کد خبر 309497
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

معاون توسعه وزارت بهداشت از اجرای دو بسته جدید خدمات از یک ماه آینده خبر داد و گفت: این خدمات شامل استقرار ۷۹۰۰ پزشک عمومی در روستاها و شهرهای کوچک فاقد پزشک که جزو مناطق محروم هستند و نیز ایجاد ۲۸۰ مرکز بهداشتی- درمانی در حاشیه شهرهای بزرگ است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، ایرج حریرچی معاون توسعه وزارت بهداشت، گفت:‌ با توجه به اعتبار جدید 10 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه به وزارت بهداشت، برنامه های تحول آفرین متعددی در نظام سلامت اجرایی می‌شود که 3 بسته ‌آن اجرایی شده و بسته های خدمتی دیگر نیز در راه است.

وی افزود:‌ همان طور که قبلاً اعلام شده 3 بسته خدمتی اجرا شده شامل کاهش هزینه خدمات بستری برای مردم در بیمارستانهای دولتی است به نحوی که بیماران شهری در صورت مراجعه به این مراکز و بستری شدن فقط 10درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند و بیماران عشایر و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر فقط 5 درصد هزینه‌های بستری را پرداخت می‌کنند.

حریرچی تأکید کرد: این بسته خدمتی هم اکنون در تمام 575 بیمارستان دولتی کشور اجرایی شده و اگر در یک بیمارستان هنوز اجرایی نشده باشد، مردم می‌توانند مراتب شکایت خود را به وزارت بهداشت اعلام کنند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در این بیمارستانها تمام خدمات بیماران بستری از جمله دارو، آ‌زمایشگاه و سایر ملزومات در داخل بیمارستان تهیه می‌شود و اگر در موارد معدودی به خاطر نبود امکانات بیمار به بیرون ارجاع داده شود، هزینه بیماران با تعرفه دولتی محاسبه می‌شود.

وی گفت: دومین بسته خدمتی اجرا شده، رایگان شدن زایمان طبیعی در تمام مراکز دولتی است و سومین بسته خدمتی اصلاح خدمات هتلینگ بیمارستان مانند وضعیت اتاق، ملافه، غذا و مراقبتهای بالینی است که هنوز به طور کامل اجرایی شده اما اجرای آن شروع شده است.

حریرچی گفت: این خدمات فقط بخشی از نظام تحول خدمات سلامت در کشور است و به عنوان مثال دو بسته خدمتی دیگر شامل تحول در شبکه بهداشتی کشور است به این ترتیب که در 7900 روستای و شهر زیر 20 هزار نفر کشور که جزو مناطق محروم هستند و پزشک ندارند طی یک تا دو ماه ‌آینده پزشک عمومی مستقر می‌شود.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت ادامه داد: برای‌ تمام ساکنان این مناطق که به پزشک متخصص دسترسی ندارند، نظام ارجاع نیز اجرا می‌شود و خدمات تخصصی پزشکی با تعرفه دولتی بر اساس نطام ارجاع به ساکنان مناطق محروم نیز ارائه می شود.

وی اضافه کرد: بسته مستقل دیگری که به زودی اجرایی می‌شود نیز شامل استقرار تیم ‌‌پزشکی و پیراپزشکی در 280 نقطه در حاشیه شهرهای بزرگ است که به صورت خرید خدمت از بخش غیر دولتی( و نه استخدام نیرو و ایجاد مرکز دولتی) اجرا می‌شود.

حریرچی گفت: متأسفانه حدود 8.5 میلیون نفر در حاشیه شهرها بدون هیچ نوع امکان و خدمات بهداشتی و درمانی زندگی می‌کنند و امکانات آنها حتی از روستاییان و عشایر نیز کمتر است.

وی ادامه داد: در مراکز بهداشتی- درمانی حاشیه شهرها علاوه بر پزشک، کاردان بهداشت خانواده، مدیریت بیماریها و کاردان مراقبت از دوران بارداری از طریق قرارداد خرید خدمت به کار گرفته می‌شوند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس