کد خبر 315937
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱

رئیس موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به ویژگی های عفو و لذت بخشیدن گفت: یکی از خصلت های عفو و بخشش رفع کینه است چرا که کینه موریانه ای است که بستر جامعه را از بین می برد و عفو بزرگترین رافع کینه هاست.

به گزارش مشرق، سید حسن خمینی عصر امروز شنبه در مراسم جشن ملی بخشش که به مناسبت آغاز هفته جوان از سوی وزارت ورزش و جوانان در تالار وحدت برگزار شد با بیان این مطلب گفت: قصاص روزگاری در جامعه اسلامی به گونه ای بود که به ازای هر یک نفر کشته، قتل ها و غارت های سنگینی شکل می گرفت در شان نزول آیه ای که مربوط به قصاص است تشریع می کند که  به ازای یک نفر کشته، جنگ های قبلیه ای شکل می‌گرفته است و قصاص انجام می شد.
 
نوه یادگار امام راحل تصریح کرد: اصل حکم قصاص یک حکم بازدارنده است. این حکم را در جامعه این گونه تشریح کرده اند که به دلیل یک قتل یک جنگ قبیله ای رخ می داده است.
 
وی افزود: بلافاصه در آیه بعد آمده است اگر کسی بخشیده شد دو کار باید بکند یکی اطلاع به معروف و دیگر آنکه دیه را سنگین نگیرد و این دیه به احسان و به سرعت پرداخت شود.
 
وی توضیح داد: حکم قصاص حالت بازدارنده برای جامعه دارد و مانع از گسترش قتل در جامعه می شود و حتی وقتی برای آنها که ممکن است در آینده دست به قتل بزنند حکم بازدارنده دارد.
 
سید حسن خمینی با بیان اینکه از امیرالمومنین(ع) روایت است که هیچ چیزی با ثواب عفو برابری نمی کند توضیح داد: اولین خصلت عفو آن است که در میان اهل بیت نیز عفو دیده می‌شود. عفو عزت آفرین است که بخشش خداوند را نیز دارد به این معنی که خداوند کسی را که بخشیده از گناهان او در آخرت می گذرد.
 
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی های عفو و بخشش رفع کینه و کدورت است افزود: ما به غیر از رفع کینه به جامعه آماری نمی رسیم، جامعه آماری جامعه ای است که مردم در کنار هم و با وجود سختی ها زندگی و سختی ها را با هم تقسیم می کند.
 
یادگار امام راحل عنوان کرد: کینه موریانه‌ای است که بستر جامعه را از بین می برد و عفو بزرگترین رافع کینه هاست.
 
وی صحبت هایش را این گونه ادامه داد: کسانی که می بخشند یک حق به گردن قاتل دارند؛ زندگی دوباره به قاتل می دهند اما همین افراد یک حق نیز به گردن جامعه داشته که جامعه را از کینه پاک می کنند و آن جامعه را عزت می دهد.
 
وی عنوان کرد: خاصیت دیگر عفو ، بخشش در آخرت است و اینکه در روایت آمده است از گناه مردم بگذرید که خداوند عذاب آتش را از شما بردارد. همچنین در روایت آمده است که عفو منجر به طولانی شدن عمر می شود.
 
به گفته یادگار امام راحل نفس برگزاری چنین جلسات و نشست هایی کاشت بذر است در خاک به امید زدن جوانه و رشد نهالی که روزی به درخت باروری تبدیل شده که نسل آینده در جامعه ای بی کینه و بدون مشکل زندگی کند.
 
یادگار امام راحل گفت: خانواده ای که جگرگوشه اش را داده، فرزند و یا همسرش به قتل رسیده و ما از آنها می خواهیم که از حق قصاص شان بگذرند خودمان چه مقدار از چیزهای کوچکی که از زندگی می خواهیم می گذریم؟!
 
وی تصریح کرد: محبت را باید از یک کانونی به جامعه تزریق کرد. بخشش زندانی کار خوبی است اما شرط اول آن است که ابتدا از خودمان شروع کنیم. مسئولین باید بخشیدن را از خود شروع کنند تا در نهایت بخشش تبدیل به یک فرهنگ شود.
 
جشن ملی بخشش در تالار وحدت با حضور سید حسن خمینی، حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، عادل فردوسی پور، محمدرضا هنرمند، مجید انتظامی، هادی ساعی، حجت الله امرودی معاون فرهنگی  و اجتماعی شهرداری تهران، سید هادی ایازی معاون سازمانهای مردم نهاد وزیر بهداشت و جمعی از هنرمندان از جمله رضا عطاران هم اکنون در تالار وحدت تهران به مناسبت آغاز هفته ملی جوان در حال برگزاری است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس