کد خبر 31195
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۳

بهارستاني ها نظرات متفاوتي پيرامون طرح نظارت بر نمايندگان داشته اما وزارت کشور صراحتا مخالفت خود با اجراي طرح استاني شدن انتخابات را اعلام کرد و خود را در نهايت تابع مصوبه مجلس دانسته است.

به گزارش مشرق، محمود عباس زاده مشکيني مدير کل سياسي وزرات کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به طرح استاني شدن انتخابات مجلس به بررسي نقاط ضعف اين طرح پرداخت و گفت: طرح استاني شدن انتخابات موجب بالا رفتن هزينه هاي انتخاباتي خواهد شد و در نتيجه از ورود توده هاي مردم از جمله اساتيد، طلاب، جوانان، فرهنگيان و نخبگان به عرصه هاي تعيين سرنوشت از جمله انتخابات مجلس شوراي اسلامي جلوگيري خواهد کرد.
وي ادامه داد: از نظر ما اين طرح اشکالات و نقطه ضعف هايي دارد و ممکن است اجراي آن موجب کاهش مشارکت و نشاط سياسي انتخابات شود.
عباس زاده مشکيني با ارائه راه حل هاي جايگزين براي طرح استاني شدن انتخابات مجلس افزود: اگر مجلس به دنبال طرحي است که از دغدغه هاي حوزه انتخابيه خود در مراجعات فردي فارغ شود و به امورات کلان کشور بپردازند مي تواند از راه ها و طرق کم هزينه تر ديگري به اين مطلوب برسند.
مدير کل وزارت کشور گفت: نمايندگان مي توانند در چارچوب قانون به ويژه با توجه به اصل تفکيک قوا با ساز و کارهايي که در قانون پيش بيني شده در حوزه قانون گذاري و نظارت بر حسن اجراي قوانين از طريق مکانيزم هاي قانوني، اراده کننده تا فارغ از مطالباتي که معمولا از حوزه انتخابيه به طور متفرقه به نمايندگان منتقل مي شود تمرکز بيشتر فعاليت هاي خود را در مسائل کلان و مهمات کشور معطوف کنند تا مطلوب حاصل شود.
وي همچنين با اشاره به معايب طرح استاني شدن انتخابات مجلس اظهار داشت: اين طرح ممکن است موجب کاهش نشاط سياسي و شور انتخاباتي شود و ضريب مشارکت مردم را در انتخابات پايين بياورد.
مدير کل سياسي وزارت کشور با اشاره به بالا رفتن هزينه تبليغات در طرح استاني شدن انتخابات ادامه داد: در اين طرح به طور طبيعي هزينه اجراي انتخابات بالا مي رود زيرا کانديداها مجبور هستند علاوه بر فعاليت در حوزه انتخابيه خود در ديگر شهرستان ها و مرکز استان هم ستاد انتخاباتي داشته باشند و در اين صورت تنها کساني مي توانند کانديد شوند که در پشتوانه مالي زيادي برخوردار باشند.
دبير کل سياسي وزارت کشور افزود: در اين شرايط اقشار و سطوح مختلفي از جوانان، فعالان سياسي، فرهنگيان، نخبگان و اسايتد دانشگاه ها و طلاب که از منابع مالي نامحدودي برخوردار هستند با وجود داشتن ظرفيت کسب اعتماد مردم و خدمت گذاري به عنوان نماينده مردم از گردونه رقابت حذف خواهند شد.
وي با بيان اينکه هر طرحي که در ورود بدنه توده مردم به عرصه هاي تعيين سرنوشت محدوديت ايجاد کنند از نظر وزارت کشور به مصلحت نيست، تاکيد کرد: هر طرح قانوني که از ورود مردم به عرصه هاي تعيين سرنوشت از جمله انتخابات مجلس جلوگيري کند مذموم است.
عباس زاده مشکيني در پايان تأکيد کرد: با وجود مخالفت هاي وزارت کشور به دلايل ذکر شده هر طرحي که مجلس شوراي اسلامي تصويب کند و شوراي نگهبان آن را به عنوان قانون ابلاغ کند مورد احترام وزارت کشور خواهد بود.
*با استاني شدن انتخابات احزاب و گروه ها نقش آفرين خواهند شد
عضو شوراي مرکزي فراکسيون اصولگرايان نيز در همين ارتباط گفت: طرح استاني شدن انتخابات به نفع قانون انتخاباتي مجلس خواهد بود و يکي از نتايج مهم اين طرح نقش آفريني احزاب و گروه ها و پيدا کردن جايگاه شان در عرصه انتخاباتي خواهد بود.
سيدرمضان شجاعي کياسري نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به استاني شدن انتخابات مجلس گفت: استاني شدن انتخابات مجلس به نفع مجلس و نمايندگان خواهد بود و زمينه مناسب همکاري بين نمايندگان و مجلس را فراهم خواهد کرد.
وي با اشاره به فوايد استاني شدن انتخابات مجلس تصريح کرد: استاني شدن مجلس موجب مي شود تا مطالبات نمايندگان به مطالبات بالاتر و با کيفيت تري محسوب شود و همچنين سطح حضور نمايندگان و نامزدهاي انتخاباتي طراز مجلس را بالاتر ببرد.
شجاعي کياسري همچنين افزود: استاني شدن انتخابات موجب مي شود تا ريزشدن نمايندگان در مسائل و معضلات حوزه شهري کم رنگ تر شود.
عضو شوراي مرکزي فراکسيون اصولگرايان تأکيد کرد: اکثريت نمايندگان مجلس با طرح استاني شدن انتخابات موافقند و در صورت قرائت در صحن علني با کسب آرا به تصويب مجلس خواهد رسيد.
*استاني شدن انتخابات رابطه مردم و نمايندگان را قطع مي کند
رئيس فراکسيون روحانيون مجلس شوراي اسلامي نيز در ادامه با اعلام مخالفت با اجراي طرح استاني شدن انتخابات گفت: با اجرايي شدن اين طرح رابطه مردم و نمايندگان قطع مي گردد.
محمدتقي رهبر نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي اجراي طرح استاني شدن انتخابات را عامل افزايش هزينه هاي انتخاباتي دانست و گفت: اين طرح کار نامزدهاي انتخاباني را سخت تر مي کند چرا که براي تبليغات مجبور هستند هزينه هاي گزافي را خرج کنند.
وي افزود: با استاني شدن انتخابان رابطه ميان مردم و نمايندگان قطع مي شود و موکل براي بيان مشکلات و مسائل مربوط به منطقه و حوزه خود با نماينده سردرگم مي ماند؛ چرا که نمي داند کدام يک از نمايندگان استان مسئول بررسي مسائل حوزه موکل مي باشند.
عضو کميسيون قضا و حقوقي مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: با استاني شدن انتخابات بي تفاوتي بر نمايندگان حاکم مي شود و نماينده در اين طرح نمي داند تا چه اندازه مسئول بررسي حقوق مردم استانش در مجلس است.
رهبر خاطرنشان کرد: در زمان رأي گيري براي تصويب طرح استاني شدن انتخابات قطعاً رأي مخالف خواهم داد و دلايل خود را در آن روز در صحن علني اعلام خواهم کرد.
*استاني شدن انتخابات، مجلس را به سمت پيگيري انديشه هاي ملي سوق مي دهد
همچنين در همين زمينه دبير هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه استاني شدن انتخابات، کاهش هزينه ها در برگزاري انتخابات را در پي دارد، گفت: اين طرح در سطح کلان مي تواند مجلس را به سمت انديشه ملي سوق دهد.
محمد حسين فرهنگي نماينده تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي افزود: طرح استاني شدن انتخابات داراي نقاط مثبت قابل توجهي است که کاهش هزينه ها در برگزاري انتخابات از جمله اين نکات است.
دبير هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي عادت بر وضعيت فعلي در روند برگزاري انتخابات را مهمترين مانع موجود دانست و ادامه داد: اين طرح ممکن است از نظر اجرايي هم مشکلاتي به همراه داشته باشد که با همراهي دولت و مجلس مرتفع خواهد شد.
فرهنگي با بيان اينکه اين طرح مجلس را به سمت انديشه ملي در سطح کلان سوق مي دهد خاطرنشان کرد: يک مرحله اي بودن و کاهش هزينه ها از جمله مزاياي استاني شدن انتخابات است.
*طرح استاني شدن انتخابات در صورت عدم وجود احزاب فراگير شکست خواهد خورد
عضو کميسيون شوراها نيز گفت: تا زماني که احزاب سياسي فراگير در کشور تشکيل نشده اجراي طرح استاني شدن انتخابات امکان پذير نيست و اجراي آن هزينه هاي زيادي به همراه خواهد داشت.
حسن نوروزي نماينده مردم رباط کريم در مجلس شوراي اسلامي ضمن مخالفت با طرح استاني شدن انتخابات مجلس افزود: غرب گرايي و نظام حزبي در کشور با مشکلات زيادي روبه رو است و احزاب فراگير که مورد اعتماد مردم بوده و از دل جامعه برخواسته باشند در کشور وجود ندارد بنابراين امکان کانديد شدن همه نامزدها از طريق احزاب غير ممکن است.
عضو کميسيون شوراها ادامه داد: از طرفي هم وقتي که يک کانديدا به طور مجزا بخواهد در انتخابات شرکت کند بايد در همه حوزه هاي انتخابيه استان خود تبليغات داشته باشد که اين امر مشکلات زيادي را به وجود خواهد آورد و حتي انتخاب هم براي مردم سخت خواهد شد.
نوروزي با بيان اينکه اين طرح به اختلافات شيعه و سني در مناطق سني نشين دامن مي زند و موجب تبعيض ميان مردم خواهد شد، خاطرنشان کرد: در تصويب يک طرح بايد همه جوانب بررسي شود؛ لذا اين طرح آسيب هاي جانبي آن از فوايدش بيشتر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس