کد خبر 307213
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه تأخیر سن ازدواج برای خانم‌ها تجرد قطعی را افزایش داده است گفت:‌۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور در سن ازدواج مجرد هستند و سن ۴۹ سالگی سن تجرد قطعی محسوب می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، علی‌اکبر محزون در نشست خبری که در خصوص آمار ثبت وقایع کشور در سال 1392 اظهار داشت: در سال گذشته یک میلیون و 471 هزار و 834 ولادت در کشور ثبت شده است که از این تعداد 755 هزار و 849 مورد پسر و 715 هزار و 985 مورد دختر است.

محزون بیان داشت: در هر ماه به طور متوسط 122 هزار و 653 واقعه ولادت به ثبت رسیده است که آمار آن در هر شبانه‌روز و در هر ساعت نیز به ترتیب 4032 مورد و 168 مورد بوده است.

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور بیان داشت: تعداد ولادت در مقایسه سال گذشته 3.5 درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشترین تأثیر را در سال 92 در رشد موالید داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه از هر هزار نفر جمعیت حدود 19 ولادت در سال گذشته ثبت شده است، گفت:‌ کمترین نرخ موالید به استان‌های گیلان، مازندران و تهران مربوط می‌شود.

محزون ادامه داد: بر اساس قانون تمامی شهروندان موظف هستند، ظرف قانونی 15 روز نسبت به ثبت ولادت در سازمان ثبت احوال اقدام کند که تاکنون 98 درصد موالید در مدت قانونی برای نوزادان به ثبت رسیده است.

در ادامه این نشست خبری محزون درباره کل فوت در سال گذشته، اظهار داشت: 372 هزار و 897 مورد فوتی در سال 92 در کشور به ثبت رسیده که از این تعداد 209 هزار و 955 مورد آقایان و 162 هزار و 942 مورد خانم‌ها بوده‌اند.

وی بیان داشت: در هر ماه به طور متوسط 31 هزار و 75 واقعه فوت به ثبت رسیده است که این آمار در هر شبانه‌روز و در هر ساعت به ترتیب 1022 واقعه و 43 واقعه بوده است.

محزون در خصوص مقایسه آمار فوت امسال نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: در سال 92 نسبت به سال گذشته 1.5 دهم درصد رشد آمار فوت را در کشور داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه به ازای هر هزار نفر جمعیت 5 نفر فوت می‌کند، گفت: خراسان جنوبی، خراسان شمالی و گیلان بیشترین نرخ ثبت فوت و البرز، کرمان و بوشهر کمترین نرخ ثبت فوت را داشته‌اند.

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور بیان داشت: از لحاظ قانونی شهروندان 10 روز مهلت دارند که به سازمان ثبت احوال اعلام فوت کنند و تاکنون 95.9 درصد فوت‌ها در مهلت قانونی به ثبت رسیده است.

وی در خصوص آمار ثبت ازدواج در کل کشور، اظهار داشت: در سال گذشته 774 هزار و 513 ازدواج به ثبت رسیده است که به طور متوسط در هر ماه 64 هزار و 543 واقعه ازدواج در هر شبانه‌روز 2122 واقعه ازدواج و در هر ساعت 88 واقعه ازدواج در کل کشور اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: در پی 15 روز بر اساس قانون باید اعلامیه‌های ازدواج و طلاق در سازمان ثبت احوال کشور اعلام و ثبت شود.

محزون خاطرنشان کرد:‌میانگین سن ازدواج برای آقایان 28 و برای خانم‌ها 23 سال است که نسبت به سال گذشته نیز منفی 6.7 دهم درصد آمار ازدواج کاهش یافته است.

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور بیان داشت:‌به ازای هر هزار نفر جمعیت 10 ازدواج به ثبت رسیده است و استان‌های اردبیل، کردستان و خراسان رضوی بیشترین نرخ ازدواج و استان‌های تهران، البرز و کرمان کمترین نرخ ثبت ازدواج را داشته‌اند.

وی درباره طلاق در سال گذشته اظهار داشت: 155 هزار و 369 مورد طلاق در سال گذشته در کشور به ثبت رسیده است که به طور متوسط در هر ماه 12 هزار و 947 مورد، در هر شبانه‌روز 426 مورد و در هر ساعت 18 مورد طلاق به ثبت رسیده است.

محزون بیان داشت:‌آمار طلاق در سال 92 نسبت به سال گذشته 3.4 دهم درصد رشد داشته است.

وی بیان داشت: 14.2 دهم درصد از طلاق‌ها مربوط به سال اول و حدود 50 درصد از طلاق‌ها مربوط به 5 سال اول است.

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور به رشد افزایش طلاق اشاره کرد و گفت: در سال 91 حدود 16 طلاق در هر ساعت اتفاق می‌افتاد که در سال 92 به 18 طلاق در هر ساعت افزایش یافته است.

محزون یادآور شد:‌در سال 92 در مقابل هر هزار نفر دو واقعه طلاق به ثبت رسیده و استان‌های گیلان، کردستان و خراسان رضوی بیشترین و استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و یزد کمترین طلاق را داشته‌اند.

وی درباره ارتباط مستقیم ازدواج و طلاق، اظهار داشت: در سال گذشته به ازای هر 5 ازدواج یک طلاق و به عبارت دیگر به ازای هر 100 ازدواج 20 طلاق در کشور اتفاق افتاد. در صورتی که در 10 سال گذشته به ازای هر 100 ازدواج 10 طلاق داشته‌ایم و این نشان می‌دهد سرعت رشد طلاق نسبت به سرعت رشد ازدواج بیشتر بوده است.

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور درباره ثبت تعبیر نشانی، بیان داشت: بر اساس قانون تغییر ثبت نشانی برای افرادی که شماره ملی و کد پستی دارند، الزامی است و باید نسبت به تغییر نشانی خود در اولین فرصت اقدام کنند.

وی افزود: در این مورد نیز یک میلیون و 440 هزار و 775 مورد تغییر نشانی داشته‌ایم و استان‌هایی که بیشترین جابجایی را داشته‌اند به ترتیب استان‌های تهران، البرز و اصفهان بوده‌اند.

وی درباره آمار ثبت نامگذاری در پایگاه اطلاعاتی جمعیتی کشور گفت:‌ در سال گذشته نام‌هایی که بیشترین فراوانی را داشته‌اند برای پسران، به ترتیب امیرعلی،‌امیرحسین، ابوالفضل، محمدطاها، محمد و علی بوده است و برای دختران، فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، یسنا و زینب بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمار ازدواج‌هایی که زوجه سن بیشتری نسبت به زوج دارد، افزایش یافته است، گفت: بر اساس آمارها تغییر خاصی در این خصوص نداشته‌ایم. 10.5 درصد از کل ازدواج‌ها مربوط به ازدواج‌هایی است که زوجه سن بیشتری نسبت به زوج داشته است ولی 90 درصد ازدواج‌ها زوجه و زوج همسن و یا زوج بزرگتر از زوجه بوده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه علت بیشترین فوت‌ها در کشور چه بوده است گفت:‌علت بیشترین فوت‌ها مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و تومورها، حوادث غیر عمدی و بیماری‌ةای تنفسی بوده است.

محزون در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چه تعداد مجرد در کشور داریم، گفت: 11 میلیون و 200 هزار نفر در کشور در سن ازدواج (مجرد) هستند.

وی گفت:‌ سن 49 سالگی سن تجرد قطعی محسوب می‌شود و تأخیر سن ازدواج برای خانم‌ها تجرد قطعی را افزایش داده است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • reza ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    روحانی مچکریم!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس