گروه فرهنگی مشرق - مراسم رونمایی از منظومه گفتمان پیشرفت اسلامی در منویات مقام معظم رهبری، عصر یکشنبه 18 خرداد با حضور حسین فدایی، حجتالاسلام سید ابراهیم رئیسی معاون رئیس قوه قضائیه، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و امیر خوراکیان قائم مقام دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار شد.
حسین فدایی مبتکر طرح این منظومه در ابتدای این برنامه گفت: عدهای از دوستان ما دغدغه فرهنگی داشتند و دور هم جمع شدند که چرا گفتمان مقام معظم رهبری که راهگشای جامعه است، در شان نخبگان و صاحبنظران به بحث گذاشته نشده و از آن استفاده عملیاتی نمیشود. این دغدغه منجر به چندین نشست هماندیشی نخبگان بصیر از اساتید دانشگاه و حوزه و عدهای از جوانان خوشذوق و انگیزهدار و فعال شد. نتیجه این مذاکرات و مباحثات، منتهی به این شد که ضرورت پژوهش در گفتمان انقلاب با محوریت بیانات رهبری مشخص شد.
وی افزود: در بین کارها، اتفاقی افتاد و تلاشهایی که مدت زیادی است برای تدوین الگوی ایران اسلامی انجام میشود به بحث گذاشته شد. در نتیجه استنباط اجمالی به این نکته منتهی شد که با روند فعلی به احتمال زیاد سریعا به نتیجه نخواهیم رسید و چرا مبتنی بر گفتمان امام و رهبری این الگو را طراحی نکنیم؟ از این منظر بحثهای جدی در 4 بخش کلی صورت گرفت که عبارتاند از: 1- مباحث نظری قبل از تولید گفتمان، 2- مباحث نظری حین تولید گفتمان، 3- رابطه گفتمان تولید شده با نظام برنامهریزی کشور و 4- اقدامات پس از تولید گفتمان.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در هر کدام از این نکات یک جمعبندی اجمالی صورت گرفته است. البته نمیگوییم که کار قطعی انجام شده است. حتما این مباحث نیاز به بازنگری دارد تا به روز و تقویت شوند. من کمک به این کار و فعالیت را مجاهدت میدانم و این را یک جهاد فرهنگی تلقی میکنم. در هر حال مباحث مورد نظر تبدیل به یک جزوه 40 صفحهای شد که اسناد تلاش عزیزان در این منظومه است.
وی ادامه داد: اولین سوال در این کار این بود که اصلا گفتمان یعنی چه؟ پاسخ این که ما در کشور، مرجعی که مفاهیم فرهنگی سیاسی را به حد استاندارد برساند، نداریم. بنابراین خلا مرجع استانداردسازی مفاهیم فرهنگی سیاسی برای همه فعالیتها حس میشود. مجموعهای که تدوین شده است، تعریف مشخصی دارد. گفتمان یک نظام، معنایی است که موجب ارتباط و دسترسی فرد به جهان خارج میشود.
فدایی گفت: یک گفتمان باید چند شرط داشته باشد. اول این که به سوالات جدید پاسخ بدهد. دیگر این که سوالات جدید به وجود بیاورد. سوم این که منفعل نباشد. همه این مطالب هم براساس مبنای اندیشهای است که ما نظام هستی را در اصل میبینیم و توحید را در مرکز همهچیز که انقلاب هم حول این محور قرار دارد، میدانیم. حالا برنامهریزان ما باید ظرفیت تنظیم خودشان را با این منظومه داشته باشند. به این نکته هم اشاره کنم که بحث دیگر، طبقهبندی گفتمان بود و مساله مهم این بود که آیا این گفتمان، طبقهبندی و مراتب دارد یا خیر.
حسین فدایی مبتکر طرح این منظومه در ابتدای این برنامه گفت: عدهای از دوستان ما دغدغه فرهنگی داشتند و دور هم جمع شدند که چرا گفتمان مقام معظم رهبری که راهگشای جامعه است، در شان نخبگان و صاحبنظران به بحث گذاشته نشده و از آن استفاده عملیاتی نمیشود. این دغدغه منجر به چندین نشست هماندیشی نخبگان بصیر از اساتید دانشگاه و حوزه و عدهای از جوانان خوشذوق و انگیزهدار و فعال شد. نتیجه این مذاکرات و مباحثات، منتهی به این شد که ضرورت پژوهش در گفتمان انقلاب با محوریت بیانات رهبری مشخص شد.
وی افزود: در بین کارها، اتفاقی افتاد و تلاشهایی که مدت زیادی است برای تدوین الگوی ایران اسلامی انجام میشود به بحث گذاشته شد. در نتیجه استنباط اجمالی به این نکته منتهی شد که با روند فعلی به احتمال زیاد سریعا به نتیجه نخواهیم رسید و چرا مبتنی بر گفتمان امام و رهبری این الگو را طراحی نکنیم؟ از این منظر بحثهای جدی در 4 بخش کلی صورت گرفت که عبارتاند از: 1- مباحث نظری قبل از تولید گفتمان، 2- مباحث نظری حین تولید گفتمان، 3- رابطه گفتمان تولید شده با نظام برنامهریزی کشور و 4- اقدامات پس از تولید گفتمان.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در هر کدام از این نکات یک جمعبندی اجمالی صورت گرفته است. البته نمیگوییم که کار قطعی انجام شده است. حتما این مباحث نیاز به بازنگری دارد تا به روز و تقویت شوند. من کمک به این کار و فعالیت را مجاهدت میدانم و این را یک جهاد فرهنگی تلقی میکنم. در هر حال مباحث مورد نظر تبدیل به یک جزوه 40 صفحهای شد که اسناد تلاش عزیزان در این منظومه است.
وی ادامه داد: اولین سوال در این کار این بود که اصلا گفتمان یعنی چه؟ پاسخ این که ما در کشور، مرجعی که مفاهیم فرهنگی سیاسی را به حد استاندارد برساند، نداریم. بنابراین خلا مرجع استانداردسازی مفاهیم فرهنگی سیاسی برای همه فعالیتها حس میشود. مجموعهای که تدوین شده است، تعریف مشخصی دارد. گفتمان یک نظام، معنایی است که موجب ارتباط و دسترسی فرد به جهان خارج میشود.
فدایی گفت: یک گفتمان باید چند شرط داشته باشد. اول این که به سوالات جدید پاسخ بدهد. دیگر این که سوالات جدید به وجود بیاورد. سوم این که منفعل نباشد. همه این مطالب هم براساس مبنای اندیشهای است که ما نظام هستی را در اصل میبینیم و توحید را در مرکز همهچیز که انقلاب هم حول این محور قرار دارد، میدانیم. حالا برنامهریزان ما باید ظرفیت تنظیم خودشان را با این منظومه داشته باشند. به این نکته هم اشاره کنم که بحث دیگر، طبقهبندی گفتمان بود و مساله مهم این بود که آیا این گفتمان، طبقهبندی و مراتب دارد یا خیر.