کد خبر 310530
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲

یک جراح سر و گردن با بیان اینکه تغییر شکل، سوراخ شدگی تیغه میانی بینی و سینوزیت از عوارض دیررس شکستگی‌های بینی هستند، گفت: شکستگی‌های بینی باید در اولین فرصت توسط پزشک جا اندازی شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، دکتر شاهرخ خوش سیرت ، با اشاره به اینکه شکستگی بینی شایع‌ترین شکستگی استخوان بدن است، گفت: این پدیده ناشی از ماهیت برجسته بینی است که آن را در معرض تروماهای مختلف قرار می‌دهد.

این متخصص گوش، حلق و بینی با تاکید بر اینکه مردها دو برابر زنان دچار شکستگی بینی می‌شوند، گفت: تغییر شکل، تورم، خونریزی بینی و اکیموز (خون مردگی های کوچک) از علایم شایع ترومای بینی هستند. در عین حال وجود کریپتاسیون (صداهای مفصل بینی) و حرکت قطعات شکسته در معاینه تشخیص را قطعی می‌کنند.

وی گفت: شکستگی بینی می‌تواند منجر به بروز دفورمیتی خارجی، گرفتگی بینی، سوراخ شدگی تیغه میانی بینی و عوارض دیگری نظیر سینوزیت مزمن شود که ممکن است تا آخر عمر برای بیمار باقی بمانند و گاه این علایم مدت زمان قابل توجهی متعاقب تروما ایجاد می شوند.

خوش سیرت یادآور شد: در افراد جوان‌ اغلب سگمان‌های اصلی دچار در رفتگی می‌شوند در حالی که در افراد مسن، آسیب اغلب به صورت شکستگی چند قطعه‌ای استخوان است. در کودکان، آسیب‌های غضروفی شیوع بیشتری دارد.

این جراح سر و گردن گفت: قسمت‌های غضروفی بینی بیشتر در معرض تروما قرار می‌گیرند، در عین حال این مناطق تمایل به جذب نیروها و حمایت از استخوان‌های بینی که در پشت آنها قرار گرفته‌اند دارند. اگر نیروهای وارد شده به اندازه کافی زیاد باشد، این غضروف‌ها نیز دچار آسیب می‌شوند.

وی با بیان اینکه تشخیص شکستگی بینی با معاینه امکان پذیر است، گفت: وجود شواهد ترومای بینی همراه با مشاهده دفورمیتی جدید به ویژه در صورت لمس قطعات استخوانی متحرک برای تشخیص کافی است.

خوش سیرت زمان مناسب جا اندازی بینی را در اولین فرصت ممکن عنوان کرد و افزود: در صورت وجود اکیموز و تورم، حداکثر 10 تا 14 روز پس از تروما می‌توان جااندازی را به تاخیر انداخت.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس