سبک طراحی رادار اصلی این سامانه شباهت ‎های معناداری به یکی از معروف‎ترین رادارهای پیشرفته دنیا در زمینه شناسایی اهداف پنهانکار یعنی رادار نبو دارد. رادار علم الهدی یک رادار آرایه فازی کنترل آتش در باند VHF است که اولین رادار کنترل آتش در این باند محسوب می‎شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، امروزه تکیه دشمن در نبرد هوایی به هواپیماهای پنهانکار از لحاظ راداری شامل جنگنده، ضربتی و بمب‎افکن سرنشین‎دار به طور محسوسی قابل مشاهده است و بدون سرنشین‎ها نیز مأموریت‎های شناسایی و جاسوسی را به صورت گسترده و عملیات‎های تهاجمی را نیز به میزان قابل توجهی به انجام می‎رسانند. در سال‎های آینده نقش پهپادهای رزمی بیش از پیش خواهد شد و هواپیماهای پنهانکار سرنشین‎دار نیز به طور گسترده در مأموریت‎های تهاجم زمینی وارد عمل می‎شوند.

بنا بر این لازم است علاوه بر کاربرد سامانه‎های فعلی و افزایش توانمندی آنها سامانه‎هایی نیز با قابلیت برجسته در نقش مقابله با تهدیدات هوایی پنهانکار توسعه یابند.

سامانه پدافند هوایی «علم الهدی» با بهره‎گیری از یک رادار دوربرد در باند VHF (که توانمندی این طیف فرکانسی در کشف و شناسایی اهداف دارای سطح مقطع راداری بسیار کم اثبات شده است) به علاوه اجزائی از سامانه‎های پدافند هوایی رعد و سوم خرداد، جدیدترین سلاح مقابله کشورمان با نقاط اتکای دشمن یعنی هواگردهای پنهانکار راداری را شکل داده است.
 
سامانه پدافند هوایی علم الهدی
رادار علم الهدی در حالت باز و جمع‎شده روی کامیون

سبک طراحی رادار اصلی این سامانه شباهت‎های معناداری به یکی از معروف‎ترین رادارهای پیشرفته دنیا در زمینه شناسایی اهداف پنهانکار یعنی رادار نبو (Nebo) و در واقع مدل یو ئی (UE) آن دارد. رادار علم الهدی یک رادار آرایه فازی کنترل آتش در باند VHF است که اولین رادار کنترل آتش در این باند محسوب می‎شود.

رادارهای کنترل آتش برای تعیین دقیق موقعیت هدف در آسمان نیازمند دقت و قابلیت تفکیک بالا هستند از این رو با توجه به خطای ذاتی چند ده تا چند صد متری رادارهای باند VHF/HF در تعیین موقعیت در مجموعه‎های پدافند هوایی از این رادارها تنها برای شناسایی اولیه استفاده شده و کار کنترل آتش به رادارهایی در باندهایی مانند x سپرده می‎شد. از طرفی برد این رادارها در مقابل هواگردهای با سطح مقطع راداری پائین به شدت افت می‎کند.

پیش از این فعالیت‎هایی برای استفاده از رادارهای VHF برای کشف اولیه و انتقال و ترکیب داده‎های آن با رادارهای فرکانس پائین‎تر یا انواع حسگرهای دیگر برای کنترل آتش و ایجاد راهکار عملی برای مقابله با اهداف پنهانکار در دنیا مشاهده شده بود.

اما بنا بر اطلاعات منتشر شده در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، رادار علم الهدی (که رادار اصلی سامانه پدافند هوایی علم الهدی است) کار کشف، ردگیری و هدایت آتش علیه اهداف را بر عهده دارد که با توجه به مشکلات ذاتی باند فرکانسی مورد اشاره در تعیین دقیق موقعیت اهداف، امری بی‎سابقه است. بنا بر این متخصصان کشورمان باید راهی برای غلبه بر این مشکل یافته باشند.

این رادار از دو بخش اصلی افقی و عمودی تشکیل شده است که با وجود طول زیاد برای حمل و نقل قابلیت جمع شدن بر روی یک کفی دو محوره تریلی را داشته و توانمندی‎های جابجایی آن را بهتر و سریع‎تر نموده‎اند. لازم به ذکر است به طور کلی رادارهای آرایه فازی امکان پویش بسیار سریع محیط، پایداری بالا در برابر جنگ الکترونیک و توانایی کشف و ردگیری تعداد بالایی از اهداف را دارند.

بدیهی است همانطور که هدف بعدی سامانه‎های دفاع هوایی موشکی "رعد/سوم خرداد/طبس" رسیدن کامل به سطح توانمندی سامانه‎هایی همچون اس-300 است سایر اجزاء این مجموعه پدافندی نیز باید در داخل کشور توسعه یابد. بنا بر این می‎توان نتیجه گرفت رادار علم الهدی به عنوان نمونه ایرانی یکی از گونه‎های مهم رادار نبو، رادار کاوش به عنوان مشابه داخلی رادار کاستا و رادارهای بشیر و غدیر و علیم نیز که هر یک با ابتکارات و نبوغ مهندسان جوان و متخصصان خط‎شکن ایرانی تفاوت‎هایی با نمونه های مشابه یا همرده خارجی پیدا کرده‎اند شکل‎دهنده مجموعه مدرن و یکپارچه پدافند هوایی کشور هستند.

در حالی که تهیه رادارها و مجموعه‎های پدافند هوایی از خارج کشور که تطابق کامل با نیازهای بومی داشته باشد امروزه بسیار دشوارتر از گذشته شده ساخت داخلی این رادارها و موشک‎های مورد نیاز آنها نه تنها به رفع نیازهای اولیه پدافندی منجر می‎شود بلکه در ادامه مسیر به پوشش افزون‎تر تمام مناطق لازم و به مرور نیز جایگزینی سامانه‎های موجود با محصولات مدرن و بومی خواهد انجامید.

پیرامون موشک موجود روی خودروی پرتابگر سامانه علم الهدی که از نوع طائر-2ب است باید گفت هر چند طول کلی و قطر بدنه در ناحیه پیشران در این موشک ظاهراً بسیار نزدیک یا مشابه نمونه طائر-2آ به نمایش در آمده از سال 91 است اما بر خلاف این نمونه، طائر-2ب از قطر ثابت از انتها تا دماغه موشک برخوردار است.

در نتیجه حجم داخلی این موشک بیشتر از نسل قبلی خواهد بود. با توجه به اینکه این افزایش حجم در بخش‎های میانی تا دماغه رخ داده احتمالاً سهم کمتری از آن نصیب پیشران سوخت جامد موشک خواهد بود و بیشتر این فضای افزوده به سامانه‎های هدایت و کنترل جدید مربوط می‎شود.
 

سامانه پدافند هوایی علم الهدی
موشک طائر-2آ سمت راست و طائر-2ب سمت چپ

به گزارش مشرق، از تصاویر منتشر شده از نمایشگاه اخیر که البته نشان دهنده تمام دستاوردهای ارائه شده به محضر فرماندهی کل قوا نبود چند نمونه سامانه راداری با آنتن مسطح و متحرک با قطر نزدیک به موشک‎های طائر2 دیده می‎شود که نمونه بزرگتر ممکن است سامانه مورد استفاده در طائر2ب باشد که به همراه سامانه‎های پردازشی در فضای بزرگتر این موشک جای می‎گیرد.

این سامانه راداری ظاهراً از نوع رادار فعال است که به استقلال عملکرد موشک از مجموعه پدافند هوایی پس از مراحل اولیه پرتاب منجر شده و خود سامانه را نیز از لزوم حفظ موقعیت و شرایط قفل روی هدف تا رسیدن موشک به آن بی‎نیاز می‎سازد.

سامانه پدافند هوایی علم الهدی
سه نمونه از جستجوگرهای راداری موشک در نمایشگاه نیروی هوافضای سپاه

بر اساس مشخصات اعلام شده از سامانه سوم خرداد که کاربر موشک طائر2ب است می‎توان برد موشک جدید را 50 کیلومتر و سقف پروازی آن را 25 کیلومتر برآورد نمود. رسیدن به این ارتفاع پروازی برای انهدام تمام انواع هواپیماهای رزمی فعلی و حتی نمونه‎هایی که در آینده نزدیک به سازمان رزم دشمن افزوده می‎شوند کاملاً کافی بوده و برای درگیر شدن با راکت‎های دوربرد تاکتیکی و برخی رده‎های موشک‎های بالستیک نیز توانمند خواهد بود.

همچنین اعلام توانایی درگیری همزمان سامانه سوم خرداد با 4 هدف و تخصیص و هدایت تا 2 موشک برای هر هدف اولین اعلام رسمی توانمندی کشورمان در رسیدن به قابلیت درگیری همزمان با بیش از 2 هدف است و طبیعتاً در بخش درگیری سامانه علم الهدی نیز قابل دستیابی است.

باید در نظر داشت پردازش سریع و همزمان داده‎های تولید شده توسط رادار بر اساس علائم دریافتی از اهداف، تعیین اهداف خطرناک‎تر، تخصیص موشک به اهداف و هدایت ابتدایی موشک‎ها فعالیت‎هایی است که حتی با فرض برخورداری موشک‎ها از رادار فعال توسط سامانه باید به اجرا درآید و سامانه‎های جدید ایرانی به توان اجرای همزمان همه این فعالیت‎ها برای 4 هدف و 8 موشک رسیده‎اند.

نکته قابل ذکر دیگر این که پرتابگر حامل موشک طائر2ب در سامانه علم الهدی که در نمایشگاه اخیر دیده شد به سامانه ردگیری الکترواپتیکی مجهز بود که نشان از به کار گیری ترکیبی سامانه‎های مختلف شناسایی هدف است.
 
سامانه پدافند هوایی علم الهدی
خودروی حامل موشک طائر2ب در سامانه علم الهدی

همچنین در کنار این خودروی پرتابگر موشکی به نام سدید630 نیز قابل مشاهده بود. بال‎های این موشک مشابهت بالایی با طائر2آ و ب داشته و از نوع کشیده و نصب شده در میانه بدنه است اما بالک‎های کنترلی در انتهای بدنه و شکل دماغه آن تا حدودی متفاوت از موشک‎های طائر2 بود.

طول و قطر بدنه این موشک نیز نزدیک به نمونه‎های طائر2 به نظر رسیده اما نقش و کاربرد این موشک در سامانه علم الهدی مشخص نیست و می‎تواند حامل گونه متفاوتی از حسگرها برای درگیری با اهداف باشد.
 
سامانه پدافند هوایی علم الهدی
موشک سدید630 در زمینه تصاویر قابل مشاهده است

با توجه به برد بالای احتمالی رادار علم الهدی برای کاستن هر چه بیشتر از فرصت واکنش اهداف و با توجه به امکان تجهیز خودروهای پرتابگر موشک های طائر2 به سامانه‎های مستقل ردگیری می‎توان انتظار داشت همانند سامانه مرصاد2، در این سامانه نیز بین پرتابگرها و مجموعه رادار اصلی و بخش فرماندهی و کنترل امکان ایجاد فاصله باشد تا موشک‎ها در اولین فرصت به سمت هدف شلیک شوند و عملاً برد درگیری سامانه افزایش یابد.

