کد خبر 31537
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۵

گاردين نوشت که "مرکز تحقيقات پيو" بر اساس مطالعات خود، مدعي شده است که نرخ رشد جمعيت جهاني مسلمانان، به 35 درصد رسيده است و انگليس در 20 سال آينده بيشترين افزايش مسلمانان در اروپا را داراست.

به گزارش مشرق، محققين و استراتژيست هاي غربي، پيش از اين نسبت به شکل گيري اروپاي مسلمان تا سال 2050 هشدار داده اند. آنها افزايش رشد جمعيت مسلمان در اروپا از طريق مهاجرت و يا ازدياد نسل، و همچنين رشد منفي جمعيت در اروپا را عامل اين موضوع دانسته اند. تشکيل اروپاي مسلمان، چيزي است که باعث شد استراتژيست ارشد فرهنگي غرب "برنارد لوييس" طي نامه اي خطاب به "پاپ بنديکت" نسبت به آن هشدار دهد.

مرکز پيو با در نظر گرفتن رشد منفي جمعيت اروپا؛ اذعان نمود که بسياري از کارشناسان معتقدند، کشور فرانسه تا 2048 به يک "جمهوري اسلامي" تبديل خواهد شد، و آلمان در مسير تغيير به يک "دولت اسلامي" تا سال 2050 است.
به تازگي"مرکز تحقيقات پيو" نرخ رشد جمعيت مسلمانان اروپا را 35 درصد گزارش کرده است. اين مرکز با اعلام نرخ جمعيت مسلمانان اروپا را 35 درصد اعلام نمود.

البته مراکز ديگر تحقيقاتي اروپا، رقم اين نرخ رشد جمعيتي را بسيار بيشتر از اين ذکر کرده اند و اين حداقل پيش بيني است.
روزنامه گاردين نوشت: "آينده جهاني جمعيت مسلمانان: پيش بيني‌هاي 2010 تا 2030" يک مطالعه جامع در مورد جمعيت مسلمان در حوزه‌هاي شمال آمريکا، اروپا، آفريقا و آسيا و اقيانوسيه بوده و نشان دهنده آينده جمعيت مسلمانان در سراسر جهان و ترکيب آينده جمعيت شناختي جهان مي‌باشد.
گاردين همچنين اعتراف کرد: با وجود يافته‌هاي پيو؛ آنچه که شاهد آن هستيم خطر عدم تحمل مسلمين از طرف جامعه انگليس و اروپا در برخورد با تمدن‌ها است که بيشتر تهديد کننده به نظر مي‌رسد. اما اين عدم تحمل در نظريه برخورد فرهنگ‌ها، ساخته کساني است که اسلام را جلوه‌اي از سلطه دانسته هر نوع تنوع مذهبي و فرهنگي را به عنوان يک تهديد به حساب مي‌آورند و نه يک منبع بالقوه براي تقويت و غني سازي فرهنگ. ما بايد از اين ميراث دموکراسي و تار و پود جامعه خود حفاظت کرده و اين مذهب هراسي و تبعيض نژادي را رد کرده و به حاشيه برانيم و آينده را بر اساس واقعيت‌ها ترسيم نماييم.
بنا براين گزارش، انتظار مي‌رود جمعيت مسلمانان جهان با روند رشدي در حدود 35 درصد در طي دو دهه آينده، از 1.6 ميليارد نفر در سال 2010 به 2.2 ميليارد در سال 2030 افزايش يابد. نتايج حاکي ار آن است که جمعيت مسلمانان با سرعت بيشتري نسبت به غير مسلمانان رشد خواهد کرد.
گاردين همچنين نوشت: اين مطالعه پيش بيني‌هاي متعددي در مورد انگليس انجام داده است. بر اساس اين بررسي، تخمين زده مي‌شود که بيش از يک چهارم از همه مهاجران به انگليس در سال 2010 مسلمان باشند. اين گروه‌ها تا حد زيادي از کشورهاي استعمار شده سابق، به ويژه پاکستان، بنگلادش و هند مهاجرت خواهند کرد. بر اساس اين بررسي، تقريبا 64000 مهاجر مسلمان در سال گذشته وارد انگليس شده است و اين روند همچنان ادامه خواهد داشت.

نرخ رشد جمعيت مسلمانان در اروپا
در واقع، بر اساس اين مطالعه انتظار مي‌رود در 20 سال آينده انگليس بيشترين افزايش تعداد مسلمانان در ميان کشورهاي اروپايي را داشته باشد. پيش بيني مي‌شود تعداد مسلمانان در انگليس از 2.9 ميليون در سال 2010 با يک افزايش تقريبا دو برابري به 5.6 ميليون مسلمان در سال 2030 برسد. انتظار مي‌رود جمعيت مسلمانان از 4.6 درصد جمعيت انگليس در سال 2010 به 8.2 درصد جمعيت انگليس در سال 2030 افزايش يابد.
انتظار مي‌رود جمعيت مسلمانان با يک نرخ رشد دو رقمي در اروپاي غربي و شمالي بيشترين افزايش را داشته باشد.

گاردين همچنين نوشت: پيش بيني مي‌شود در سال 2030، جمعيت مسلمانان بيش از 10 درصد از کل جمعيت 10 کشور اروپايي را تشکيل دهد:

  • کوزوو (93.5 درصد)
  • آلباني (83.2 درصد)
  • بوسني و هرزگوين (42.7 درصد)
  • جمهوري مقدونيه (40.3 درصد)
  • مونته نگرو (21.5 درصد)
  • بلغارستان (15.7 درصد)
  • روسيه (14.4 درصد)
  • گرجستان (11.5 درصد)
  • فرانسه (10.3 درصد)
  • بلژيک (10.2 درصد)
  • در اتريش پيش بيني مي‌شود جمعيت مسلمين از 5.7 درصد کنوني به 9.3 درصد جمعيت تا سال 2030 برسد.
  • در فرانسه نيز انتظار مي‌رود که اين رقم از 7.5 درصد جمعيت به 310.3 درصد برسد.
  • جمعيت مسلمانان سوئد نيز انتظار مي‌رود در طي اين مدت دو برابر شود.

با توجه به پيش بيني‌هاي اين مطالعه، اگر روند فعلي ادامه پيدا کند، در سال 2030 در 79 کشور جهان بيش از يک ميليون مسلمان زندگي خواهد کرد که اين رقم در حال حاضر 72 کشور مي‌باشد. بيش از نيمي از مسلمانان جهان در منطقه جنوب شرقي آسيا و اقيانوسيه زندگي کرده و در حدود 20 درصد در خاورميانه و شمال آفريقا زندگي خواهند کرد. پاکستان نيز به عنوان پر جمعيت‌ترين کشور مسلمان از اندونزي پيشي خواهد گرفت.
کارشناسان گفته اند، غرب به دليل رشد منفي جمعيت، همچون يخي است که در آفتاب در حال آب شدن است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس