در حالي که قرار بود از سال 87 نصب کيسه هوا بر روي خودروهاي توليدي در کشور اجباري شود پس از چندين بار تغيير در اين مصوبه سرانجام مهرماه سال گذشته شوراي عالي استاندارد در کميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط زيست بنا به پيشنهاد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب کرد که اجراي استاندارد نصب کيسه ايمني هوا بر روي خودرو (AIR BAG) از ابتداي برنامه پنجم توسعه اجباري شود اين در حاليست که در آستانه آغاز برنامه پنجم توسعه ـ سال 90 ـ زمزمههايي از عدم اقدام شرکتهاي خودروسازي براي اجراي اين مصوبه شنيده ميشود.
به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، ارديبهشت ماه سال 85 بود که سردار رويانيان، معاون راهنمايي و رانندگي وقت ناجا اعلام کرد: «حداکثر 2 سال آينده همه خودروهاي توليد داخل به ترمز «اي بي اس» و «ايربگ» تجهيز ميشوند که در اين صورت حداقل 10 تا 15 درصد تصادفات منجر به جرح و فوت در کشور کاهش مييابد.»
اما تير ماه سال 88 شوراي عالي استاندارد در کميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط زيست سرانجام عليرغم کشمکشهاي فراوان نصب کيسه ايمني هوا بر روي خودروها را از ابتداي برنامه پنجم توسعه اجباري کرد. هرچند اين مصوبه واکنشها و بيانياههاي متعددي را از سوي خودروسازان و انجمن خودروسازان در پي داشت اما با افتتاح کارخانه توليد کيسه هوا در بهمنهاه سال 88 نظرها برگشت به شکلي که احمد نعمت بخش، دبير انجمن خودروسازان اعلام کرد که توليد ايربگ نتيجه اولويت کيفيت بر کميت در صنعت خودروست. از سوي ديگر عباس ملکي تهراني، مدير صنايع خودرو ايدرو نيز تاکيد کرد که توليد ايربگ ساخت داخل تحقق مصوبه شوراي عالي استاندارد است.
در حالي که همه چيز براي اجراي مصوبه الزامي شدن نصب کيسه هوا فراهم بود با تمديد يکساله برنامه چهارم توسعه و آغاز برنامه پنجم از ابتداي سال 90 به نظر ميرسد همه اين وعدهها را از ياد مسوولان برد.
به طوري که وقتي سردار اسکندر مومني، رييس پليس راهور ناجا شهريور ماه سال جاري يادآوري کرد که بر اساس مصوبه دولت نصب کيسه هوا از ابتداي برنامه پنجم توسعه يعني سال 1390 بر روي خودروهاي توليدي در کشور الزامي است و در اين خصوص مکاتبات لازم از سال گذشته با شرکتهاي خودروساز صورت گرفته که اميدواريم مشکلي براي اجراي اين مصوبه به وجود نيايد. احمد نعمت بخش ـ دبير انجمن خودروسازان در خصوص مصوبه کميسيون زيربنايي دولت مبني بر اين که کليه خودروهايي که از اول مهر ماه توليد ميشوند، بايد امکان نصب کيسه هوا را داشته باشند، اظهار کرد: کيسه ايمني هوا جزو استانداردهاي 55 گانه خودرو در اروپا که استانداردهاي ما از آن تبعيت ميکند، نيست و در اروپا هم به صورت سفارشي روي خودرو نصب ميشود!
دبير انجمن خودروسازان با تاکيد بر اينکه نيروي انتظامي نميتواند جلو شمارهگذاري خودروهاي بدون کيسه ايمني هوا را بگيرد، گفت: پليس نميتواند نصب کيسه ايمني هوا را به خودروسازان تکليف کند، چون قانون در اين رابطه ابتداي برنامه پنجم توسعه را تعيين کرده است که از سال آينده اجرا خواهد شد.
وي همچنين مدعي شد: نصب کيسه ايمني هوا روي خودروها زمانبر است، بنابراين مصوبه هيات دولت به وزارت صنايع اختيار داده است برنامه زمانبندي براي اين کار ارائه کند، اما وزارت صنايع هنوز برنامه را ابلاغ نکرده است!
به گزارش ايسنا، در عين حال کيوان وزيري، نماينده مديرعامل ايران خودرو در کسب استاندارد نيز درباره زمان تعيين شده براي نصب ايربگ با بيان اين که اجبار واقعي نصب کيسه ايمني هوا از ابتداي سال 1390 است، گفت: در حال حاضر هم 90 درصد از محصولات ما امکان نصب ايربگ را دارند، اما تعهد واقعي ما براي نصب آن از ابتداي سال 1390 آغاز ميشود.
علي رضا شفيعي، معاون مهندسي و کيفيت سايپا نيز با بيان اين که اين خودروساز نصب کيسه ايمني هوا را از ابتداي سال 1390 آغاز خواهد کرد، افزود: نصب کيسه ايمني هواي راننده به طور ميانگين قيمت هر خودرو را تا 200 هزار تومان افزايش خواهد داد.
وي ادامه داد: با وجود اين که نصب کيسه ايمني هوا در بيشتر کشورهاي دنيا به صورت دلخواه است، اما اگر «اجبار قانوني وجود داشته باشد»، نصب آن براي تمام محصولات سايپا امکانپذير خواهد بود!
در اين حال آبان ماه سال جاري نيز سيد مجتبي شفيعي، دبير شوراي عالي ترافيک با اعلام خبر تعيين ضوابط تعيين نوع خودرو مناسب براي تاکسي گفت: بسياري از خودروهايي که پيش از اين به عنوان تاکسي استفاده مي شدند، ترمز ضد قفل و کيسه هوا را نداشتند، اما در توليدات جديد استفاده از اين دو وسيله ايمني مورد تاکيد قرار گرفته و به همين دليل شمارهگذاري آنها منوط به داشتن اين دو شاخص است و پليس مجاز به شمارهگذاري اين تاکسيها بدون داشتن اين شرايط نيست.
در حالي که روزشمار اجباري شدن نصب کيسه هوا در کشور پس از يکسال مهلت مضاعف آغاز شده است علي حداد، قائم مقام شرکت زامياد اواخر بهمن ماه با اشاره به اين که نصب کيسه هوا از ابتداي سال 90 ممکن نيست گفت: در همه دنيا تعدادي استاندارد وجود دارد که کسب آنها الزامي است، اما کيسه ايمني هوا و ترمز ضد قفل در هيچ جاي دنيا الزامي نشده، بلکه نوعي بيمه است که هرکس بخواهد، بايد هزينه آن را بپردازد؛ چرا که وقتي دولت سياستش را بر ثبات قيمتها گذاشته است، ما نميتوانيم همزمان هم چنين امکاناتي را به خودروهاي خود اضافه کنيم و هم افزايش هزينه نداشته باشيم.
وي در پاسخ به اين که آيا امکان تجهيز همه محصولات اين شرکت به کيسه ايمني هوا از ابتداي سال آينده وجود دارد يا نه؟ گفت: به طور قطع نصب کيسه ايمني هوا را در زمانبندي مشخص خودمان انجام ميدهيم و در حال حاضر هم در مرکز تحقيقات سايپا در حال تست و مطالعه آن هستيم، اما نصب اين قطعه از ابتداي سال آينده امکان ندارد؛ چرا که مجبوريم خريد خارجي داشته باشيم؛ هر چند که مشکلات بسيار زيادي هم وجود دارد!
در عين حال سردار اسکند مومني، رييس پليس راهور ناجا پيشتر تاکيد کرده بود که بر اساس مصوبه ابلاغي شمارهگذاري خودروهاي فاقد کيسه هوا از ابتداي سال 90 ـ ابتداي آغاز برنامه پنجم توسعه ـ ممنوع است و در اين خصوص چندين بار با خودروسازان مکاتبه شده است و پليس قطعا به وظيفه قانوني خود در اين خصوص عمل خواهد کرد.
بدين ترتيب بايد منتظر ماند و ديد که خودروسازان در 27 روز باقيمانده از سال چه برنامهاي براي اجراي اين مصوبه دارند.