اطلاعات منتشر شده از سامانه علم الهدی هر چند بسیار اندک است اما نشان‎دهنده تلاش متخصصان کشور برای ایجاد یک سامانه کارامد در برابر اهداف پنهانکار راداری، مطابق با نیازهای دفاع در برابر تهدیدات امروزی، مبتنی بر ابتکار و تفکر داخلی و دانش پیشرفته است که برای کاهش هزینه و زمان و رسیدن به نتیجه قابل اطمینان از اجزاء سایر سامانه‎های تولید شده پدافندی برای تکمیل حلقه‎های مختلف یک سامانه دفاع هوایی موشکی بهره برده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 82
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 15
  • بابک ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    مشرق این چیه نوشتی؟
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    1 8
    کپی بوک روسی خیلی ناشناخته است مخصوصا برای خود روسها
  • کورد ایرانی ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    سامانه پدافند هوایی «علم الهدی» با بهره‎گیری از یک رادار دوربرد در باند VHF که توانمندی این طیف فرکانسی در کشف و شناسایی اهداف دارای سطح مقطع راداری بسیار کم اثبات شده جدیدترین سلاح مقابله کشورمان با نقاط اتکای دشمن یعنی هواگردهای پنهانکار راداری است.
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    2 17
    چرا اسم عربی !؟
  • shsh ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 28
    فکر نکنم بتونه اف 22 و اف 35 امریکا رو بزنه واقع بین باشیم به امید موفقیت های بیشتر و بهتر
    • محمد IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
      1 0
      آقای عزیز واقع بینی این هستش که اف 22 فقط برای اهداف هوایی خطرناکه نه زمینی
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 1
    زشته!!!!!!!
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    به اين ترتيب ميشه با انجام تغييراتي اين موشك را زير بالهاي جنگنده ها نيز نصب نمود
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    1 0
    نارحت شدی از قدرت ایران نوشته؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 2
    از این موشک ها نمی شود در مرزبانی استفاده کرد تا سربازان به راحتی اب خوردن اسیر نشوند ؟؟؟
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    ساده
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    اسم عربی نیست بلکه به یاد شهید علم الهدی احتمالا نامگذاری شده است.
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    جناب فرار مغزها ! چقدر فشار آوردی این نظر و در وکردی
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    گزارش خوبی بود به امید موفقیت های بیشتر
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    1 1
    اخوی جهت اطلاع اف 22 ها همین الان از باند فرودگاه امارات که بلند میشه دوستان در رادارها دارند شون
  • ناشناس ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    1 0
    با توجه به شکست مذاکرات هسته ای تهدید های آمریکا بیشتر خواهد شد وپدافند نقش مهمی در خنثی سازی تهدیدات دارد
  • گمنام ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    بی غیرت این قدرت ایران که به امریکاو اسرائیل بگیم که هیچ غلتی نمی توانید بکنید
  • گمنام ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    چقدر بعضی ها بی فکر حرف می زند ما چقدر بدبخت شدیم که نام شهدایی خودمان را فراموش کردیم
  • گمنام ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    انشاالله به حق بی بی فاطمه الزهرا(س) به موفقیت بیشتر از این کسب می کنیم که بگویم خواستن توانستن است وباز هم بگویم آمریکا و سگ باوفاییش اسرائیل هیچ غلطی نمی توان بکن وتا نبودی اسرائیل و آزاد سازی قدس شریف
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    تا چشم تو در بیاد . تو چی کار برای مملکتت کردی که حالا نظر میدی؟
  • محمدعلی ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    مظهر قدرت ایران شهدا هستند.
  • علی ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    بابا این سلاح عاصفه سپاه چی شد مردیم از انتظار؟
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    1 1
    دروغه. اینا رو بزارین کنار برین بازار خودرو رو درست کنین. خسته شدیم به حدا کلی پول جمع کردیم ماشین بخریم در جا 5 میلیون رفت روش.......
  • علی ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    ما باید دنبال توپ لیزری بریم چند تا شهریاری پیدا کنیم بزاریم تو بخش لیزر تحویل بگیریم رادارهامون که خوب دارند پیشرفت میکنند ولی پدافند فقط لیزری نه موشکی باید برسیم به این نوع پدافند
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    1 0
    باور می کنی خیلی از متخصصین و دانشمندان نظامی و بازشنسته های نظامی ما ماشین ندارن...
  • تتاالللل ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    در اين موارد دكتر ظريف در دانشكاه تهران اب پاكي را ريخت - اخوي با اين موشك گنجشك بزنيد
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    وقتی ملت حمله می کنن برای خرید خودروی خارجی و واردات سال گذشته دو برابر میشه به 3 میلیارد دلار میرسه و نیاز به دلار بیشتر میشه و با کمبود دلار قیمت اون بالا میره باید هم یک شبه 5 میلیون روی نه فقط خودرو هر چیز دیگری بره
  • سلمان ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    زمانیکه هاگ رو بر f14 نصب کردن به علت کمبود موشک فنیکس بود ولی حالا که این موشک هم بومی سازی شده نیازی نیست که از اون تجربه در مورد موشک طائر استفاده بشه چون وزن زیادش باعث کم شدن چالاکی هواپیماها میشه و در ضمن تعداد کمتری موشک رو میشه برای عملیات حمل کرد در مورد موشک هاگ هم دو موشک رو بر هواپیما سوار می کردن در حالیکه میشه شش عدد موشک فنیکس رو بر f14 سوار کرد و برد موثر فنیکس بالای صد و پنجاه کیلومتره ولی برد موشک طائر در حالت زمین به هوا پنجاه کیلومتره و در حالت هوا به هوا هم فکر نکنم بیشتر از هفتاد کیلومتر بشه
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    طعنه ی خوبی بود به همه ی اونایی که میخواند همه چیز رو به هم ربط بدند. مثلا به اونایی که اسم از قاهر میاد میگند چرا قاهر رو در اختیار مرزبان ها نمیذارند. اسم از ماهواره میاد میگند چرا به هر کدوم از مرزبانها یه ماهواره نمیدند و ...
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    بی سواد غلط اینطوری می نویسن نه غلت چون فهم نداری فحش میدی دیگه
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    آقا بابک میشه توضیح بدی کجاش از نظر شما مشکل داره؟
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    موشک طائر2آ شاید مشابه بوک باشه که فرقهای زیادی هم داره(مشرق قبلا بررسی کرده بود) اما طائر2ب تفاوتهاش دیگه خیلی زیاده و قطعا کپی بوک نیست
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    اتفاقا اسم با مسمایی هست شهید علم الهدی با دست خالی جلوی تانک های عراقی در هویزه مقاومت کرد؛ حالا سامانه علم الهدی ساخته شده تا جنگنده های پنهانکار دشمن نتونن مثل تانکهای عراقی ، ایران رو هویزه کنن
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    پس به نظر شما چی رو میتونه بزنه؟ سپاه بیاد سامانه بسازه علیه مثلا پکفای روسیه یا جی-31 و جی-20 چین؟ قطعا طراحی این سامانه علیه آمریکا بوده اونهم جنگنده هاش چون پهپادهاش که سوسکن قطعا هم یه جوابهایی گرفته این سامانه که در حضور فرمانده کل قوا آوردنش
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    1 0
    اسم با مسمایی هست شهید علم الهدی با دست خالی جلوی تانک های عراقی در هویزه مقاومت کرد؛ حالا سامانه علم الهدی ساخته شده تا جنگنده های پنهانکار دشمن نتونن مثل تانکهای عراقی ، ایران رو هویزه کنن
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    هوای تهران دیروز چطوری بود؟
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    توپ لیزری فعلا قر و فره با این کاهش بودجه نیروهای مسلح به لطف حقوقدانها، فعلا به سرانجام رسیدن همین ها هم معجزه هست
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    هوا روز به روز برای دوستداران آمریکا پس میشه چه تو تهران و چه تو شهرستان! فعلا که آمریکا و کاناداتون به رشته های مهندسی کلا ویزا نمیدن (قبلا فقط به هسته ای و هوافضا نمیدادن)
  • حامد ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    اگه میگفتی سامانه طبس شبیه بوک هست شاید قبول میکردم اما اینو نه
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    این نشون میده که تبلیغات اغوا کننده اونها بسیار روی شما تاثیر گذاشته.
  • حامد ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    مشرق در مورد سامانه های راداری و موشکی که در فضای باز نمایشگاه بود هم مطلب بذار. باتشکر
  • محسن شیرازی ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    مرصاد1، مرصاد2، رعد1، رعد2، سوم خرداد، طبس، الهدی، یازهرا.... خدایا شکرت بابت این همه نعمت
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    ملت خودشون یه پا متخصص هستن. ای ول به هموطنان خودم خوشمان آمد. مشرق جان شما بگو م بقیشو دوستان توضیح میدن... اومدم پایین یه لحظه همین نظرات رو خوندم کلی اطلاعات کسب کردم
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    ما به جز موشک چیزهای دیگری هم داریم کاربردی تر از لیزر. لیزر علاوه بر نفاط قوتش نقطه ظعف هایی هم داره.مثلا به خاطر سطح مقطع پایین پرتو باید دقیقا بدونی هدف کجاس. بعدشم خیلی دقیق بتابونی به هدف.
  • محمد95 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    نمیخواد بره مهمونی که تازشم از تو ک قشنگ تره
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    نقش موشک خلیج فارس و سام-6 که تو تصویر رادار علم الهدی هستن چیه؟
  • علی ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    راکت‎های دوربرد تاکتیکی دیگه چیه؟
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    1 0
    بله تمام اسامي عربي با مسما هستند البته براي شما اعراب
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 1
    همه چیز ماکته
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    .......اگه اسرائیل جنگنده لاوی رو از روی اف 16 کپی کنه اون وقت شما میگید پیشرفت نظامی
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    این اسم عربی نیست ولی عربی هم که بزارن بهتره تا بعضی از همسایه های عرب نچندان دوستمون راحت تر بفهمن این سلاح ها یعنی چه!!!
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    چیه نوشته؟ حدیث عشق به آقا
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    ناشناس ۱۴:۵۷ روحت شاد کلی خندیدیم
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    کپی نیست اولا از قیافه اش هم معلومه ثانیا گیریم قیافه اش کپ روسیه ای باشه، توش رو کی میدونه چی گذاشتن؟
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    کورد ایرانی، الان میخواستی بگی چی که یه تیکه از متن رو کپی کردی ؟ نظر نداشتی به سادگی نظر نمی دادی
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    اسم شهیده باباجون مگه اسم اون هواپیمای آزمایشگاه پروازی رو گذاشتن آرمیتا، از مریخ اومدن گذاشتن؟ همین سرهنگ ها گذاشتن دیگه پس الکی گیر نده
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    شاید هم بتونه بزنه از موشک سدید630 که چیزی نگفتن شاید مخصوص باشه با سس اضافه
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    خودتی
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    به کدوم ترتیب دقیقا؟
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    سربازها اگه نخوابن و بجنگن اسیر نمیشن
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    آمریکا غلط میکنه
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
    0 0
    عاصفه چه ربطی داره؟
  • افشین تهران ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    مگه رفتی خوستگاریش که نظر میدی
  • افشین تهران ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    احسنت.هر روز خبرهای جدید و خوشحال کننده برای ملت وطن پرست ایران و خبرهای سوزاننده برای دشمنان وانهایی که به این اراذل دلخوش کرده اند روبرو میشویم.
  • ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    برادر توپ لیزری چیه هم برد ان بسیار محدوده تا پنج کیلومتره هم کارایی نداره این توپها کاربرد بسیار محدودی دارن فعلا جنبه تحقیقاتی دارن حالا حالاها باید صبر کرد هر سلاحی جای خودشو داره.
  • حجت ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    شبیه S500 هستش چون جفتش چرخ داره!!
  • حجت ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    البته زیبایی اهمیت داره. اگه دقت کنین آمریکایی ها علاوه بر کیفیت جوری اونو می سازند که قیافش هم ترسناک باشه تا تو تبلیغات اثر گذار باشه. برخلاف روسها!!
  • مجتبی ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    ممنون از مطلبتون ومنون از همه کسانی که صادقانه وبدون غرض نظر دادن وحتی نقد کردن به امید موفقیت بیشتر وسرافرازی پرچم مقدس ایران اسلامی
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    مشرق:ارزیابی کرده اید وقتی گوشه ای ازتوانمندی ایران رابه تصویرمیکشید،صدای چه کسانی درمی اید؟!انگاراتش میگیرندوقتی حتی عکسهای صنایع نظامی ایران اسلامی رامیبینندوای به اینکه روزی باانها روبروشوندودودمانشان رابرباددهند!هرایرانی وطن دوست ازدیدن پیشرفت ایران خوشحال میشوند.تنها کسانی میسوزندکه وابسته ونوکربیگانه هسند!به رزمندگان ارتش وسپاه افتخارمیکنیم ودست وبازوی انان رامیبوسیم!
  • جلال ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    انشاءا... چنين باشد بعد از شكوفائي در اقتصاد و فوران عدالت و خود كفائي در داروسازي و صنعت خودرو و... شك و ترديدهاي من زيادشده به هر حال توكلت علي الله يدالله فوق ايديهم ليس للانسان الا ما سعي ...
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    بی زحمت ناشناس نظر نذار تا ببینیم نام یا نام خانوادگی شما چقدرش فارسیه!؟ عربی که شما می گی عربی صرف نیست بلکه با فارسی طی قرون ممزوج شده...مثل زبان فرانسه که با انگلیسی طی سده ها ممزوج شده و هیچ جنبه ی افتراق باهم ندارن!!! و لی اونا هیچ وقت مثه ما از هویت اروپایی شون دست نمی کشن که ما انقدر راحت هویت اسلامی ایرانی مون رو شبهه های کودکانه بهش وارد می کنیم!!! خدا شهید علم الهدی رو هم مقامش رو متعالی کنه انشالله...
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    منظور من این بود که اسم فارسی زیبا و پر ابهت زیاد داریم وگرنه من مخلص همه شهدا و حتی اعراب با غیرت ایرانی هم هستم .
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    لیزر در صورتی قابل استفادس که سر راهت ابری، دودی چیزی نباشه که جلوشو بگیره. اینا فعلا از لیزر بهتره.
  • سعید ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    پدافند هوایی از نون شب هم برای ایران واجب تره ارتش و سپاه باید توجه ویژه و خاصی به این بخش کنند.انشا الله به جایی خواهیم رسید که یک مگس متجاوز رو هم روی هوا پودر کنیم.
  • حسن ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    هنرکپی کردن هم کار هر کشوری نیست کشور های دوربرماراببین بعد قضاوت کن
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    اینایی که این نظرات چرت و پرت رو میدن یا خوابن یا یایدشون رفته برخورد همین چند سال پیش سربازان بیشرم یانکی رو با خانواده های کشور همسایه.و یا اینکهاینقدر کانالشون منحرف بورده که به غیرت خودشونم زاویه داده.
  • حسین ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    درود بر دلیر مردان ایران اسلامی. تا کور شود هر آنکه نتواند دید
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    شهید علم الهدی رو نمیشناسی ؟؟؟؟
  • اقاروح اللهء عزیز ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    ینی خودشون ساختن و خودشونم نمیشناسن؟من میخوام بدونم نسل ادمهای کم عقل کی منقرض میشه؟
  • مسعود ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    هواپيماي اف 22 اونها هم خيلي شبيه همين آر.كيو 170 است كه دوسال قبل توسط سرهنگها به زير كشيده شد.(محض اطلاع)!
  • افتاح ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    دانشمندان ساخت اس 300 اعتراف کردن که اف 35 از رادار اس 300 عبور میکنه . من موندم این چه تکنولوژیی هست که روسیه هم اونو نداره .......
  • شيرقلي ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    آقايان مشرق هرچند خيلي دوستتون دارم .اما نميتونم انتقاد نكنم.چرا ميگي ناشناخته ترين در حالي كه شما از آن كاملا خبر داريد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس