یکی از مراجع تقلید شیعیان، مرزبانی از کشور را نوعی اعتکاف خواند و گفت: مرزبانی و حفظ کشور در مقابل دشمن عبادت است.

به گزارش مشرق - آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز شنبه در درس تفسیر در مسجد اعظم قم گفت: اگر نظام اسلامی است و اعتکاف دارد که دارد این اعتکاف دو نوع است؛ اعتکافی که در مسجد است و معتکف روزه دارد و می‌‌خوابد اما مرزبانی نیز اعتکاف است که خواب ندارد.
 
وی با بیان اینکه مرزداری همان مرابطه است، اضافه کرد: همه شهدا برای ما عزیزند اما آن شهدایی که در بالای کوه‌های کردستان ایستادند و برای حفظ مرزها یخ زدند و شهید شدند کارشان اعتکاف بود.
 
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: مرزبانی از کشور هم نیت قصد قربت می‌خواهد و عبادت است بنابراین امر مستحبی است؛ اگر عده‌ای بودند واجب کفایی می‌شود و اگر کسی نبود واجب عینی است.
 
وی با اشاره به داستان حضرت سلیمان در قرآن و ماجرایی که برخی از آن قضاشدن نماز ایشان را تفسیر کرده‌اند، اضافه کرد: این موضوع که این نماز نماز واجب بوده یا مستحب و حضرت سلیمان فضیلت را از دست داده یا اصل نماز را محل تأمل است و روشن نیست اما چون محتملا قضاشدن نماز ایشان برای سان دیدن از نیروهای نظامی و ارتش خود برای مقابله با دشمنان بوده است ناشی از این است که وی اهمی را بر مهمی ترجیح داده است.
 
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: نماز را می‌شود قضا کرد ولی حفظ مرزها که مورد تهدید دشمن است واجب است و گاهی مهمتر از رکن دین یعنی نماز است.
 
وی در ادامه معاد را عامل جلوگیری از پوچی و باطلی انسان و خلقت دانست و اظهار داشت: اگر هدفی برای خلقت جهان و انسان در کار نبود دنیا لغو و بیهوده می‌شد و طالع و صالح یک سرنوشت یعنی عدم پیدا می‌کردند.
 
استاد برجسته حوزه تأکید کرد: اگر مومن و کافر عدم باشند این خلاف حق است در صورتی که خدا در قرآن تاکید کرده که عالم با مصالح حقیقت ساخته شده است و بیهوده نیست.
 
وی اضافه کرد: معاد توسط قرآن به کرات اثبات شده و گفته شده که انسان مرگ را می‌میراند و در آن دنیا محشور می‌شود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    من اشکال دارم تو این تحلیل. نماز حضرت سلیمان فقط می تونسته مستحبی بوده باشه که به قضا رفته. چون مصداق دیگری هم داریم
  • محمد جواد ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    طیب الله به این فقیه عالم وبزرگوار جناب آیت الله جوادی آملی
  • محمد جواد ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    طیب الله به این فقیه عالم وبزرگوار جناب آیت الله جوادی آملی
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    کاش بسیج هم وارد عرصه مرزبانی می شد و افراد داوطلب می توانستند برای چند روز مرزبانی کنند و از این ثواب عظیم بهره ای ببرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس