کد خبر 31068
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۵

با قدرت گرفتن چين و رشد تسليحات هسته‌اي کره شمالي‌، ژاپن براي اولين بار در حال ايجاد آژانس جاسوسي پس از پايان جنگ جهاني دوم است.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق، ويکي ليکس در اسناد خود‌ آورده است که اين واحد جديد از روي سرويس جاسوسي در اداره ضد اطلاعات ارتش انگليس(MI6) و سازمان اطلاعات و جاسوسي آمريکا (سيا)، الگو برداري شده و وظيفه آن جمع آوري اطلاعات براي پيشگيري از حملات تروريستي در ژاپن است.

سايت ويکي ليکس در اسناد خود به مذاکره هيندشي ميتاني، رئيس اطلاعات کابينه ژاپن و رندال فورت، رئيس سابق دفتر تحقيقات وزارت امور خارجه آمريکا اشاره کرد که در آن توکيو افشا مي‌کند توانايي جمع آوري اطلاعات انساني براي ژاپن در اولويت قرار دارد.

در اين گفتگو متياني اظهار کرد‌: ژاپن اطلاعات کمي درباره برنامه هسته‌اي کره شمالي دارد.

اين اسناد ويکي ليکس نشان مي‌دهد که تصميم ايجاد سرويس جاسوسي در سال 2008 از سوي دولت ياسوئو فوکودا، نخست وزير وقت ژاپن گرفته شده است .

در ادامه اين اسناد آمده است:‌ روند تحقق تصميم ما بسيار آهسته پيش مي‌رود چرا که ژاپن متوجه شده دانش‌، تجربه و عومل آن را در اختيار ندارد.

وخيم شدن روابط ژاپن و چين و شرايط غير قابل پيش بيني کره شمالي بدين معناست که توکيو ديگر نمي‌تواند براي گرفتن اطلاعات به متحدان خود متکي باشد.

يک مشاور ارشد‌ و تحليل گر سياسي در گروه اروپا - آسيا اظهار کرد:‌ جاي هيچ تعجبي نيست که با توسعه ناوگان دريايي چين، ‌توسعه سيستم پرتاب موشک‌هاي ضد هواپيما و نيز افزايش ناوگان کشتي‌هاي ماهيگيري که به کشتي‌ها نظارت مي‌کند،‌ ژاپن به دنبال ايجاد سرويس جاسوسي باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس