کد خبر 309469
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

امروز 24 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 14 رجب 1435 هجری و 14 می 2014 میلادی است. وقایع مهمی که در این روز در تاریخ اتفاق افتاده بدین شرح است.

گروه تاریخ مشرق در نظر دارد اتفاقات و حوادث تاریخی که در طول سال‌های گذشته شکل گرفته است را به صورت روزانه و مداوم برای مخاطبان خود منتشر نماید.

*هجری شمسی

24 اردیبهشت 1307

وزارت خارجه ایران در نامه‌ای به سفارت امریکا، بر تعهدات دولت در حفظ حقوق و آزادی‌های سیاسی و قضایی و امنیتی اتباع آن کشور در ایران تأکید کرد. این تأکیدات به دلیل مصوبه روز 19 اردیبهشت در اعلام لغو کاپیتولاسیون بود وهدف از آن دلجویی از امریکا بود.

24 اردیبهشت 1312

دولت، لایحه جدید مربوط به قرارداد نفت ایران و انگلیس را با هدف تمدید پیمان «دارسی» تقدیم مجلس شورای ملی کرد. این لایحه روز 7 خرداد همین سال به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

24 اردیبهشت 1348

روابط بازرگانی ایران وآلمان شرقی قطع شد.

24 اردیبهشت 1349

با یک رأی‌گیری در مجلس شورای ملی که با حضور هویدا ـ نخست‌وزیر ـ انجام شد، وزارت خارجه ایران موافقت خود رابا استقلال بحرین اعلام کرد.

24 اردیبهشت 1352

محقق و مولف معاصر، حکیم مهدی الهی قمشه‏ ای از دنیا رفت. استاد محیی‏الدین مهدی الهی قمشه‏ای فرزند ابوالحسن الهی، در حدود سال 1280 ش (1319 ق) در شهرضا (قمشه سابق) در استان اصفهان به دنیا آمد. وی در ابتدای جوانی در اصفهان از محضر حضرات آیات حاج آقاحسین قمی، آقا بزرگ حکیم خراسانی و میرزا مهدی اصفهانی استفاده برد و خود در فقه، اصول، فلسفه و حکمت به مراتب والایی دست یافت. استاد الهی قمشه‏ای سپس به تدریس فلسفه و حکمت در مدرسه سپهسالار پرداخت و در کنار آن به تحقیق و تالیف روی آورد. پس از تاسیس دانشگاه در کشور، مدرسه سپهسالار که محفل ادبا و مجلس حکما بود، به دانشکده معقول و منقول تبدیل گردید. حکیم الهی قمشه‏ای، ضمن تدریس در منطق، حکمت و ادبیات در آن مکان، به عنوان یکی از برجسته‏ترین استادان دانشگاه تهران شناخته شده و با نوشتن کتاب "توحید هوشمندان" به اخذ درجه دکترا از دانشکده مزبور نائل آمد. ایشان ضمن تدریس، با جملاتی شیوا، شیرین و پرجاذبه، مفاهیم دشوار فلسفی را بیان می‏کرد و در تایید اظهارات علمی خود از اشعار شاعران بزرگ، شاهد می‏آورد. سرانجام این حکیم وارسته در شامگاه 24 اردیبهشت سال 1352 ش برابر با 12 ربیع الثانی 1393 ق در 72 سالگی درگذشت.

24 اردیبهشت 1363

حبیب یغمایی محقق و شاعر معاصر درگذشت .استاد حبیب یغمایی شاعر و نویسنده معاصر ایرانی در سال 1280 ش در خور بیابانک در استان اصفهان به دنیا آمد و در پایان تحصیلاتش به مطالعه و تحقیق در زمینه ادبیات فارسی و معارف اسلامی پرداخت. حبیب یغمایی پس از آن که ریاست اداره فرهنگ سمنان، دامغان و کرمان را به عهده داشت به تهران آمد و در مدرسه دارالفنون به تدریس ادبیات فارسی پرداخت. سپس چندی نیز در اداره نگارش وزارت فرهنگ، تصدی و مدیریت مجله آموزش و پرورش را برعهده گرفت. حبیب یغمایی از سال 1326 به مدت 31 سال، مجله یغما را منتشر کرد و از این رهگذر خدمتی شایان به فرهنگ و ادب ایران انجام داد. وی همچنین از طبع شعر سرشاری بهره داشت. از جمله آثار ارزنده استاد حبیب یغمایی می‏توان به تصحیح مجموعه آثار سعدی، دخمه ارغوان، رساله در علم قافیه و مناجات حضرت امیر اشاره کرد. سرانجام این نویسنده و شاعر ایرانی چنین روزی در 83 سالگی در تهران درگذشت و در زادگاه خود به خاک سپرده شد.

24 اردیبهشت 1364

سیدعلی نقی فیض الاسلام مترجم و شارح نهج‏البلاغه درگذشت. عالم محقق، سیدعلی نقی اصفهانی آل محمد معروف به فیض الاسلام، در سال 1284 ش در خمینی شهر (سده سابق) اصفهان در خاندانی فرهیخته به دنیا آمد. وی پس از گذران علوم مقدماتی، راهی نجف اشرف گردید و پس از شرکت در دروس عالی حضرات آیات: سیدابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی و شیخ محمدکاظم شیرازی، به اجتهاد دست یافت. فیض الاسلام همچنین پس از طی سال‏ها تحقیق و تأمل در حدیث، از دو محدث نامدار زمان آیت‏اللَّه شیخ عباس محدث قمی و شیخ علی اکبر نهاوندی، به اخذ اجازه روایت نائل آمد. مهم‏ترین اثر این عالم دینی، ترجمه و شرح نهج البلاغه است که به نهج البلاغه فیض الاسلام شهرت یافته است. همچنین ترجمه و شرح صحیفه کامله سجادیه، اشارات الرَّضویه و نیز تفسیر قرآن عظیم در 3 جلد، از دیگر تالیفات این محقق برجسته می‏باشند. سرانجام این عالم بزرگوار در 24 اردیبهشت 1364 ش، در هشتاد سالگی دارفانی را وداع گفت و در شهر ری به خاک سپرده شد.

24 اردیبهشت 1375

راه‌آهن مشهد، سرخس، تجن با حضور سران اکو و مقامهای برجسته 45 کشور جهان گشایش یافت.

*هجری قمری

14 رجب 2

نخستین نبرد مسلمانان با مشرکان مکه در صدر اسلام در چنین روزی اتفاق افتاد. اولین درگیری مسلمانان پس از استقرار در مدینه، به فرماندهی عبداللَّه بن جحش اسدی با کاروان قریش به سرگردگی عمر بن الحضرمی بود که در این نبرد، عمر بن الحضرمی کشته شد. این جنگ در تاریخ اسلام به "سَریه‏ عبداللَّه بن جحش" معروف شده است.

*میلادی

14 می 1948

سرزمین فلسطین توسط صهیونیسم جهانی اشغال و موجودیت اسرائیل اعلام شد . از سده‏های گذشته یهودیان در کنار مسیحیان و مسلمانان در سرزمین فلسطین زندگی مسالمت‏آمیزی داشتند. تا آن که دولت انگلیس پس از جنگ جهانی اول، طی قرارداد استعماری سایکس - پیکو قیمومیت فلسطین را به عهده گرفت. از آن به بعد، سازمان‏های صهیونیستی برای تحقق این هدف توسعه‏طلبانه یهودیان، بسیاری را از نقاط مختلف جهان به این سرزمین مهاجرت دادند و هم‏زمان با انجام عملیات تروریستی، فلسطینی‏ها را وادار به ترک سرزمین خود کردند. سرانجام با تصویب سازمان ملل، نیروهای انگلیسی در اقدامی هماهنگ از فلسطین خارج شدند و یک روز پس از خروج آن‏ها، دیوید بن گوریون از رهبران اصلی صهیونیسم جهانی، در چهاردهم مه 1948م تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی را در سرزمینی در حدود نیمی از خاک فلسطین اشغالی اعلام کرد. پس از این اقدام نامشروع صهیونیست‏ها، دولت‏های عربی وارد جنگ علیه آنها شدند که با شکست اعراب پایان پذیرفت. در پایان جنگ، رژیم صهیونیستی بر نزدیک به هشتاد درصد اراضی فلسطین، سلطه غاصبانه یافت و مردم مظلوم این سرزمین را آواره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس