قهرمانی سنگین وزن ایران در مسابقات قهرمانی جهان در سوئیس آنقدر ارزشمند بود که در صدر اخبار قرار گیرد.

مشرق - دوره ایی بود که تلویزیون اخبار ورزشی نداشت . اخبار ورزشی معمولا در صدر اخبار قرار نمی گرفت گاهی اتفاق خاصی اگر بود در انتهای اخبار گفته می شد. اما اخبار آن روز در سال 1368 قدری متفاوت بود . زیرا با خبر کشتی و قهرمانی جهان پهلوان علیرضا سلیمانی شروع شد.

 قهرمانی سنگین وزن ایران در مسابقات قهرمانی جهان در سوئیس آنقدر ارزشمند بود که در صدر اخبار قرار گیرد. او نخستین قهرمانی سنگین وزن کشتی جهان را پس از انقلاب و تنها قهرمانی سنگین وزن تاریخ کشتی ایران را به دست آورده بود تا شادی را به دل‌های مردمی بیاورد که روزهای سخت دفاع مقدس را پشت سر گذاشته بودند.

سلیمانی و تحقق عملی شعار نه شرقی نه غربی
علیرضا سلیمانی بالاتر از آمریکا و روسیه بر سکوی قهرمانی وزن 130 کیلوگرم مسابقات جهانی 1989 مارتینی سوئیس. این اولین و تنهاترین مدال طلای سنگین وزن ایران است.

در مسابقات جهانی در شهر مارتینی سوئیس در سال 1989توانست نخستین مدال طلای ایران در سنگین وزن کشتی آزاد را با اقتدار به دست آورد.این مدال از چند جهت بسیارباارزش تر از مدالهای دیگر بود . اولا اینکه پیش از او هیچ کشتی‌گیر ایرانی، نتوانسته مدال طلای فوق سنگین کشتی را بگیرد (حتی پس از او نیز تاکنون این مهم تکرار نشده است.) دوم اینکه این اتفاق مهم بعد از انقلاب و پس از پایان جنگی نابرابربود که ابرقدرت های شرق و غرب بر ما تحمیل کرده بودند و سوم هم  نمایش تمام قد از قدرت ایران در سکوی قهرمانی و هنگام پخش سرود و به اهتزار در آمدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بود که پرچم دو ابر قدرت امریکا در سکوی دوم و پرچم شوروی در سکوی سوم و پایین تر از پرچم ایران بود که تحقق عملی شعار نه شرقی نه غربی بود و آن سکو تبدیل به بیاد ماندنی ترین سکوی تاریخ کشتی ایران شد.


وقتی سلیمانی قهرمان بر سکوی اول جهان ایستاده بود چنان شوق و سروری به ملت خسته و رنجور از سالهای جنگ تحمیلی که دشمن ما از هر دو ابر قدرت حمایت می شد بخشید و چنان بازتابی داشت که رئیس جمهور وقت آیت الله هاشمی رفسنجانی در صحنه تلویزیون ظاهر شده و اظهار نمود که امروز شعار نه شرقی نه غربی محقق شد واعلام  کرد که در همه زمینه ها باید تلاش کنیم تا قدرت های دیگر پایین تر ما قرار گیرند و در این صورت است که شعار نه شرقی،نه غربی عملا محقق خواهد شد.


سلیمانی  پرچمدار ایران در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون نیز بود اما لازم به ذکر است که با توجه به اینکه  اوج دوران ورزش قهرمانی علیرضا سلیمانی در دهه ی۱۳۶۰ بود که ایران کمتر در رقابت‌های بین‌المللی حاضر می‌شد با این همه سلیمانی برنده مدال طلای بازی های آسیایی 1986 سئول نیز بوده و چهار بار هم عنوان قهرمانی آسیا را به دست آورده است.علاوه برآن سلیمانی شش بار هم عنوان پهلوان ایران را کسب نموده و در این زمینه نیز رکورد دار است.امروز گوش شکستگان ایرانی و در واقع کل جامعه ورزشی ایران، بلکه ملت غیرتمند ایران افتخار  ملی و قهرمان جهانی خود را از دست داده اند. روحش شاد باد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    مرده پرستان غلونکنید!
  • مرده پرست ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    مرده پرستی درست جانم اما کجای این نوشته غلو است ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس