کد خبر 31594
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۶

دبير شوراي عالي ترافيک ضمن اظهار نارضايتي از نحوه برخورد شهرداري تهران با کمک‌هاي پرداخت شده به مترو از سوي دولت، تصريح کرد: رقم تعيين شده براي قيمت بليط مترو در سال 90 حتي اگر دولت سهم خود را پرداخت نکند، 975 تومان نخواهد بود.

به گزارش مشرق، سيد مجتبي شفيعي دبير شوراي عالي ترافيک در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به ميزان کمک‌هاي دولت در پرداخت يارانه و اعتبارات توسعه‌اي متروي تهران، تصريح کرد: دولت در چند ساله اخير کمک‌هاي قابل توجهي به مترو تهران داشته است، اما مسئولان شهرداري بدون اشاره و توجه به اين کمک‌ها در اظهاراتشان طوري صحبت مي‌کنند که گويا شهرداري به تنهايي بار مسئوليت مترو را بر دوش مي‌کشد و حتي در جريان موفقيت‌هاي اخير شهرداري تهران در انتخاب بين 5 شهر برتر حوزه حمل و نقل، هيچ اشاره‌اي به ميزان کمک‌هاي دولتي براي توسعه مترو و اتوبوسراني نشده است.

وي افزود: حجم اعتبارات کمک شده از سوي دولت براي مترو در پنج ساله گذشته 3/5 برابر شده است و به عبارتي از 176 ميليارد توماني که قبل از دولت نهم براي يارانه مترو پرداخت شده بود 936 ميليارد تومان تنها در پنج ساله دولت نهم و دهم براي يارانه مترو پرداخت شده، بر اين اساس سهم اعتبارات توسعه‌اي مترو در پنج ساله دولت نهم و دهم نسبت به سالهاي قبل از آن 9 برابر شده است.

شفيعي اضافه کرد: سهم اعتبارات مترو کشور در بخش يارانه و توسعه 5/7 برابر نسبت به سالهاي قبل از دولت نهم افزايش يافته است.

دبير شوراي عالي ترافيک به ايسنا گفت: طبق قانون حمايت از سامانه‌هاي ريلي که در سال 85 تصويب شده است، دولت بايد حداکثر 50 درصد از سهم اعتبارات حمل و نقلي را تامين کند. اما مبالغي که شهرداري‌ها در پنج ساله اخير طبق اظهارات خودشان پرداخت کرده‌اند و عموما غيرنقدي نيز بوده است تنها 30 درصد از اعتبارات توسعه‌اي مترو را تشکيل مي‌دهد و در واقع دولت از سهم تکليف خود جلوتر رفته است، اما متاسفانه فضا طوري جلوه داده مي‌شود که دولت هيچ کمکي نداشته و افزايش قيمت مترو يک دليل جز کمک نکردن از سوي دولت ندارد.

شفيعي اضافه کرد: در واقع قطار شهري تهران در پنج ساله اخير 32 درصد اعتبارات کل قطار شهري‌هاي کشور را به خود اختصاص داده است و اين اختصاص به دليل اهميت ويژه شهر تهران و جمعيت 8/10 درصدي آن نسبت به کل کشور است.

60 درصد اتوبوس‌هاي فعال تهران متعلق به دولت نهم و دهم است

وي اضافه کرد: همچنين در پنج ساله اخير ناوگان اتوبوسراني شهر تهران به 12 هزار دستگاه اتوبوس شهري مجهز شده است و در واقع 4 هزار و 200 دستگاه اتوبوس فقط در طول دوره دولت نهم و دهم به شهر تهران اضافه شده و در حال حاضر 60 درصد اتوبوس‌هاي فعال تهران متعلق به پنج ساله دولت نهم و دهم است.

در موفقيت تهران به عنوان پنج شهر برتر جهان، سهم دولت ناديده گرفته شد

وي با بيان اينکه دولت در چند ماهه اخير در پاسخگويي به فضاي سياسي موجود نسبت به عملکرد حمل و نقلي خود بسيار ملاحظه داشته تا از تنش‌ها جلوگيري کند، اظهار کرد: صحبت‌هاي مسئولان شهرداري به گونه‌اي است که اذهان عمومي را نسبت به عملکرد دولت به سمت منفي جهت مي‌دهند.

وي اضافه کرد: توقع ما از شوراي شهر تهران اين است که رفتارهاي سياسي برخي افراد انگشت شمار در شهرداري را کنترل کند تا زحمات ساير دوستان در شهرداري به هدر نرود.

وي به موفقيت شهر تهران در انتخاب به عنوان يکي از پنج شهر برتر در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و به ايسنا گفت: متاسفانه در اين موفقيت سهم دولت در نظر گرفته نشد و کوچکترين اشاره‌اي به حمايت‌هاي دولت براي احداث تونل‌ها و ايستگاه‌ها صورت نگرفت و همه اين موارد از مظلوميت دولت در اطلاع رساني مناسب حکايت مي‌کند.

دبير شوراي عالي ترافيک يادآور شد: شهرداري تهران مدتي است موضوع پرداخت نشدن يک هزار ميليارد دلار تعهد قانوني پرداخت از حساب ذخيره ارزي را در رسانه‌ها به شکلي فراگير دنبال مي‌کند در حالي که دولت در اين مدت اقدام بي سابقه‌اي براي تامين سه هزار و 700 ميليارد تومان فاينانس خارجي کرده است. اما شهرداري تهران در جريان اظهارات مسئولانش هيچ اشاره‌اي به اين اقدام بزرگ نمي‌کند.

وي توضيح داد: دولت اين فاينانس قابل توجه را از چند ماه پيش پيگيري کرده و در حال حاضر مجوز شوراي اقتصاد و کميسيون ماده 62 و ساير هماهنگي‌هاي آن را انجام داده و قرار است با اولويت شهر تهران اين اعتبارات در آينده نزديک براي خط 3، 6 و 7 مترو اختصاص يابد.

وي در پاسخ به اين سوال که چرا دولت براي تامين واگن‌هاي مورد نياز مترو کمک موثري نداشته و آيا اين شرايط در جهت ضعيف نشان دادن شهرداري در تامين واگن نيست؟ توضيح داد: دولت هيچ گاه نخواسته تا به صورت مستقيم وارد مسئوليت‌ خريد واگن شود و همواره تلاش شده تا با تامين منابع و با مديريت شهرداري واگن‌ها تامين شوند و در اين راستا هيچگاه نسبت به تلاش‌هاي مترو براي تامين واگن اعتراضي نداشته است.

وي يادآور شد: البته شهرداري تهران هنوز از بابت فاينانس و خريدهاي قبلي به سيستم بانکي بدهکار است و يکي از دلايل باقي ماندن واگن‌ها در گمرک جنوب پرداخت نشدن همين بدهي‌هاست.

شفيعي اضافه کرد: البته اخيرا با دستور رييس جمهور و هماهنگي صورت گرفته بين شهرداري و بانک‌ها قرار شده با استفاده از تهاتر بدهي‌هاي مترو به بانک‌ها به شکل غير نقدي، تراکم و کاربردي انجام شود و وزارت کشور مکاتباتي را با بانک مرکزي در اين راستا انجام داده است.

وي تصريح کرد: شهرداري بايد توجه داشته باشد که توسعه تونل آن هم تونل‌هاي خالي از واگن افتخار نيست و اين شرايط ضعف مديريت شهرداري را در هماهنگي بين توسعه تونل‌ها و تامين واگن نشان مي‌دهد.

رقم افزايش قيمت بليط مترو تنها شش درصد است

هر طور که حساب کنند باز هم قيمت بليط مترو 975 تومان نمي‌شود

دبير شوراي عالي ترافيک با اشاره به اخبار منتشر شده در مورد قيمت بليط مترو پس از اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها و افزايش قيمت‌هاي مربوط به سال90 که سوالاتي را در اذهان عمومي ايجاد کرده بود، تصريح کرد: بر اساس کار کارشناسي و جلسات متعددي که هر سال براي تعيين قيمت بليط مترو و ساير سيستم‌هاي حمل و نقل تشکيل مي‌شود، سهم يک سومي دولت، شهرداري و مردم را مورد توافق قرار مي‌دهيم و عددي که هر ساله از سوي مترو به عنوان قيمت تمام شده بليط مترو اعلام مي‌شود رقمي بين 400 تا 500 تومان بود که در سال 88 اين رقم 370 تومان به تاييد نهايي رسيد و در اين ميان سهم پرداختي شهروندان به 120 تومان مي‌رسيد.

وي اضافه کرد: اما عدد 975 تومان براي بليط تک سفره مسبوق به سابقه نيست و اين عدد با توجه به افزايش قيمت برق به عنوان تنها سوخت مصرفي مترو بسيار زياد است.

شفيعي اضافه کرد: با وجود افزايش قيمت برق و ساير هزينه‌ها، افزايش قيمت بليط مترو تا شش درصد قابل قبول است و اين عدد در مقايسه با افزايش چندين برابري اعلام شده از سوي شهرداري به هيچ وجه متناسب نيست.

وي اضافه کرد: علي رغم آنکه در رسانه‌ها و به نقل از مسئولان شهرداري در مورد پرداخت نشدن اعتبارات دولتي گفته مي‌شود، دولت در سال جاري تا کنون 16 ميليارد تومان تنها براي يارانه بليط مترو پرداخت کرده و قرار است تا پايان سال کمک‌هاي ديگري نيز در اين راستا صورت گيرد.

دبير شوراي عالي ترافيک در خاتمه اضافه کرد: حتي با وجود افزايش هزينه‌ها پس از اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها باز هم قيمت 975 تومان براي قيمت بليط مترو با قيمت تمام شده حدود 400 تومان مورد انتظار ما به هيچ وجه قابل مقايسه نيست و حتي با وجود پرداخت نشدن سهم يارانه دولت براي بليط مترو بازهم اين رقم بسيار زياد خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس