کد خبر 316853
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵

جشنواره فیلم مستند و فیلم کوتاه اسماعیلیه در حالی بدون موفقیت ایران به کار خود پایان داد که رئیس سوری کمیته داوران این جشنواره نتوانست به مصر سفر کند.

گروه فرهنگی مشرق - جشنواره فیلم مستند و فیلم کوتاه اسماعیلیه در حالی به کار خود پایان داد که رئیس سوری کمیته داوران این جشنواره نتوانست به مصر سفر کند.
 
در پی این اتفاق بود که سینماگران مصری در بیانیه‌ای از ممانعت از «محمد ملص» کارگردان مطرح سوری انتقاد کرده و عنوان کردند: بازگشت شیوه‌های محدودسازی آزادی‌ها تحت هر عنوان و توجیهی مردود است.
 
بنابر این گزارش، قرار بود «محمد ملص» کارگردان مشهور سوری علاوه بر ریاست کمیته داوران جشنواره اسماعیلیه مصر مورد تقدیر این جشنواره قرار بگیرد و دو فیلم او به نام‌های «رویا» و «روی ماسه زیر نور خورشید» به نمایش درآید.
 
به نظر می‌رسد ممانعت از حضور این کارگردان سوری در مصر هرچند توسط مقامات مصری اعلام نشده به حمایت‌های ضمنی ملص از بشار اسد رئیس جمهور سوریه بازمی‌گردد.
 
برپایه این گزارش در پایان جشنواره فیلم مستند و کوتاه اسماعیلیه مصر فیلم مصری «موج» که به حوادث انقلاب 25 ژانویه مصر در شهر سوئز محل نخستین جرقه‌های انقلاب مصر می‌پردازد، بهترین مستند بلند شناخته شد و دو فیلم از لهستان جایزه بهترین مستند کوتاه و فیلم کوتاه را از آن خود کردند.
 
یک فیلم فلسطینی نیز جایزه ویژه داوران را دریافت کرد و در بخش فیلم انیمیشن نیز فیلمی از سوئیس توانست جایزه این بخش را دریافت کند.
 
به گزارش فارس، در حالی که سال گذشته سه فیلم «مشتی اسماعیل» به کارگردانی مهدی زمان‌‌پور کیاسری، «کورسو» و «چرا مگس را نباید کشت!» به نمایندگی از ایران در این جشنواره حضور داشتند و دو فیلم «مشتی اسماعیل» و «کورسو» توانستند به ترتیب جایزه بهترین مستند کوتاه و جایزه کمیته داوران فیلم کوتاه داستانی را از آن خود کنند در سال جاری تنها یک فیلم از ایران در این جشنواره حضور داشت که آن هم نتوانست جایزه‌ای کسب کند.
 
فیلم ایرانی «بیشتر از دو ساعت» که پیش از این در جشنواره کن و برخی جشنواره‌های اروپایی به نمایش درآمده به کارگردانی علی عسگری و به تهیه‌کنندگی ساسان سالور ساخته شده و در داستانی سیاه، در 16 دقیقه به اتفاقی که بر اثر رابطه نامشروع دختر و پسری پیش‌آمده می‌پردازد!
 
بر پایه این گزارش در یک سال اخیر و پس از تحولات سیاسی اخیر مصر، سینمای ایران کمتر توانسته است در این کشور حضور جدی داشته باشد به‌ویژه که مدیران جشنواره قاهره مصر از حضور فیلم‌های ایرانی ممانعت کرد و اینک در جشنواره اسماعیلیه از فیلم زیبایی چون «مشتی اسماعیل» به فیلم سیاهی چون «بیشتر از دو ساعت» رسیده‌ایم که روایت عجیبی از ایران را به نمایش گذاشته است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس