کد خبر 316426
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امورخارجه، انتقال ایرانیانی که به هر دلیلی در خارج از کشور در زندان هستند را از اولویت های وزارت امورخارجه دانست و گفت: در این مسیر مشکلات بسیاری وجود دارد که برخی از این چالش ها را نمی توان رسانه ای کرد.

به گزارش مشرق، «ابراهیم رحیم پور» در گفت و گو با ایرنا افزود: مشکلات در این زمینه یک طرفه نیست، اما به این معنا نیست که نهادهای مربوطه از جمله وزارت امور خارجه نسبت به وضعیت اتباع ایرانی بی تفاوت است.

وی، وضعیت نامناسب بهداشتی، دسترسی نداشتن به دارو، وکیل و مترجم را از جمله مشکلات ایرانیان زندانی در خارج از کشور عنوان کرد و گفت: ما از تمام ظرفیت ها و امکانات خود برای برطرف شدن این مشکلات استفاده خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره شمار ایرانیان در بند در خارج از کشور از جمله در ترکمنستان و انتشار گزارش هایی مبنی بر پرونده سازی برای اتباع ایران در این کشور، تصریح کرد: نزدیک به 270 ایرانی به جرم های مختلف در ترکمنستان در زندان هستند.

رحیم پور یادآور شد: اما این که ادعا می شود پرونده سازی برای این زندانیان شده است ما تاکنون به چنین مدارک و مستنداتی دست نیافته ایم و برای ما اثبات نشده است.

وی به چالش ها و مشکلات پیگیری وضعیت ایرانیان زندانی در ترکمنستان اشاره کرد و گفت: بخش عمده ای از این زندانیان به دلیل ارتکاب جرم هایی همانند قاچاق مواد مخدر در زندان این کشور زندانی هستند که اگر در ایران هم مرتکب چنین جرمی می شدند نیز زندانی می شدند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ادامه داد: البته ممکن است درمیان این افراد عده ای نیز بی گناه در زندان های ترکمنستان باشند.

رحیم پور در پاسخ به سوالی درمورد اقدامات وزارت امور خارجه برای انتقال اتباع ایرانی در زندان های ترکمنستان به ایران یادآور شد: دیدار ها و رفت وآمدها به مرو و عشق آباد ترکمنستان همچنان ادامه دارد و ما با مقامات این کشور در تماس مداوم هستیم و برای انتقال زندانیان مجرم و آزادی ایرانیان بی گناه تلاش می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه با دو وزارتخانه دیگر برای مبادله این زندانیان، همکاری می کند. در واقع ارگان های دیگر نیز بخشی از مسایل این موضوع را به دوش می کشند و تلاش ها برای بهبود وضعیت ایرانیان زندانی در بند ادامه دارد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری آیا در سفر رییس جمهوری به ترکمنستان که در آینده نزدیک انجام می شود، در زمینه ایرانیان در بند در این کشور گفت و گو می شود، گفت: سفر به کشورهای همسایه دراولویت های برنامه رییس جمهوری است به ویژه کشورهایی که در مراسم تحلیف رییس دولت یازدهم حضور داشتند، اما هنوز در برنامه زمانبندی ریس جمهوری سفر به ترکمنستان قرار ندارد.

رحیم پور همچنین درباره ایرانیان زندانی در مالزی توضیح داد: مذاکرات با مقامات این کشور برای استرداد این افراد به کشور همچنان در دستور کار است اما هنوز انعقاد موافقتنامه انتقال محکومین بین ایران و مالزی نهایی نشده است.

وی افزود: تلاش ما این است که این افراد مدت محکومیت خود را در ایران بگذرانند تا امکان بهبود شرایط آنها و دسترسی و ملاقات خانواده های آنان فراهم شود.

گزارش هایی در روزهای اخیر درمورد وضعیت نامناسب ایرانیان زندانی در خارج از کشور از جمله در ترکمنستان و نگرانی خانواده های آنها نسبت به سرنوشت عزیزانشان منتشر شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    0 0
    باسلام وخسته نباشيد،امروز خانواده هاي زندانيان دربندکشورترکمنستان مقابل دفترامورخارجه وسفارت ترکمنستان درايران تجمع آرام کردند،ازشماخواهشم داريم درروزنامه مطلبي دراين خصوص چاپ ننماييدوالبته که انشاالله اين کارخانواده هارومحکوم نکنيدولطفاخودتان روجاي آنها بزاريدکه بيش از7سال هست که تکليف همسران وپدارن آنها مشخص نشده است ومتاسفانه هيچ سازماني درايران پيگيرحال آنها هم نميباشد. باتشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس