سلطان محمد دوم پس از فتح استانبول وارد کلیسای ایاصوفیا شد و دستور داد در این مکان اذان گفته شود و این کلیسا به این ترتیب تبدیل یه مسجد شد. فتح قسطنطنیه نتایج مثبت فراوانی از منظر داخلی و خارجی برای عثمانی‌ها داشت.

گروه تاریخ مشرق - مطالعه و بررسی تاریخ حکومت عثمانی از جهات مختلفی می‌تواند دارای اهمیت باشد. اما بدون شک یکی از مهم‌ترین این نقاط قابل توجه، تاریخ روابط عثمانی‌ها با کشورهای اروپایی و مسیحی است. دولت عثمانی در طول چند صد سال حکمرانی در سواحل مدیترانه و همسایگی فرنگ، روابط گوناگون سیاسی، دیپلماتیک و حتی نظامی با این ممالک پیدا کرد. در این میان، «سقوط قسطنطنیه» و فتح پایتخت دولت کهنسال اروپایی بیزانس مهم‌ترین این حوادث است. در گفتگویی که از نظر خواهید گذراند، دکتر رسول عربخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور زنجان و یکی از برجسته‌ترین محققاون حوزه عثمانی و ترکیه امروزی، به تشریح علل پیشروی عثمانی‌ها به مرزهای غربی و نتایج این پیشروی‌ها، به‌ویژه فتح قسطنطنیه پرداخته است.


* آقای دکتر! اساسا علت تحرکات دولت عثمانی‌ در مرزهای غربی را باید در کجا جستجو کرد؟ چرا عثمانی‌ها تصمیم گرفتند که به اروپا لشگرکشی کنند؟

برای فهم شایسته موضوع فتوحات عثمانی در اروپا و علل و انگیزه‌ها و نتایج آن باید به دو مفهوم توجه ویژه شود. یکی مفهوم مقدس غزا یا جهاد دینی است. دیگری سیاست اسکان. علاوه بر آن باید کمی به عقب بازگردیم و سنت‌های موجود در فرهنگ نظامی سیاسی عثمانی و ریشه‌های آن را بازبینی نماییم. غزا سنگ شالوده دولت عثمانی بود. سنت غازیانِ مرزها که از آغاز دولت عثمانی وجود داشت بر سراسر تاریخ عثمانی مسلط است و اصل سیاست‌ها و سازمان آنها را تشکیل می‌دهد. این مفهوم انگیزه اصلی فتوحات، به‌ویژه در دوران آغازین دولت بود. برای غازیان مرزها غارت کردن سرزمین کفار مسیحی که در مقابل سپاه اسلام مقاومت می‌کردند و تسلیم نمودن آنها وظیفه‌ای دینی تلقی می‌شد.

تنها راه مصون ماندن از حمله و غارت برای مسیحیان، قبول تابعیت دولت عثمانی بود. این نکته قبول تابعیت دولت اسلامی و نه قبول اسلام البته باید مورد تأکید قرار گیرد. سرزمین‌های مسیحی‌نشین در حکم دارالحرب برای عثمانی‌ها بود و هرکس در داخل این سرزمین‌ها و یا به تعبیر دیگر در خارج از مرزهای دولت عثمانی یا دارالصلح زندگی می‌کردند، برای ایمن ماندن از حمله و غارت مسلمانان باید به اطاعت از امپراتوری عثمانی روی می‌آورد.  اصطلاح غازی برای اولین بار به سلاجقه و ترکمنانی اطلاق می‌شد که مأمور فتح آناتولی شده بودند. این اصطلاح بعدها برای سلاجقه آناتولی و سپس عثمانی‌ها نیز رواج پیدا کرد. عنوان غازی لقب تقریبا همه سلاطین عثمانی عصر کلاسیک بود؛ از نخستین سلطان عثمانی یعنی عثمان غازی گرفته تا سلیمان و پادشاهان دیگر. سلاجقه آناتولی با توسل به همین مفهوم جهاد و غزا توانستند بیزانسی‌ها را مغلوب و آناتولی را از چنگ آنها درآوردند. همین سنت به همراه روحیه جنگجویی و پیشرونده ترکان که در تاریخ ایران نیز در قرن های پنجم و ششم هجری با آن مواجه بودیم مهمترین عنصر پیشرفت در جبهه غرب و بالکان بود. اروپایی‌ها هم برای مقابله با این پیشروی‌ها به سراغ همین مفهوم مقدس رفتند و تلاش کردند با تقدس بخشیدن به مسأله دفاع در برابر عثمانی و بسیج مسیحیان علیه عثمانی، حملات مسلمانان را خنثی نمایند.

موقعیت جغرافیایی امارت عثمان که در غربی‌ترین نقطه آناتولی و مجاور مرزهای بیزانس بود این تصور را پدید می‌آورد که دولت عثمانی مسؤلیت جهاد مقدس و به عبارت بهتر ادامه جهاد علیه مسیحیان را از سوی مسلمانان بر عهده دارد.


مسلمانان در کلیسای ایاصوفیه اذان گفتند / عثمانی‌ها به دنبال اسلامیزه کردن ممالک فتح‌شده نبودند

یک نقاشی از محاصره قسطنطنیه
مربوط به سال‌های 1450 تا 1474 میلادی


* سیاست اسکان به چه معنا بود؟
سیاست اسکان هم به عنوان مکمل عامل نخست عمل می‌کرد. غازیان داوطلب مسلمان عثمانی و جنگجویان ساکن در مرزهای غربی دولت، پس از فتح سرزمین‌های جدید، اهالی مسلمان آناتولی و بخش‌های شرقی را به آنجا می‌کوچاندند و با این سیاست تلاش داشتند نفوس مسلمان و ترک وفادار به دولت را بر اهالی بومی تفوق ببخشند.

البته با توجه به اطلاعاتی که داریم هدف دولت از سیاست اسکان اسلامیزه و ترکیزه گردانیدن اهالی غیرمسلمان نبود. به سخن دیگر سیاست آگاهانه روشمند و اجبارگرایانه‌ای در خصوص تغییر کیش و فرهنگ و زبان اهالی مناطق مفتوحه از سوی عثمانی به چشم نمی‌خورد یا حداقل وجه غالب نیست. نمونه آن حاکمیت چند صدساله عثمانی ها بر شمال آفریقاست که بر خلاف تسلط چند دهه غربی‌ها، زبان و فرهنگ آن کشورها موجودیت خود را حفظ نمود و یا می‌توان به حاکمیت پاشاهای عثمانی بر یونان و مناطق مجاور آن در این خصوص اشاره نمود.

* پس عثمانی‌ها از سیاست اسکان چه چیزی را دنبال می‌کردند؟
با تکیه بر مستندات تاریخی به نظر می‌رسد هدف سیاست اسکان در عصر کلاسیک افزایش نفوس گروه حاکم و مسلمانان ترک بر اهالی غیر مسلمان در جهت اداره و کنترل مؤثر این مناطق و نیز استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و جمعیتی آنها و در نهایت تأمین امنیت پشت جبهه برای پیشروی‌های بعدی بود. سیاست اسکان تا پایان عمر امپراطوری عثمانی هنوز به عنوان یکی از استراتژی های دولت مطرح بود.


* عثمانی‌ها چگونه به فتح قسطنطنیه دست یافتند؟
تصرف قسطنطنیه، بیزانس یا استانبول امروزی در 1453، همانطور که در تاریخ غرب به عنوان نقطه عطف گذار از قرون وسطی به دوران جدید مطرح شده، در تاریخ عثمانی نیز یک حادثه بسیار مهم به حساب می‌آید. امروز هم ترک‌ها با احساس غرور این تاریخ را یاد می‌کنند و آن را خاطره جاودانه پیروزی ترک‌ها، مسلمانان و اساساً شرق بر غرب و مسیحیت عنوان می‌کنند؛ به‌ویژه با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه و تأکید همه جانبه بوروکرات‌های نوعثمانی، بر احیای گذشته عثمانی ترکیه، این تاریخ بیش از دهه‌های قبل در اذهان نسل حاضر تکرار می‌شود. اگر امروز در سفر به ترکیه با بیلبوردهای بزرگ در معابر اصلی شهرها و یا بر دامنه کوه‌ها و کنار جاده‌ها، رقم 1453 را مشاهده می‌کنیم نباید تعجب کنیم؛ این‌ها نشانگر همین تلاش‌ها در جهت یادآوری فتح استانبول، برانگیختن غرور شهروندان ترک و در نهایت همگام‌شدن در مسیر سیاست‌های دولت و توسعه کشور است.

 با سلطنت محمد دوم و فتح استانبول به دست وی که بعدها یه همین واسطه به فاتح مشهور شد دوره‌ای جدید از فتح و پیروزی به روی عثمانی‌ها گشوده شد که در گذشته سابقه نداشت.


مسلمانان در کلیسای ایاصوفیه اذان گفتند / عثمانی‌ها به دنبال اسلامیزه کردن ممالک فتح‌شده نبودند

فاتحان قسطنطنیه در اطراف محمد فاتح

* فتح قسطنطنیه چه تاثیراتی بر دولت عثمانی و نیز وضعیت بین‌المللی داشت؟
این پیروزی دامنه حکومت عثمانی را در سراسر حوزه دانوب تا اروپای مرکزی و سرزمین‌های خلافت اسلامی در خاورمیانه و در بیشتر آفریقای شمالی گسترش داد. این نکته را نباید فراموش کنیم که تصرف استانبول در آن دوره از تاریخ امپراتوری و برای ادامه گسترش فتوحاتش در غرب یک ضرورت بود. عثمانی‌ها تنها با فتح استانبول می‌توانستنند شرق و غرب سرزمین‌های خود را به هم متصل کنند و وجود این شهر مانع از یکپارچگی امپراتوری رو به رشد بود.

از طرف دیگر این شهر که پایتخت امپراطوری روم شرقی به حساب می‌آمد از سوی مسیحیان و اروپایی‌ها بسیار ارزشمند بود؛ از این رو امپراتوران بیزانس از هر فرصتی برای اتحاد با دول مسیحی اروپا و علیه عثمانی بهره می‌جستند. بیزانسی‌ها در امور داخلی سلطنت عثمانی دخالت می‌کردند و در جهت تحریک دولت‌های آناتولی برای مقابله با عثمانی فروگذار نبودند. بیزانس به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی ویژه و استحکامات قوی به آسانی قابل تصرف نبود و در برابر محاصره‌های طولانی تا به آن روز مقاومت کرده بود. بالاخره این شهر پس از نزدیک به دو ماه مقاومت در 29 مه 1453 به روی عساکر عثمانی گشوده شد.

سلطان محمد دوم پس از فتح استانبول وارد کلیسای ایاصوفیا شد و دستور داد در این مکان اذان گفته شود و این کلیسا به این ترتیب تبدیل یه مسجد شد. فتح قسطنطنیه نتایج مثبت فراوانی از منظر داخلی و خارجی برای عثمانی‌ها داشت. از منظر  سیاست خارجی سلطان محمد به‌واسطه اقتداری که پیدا کرد مجددا بیرق جهاد علیه کفار را برافراشت و پس از این تاریخ لشکرکشی های فراوانی به سوی اروپا به راه افتاد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    4 4
    یکی از دعاهای اهالی مسیحی بالکان همیشه این بوده است خدایا ما را از شر ترکها نجات بده بلاخره هم نجات پیدا کردند
  • ناشناس ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    4 3
    همه ی آنچه که عثمانی به دنبالش بود گرفتن سرزمین و اخراج بومیان و استقرار ترک ها برای گسترش نزادشان بود ، همانکاری که مغول کرد. عثمانی برای همراه کردن دیگر ملت ها و یا حداقل خنثی کردن آنان برای جلوگیری از هم پیمان شدن با اروپاییان مسیحی شعار اسلام را سر میداد تا به اهداف نژاد پرستانه ی خود برسد. اگر درک درستی از اسلام داشتند و مسلمان واقعی بودند اسلام برای گسترش نیازی به شمشیر و جنگ و خونریزی نداشت . تشکیل کشوری به نام ترکیه در سرزمینی که هیچگاه متعلق به آنان نبوده هم شاهدی بر این مدعاست و امروز هم سران ترکیه علنا اعلام میکنند آرزو و هدفشان ایجاد عثمانی نو میباشد و از هیچ کوششی در این مسیر دریغ نمیکنند از جمله دخالت در امور ایران و همسو کردن دولت فاشیستی باکو و ترکمنستان با خود تحت عنوان دولت های ترک. حکومت در عثمانی دیروز و امروز همواره فاشیستی بوده و هست.
  • دکتر ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    4 0
    ای کاش مینوشتید اسم اصلی این شهر استانبول نیست بلکه پس از فتح شهر سلطان محمد فاتح اونجارو (اسلامبول) یعنی برای اسلام فتح شده نامید
  • sad ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    2 0
    به این اقای به اصطلاح دکتر بگید دارالصلح غلطه اون دارالسلام، مجید دلبندم!
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    يا سرشار از اسلام
  • دانشجوي تاريخ ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    1 0
    مصاحبه خوبي بود. استفاده كردم.
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    1 0
    اگر به دعا باشد ما هم دعا میکنیم
  • کامرانی ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    0 0
    خداهمه را هدایت بکند بااین ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس