گروه تاریخ مشرق- این کتاب روایتی از سال های زندگی امام خمینی است. روایتی مصور از زندگی روح الله خمینی در یکی از پر فراز و نشیب ترین دوران تاریخ ایران. روایتی از فراز و فرود 86 سال زندگی ایشان از روز تولدش در اول مهرسال 1281 تا 14 خرداد 1368 روزی که از میان مردم ایران رفت.

امام

برای نگارش این کتاب از منابع متعددی که در این سال ها پیرامون زندگی امام خمینی و تاریخ این دوران طولانی منتشر شده است استفاده شده است. از کتاب های تاریخی و تحلیلی تا خاطرات منتشر نشده .جز مواردی خاص از مصاحبه در این کتاب استفاده نشده است.بسیاری از همراهان امام در مقاطع مختلف در مصاحبه های متعدد حرف هایشان را گفته اند. از مقابله آن چند مصاحبه بهتر می‌توان به حقیقت اتفاقات نزدیک شد.از سوی دیگر از برخی دوره‌های زندگی امام خمینی بیش از نیم قرن می‌گذرد و رجوع به حافظه‌ها پس از این مدت طولانی چندان صحیح به نظر نمی‌رسد و اسناد و آثار منتشر شده منابع بهتری هستند.از منابع اصلی این کتاب مجموعه ارزشمند صحیفه امام ( مجموعه سخنرانی‌ها٬ پیام‌ها و نامه‌های امام ) و آثار منتشر شده ازامام خمینی است که به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به صورت الکترونیکی موجود و راه‌گشای محققان است.

یکی از ویژگیهای مهم این کتاب مصور بودن این کتاب است. در این کتاب بیش از 1200 تصویر از متن٬ حاشیه و زمانه ی سید روح الله خمینی می بینید که با هنرمندی سلمان رئیس عبداللهی مدیر هنری این اثر صفحات دیدینی و خواندنی فراهم آورده است که 300 تصویر آن از امام(ه) و سایر تصاویر مربوط به وقایع تاریخی این دوره از سال 1281 شمسی تا 1368 است. بسیاری از این تصاویر اغلب دیده نشده اند.

این عکسها از آرشیوهای مختلفی خریداری شده است که منبع تهیه هر کدام از عکس ها و عکاسانش در پایان کتاب در بخش نمایه عکس‌ها آمده است. تمامی عکس‌های کتاب دارای شناسنامه و اطلاعاتی است که مخاطب را در جریان ارتباط این عکس با متن کتاب قرار می دهد.

این کتاب دوازده فصل دارد که هر کدام به بخش هایی کوچک تر تقسیم شده و گاهشمار‌هایی که مخاطب را در سیر حوادث قرار می دهد که به قرار زیر است:

فصل اول: تلخ و شیرین خمین

فصل دوم: کلاه پهلوی

فصل سوم: در کشاکش سیاست

فصل چهارم: زمزمه‌های مرجعیت

فصل پنجم: اعتراض به آمریکا٬ تبعید به ترکیه

فصل ششم: روایت سال‌های نجف

فصل هفتم: روزهای پاریس

فصل هشتم: به سوی سرنوشت

فصل نهم: از مقاومت تا پیروزی

فصل دهم: چپ‌ها و راست‌ها

فصل یازدهم: پیروزی‌ها و شکست‌ها

فصل دوازدهم: آخرین روزها آخرین حرف‌ها


ویژگی مهم این دایره المعارف، بررسی سیر جامع و کامل زندگی امام خمینی(ره) در قبل و بعد از انقلاب است و بسیاری از وقایع تاریخی زندگی ایشان از وقایع مشروطه و جنگ‌های جهانی و حضور ایشان در حوزه علمیه و انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مرور شده است.

کتاب با نویسندگی جعفر شیرعلی نیا و توسط نشر سایان منتشر شده است. این کتاب با شماره ثبت 513821 در کتابخانه شماره یک موجود است.