خبرها هنوز تایید نمی‌کنند که نگارش متن توافق نهایی آغاز شده یا نه؟ مذاکره‌کنندگان ایرانی خبری از آغاز نگارش متن منتشر نکرده‌‌اند، اما از سخنان منابع خبری کشورهای 1+5 می‌توان به این نتیجه رسید که تلاش‌هایی برای نگارش متن توافق نهایی آغاز شده ‌است.

گروه سیاسی مشرق -روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***



 سوراخ 150هزارمیلیارد تومانی جیب بانک‌ها

شرق نوشت: وزیر اقتصادودارایی رقم واقعی مطالبات معوق بانک‌ها را 150هزارمیلیاردتومان اعلام کرد، یعنی 68هزارمیلیاردتومان بیشتر از رقمی که یک‌ماه پیش معاون اول رییس‌جمهور عنوان کرده بود.  اسحاق جهانگیری در کسوت رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی رقم مطالبات معوق بانکی را 82هزارمیلیاردتومان عنوان کرده و رییس کل بانک مرکزی هم آن را تایید کرده بود. شنبه هفته جاری هم مجید قاسمی، رییس کمیسیون اقتصاد مجمع تشخیص‌مصلحت‌نظام اعلام کرد رقم مطالبات معوق بانکی 100هزارمیلیاردتومان است. اما در گزارشی که ایسنا از جلسه دیروز وزیر اقتصاد با کمیسیون تلفیق مجلس ارایه کرد طیب‌نیا گفته: رقم واقعی مطالبات معوق 150هزارمیلیاردتومان است و کارگروهی در حال بررسی وضعیت بدهکاران بانکی هستند.

با وجود بحث‌ها و اظهارات بسیار متفاوتی که درخصوص مطالبات معوق و عدم انتشار اسامی بدهکاران دانه‌درشت می‌شود، اما نکته اصلی تناقض در آمارها و اعداد و ارقامی است که مدام از طرف مسوولان درجه‌یک دولت عنوان می‌شود. اختلاف در میان ارقام اعلام‌شده هم در حدی نیست که بتوان با دیده اغماض به آنها نگاه کرد. مانند دفعه پیش که جهانگیری رقم مطالبات را 82هزارمیلیاردتومان اعلام کرده بود و سیف رقم را 80هزارمیلیاردتومان. این‌بار اختلافی 68هزارمیلیاردتومانی بین عدد اعلام‌شده توسط معاون اول رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد کابینه وجود دارد. شاید اولین گزینه این باشد که اطلاعات کافی درخصوص بدهی معوق بانک‌ها وجود ندارد. اما در یک ماه‌اخیر مدیران و معاونان بانکی چنان اطلاعات ریزی از بدهکاران دانه‌درشت بانکی عنوان کرده‌اند که بعید به نظر می‌رسد اطلاعات لازم در اختیار نباشد. چندی پیش بود که مجید تهرانفر، معاون نظارتی بانک مرکزی آمار جزیی‌ در مورد بدهکاران بانکی ارایه داد و به ریز توضیح داد چند‌نفر از این افراد چنددرصد مطالبات را در اختیار دارند یا اینکه چه سهمی در اختیار تولید است و چه سهمی در اختیار دیگربخش‌ها.

اسحاق جهانگیری هم که ماه گذشته از فهرست 575نفره ارسال‌شده به قوه‌قضاییه خبر داده بود و فهرست 20نفره‌ای که سیف از دانه‌درشت‌ها در اختیارش قرار داده است. دوروز پیش هم رییس‌کل بانک ملی اعلام کرد 50درصد مطالبات معوق در اختیار 50 نفر است. پیش از این هم مدیران بانک‌های مختلف آماری از میزان مطالبات خود داده بودند. با استناد به چنین مواردی بعید به نظر می‌رسد که ارقام دقیق مطالبات معوق وجود نداشته باشد. مگر اینکه آماری در اختیار نباشد و افراد براساس گمانه‌های خود اطلاعات و آمار و ارقام فرضی را عنوان کنند که این هم خود جای بحث بسیار دارد.

تقلا برای دور زدن قانون و احیای حزب منحله مشارکت

همزمان با بازسازی کارگزاران، اعضای حزب منحله مشارکت درصددند با تغییر نام، این حزب ساختارشکن را احیا کنند. روزنامه کیهان نوشت: اصلاح‌طلبان یک سال پس از انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت‌های سیاسی خود را شدت بخشیده‌اند. از یک سو کارگزاران سازندگی شورای مرکزی خود را با تغییراتی مواجه ساخته و جلسات منظمی برگزار می‌کند و در سوی دیگر این جناح نیز رایزنی‌هایی برای نحوه بازگشت به قدرت رسمی کشور در حال انجام است.در تازه‌ترین تحول، اعضای اصلی حزب مشارکت به تصمیماتی برای ادامه کار حزبی خود رسیده‌اند. خبرها حاکی از آن است که تغییر عنوان و درخواست برای مجوز جدید به این دلیل است که آنها از اینکه بتوانند با نام قبلی فعالیت کنند ناامید شده‌اند. البته هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده اما طیفی که موافق تغییر نام هستند از اکثریت برخوردارند.گفته می‌شود یکی از دلایل تغییر تصمیم قبلی، آغاز فعالیت‌های حزبی محمدرضا عارف است. برخی اعضای مشارکت معتقدند که عارف در حال جذب بدنه اجتماعی قابل توجهی از اصلاح‌طلبان است.

جبهه مشارکت با حضور 110 تن از چهره‌های فعال ستادهای انتخاباتی خاتمی و برخی اعضای دولت اصلاحات، با هدف حمایت از دولت وی در تاریخ 77/9/14 با دبیر کلی رضا خاتمی اعلام موجودیت کرد و در تاریخ 77/12/1 از وزارت کشور مجوز فعالیت رسمی گرفت.پیرو اخطار کتبی شماره 43/82475 مورخ 88/5/27 به این حزب برای رعایت قانون، گزارشات و مستندات واصله در خصوص عملکرد، رفتارها و مواضع آن تشکل در جلسه مورخ 89/1/23 کمیسیون موضوع ماده 10 قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها طرح و پس از بحث و بررسی، به دلیل انطباق برخی از فعالیت‌های آن با بندهای الف، هـ، و، ز و ح ماده 16 قانون احزاب که گروه‌ها صراحتاً از ارتکاب آن منع شده‌اند، اعضای کمیسیون به اتفاق و به استناد بند 3 و 4 ماده 17 قانون احزاب رای به توقیف پروانه فعالیت حزب مشارکت دادند.برخی سران حزب مشارکت در آشوبگری سال 88 نقش‌آفرینی می‌کردند و پس از محاکمه به زندان محکوم شدند.


ابهام درباره مجوز واردات گسترده گندم و جو

خراسان نوشت: بر اساس بررسي هاي يک نهاد نظارتي مشخص شده که طبق ابلاغيه روزهاي اخير مسئولان دولتي به مبادي ورودي کالا به کشور، مقرر شده است که از اين پس واردات "جو" و" گندم" به کشور نيازي به اخذ مجوز قبلي ندارد و تنها با رعايت ضوابط قرنطينه هاي دامي و نباتي مجاز خواهد بود، در حالي که به نظر مي رسد واردات اين محصولات مهم نيازمند سياست گذاري و تعيين ميزان واردات است تا به توليد داخلي خللي وارد نکند.


مصاحبه روزنامه اعتماد با دبيركل حزب موتلفه/ اصولگرايان نگران هستند

 بالاخره از شوك درآمدند و اعتراف كردند به اينكه با وجود تمام امكانات و شرايطي كه به نفع‌شان بود، شكست خورده‌اند. به اينكه تعداد بالاي كانديداهاي‌شان آنها را به ورطه شكست كشاند. اصولگرايان اين روزها واقع‌بين شده‌اند و درست در آستانه يك سالگي انتخابات، بالاخره اعتراف كردند كه شكست خورده‌اند و دست از اين ادعا برداشتند كه «حسن روحاني» يك اصولگراست. حالا اصولگرايان شكست‌خورده بازهم به راه‌حل‌هاي قديمي چنگ انداخته‌اند. دنبال آن هستند تا شايد بتوانند تكه‌تكه‌هاي اصولگرايي را كنار يكديگر بگذارند و سراب وحدت‌شان را محقق كنند. اعتراف به شكست اصولگرايي از سوي يكي از سنتي‌ترين جناح‌هاي اصولگرا صورت گرفته است. اعتراف كرده‌اند كه شكست خورده‌اند اما هنوز هم علت اصلي شكست‌شان را نمي‌دانند. خبر ندارند كه سكوت‌هاي طولاني‌شان در مقابل احمدي‌نژاد و حمايت‌هاي بي‌چون و چراي‌شان بوده است كه پايگاه اجتماعي‌شان را آنقدر ضعيف كرد كه مردم به هيچ كدام از شش كانديداي آنها اعتماد نكرده‌اند و به كانديداي رقيبي كه هشت سال تخريب شده بود، اعتماد كردند. اصولگرايان حالا نه‌تنها دير از شوك بيرون آمدند بلكه هنوز هم علت شوك‌زده شدن خود را نمي‌دانند.

روز گذشته محمد نبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه كه كانديداي مورد حمايت‌شان در انتخابات رياست‌جمهوري به هيچ طريقي راضي به كناره‌گيري از صحنه رقابت نشده بود نخستين اعتراف را به شكست كرد. حبيبي با بيان اينكه «اگر چتر بزرگان بر سر اصولگرايان باشد مي‌توانيم از ظرفيت عمده اصولگرايي استفاده كنيم»، گفت: متاسفانه در انتخابات رياست‌جمهوري گذشته تعدد نامزدهاي اصولگرايي موجب شكست آنان شد و اگر اصولگرايان با تعدد و تفرقه وارد انتخابات مجلس آينده نيز شوند، شكست مي‌خورند. به گزارش مهر،وي با بيان اينكه «اگر چتر بزرگان بر سر اصولگرايان باشد، مي‌توانيم از ظرفيت عمده اصولگرايي استفاده كنيم»، گفت: سال آينده انتخابات مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود و اگر از امروز ما و تمام اصولگرايان با تمام ظرفيت وارد صحنه نشويم، مجلس را به رقبا واگذار خواهيم كرد.

درخواست عجيب يک دستگاه دولتي از تجار و بازاريان

خراسان نوشت: بر اساس نامه اي که مسئولان يک دستگاه مشهور اجرايي به تعدادي از بازاريان، تجار و نهادهاي اقتصادي غيردولتي ارسال کرده اند، از مخاطبان خواسته شده است با توجه به اينکه مراکز آموزشي اين دستگاه از کمبود منابع دولتي رنج مي برد، در صورت امکان براي تامين بخشي از نيازمندي هاي ضروري اين مراکز اقلامي چون کمد، رايانه و تلويزيون را به دستگاه هديه کنند.


آمریکابا داعش چه نقشه‌ای می‌کشد؟

روزنامه وطن امروز نوشت: سه‌شنبه هفته پیش، روز دهم ژوئن 2014 منطقه ما شاهد دو رخداد مهم بود. رخداد اول حمله داعش به شهر موصل در استان نینوای عراق  و سپس سرازیر شدن سیل تکفیری‌ها به سراسر استان‌های نینوا، دهوک، صلاح‌الدین، الانبار و دیاله و حتی شمال بغداد بود؛ همه استان‌های  نیمه شمالی کشور جز اقلیم کردستان. حمله سبعانه‌ای که همپای هجوم قوم مغول در تاریخ تمدن بشر به ثبت رسید. رخداد دوم اما مثل اولی در بوق و کرنای رسانه‌های زنجیره‌ای جهان سلطه (بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، فرانس 24، اسکای نیوز، العربیه، الجزیره و...) سر و صدا به پا نکرد، حتی در حد یک اتفاق دیپلماتیک ساده و سطح پایین. دهم ژوئن، سامانتا پاور، سفیر کاخ سفید در سازمان ملل سفر خود به اردن و ترکیه برای دیدار با عالی‌ترین رهبران این دو متحد آمریکا در غائله‌های تروریستی شام و بین‌النهرین را آغاز کرد.

سفری که به‌زعم سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای رقیب آمریکا، رمز عملیات اخیر داعش در عراق محسوب می‌شد. این دستیار سابق رئیس‌جمهور آمریکا در امور چندگانه سیاست خارجی و حقوق بشر و مشاور و همدم همیشگی اوباما در کاخ سفید که ظاهرا ترجیع‌بند صلح و حقوق بشر از زبانش نمی‌افتد، کسی نیست جز همان «عفریته جنگ‌طلب» که نظریه‌پرداز اصلی  حمله ناتو و آمریکا به لیبی بود و سال گذشته نیز در شورای امنیت سازمان ملل شب و روز بر کوس جنگ در سوریه می‌کوبید. او همانند اوباما، بهترین انتخاب حکومت سایه صهیونیستی آمریکا برای پنهان کردن اهداف ضدبشری پشت ظاهری معصومانه است. سه‌شنبه پیش، هواپیمای سامانتا پاور تقریبا همان زمانی در فرودگاه امان نشست که کاروان کفتارهای تکفیری در دشت‌های شمال عراق به سمت موصل به حرکت در آمده بودند.

این زن سرخ‌موی ایرلندی‌تبار در سفر 4 روزه‌اش ابتدا به دیدار عبدالله دوم و رئیس دادگاه سلطنتی اردن رفت و بعد به آنکارا پرید تا دیدارهایی جداگانه‌ای با عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه و نخست‌وزیر اردوغان داشته باشد. او ماموریت داشت به رهبران عالی اردن و ترکیه که مدت‌هاست آمریکا و ناتو را در تدارک و تجهیز گروه‌های شبه‌نظامی فعال در منطقه یاری می‌رسانند، اطمینان دهد سگ هار داعش، پاچه همسایگان عراق و سوریه را نخواهد گرفت. «عفریته جنگ‌طلب» کاخ سفید به عبدالله تضمین داد بر خلاف شایعات موجود هدف بعدی داعش در منطقه حمله به اردن برای فرو‌ریختن آخرین حکومت مرکزی نسبتا باثبات عرب نخواهد بود و همچنین در آنکارا از سران ترکیه به خاطر نقش بی‌شائبه‌شان در حمایت لجستیکی و تدارک و آموزش ده‌ها هزار شبه‌نظامی داعش تشکر کرد و گفت به هیچ وجه نگران جان 15 دیپلمات کنسولگری ترکیه در موصل و خانواده‌هایشان و همچنین 20 عضو نیروی ویژه و 42 راننده ترانزیت ترک که به دست داعش اسیر شده‌اند، نباشند.

تواضع زیادی یکی از سران فتنه نمی‌خواهم به قدرت بازگردم!

کیهان نوشت: نشریات زنجیره‌ای با انتشار اظهارات محفلی خاتمی در صفحه اول خود از قول وی نوشتند «نمی‌خواهم به قدرت بازگردم».روزنامه‌های ابتکار، آرمان، اعتماد و شرق با تیترهایی نظیر «نمی‌خواهم به قدرت باز گردم»، «ما نباید دیگر به قدرت باز گردیم»، «نه می‌خواهم و نه می‌خواهند به قدرت بازگردم» و «وداع خاتمی با قدرت»، اظهارات خاتمی را منتشر کرده‌اند.ابراز بی‌میلی خاتمی به قدرت در حالی است که وی یکی از مجرمان اصلی جنایت و خیانت افراطیون در فتنه‌انگیزی سال 88 است به ویژه که او اذعان کرده ادعای تقلب در انتخابات دروغ بوده است. نام خاتمی در سال 92 به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان نیز مطرح بود اما وی صراحتاً گفته بود اگر نامزد شود، رد صلاحیتش قطعی است و او نمی‌خواهد رد صلاحیت نیز به پرونده‌اش اضافه شود. گفتنی است طی سال‌های اخیر با وجود ابراز کناره‌گیری از قدرت و بازنشستگی سیاسی از سوی برخی چهره‌های سیاسی، شیادان حرفه‌ای به دقت ضرورت همین چهره‌ها را مانند یک سرباز صفر به میدان فراخوانده و به بازی گرفته‌اند.

 آغاز نگارش توافق نهایی هسته‌ای/ دیپلمات‌ها دست به قلم شدند

به گزارش روزنامه شرق؛  خبرها هنوز تایید نمی‌کنند که نگارش متن توافق نهایی آغاز شده یا نه؟ مذاکره‌کنندگان ایرانی خبری از آغاز نگارش متن منتشر نکرده‌‌اند، اما از سخنان منابع خبری کشورهای 1+5 می‌توان به این نتیجه رسید که تلاش‌هایی برای نگارش متن توافق نهایی آغاز شده ‌است.  مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بعد از پایان نشست عمومی اعضای 1+5 با ایران، در جمع خبرنگاران حاضر شد. روی پرده‌ای که دیوار پشت تریبون را می‌پوشاند، نوشته شده E3/EU+3-IRAN TALKS. تصویری که هر دور مذاکره زمان مندرج در آن تغییر می‌کند. این‌بار نوشته شده june 2014 (ژوئن 2014). «مان» راحت می‌خندد، همان‌طور که راحت سخنانش را در لفافه‌ای می‌پیچد که شاید اقتضای کار سخنگویی است. می‌گوید: «مذاکرات در مسیر دستیابی به عناصر مورد نظر در توافق جامع در جریان است.» او به سوال انگلیسی، به انگلیسی پاسخ می‌دهد و به سوال فرانسوی، ‌هم به زبان مردمان کوچه پس‌کوچه‌های پاریس سخن می‌گوید، اما وقتی خبرنگاری با لحن شوخی از او پرسید کدام توافق؟ باز حرفش را تکرار کرد. «مذاکرات ایران و 1+5 در فضای خوبی در مسیر مشخص‌کردن عناصر توافق جامع هسته‌ای پیش می‌رود.» روز دوم پنجمین دور مذاکره هسته‌ای در ژنو برای خبرنگاران چه ایرانی و چه خارجی، خبر چندانی ندارد. مثل قبل فقط اظهارات مایکل مان تنها چیزی است که دست خبرنگاران را می‌گیرد. اگرچه آن‌هم بر چیز خاصی تصریح نمی‌کند.

در این بین تنها خبری که می‌توان صراحت بیشتری در آن سراغ داشت اظهار نظر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه است. او به «فارس» گفته: «نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه تقریبا شروع شده است.» او که نماینده مسکو در مذاکرات 1+5 با ایران است، صبح روز گذشته ‌(سه‌شنبه) دیداری دوجانبه با عباس عراقچی مذاکره‌کننده ایرانی داشت. او رایزنی‌هایش با عراقچی را عالی و سازنده خواند.  این دومین دیدار خارج از چارچوب نشست ایران و 1+5 بود، روز اول مذاکرات در وین، دیداری دوساعته با هیات آمریکایی برگزار شد، با حضور کاترین اشتون و محمدجواد ظریف که سرپرستی هیات آمریکایی را هم ویلیام برنز برعهده داشت، قائم‌مقام جان کری که گفته می‌شود بر موضوع ایران تمرکز دارد. البته وندی شرمن نیز در این مذاکرات حضور داشت. اما تصویری از این دیدار منتشر نشد، همانطور که از دیدار هفته گذشته عباس عراقچی و برنز نیز تصویری منتشر نشد. با احتساب زمان دو دیدار، در یک هفته گذشته، تهران و واشنگتن بیش از 13ساعت با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند؛ مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که به دلیل تمرکز بر صدور تحریم‌ها علیه تهران توسط دولت واشنگتن، آنها مجبورند که در این دیدارها بر گفت‌وگو با طرف آمریکایی زمان بیشتری بگذارند. شاید همین دیدار دوساعته کافی بود برای نهایی‌کردن توافق با طرف آمریکایی که صبح خبر آمد که ویلیام برنز وین را ترک کرده است.

شرمن: کنگره رهبر ماست

آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در حالی برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد آمریکا سعی دارد به هر ترتیب ممکن ایران را وادار به تصمیم‌گیری تا 20 ژوئیه (30 تیر) کند. به همین دلیل است که مقام‌های ارشد دولت اوباما طی دو روز گذشته بارها اعلام کرده‌اند در صورتی که قرار باشد توافق اولیه ژنو تا مدتی دیگر ادامه پیدا کند، احتمالا دوباره کنگره وارد میدان شده و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد. 

به گزارش «وطن امروز» به نقل از وزارت خارجه آمریکا، کارشناسان دو طرف طی مدت گذشته از گفت‌وگوهای دوجانبه وین، به صورت ایمیلی یا شخصی هر روز با هم در ارتباط بوده‌اند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا که به نظر می‌رسد وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای این کشور با ایران باشد، به خبرنگاران گفته است: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و آمریکا و کارشناسان دو طرف هر روز باهم در ارتباط هستند تا پیشرفت در این راه پیچیده را با همه مشکلاتی که گفت‌وگوها به دنبال دارد، تضمین کنند. وی افزود: برخی اعضای گروه 1+5 یا 3+3 در این مدت گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای را با ایران برگزار کرده و عده دیگری هم برای مذاکره دوجانبه به تهران رفته‌اند. برخی دیگر هم شاهد بازدید ایرانیان از پایتخت‌هایشان بوده‌اند.

وی همچنین راجع به حضور ویلیام برنز و جیک سولیوان در این دور از گفت‌وگوها بیان کرد: در این دور از گفت‌وگوها ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه  و جیک سولیوان، همچنین دستیار ارشد معاون اول رئیس‌جمهور، جو بایدن حضور داشتند. این افراد به 3 دلیل به مذاکرات اضافه شدند؛ اول اینکه این افراد، افرادی بسیار پخته و آزموده در مساله مذاکره هستند، دوم اینکه شاید برخی از ایرانیان درباره گفت‌وگوهای قبلی در این زمینه سوالاتی داشته باشند و نیاز باشد این افراد برای پاسخ به این سوالات و شفافیت بهتر در این مذاکرات حضور داشته باشند. البته در این مورد سوالات زیادی مطرح نبود. سومین دلیل هم این بود که ما می‌خواستیم بحث‌های جزئی‌تری با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش داشته باشیم تا ایران نیز به صورت کامل متوجه موضع آمریکا در این مذاکرات باشد.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    راست میگن داعش تو عراقه
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    پاشو داداش صبح شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس