در شانزدهم ارديبهشت ماه 1340، و پس از استعفاي جعفر شريف امامي، «علي اميني» عهده دار نخست وزيري ايران گشت.

گروه تاریخ مشرق- دكتر علی امینی ‌مجدی فرزند محسن‌خان امین‌الدوله (داماد مظفرالدین شاه) و فخرالدوله، دختر مظفرالدین شاه در سال ۱۲۸۴ در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه رشدیه و دوران متوسطه را در دارالفنون به پایان رساند و در سال ۱۳۰۴ برای ادامه تحصیل عازم فرانسه شد. در سال ۱۳۱۰ پس از پایان تحصیلات در رشته حقوق و دكترا در رشته اقتصاد به ایران بازگشت و در سال ۱۳۱۲ با بتول وثوق دختر وثوق‌الدوله، رییس‌الوزرای دوره قاجار ازدواج كرد كه حاصل آن یك فرزند پسر به نام ایرج است. علی امینی پس از ورود به ایران وارد خدمت دولتی شد و در طی زمان مشاغل بسیاری را برعهده گرفت، از جمله خدمت در اداره كل تهیه قوانین، معاونت اداره كل انحصار تریاك، معاونت و ریاست اداره كل گمرك، مدیركلی وزارت دارائی در مهر ماه ۱۳۱۸، معاونت دوم وزارت دارائی در سال ۱۳۲۰، معاونت نخست‌وزیر در كابینه قوام، ریاست هیات اقتصادی ایران و آمریكا، دبیركلی شورای اقتصاد، نمایندگی تهران در دوره پانزدهم مجلس شورای ملی، تصدی وزارت اقتصاد ملی در كابینه منصور و مصدق در سال‌های ۱۳۲۹ و ۱۳۳۰، تصدی وزارت دارایی پس از كودتای ۱۳۳۲ در كابینه سپهبد زاهدی، تصدی ریاست هیات مذاكره كننده با نمایندگان كنسرسیوم (آمریكا، انگلیس و فرانسه) برای انعقاد قرارداد كنسرسیوم نفت با مستر پیچ، تصدی وزارت دادگستری در كابینه علاء و مسوولیت سفارت ایران در آمریكا.

در شانزدهم ارديبهشت ماه 1340، و پس از استعفاي جعفر شريف امامي، «علي اميني» عهده دار نخست وزيري ايران گشت. وي كه از يك سو با دولت آمريكا پيوندي وثيق داشت واز سوي ديگربه لحاظ پيشينه خانوادگي با نهاد دين وروحانيت نيز بيگانه نبود،درطول صدارت خویش تصمیم داشت که با دیدار با علما ومراجع دین،وجهه مذهبی وی خود را استحکام بخشد،چیزی که برخی جلوه های تصویری آن درپی می آید والبته درآن توفیق چندانی نیز نداشت.

(برای دیدن تصاویر در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید)

{$sepehr_album_12400}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • امان از طاغوت ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    بسیار جالب بود.
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    1 0
    مشرق خدایی فازت چییییییییه
  • صادق ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    غلی امینی نوه امین الدوله که مدت کوتاهی صدر اعظم مظفر الدینشاه بود و ظلمی که در آن مدت کوتاه بر مردم مظلوم رفت در تاریخ ایران کم سابقه بود و این صدر اعظم فرزند علی حاجب الدوله است که فراشباشی ناصری بودکه فرمان قتل امیر کبیر را در فین کاشان اجرا کرد
  • هادي ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 1
    نوري زاده كثيف از اول كاسه ليس و دريوزه شاه و ايادي شاهان بود . لعنت الله عليه
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    امینی قانونی رو پیگیری کرد که خیلی از روستایی ها صاحب زمین شدند.
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    برای این که توی بچه مسلمون تاریخ کشورت بدونی در کنار چیزای دیگه یعنی تاریخ را بخوانید و از ان عبرت بگیرید که تاریخ در حال تکرار است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس