کاره تکمیل می شود و هم هتل دیگری طراحی شده است.

وی با تاکید بر اینکه خودمان باید کارآفرینان را جذب و دعوت کنیم و دست در دست هم بگذاریم برای این امر مهم افزود: دولت هم باید در مقدمات امر کمک کند.

بیکاری در لرستان رنج آور است

رئیس جمهور یازدهم با اشاره به اینکه در تهران اولین جلساتی که گذاشتیم دیدیم مسئله بیکاری در لرستان رنج آور است، گفت: وام زودبازده راه چاره نیست چرا که تنها یک عده بیکار را تبدیل به بیکار بدهکار می کند.

روحانی با بیان اینکه راه اشتغال این است که زمینه های لازم در صنعت، کشاورزی و خدمات را ایجاد کنیم، تصریح کرد: مردم باید حاضر شده و سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه در بخشی از پروژه ها نمی توان گفت که همه کار را سرمایه گذار انجام دهد، ادامه داد: پتروشیمی را دولت باید تکمیل و برای آن خوراک تهیه کند.

افزایش تولید گاز در زمستان

رئیس جمهور یازدهم با تاکید بر اینکه قدم هایی را باید دولت بردارد، گفت: در زمینه گاز قدم های خوبی خواهیم داشت و در زمستان افزایش خواهیم داشت. همه منابع گازی ما که باید به مدار بیاید بین سه تا چهار سال آینده انجام می شود و آن وقت دست ما برای خیلی کارها مثل پتروشیمی باز می شود.

ساخت شهرک پتروشیمی در لرستان

وی با بیان اینکه اشتغال طرح پتروشیمی محدود است و تا دو سه ماه دیگر که پتروشیمی فعال می شود زیر 1000 نفر اشتغال خواهد داشت، تصریح کرد: اما صنایع پایین دستی دارد که می تواند اشتغال زیاد داشته باشد و در این راستا نیز ساخت شهرک صنعتی پتروشیمی در لرستان در دستور کار است.

رئیس جمهور یازدهم با اشاره به اینکه یکسری افراد تحصیل کرده داریم که رشته هایی را درس خوانده اند و آن رشته ها شغل ندارند، اظهار داشت: یک برنامه ریزی دقیق بین بازار کار و دانشگاه در این زمینه نیاز است.

مهارت افزایی دانش آموزان و دانشجویان

روحانی با بیان اینکه وزارت تعاون ماموریت دارد فعالیتی شروع کند برای مهارت افزایی افراد تحصیل کرده تصریح کرد: در دبیرستان ها دوره هایی بگذاریم که به آنها مدرک بدهیم تا بتوانند کار کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مجموع ظرف امسال و سال آینده دولت در حد توان قدم های خود را در حوزه های سدها، اصلاح آبیاری، راه آهن و ...برمی دارد افزود: تقاضا می کنم شما در این زمینه بار مسئولیت را بر دوش خود احساس کنید و فکر نکنید که توسعه کشور را فقط دولت انجام می دهد.

رئیس جمهور یازدهم با بیان اینکه مردم باید بار اصلی را به دوش بگیرند، اظهار داشت: دولت زمینه ها را فراهم می کند و تسهیلات را می دهد و کار اصلی به دوش همه شما است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس