پدیده شوم رشوه نامش را در میان مردم به شدت آلوده و منفور کرده بود اما جام جهانی 82 به فریادش رسید و محبوب ترین بازیکن ایتالیا شد.

ویژه‌نامه جام جهانی مشرق – پس از برگزاری جام جهانی در آرژانتین، بار دیگر میزبانی به قاره اروپا بازگشت. بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که اروپا میزبان بهتری برای جام جهانی است و حداقل از لحاظ امکانات برگ برنده های بیشتری دارد. دیگر زمان درخشش فرا رسیده بود: تیم های بزرگ، گل های بزرگ، ستاره های بین المللی و این بار طبق تصویب فیفا، لباس های تنگ.

اسطوره‌ای به نام روسی

ایتالیا که در مرحله گروهی با 3 تساوی و با تفاضل برابر و فقط به لطف یک گل زده بیشتر نسبت به کامرون تازه وارد صعود کرده بود در نهایت با درخشش پائولو روسی که آقای گل مسابقات شد به فینال رسید و در آنجا هم آلمان غربی را - که اتفاقا در اولین دیدار خود مغلوب الجزایر تازه وارد شده بود - برد و سومین عنوان قهرمانی خود را کسب کرد.
با حضور ستارگانی چون زیکو، سوکراتس (برزیل)، دیه‌گو مارادونا (آرژانتین)، پائولو روسی و دینو زوف (ایتالیا)، کارل هاینتس رومنیگه و هارالد شوماخر (آلمان‌غربی) و ژان تیگانا و میشل پلاتینی (فرانسه) این جام، به جام ستارگان شناخته شد و مردم از تماشای این همه ابرستاره در یک تورنمنت لذت می بردند.

اسطوره‌ای به نام روسی
پائولو روسي به خاطر رشوه دو سال از بازي محروم بود. چند هفته مانده به شروع جام جهاني 1982 محروميت او پايان يافت و انزو سرمربي ايتاليا با وجود مخالفت همگان روسي را با خود به جام جهاني برد. او در 4 بازي شركت كرد و نتوانست گلزني كند. انتقادات به اوج خود رسيد و همه از انزو مي خواستند روسي را از تيم اخراج كند، اما ناگهان موتور پائولو روشن شد. برابر برزيل هت تريک كرد، دو گل به لهستان در نيمه نهايي زد و در فينال هم گل اول بازي را برابر آلمان غربي به ثمر رساند تا ايتاليا 3-1 پيروز ميدان شود. روسي با اين 6 گل گلزن برتر تورنمنت لقب گرفت!

اسطوره‌ای به نام روسی

زاده شهر سانتا لوچا در پراتو ایتالیا و متولد ۲۳ سپتامبر سال ۱۹۵۶ است، در نوجوانی توسط باشگاه یوونتوس کشف شد، اما به اجبار تا سال ۱۹۷۵ در باشگاه آ. ث. کومو در سری ب بازی کرد تا تجربه کافی به دست آورد.
در سال ۱۹۷۶ به تیم دسته دومی دیگری به نام ویچنزا منتقل شد. در آنجا بود که انزو بیرزوت، سرمربی تیم ملی فوتبال ایتالیا، او را برای بازی در تیم ملی انتخاب کرد. او در آن فصل آقای گل لیگ دسته دوم شده و سهمی عمده در اولین صعود ویچنزا به سری A باشگاه‌های ایتالیا داشت.

اسطوره‌ای به نام روسی
مراحل رشد یک اسطوره
ستاره اقبال روسی کوچک وظریف اندام با گل‌های زیادی که در جام جهانی ۱۹۷۸آرژانتین به ثمر رساند، طلوع کرد. بازیکن ۲۱ ساله آن زمان که پیراهن شماره ۲۱ تیم ملی را بر تن داشت، در اولین بازی مرحله گروهی این جام، در مقابل فرانسه گل تساوی تمیش را وارد دروازه تیم حریف کرد. ایتالیا در آن جام چهارم شد. در همان فصل، روسی با ویچنزا به نایب قهرمانی لیگ هم رسید و برای فصل جدید راهی پروجا شد. اما این انتقال برای او خوش یمن نبود. در سال ۱۹۷۹ وی متهم به دست داشتن در رسوایی تبانی برای تغییر نتیجه یکی از بازی‌های لیگ شده و از سوی فدراسیون فوتبال ایتالیا به سه سال محرومیت مواجه شد. البته خود وی همواره بر بی‌گناهی‌اش تاکید می‌کرد و دلیلش هم این بود که کل مبلغ رشوه (۴۰۰ مارک آلمان)، برای بازیکنی مثل او، مبلغ خنده‌داری است. به علاوه هر دو گل پروجا را هم، او به ثمر رسانده بود.

اسطوره‌ای به نام روسی

مدتی بعد، محرومیت وی به دو سال کاهش پیدا کرد و از آوریل سال ۱۹۸۲ دوباره اجازه بازی پیدا کرد. پس از آن، با وجود بازی‌های کمی که انجام داده بود، از سوی انزو بیرزوت، سرمربی آن زمان تیم ملی، به این تیم فراخوانده شد.
این مربی درباره روسی می‌گوید: «می دانستم که اگر روسی در اسپانیا نباشد، من مهاجمی فرصت طلب در محوطه جریمه را نخواهم داشت. در محوطه جریمه او واقعا خوب بود، بسیار سریع و همیشه آماده فریب دادن حریف. در خط حمله داشتن یک مهاجم سریع ضروری است. یک مهاجم خوب نباید لزوما بلند قد باشد بلکه باید برای استفاده از ضد حملات به اندازه کافی سریع و چابک باشد.»

اسطوره‌ای به نام روسی

در جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا، روسی تبدیل به اسطوره فوتبال ایتالیا شد. پس از بازی‌های ضعیف دور مقدماتی که در آن ایتالیا به سه تساوی رضایت داد و روسی هم مورد انتقاد شدید محافل فوتبالی وقت ایتالیا قرار گرفت که چرا حتی یک گل هم نزده‌است، برخی از روزنامه‌های ایتالیا نیز رفتارهایی غیراخلاقی را به او و آنتونیو کابرینی، مدافع تیم نسبت می‌دادند که باعث تحریم مطبوعات از سوی تیم ملی شد. نمایش درخشان وی در دیدار دوم مرحله دوم نهایی رقابت‌ها مقابل برزیل، شانس بزرگ قهرمانی جام، آغاز شد. روسی هر سه گل تیمش را که منجر به پیروزی ۳ بر ۲ بر برزیل شد، وارد دروازه این تیم کرد. سپس ایتالیا لهستان را هم در نیمه نهایی با دو گل روسی شکست داد. در فینال این مسابقات برابر آلمان غربی، روسی اولین گل ایتالیا را زد. در پایان، ایتالیا با نتیجه ۳ بر ۱ پیروز شد و سومین قهرمانی جهان را به دست آورد و پائولو روسی هم با زدن ۶ گل، آقای گل جام و بهترین بازیکن جام جهانی اسپانیا لقب گرفت. به علاوه وی در همان سال، عنوان بهترین فوتبالیست اروپا و جهان را هم از آن خودش کرد.
او در دوران فعالیتش به افتخارات زیادی دست یافت و تنها،‌جام یوفا و قهرمانی در جام ملت‌های اروپا را در کلکسیون افتخاراتش کم دارد. وی در 48 بازی ملی برای ایتالیا 20 گل، و در 215 بازی در سری آ، 82 گل به ثمر رساند.

فیلم کوتاهی از درخشش پائولو روسی در جام 1982

دانلود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • امیر تبریز اوغلی ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    0 0
    در عرض یک ثانیه ادم از عرش به فرش میرسه
  • عادل ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    0 1
    مشرق عزيز متأسفم براي تيتر خبرتان.به عرش رسيدن براي فوتباليستاس؟
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    مگه تو عرش رفتي مشرق
  • overactive ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    عادت دارید به همه چیز گیر بدید؟! بابا ضرب المثل هم نمیشه تیتر گذاشت؟!
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    عرش اینه؟ از شما انتظار نداشتیم
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    شما که رفتی بگو چیه ؟؟؟
  • vahid ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    فکر کردم برای یک شهید تیتر زدید که با شهادت از فرش به عرش رسیده آیا شهرت با موفقیت در جام جهانی عرش است از شما انتظار نداشتم
  • حسین ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    عادل جان خیلی بی سوادی در جوابت فقط همینو میتونم بگم
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    واقعا انتظار داشتم در مورد یه شهید مطلبی ببینم. هههههه . چرا با احساسات مردم بازی می کنید . شوخی بود. ولی عرش را برای یه فوتبالیست خارجی به کار نبرید. برخی واژه ها فقط باید سرجای خوش استفاده شود . چون کلی معنی و مفهوم خاص همراه آن در ذهن مخاطب تداعی می شه که خوب نیست با مفاهیم دیگری در ذهن مخاطب تاثیرش کم رنگ یا بی رنگ شود.
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    نرفتم عرش.فقط پرسیدم از مشرق جون که عرش اینه...
  • عادل ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    ما كسي را متهم به بي سوادي نميكنيم ولي معناي عرش را جستجو كن آقاي باسواد
  • حسین ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    آن یکی شیری است اندر بادیه و آن دگرشیری است اندر بادیه؟آن یکی شیری است که آدم میخورد و آن دگر شیری است که آدم میخورد؟
  • عادل ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    حسين جان با سواد عرش در زبان شرعی فلک الافلاک را گویند منبر نه پایه بام بدیع بام رفیع چرخ اطلس چرخ برین . توضیح گویند : عرش را خدای تعالی در آسمان هفتم آفرید و ملایکه را بحمل و تعظیم آن وادشت چنانکه در زمین بشر را بزیارت و تعظیم مکه امر فرمود ( شرح عقاید صدوق ص 29 ) . در قر آن این کلمه گاهی بمعنی مطلق تخت و تخت شاهی استعمال شده ( سوره نمل آیه 23 و 38 و 41 و 42 ) و گاهی هم بمعنی جایگاه خدای تعالی که بر آب نهاده شده است ( سوره هود آیه 8 و سوه طه آیه 4 ) و گاه عرش به تخت و مقام الهی اطلاق گردیده که هشت ملک مقرب آنرا حمل میکنند ( سوره الحاقه آیه 17 ) و حاملان آن فرشتگانند که گرداگرد آن بحمد و تسبیح خدای تعالی مشغولند و برای کسانی هم که بخدای تعالی و وحدانیت او ایمان آورده اند طلب آمرزش میکنند ( سوره مومن آیه 7 ) . مفسران درباره آفرینش عرش گویند [ حق تعالی یاقوتی سبز بیافرید آنکه باو نگرید بهیبت بگداخت و آبی شد از آنکه عرش بیافرید و بر آب نهاد . و حمزه گفت : خدای تعالی عرش بیافرید و بر سر آب مانند کشتی میرفت و آنکه لوح و قلم بیافرید. ] ( تفسیر ابوالفتوح ج 3 ص 57 ). از علی 4 روایت کرده اند که خدای تعالی عرش را از چهار نور آفرید : اول نور سرخ که رنگ سرخ از آن سرخی یافت دوم نور سبز که رنگ سبز از آن سبزی یافت سوم نور زرد که رنگ زرد از آن زردی یافت چهارم سپید که رنگ سپید از آن سپیدی یافت ] ( اصول کافی ج 1 ص 129 ) . در قصص و روایات آورده اند که : پیغمبر فرمود اول ما خلق الله نوری و آن دوازده هزار سال می گشت و طواف میکرد و پاکی و یگانگی حق تعالی میگفت . پس آن نور را بچهار قسمت کرد و از یک قسم عرش را بیافرید .] ( جویری ص 3 ) . عرش حق تعالی هنگام آفرینش نور و ظلمت و قلم و غیره بر آب بود ( طبری ج 1 ص 18 ) . تمثال آنچه را خدای تعالی آفرید از بر و بحر بر عرش بود هر روز آنرا بهفتاد هزار گونه نور می پوشانند و هیچ آفریده ای از آفریده های خدای را استطاعت آن نیست که بر آن نظر کند ( عرایس ص 15 ) ( اسرار نامه گوهرین ص 231 ) .
  • محمد ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    چقدر موضوع رو گندش ميكنيد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس