مدیر گروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران توصیه‌های قبل از حجامت را تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، محمد احمدی مدیر گروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران، درباره حجامت اظهار داشت: بهترین فصل برای حجامت پیشگیرانه فصل بهار است که هوا معتدل و طبیعت هوشمند بدن شروع به (نضج) پُختن و دفع مواد زائد تجمع یافته بدن از فصل زمستان می‌کند.

به گفته وی بهتر است قبل از بروز عوارضی مانند جوش و دَمل، آلرژی، خارش بدن، احساس سنگینی و خواب آلودگی حجامت صورت پذیرد، چرا که طبیب باید به طبیعت کمک کرده و مواد زائد داخل خون را از بدن خارج کند.

مدیر گروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران افزود: انجام حجامت در اوج گرما و اوج سرما مناسب نیست البته از روز 12 ماه قمری تا زمانی که هلال ماه رو به نقصان می‌رود، زمان مناسبی برای حجامت است و باید گفت که اول و آخر هر ماه، زمان مناسبی برای حجامت نیست.

احمدی عنوان کرد: حجامت در روز سه شنبه‌ای که با 14، 17 یا 21 ماه قمری مقارن باشد، شفای دردهای سال است و حجامت در ابتدای روز پنج شنبه آخر ماه نیکوست. همچنین، حجامت در سه شنبه اول ماه آذار رومی که ابتدای بهار است، باعث صحت بدن  است و حجامت 7 یا 14 حزیران رومی (اوایل تابستان) نیز به توصیه امام رضا (ع) مفید است و باید به این مطلب اشاره کرد که حجامت در روز جمعه نهی شده است و باید از آن پرهیز کرد.

وی افزود: احساس گرمی و داغ شدن، مور مور شدن پوست، احساس حرکت مورچه روی پوست، برافروختگی و قرمزی صورت و رگ‌های چشم، خارش پوست، خستگی مفرط بدون ضعف در بدن، چرت زدن هنگام روز، احساس سنگینی و خواب رفتگی اندام ها از علائمی است که بهتر است حجامت صورت گیرد.

مدیر گروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران اضافه کرد: افرادی که غلبه شدید بلغم یا سردی دارند و یا مبتلا به کم خونی مفرط هستند، باید از حجامت با تیغ پرهیز کنند و بادکش گرم برای این افراد بهتر است.

توصیه‌های قبل از حجامت

احمدی عنوان کرد: قبل از انجام حجامت اگر خلطی بر بدن غلبه دارد باید از منضج و مسهلی که طبق تجویز پزشک است، استفاده کرد تا ماده بیماری‌زا از بدن خارج شود و حجامت به بدن سود بیشتری برساند.

وی ادامه داد: بهتر است که چند روز قبل از حجامت از خاکشی و آبجوش، آلو، انجیر، روغن زیتون، میوه و سبزی تازه فصل و سوپ‌ها استفاده شود تا لینت مزاج ایجاد شود و حجامت به بدن سود بیشتری برساند.

مدیر گروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران گفت: بهتر است  12 ساعت قبل از حجامت، از کشیدن سیگار، آمیزش جنسی، خوردن غذاهای با طبع سرد، غذاهای غلیظ و تخم مرغ پرهیز شود.

احمدی خاطرنشان کرد: افراد با شکم گرسنه حجامت نکنند و حجامت بلافاصله بعد از غذا نیز به بدن ضرر می‌رساند و موجب بروز امراض پوستی می‌شود، بهترین زمان حجامت 2 تا 3 ساعت بعد از غذا خوردن است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس