به گزارش مشرق، حجت الاسلام مهدي رستم نژاد عضو هئيت علمي جامعةالمصطفي و قرآن پژوه در گفتگو با مهر در رابطه با تريبت اسلامي گفت: بحث تربيت غير از آموزش و تعليم است به همين دليل نمي توان تنها نهاد آموزش و پرورش را متصدي تربيت کودکان دانست.
نهادها و مراکز مؤثر بر تربيت ديني کودکان
وي افزود: کودکان در تمام زمينه هاي خارج از منزل نوعي تربيت را مي پذيرند، از کوچه و خيابان گرفته تا مسجد و مدرسه و کل جامعه در تربيت کودکان تأثيرگذار هستند، البته در اين ميان برخي نهادهايي که کارکرد رسانه اي دارند نيز به نوبه خود در تربيت کودک و شيوه آن تأثير دارند.
حجت الاسلام رستم نژاد گفت: رسانه ها يا نهادهايي چون صدا و سيما که مسئوليت و کارکرد رسانه اي دارند و همچنين وزارت ارشاد به عنوان يک نهاد فرهنگ ساز که مديريت فرهنگي دارد مي توانند در اين تربيت تأثيرگذار باشند.
وي تأکيد کرد که نقش اصلي را در تربيت اسلامي کودکان مساجد ايفا مي کنند، آنچه وابسته به حوزه عليمه مي شود داراي زيرمجموعه ها و شاخه هاي مختلفي است. کانونهاي مساجد، انجمنهاي مرتبط با مساجد و مراسم سوگواري يا غير سوگواري که در مساجد و يا ساير اماکن مذهبي برگزار مي شود و حتي مراکز ورزشي از بسترهاي تأثيرگذار در تربيت کودک هستند.
عضو هيئت علمي جامعة المصطفي با اشاره به اينکه بحث تربيتي موضوعي حساس است گفت: برخي نهادهاي ياد شده در روند تربيتي کودکان اثر منفي مي گذارند. اگر در مساجد کم کاري صورت گيرد، متولي مساجد امور آن را جهت دهي نکنند و يا متوليان فرهنگي مساجد، کودکان را در امور خود مورد توجه قرار ندهند تأثيرات منفي و يا منفعل از سوي يکي از تأثيرگذارترين نهادهاي تربيتي حس مي شود.
عوامل دين گريزي
رستم نژاد اضافه کرد که عوامل دين گريزي در جامعه متعدد است. يکي از اين عوامل مي تواند رسانه ملي باشد بخشي از ديالوگهاي فيلمها به نوعي اشاعه کننده فرهنگ بيگانه است. ديالوگهاي فيلمها در تربيت کودکان بسيار تأثير گذار است و تربيت نادرست آنها از قصور ما نشأت مي گيرد.
وي همچنين گفت: اکنون با وجود وسايل ارتباطي جديد کودک از غرب نيز تأثير مي پذيرد اين وسايل حريمها و ديوارها را به گونه اي شکسته اند که گويي غرب در خانه ما است. تا کنون ديوارها و حريمهايي وجود داشت اما متداول شدن ابزارهايي چون اينترنت، بلوتوث و ماهواره بدون اشاعه فرهنگ صحيح ديني و استفاده صحيح از آنها مي تواند از جمله عوامل ضعف باورهاي ديني در سنين بزرگسالي باشد.
اين محقق و قرآن پژوه گفت: در تربيت اسلامي کودکان نقصهاي بسياري وجود دارد و کم کاريهاي متعددي صورت گرفته است اما بهتر است از اين پس به راهکارهاي تقويت و غنابخشي فرهنگي و انديشه اي آنها بينديشيم.
بهترين سن براي آموزش مباني ديني
حجت الاسلام مهدي رستم نژاد با تأکيد بر اينکه از سه سالگي بايد باورهاي ديني در ميان کودکان تقويت شود گفت: اين باورها نبايد در حد شعار و يا رسانه باشد، بايد عملي شود . قرآن به ما مي آموزد که چگونه باورها را تقويت کنيم. يکي از راهکارها يادآوري معاد است، اما اين يادآوري براي کودکان بايد به اشکال غير مستقيم انجام شود.
وي يادآور شد: کودکان زماني که از شير جدا مي شوند يعني از 3 سالگي مستعد يادگيري تعاليم ديني هستند. به همين منظور ابتدا مي توان از طريق گفتارهاي متضمن مفاهيم ديني آنها را متوجه اين باورها کرد و در نهايت در سنين ديگر با ياد معاد چنين باورهايي را ميان آنها تقويت کرد.