کیسینجر گفت "اگر ایران از ادعاهای انقلابی خود دست برارد و به جایگاه قبل از انقلاب باز گردد دیگر دلیلی ندارد که غربی‌ها با ایران مقابله ای داشته باشند". اصل موضوع نه مذاکرات هسته‌ای است و نه آینده بشریت و حقوق بشر، و تروریسم؛ همه اینها بهانه است.

پازل غربی‌ها برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات/ عربستان در دام اسرائیلی ها افتاده است
به گزارش مشرق، "حسین نقوی حسینی" روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم درباره برداشت خود از این دور از مذاکرات بین ایران و گروه 5+1 گفت: از آنجا که ما در آستانه تدوین توافق نهایی هستیم و بنا است که بعد از این همه دور مذاکرات در ژنو و وین حالا به توافق برسیم، و همچنین بعد از توافق اولیه و راستی آزمایی طرفین، برای آمادگی رسیدن به توافق را پشت سرگذاشتیم؛ در وین چهار اختلاف نظرها بروز کرد و نشان داد که بین جمهوری اسلامی ایران و گروه5+1 در اغلب موارد فاصله خیلی زیادی وجود دارد.

* نوع اختلافات در مذاکرات هسته‌ای
وی در ادامه اختلافات بین طرفین را اینگونه بر شمرد: حق غنی سازی، درصد غنی سازی، غنی سازی 20 درصد، فعالیت راکتور آب سنگین اراک، و موارد غیرهسته‌ای که اصلا بنا نبوده در مذاکرات درباره آن صحبت شود، مثل سیستم دفاعی کشور و سیستم موشکی کشور ما. همچنین تحقیق و توسعه درفناوری هسته ای، نوع سانتریفویژها، تعداد سانتیفیوژها و سایت‌های فعالیت هسته ای، از جمله مواردی است که جمهوری اسلامی ایران با گروه 5+1 به شدت اختلاف دارد.

* دلیل بروز اختلافات در مذاکرات هسته‌ای
نقوی حسینی اختلافات را بسیار عمیق توصیف کرد و گفت: دلیل این اختلافات به جمهوری اسلامی ایران برنمی گردد، بلکه حاصل از خود برتربینی و عهد شکنی و زیاده طلبی غربیها است. چون آنها زیاده طلبی می کنند، طبیعی است که تیم مذاکره کننده ما، نمی تواند به این زیاده طلبی‌ها پاسخ مثبت بدهد.

* ادامه مذاکرات در وضعیت کنونی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره توافق طرفین برای ادامه مذاکرات درسایه وضعیت کنونی گفت: علت اینکه جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکرات شد و مقام معظم رهبری اجازه دادند که ما وارد مذاکرات شویم، این بود که غربیها با استفاده از رسانه های تحت سلطه خودشان به افکار عمومی جهان تفهیم کرده بودند که ایران اهل گفت وگو نیست و مذاکره نمی کند.

وی افزود: آنها می خواستند از این بحث این نتیجه را به افکار عمومی القا کنند که علت خودداری ایران از مذاکره این است که کارهای پنهانی انجام می دهد و حتما دارد سلاح هسته ای می سازد.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: آنها این را در افکار عمومی تزریق کرده بودند.

نقوی حسینی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با ورود باصلابت و محکم خودش به مذاکرات می خواست این نقشه را در افکار عمومی جهان نقش برآب بکند و بگوید که ما هم اهل مذاکره هستیم و هم منطق داریم و هم هیچ کار پنهانی نداریم. ما در سایه بازرسی ها که در توافق اولیه پذیرفتیم نه تنها به کل تعهدات در توافق اولیه عمل کردیم، بلکه اقدامات داوطلبانه انجام دادیم تا کاملا این اطمینان را ایجاد کنیم که ما هیچ اقدام پنهانی نداریم.

وی ادامه داد: بنابراین اصرار و صلابت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات این بود که این اهرم را از دست غربیها بگیرد که به ملت های دنیا نگویند که ایران اهل مذاکره نیست و دارد کار پنهانی می کند. ما هیچ کار پنهانی نمی کنیم و اهل مذاکره هستیم اما زیر بار سلطه و زیاده طلبی نخواهیم رفت. مطابق همان توافق حرکت بکنند، ما هم پاسخ خواهیم داد.

* طولانی بودن زمان تعهدات غربی‌ها
نقوی حسینی با اشاره به اجرا نشدن تعهدات غربی ها، اظهار داشت: جدول زمان بندی که غربی‌ها به دنبال آن هستند به این جهت بلند مدت تنظیم شده است که تعهداتی که ما در توافق اولیه پذیرفته ایم، فوریت داشتند. یعنی ما فوری باید متوقف کنیم و فوری اکسید کنیم. اما تعهدات آنها در یک بازه زمانی دو دهه‌ای انجام شود. و همانطور که همه عملکرد ما را دیدند اقدامات ما فوریتی بود اما مبالغی که قرار بود آنها پرداخت کنند در 8 قسط و طی 6 ماه بود، که هنوز یک دلار از آن را نتوانسته ایم استفاده کنیم. بنابراین بیشتر به دنبال این هستند که تعهدات خود را در کوتاه مدت انجام ندهند.

نقوی حسینی درباره مدت زمان مذاکره ایران با 5+1 گفت: ما با توجه به یک چارچوب وارد مذاکرات شدیم . جمهوری اسلامی مصمم بود مذاکرات را انجام دهد تا توطئه غربی‌ها علیه ما خنثی شود و اجازه آن را هم مقام معظم رهبری دادند. و برای ادامه آن هم در چارچوب حفظ منافع کلی کشور و خطوط قرمز عمل کردیم که هیچ تیم مذاکره کننده ای خارج از این چارچوب عمل نخواهد کرد.

* به نتایج مذاکرات خوش بین نیستیم
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: اما با این وجود به نتایج مذاکرات خوش بین نیستیم چون دشمن خودمان را می شناسیم. غربی هایی که ادعای مذاکره دارند، دروغ می گویند و پابیند به نتایج مذاکرات نیستند.

* پازل غربی‌ها برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات
نقوی حسینی خاطرنشان کرد: ما بعد از دور اول توافقها، نشانه‌های مختلفی از رفتار غربی‌ها دیدیم که خواهان ادامه مذاکره نیستند و تحت تاثیر صهیونیست‌ها قصد متهم کردن ایران و قطع کردن مذاکرات را دارند؛ مانند صدور قطعنامه پارلمان اورپا ، افزایش تحریم ها از طرف انگلستان، اخراج دانشجویان ما از دانشگاههای نروژ، اظهار نظرهای اخیر وزیرخارجه کانادا، اقدام آرژانتین مبنی بر لغو توافق.

وی ادامه داد: همه این رفتارها نشانگر این است که آنها دنبال پازلی برای به بن بست کشاندن مذاکرات هستند اما نمی خواهند خودشان مسؤولیت این امر را بپذیرند. وگرنه ما منطق و استدلال داریم. می گوییم رآکتور تهران به سوخت 20 درصد نیاز دارد یا برای ما تهیه کنند یا خودمان تهیه کنیم . اما آنها با هردو مسأله مخالفت می کنند. ما قرار است 10 نیروگاه بسازیم که نیروگاه بوشهر فقط یکی از آنها است که 40 هزار سانتریفیوژ نیاز دارد. پس برای 9 نیروگاه دیگر چه کسی قرار است سانتریفیوژهای ما را تامین کند؟

* امیدی به آمریکایی‌ها نیست
نقوی حسینی گفت: ما از آمریکایی‌ها انتظاری نداریم زیرا در این دوره برای ما بسیار جای تعجب است که آنها قبل از مذاکرات برای کسب تکلیف سراغ رژیم صهیونیستی می روند، و بعد از مذاکرات هم مقامات امریکایی سراغ رژیم صهیونیستی رفتند تا گزارش دهند.

وی تأکید کرد: پس امیدی به امریکا نیست. ما ان پی تی را پذیرفته ایم و انتظار داریم همان طور که تکالیفی که به ما تحمیل شده و آن را انجام می دهیم حقوقی هم که در ان پی تی برایمان در نظر گرفته شده رعایت شود. ما از اروپایی ها انتظار داریم که دنباله روی آمریکا نباشند. آنها نمی توانند فناوری هسته ای ما را به عنوان یک کشور مستقل نادیده بگیرند.

* تجاربی که باید در توافقنامه نهایی به آنها توجه کرد
نقوی حسینی اظهار داشت: در توافق اولیه طرف مقابل با استفاده از بار حقوقی کلمات توانست اهدافی را دنبال کند؛ اگر متن توافق اینجا باشد و جمله به جمله و کلمه به کلمه قرائت کنیم متوجه می‌شویم که آنها به هرحال از فضای گفتمانی در حوزه مکالمات انگلیسی استفاده کردند، کلماتی به کار بردند که بار حقوقی خطرناکی داشت.

وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده ما در متن نهایی باید به این نکته کاملا توجه کند، مثلا در توافق اولیه آمده ایران حق غنی سازی دارد اما نیازهای غنی سازی ایران را ما باید تشخیص دهیم یعنی جمهوری اسلامی ایران پس از توافق نهایی به عنوان یک کشور عادی از فردا باید برود از آنها اجازه بگیرد که برای چه کاری غنی سازی کند، و برای چه کاری غنی سازی نکند؛ این در توافق اولیه آمده و اشتباه بزرگی بود؛ لذا این تجربه را باید مد نظر داشته باشند و در تدوین متن نهایی این نوع کلمات و جملات که بار عمومی خاصی دارد به کار برده نشود.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده باید حواسش بسیار جمع باشد و از آن تجربه بیاموزد تا در توافق نهایی دچار مشکلی نشود .

* تدوین توافقنامه نهایی به فارسی و انگلیسی
نقوی حسینی تأکید کرد: متن باید به هر دو زبان نوشته شود، یعنی همزمان در هر متنی که توافق می کنند به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شود، چون در توافق اولیه دیدیم وقتی که متن انگلیسی منتشر شد ما ان را ترجمه کردیم مقامات آمریکایی و برخی مقامات اروپائی گفتند نه منظور این نیست این اصطلاحات معنایش این است، بنابراین به اعتقاد ما تیم مذاکره باید زیر بار نوشتن یه طرفه متن انگلیسی نره و لو اینکه به زبان انگلیسی مسلط هم باشد؛ باید همزمان هر بندی که به انگلیسی نوشته می شود فارسی آن هم نوشته شود؛ ما بدانیم انها هم بدانند که ما چه می خوایم و آنها چه می خواهند.

* چه زمانی پیشنهادها درباره تأسیسات اراک پذیرفته می‌شود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر پیشنهادها و تغییرات در ارتباط با تأسیسات آب سنگین اراک در حد معقول باشد و نیازهای ما را تأمین کند؛ ما این پیشنهادها را قبول داریم؛ ولی اگر این پیشنهادها معقول نباشد یعنی ماهیت آب سنگین اراک را تغییر دهد و نتواند پاسخگوی صنعت هسته ای ما باشد، قطعا خط قرمز ما خواهد بود و تیم مذاکره کننده ما حق ندارد از آن عبور کند.

* خطوط قرمز
نقوی حسینی در ادامه خطوط قرمز را اینگونه بر شمرد: حق هسته ای جمهوری اسلامی ایران، رفع نیازهای هسته ای کشور، تحقیق و پژوهش در حوزه هسته‌ای، استفاده از نسل‌های مختلف سانترفیوژ، رفع نیاز هسته‌ای کشور، مانند ساخت کشتی هایی در آینده که نیاز به سوخت غنی شده با درصد بالا داشته باشد، هر محدودیتی که ما را محروم کند از غنی سازی اورانیوم.
نقوی حسینی تأکید کرد: تیم مذاکره کننده ما حق عبور از این خطوط قرمز را ندارد.

* موضوع‌های بی ربط در مذاکرات هسته‌ای
نقوی حسینی درباره مطرح شدن موضوعات بی ربطی مانند حمایت ایران از جنبش های مقاومت در لبنان و فلسطین در مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: کیسینجر سه ماه قبل در شورای روابط خارجی آمریکا جمله‌ای را مطرح کرد که هدف غربی‌ها را از مذاکرات به خوبی آشکار ‌می‌کند. کیسینجر گفت "اگر ایران از ادعاهای انقلابی خود دست برارد و به جایگاه قبل از انقلاب باز گردد دیگر دلیلی ندارد که غربی‌ها با ایران مقابله ای داشته باشند". اصل موضوع نه مذاکرات هسته‌ای است و نه آینده بشریت و حقوق بشر، و تروریسم؛ همه اینها بهانه است.

نقوی حسینی تأکید کرد: هرگروه تروریستی را که دنبال کنید، آمریکایی ها پشت آنها قرار دارند. آمریکایی ها رسما در کنگره تصریح می‌کنند که باید از گروه‌های تروریستی حمایت مالی شود، و این موضوع رسما در بودجه سالانه خودشان تصویب می کنند؛ آنها مصوب می کنند که باید به گروه های تروریستی در سوریه کمک مالی و تسلیحاتی شود. آمریکایی ها همه جای دنیا را قلمرو خودشان می دانند.

نقوی حسینی اظهار داشت: دفاع از مظلومین، و محرومین دنیا را وظیفه خودمان می دانیم، و دلایل و بهانه های آنها را نمی پذیریم.

* عربستان در دام آمریکایی ها و اسرائیلی ها افتاد
نقوی حسینی درباره دعوت وزیرخارجه عربستان از محمد جواد ظریف برای سفر به عربستان در آستانه دور چهارم مذاکرات؛ گفت: ایران و عربستان دو کشور بزرگ منطقه و تأثیر گذار در جهان اسلام هستند، و همکاری دو کشور می‌تواند به کسب منافع برای کل جهان اسلام ختم شود.

وی افزود: ایران همواره به دنبال روابط مسالمت آمیز با همه کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان سعودی بوده است.  ولی قدرتهایی مثل آمریکا و رژیم اشغالگر قدس برای تأمین منافع خود رد خاورمیانه از سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن استفاده کردند و عربستان را تحریک کردند که ایران درحال بزرگ شدن در منطقه است و جای عربستان را تنگ می کند.

نقوی حسینی با بیان اینکه عربستان در دام آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها افتاد، اظهار داشت: هر زمانی که عربستانی‌ها به واقعیت‌های منطقه پی‌ببرند و بدانند که ایران کشور دوست و مسلمان در جهان اسلام است، قطعا واقع‌بین می‌شوند و متوجه می‌شوند که با روابط گرم با ایران می توانند منافع جهان اسلام و منطقه را تأمین کنند.

نقوی حسینی تأکید کرد: ولی آنجایی که دچار اشتباه می‌شوند، درنتیجه اثری است که آمریکایی‌ها و صهیونیستها می گذارند، و فاصله بین ایران و عربستان را زیاد می‌کنند و عربستانی ها را در جریانهای دیگری می اندازند.

نقوی حسینی اظهار داشت: امیدواریم که مقامات عربستان به این واقعیت پی ببرند که اگر ایران و عربستان در کنار همدیگر باشند قدرتهای سلطه گر و صهیونیستهای متجاوز نمی توانند به حقوق ملتهای مسلمان تجاوز کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس