کد خبر 311913
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴

وزیر نیرو گفت: برای بالا بردن سرعت کار باید با بخش خصوصی همکاری کنیم و کار جمع‌آوری و تصفیه آب فاضلاب را در اختیار این بخش بگذاریم.

به گزارش مشرق، حمید چیت‌چیان بعد از ظهر امروز در نشست تخصصی با مدیران فارس اظهار داشت: 95 درصد از منابع آب این استان صرف کشاورزی می‌شود در حالی که 78 درصد از کل آب مصرفی آب‌های زیرزمینی است.

وی افزود: مسئله اساسی و کانونی استان فارس آب‌های زیرزمینی است که اگر به درستی مدیریت نشود در آینده مشکلات بسیار فزآینده‌ای دامن‌گیر این منطقه می‌شود که باید با سرعت و جدیت و هماهنگی بین دستگاه‌ها این مسئله را حل کنیم.

وزیر نیرو تصریح کرد:  متوسط ارزش افزوده تولید محصولات کشاورزی به ازای هر متر مکعب حدود یک‌هزار تومان بوده که نشان می‌دهد تولید کشاورزی، مقرون به صرفه‌ در کشور نیست.

وی ابراز داشت: با تدبیر جمعی و با سرعت باید اصلاحاتی در قانون انجام شود و با هم‌اندیشی و هماهنگی دیگر قوا هرچه سریع‌تر به موضوع برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی باید توجه شود.

این مسئول با اشاره به اینکه نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی مهمترین موضوعی است که در فارس به سرعت و جدیت باید دنبال شود عنوان داشت: تبدیل چاه‌های دیزلی در این استان به هوشمند، جلو بسیاری از خسارات را می‌گیرد.

وی گفت: با اصلاح الگوی کشت، آبیاری و رفتن به سمت کشاورزی صنعتی مانند گلخانه‌ها می‌توانیم مسئله آب‌های زیرزمینی را حل کنیم.

چیت‌چیان اضافه کرد: اگر دشت‌ها با شوری آب روبه‌رو شوند نخستین کسانی که ضرر می‌کنند خود مردم و کشاورزان هستند و باید میزان مصرف را برای مردم محدود کنیم چراکه حیات آینده در گرو محدود شدن مصرف آب امروز است.

وی بیان داشت: در زمینه شیرین کردن آب دریاها که در برنامه وزارت نیرو است با مشکل هزینه روبه‌رو هستیم چراکه هزینه هر متر مکعب شیرین کردن آب 2 هزار و 400 تومان می‌شود در حالی که این آب باید صرف تولیداتی شود که تنها یک‌هزار تومان بازده اقتصادی دارند.

این مسئول افزود: با مدیریت منابع آب مناطق خود، می‌توانیم آب شرب را تامین کنیم.

وی تصریح کرد: اعتبارات وزارت نیرو بسیار اندک است و برای بالا بردن سرعت کار باید با بخش خصوصی همکاری کنیم و کار جمع‌آوری و تصفیه آب فاضلاب را در اختیار این بخش بگذاریم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس