کد خبر 311500
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶

واژه «مدیریت جهادی» که در واقع بیان کننده شیوه خاصی از مدیریت است باید بیش از پیش مورد توجه و دقت قرار گیرد تا مدیران و مجریان با بکارگیری این نحو مدیریت، با کمترین امکانات، بیشترین بهره وری را نصیب جامعه سازند.

 به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال 1393؛ امسال را سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری فرموده و در مناسبت های مختلف به برخی از دلایل و ضرورت های این نامگذاری پرداخته و قوای سه گانه کشور را به تلاش و مجاهدت بیشتر برای برنامه ریزی دقیق در امور اقتصادی کشور و حل مشکلات این بخش و همچنین برداشتن قدم های اساسی در حوزه فرهنگ فرا خوانده اند.

بدیهی است که تحقق چنین امر مهمی بدون همراهی مردم و انسجام و هماهنگی همه دستگاههای نظام در قوای سه گانه و تلاش مضاعف و جهادگونه آنان امکان پذیر نمی باشد و از همین رو قید «عزم ملی و مدیریت جهادی» نیز در کنار واژه های « اقتصاد و فرهنگ» مطرح گردید تا راه و روش دستیابی به موفقیت های کلان در این دو حوزه را نشان دهد.

نمایندگان مجلس، مقامات اجرایی، صاحب نظران و کارشناسان، پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی، اصحاب رسانه و ...هر کدام به فراخور دیدگاه خود، موضوع نامگذاری امسال را مورد بحث و بررسی قرار داده و به اظهار نظر در این مورد پرداخته اند که البته بسیاری از این نظرات مفید و راهگشا بوده و می توانند در امر قانونگذاری دقیق و کارآمد و اتخاذ تصمیمات صحیح اجرایی مورد  بهره برداری قرار گیرند.

در این میان، واژه «مدیریت جهادی» که در واقع بیان کننده شیوه خاصی از مدیریت است باید بیش از پیش مورد توجه و دقت قرار گیرد تا مدیران و مجریان با بکارگیری این نحو مدیریت، با کمترین امکانات، بیشترین بهره وری را نصیب جامعه سازند.

ویژه گی های خاص اعتقادی، اخلاقی و انقلابی نهفته در «مدیریت جهادی» باعث گردیده که این شیوه مدیریت، کارآمدی و کارآیی خود را در شرایط دشوار پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بویژه در دوران دفاع مقدس نشان دهد.

 این نوع مدیریت با درایت و رهبری امام راحل و عظیم الشان در آن مقطع حساس توانست کشور را از پرتگاهی که استکبار جهانی تدارک دیده بود نجات دهد. همین مدیریت بود که دانشمندان جوان ایرانی را به قله های رفیع علم و دانش رساند. «مدیریت جهادی» ایران را به یکی از معدود کشورهای صاحب فناوری هسته ای تبدیل و جایگاه آن را به نحو چشمگیری در معادلات منطقه ای و جهانی افزایش داد.

این نوع مدیریت است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را به اجرای پیچیده ترین عملیات های نظامی و تولید و بکارگیری تجهیزات مدرن قادر ساخته است. «مدیریت جهادی» نقش تاثیرگذار خود را در عمران و آبادی و ایجاد زیرساخت های مهم در کلانشهر تهران نشان داده است. کارآمدی این شیوه باعث گردیده تا «مدیریت جهادی» بمنزله نقشه راه برای حل مشکلات کشور مطرح و مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گیرد.

نکته ظریف دیگری که باید مدنظر قرار گیرد، بکار گیری واژه «جهاد» و اشاره  آن به واقعیت مهم تحمیل شدن نوع دیگری از جنگ تحت عنوان «تحریم و جنگ اقتصادی» بر ملت ایران است. این جنگ ظالمانه به بهانه های واهی توسط سران کاخ سفید علیه مردم ایران آغاز و با همراهی برخی دولت های وابسته تشدید گردیده است و برای مقابله با آن در شرایط کنونی، هیچ راه دیگری به غیر از بکارگیری «الگوی اقتصاد مقاومتی» که جلوه ای از مدیریت جهادی به شمار می آید، قابل تصور نیست.

مدیریت جهادی برخلاف تبلیغات دشمنان خارجی و مغرضان داخلی، بالا بردن هزینه‌ها و سخت تر نمودن مسائل و مشکلات نیست. در شیوه مدیریت جهادی، عقل، تدبیر، تجربه و دانش به همراه نرمش قهرمانانه توام با پایداری بر اصول و ارزشها به کار گرفته می شود و با چنین دیدگاهی می توان برخی دیگر از ویژه گی های مدیریت جهادی را در محورهای ذیل خلاصه کرد:

1- ایمان و توکل بر قدرت لایزال الهی در همه زمینه ها

2- ولایتمداری و اعتقاد به ولایت فقیه به عنوان سکاندار انقلاب اسلامی

3- داشتن غیرت دینی، اعتقاد و انقلابی در برابر دشمنان

4- امیدواری نسبت به آینده و پرهیز از یاس و ناامیدی

5- خودباوری در عرصه های مختلف اقتصادی و علمی

7- توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و استفاده بهینه از آن ها

8- استفاده از نظرات کارشناسان و بکارگیری روش‌های علمی در همه امور

9- پرکاری و تلاش خستگی ناپذیر

10- داشتن شجاعت و جسارت برای تصمیم گیری های بزرگ

11- دارا بودن روحیه مردمی، سعه صدر و تواضع

12- قانون گرایی و حرکت بر اساس برنامه‌ های پیش بینی شده

13- انتقادپذیری و استفاده از آن ها

14- نوآوری، خلاقیت و انعطاف پذیری در امور محوله

15- پویایی و بالندگی

16- مسئولیت پذیری همراه با اعتقاد به کار گروهی

17- قناعت و ساده زیستی

18- رعایت شایسته سالاری در همه مناصب و مسئولیت ها

مدیریت جهادی دارای شرایط و ویژه گی های دیگری نیز است که در اغلب مطالب ارائه شده از سوی صاحبنظران به آنها اشاره شده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس