کد خبر 306661
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳

آمار زائران ایرانی فوت شده که برای زیارت عتبات عالیات راهی شهرهای زیارتی عراق شده‌اند، طی فروردین‌ماه ۹۳ به عدد ۱۱ رسید و این در حالی بود که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، آمار کمتری از مرگ زائران کشورمان گزارش شده است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، در فروردین‌ماه سال جاری، 5 مرد و یک زن ایرانی که برای زیارت عتبات عالیات وارد کشور عراق شده بودند، بر اثر سکته قلبی و سکته مغزی در نجف اشرف دار فانی را وداع گفته‌اند که 3 نفر آنان در قطعه 9 قبرستان وادی‌السلام به خاک سپرده شده‌اند.

کریم حزابیان، مسئول واحد امداد و پیگیری ستاد شرکت شمسا در نجف این خبر را می‌دهد و با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت قطعه مخصوص ایرانیان تکمیل شده است، می‌گوید: برای خرید و یا دریافت مجوز قطعه‌ای جدید در قبرستان وادی السلام در حال رایزنی با استانداری و شهرداری نجف هستیم.

شرایط دفن اموات در وادی السلام نجف

وی در خصوص شرایط دفن در وادی‌السلام می‌گوید: تنها رضایت‌نامه خانواده فرد فوت شده کفایت می‌کند و همه مراحل غسل، کفن و دفن برعهده ستاد عملیات شمسا در عراق است.

خانواده برخی از زائران فوت شده در کربلا و نجف درخواست به خاکسپاری عزیز از دست رفته خود را در قبرستان وادی السلام دارند که جنازه فرد مذکور بعد از مراحل قانونی در قطعه 9 این قبرستان در بخش قبور ایرانیان که در اندازه 20 در 15 متر در نظر گرفته شده است، دفن می‌شوند.

این خبر را حسین شرکاء، مسئول واحد امداد و پیگیری ستاد شرکت شمسا در کربلا اعلام و خاطرنشان می‌کند: 5 زائر ایرانی شامل دو مرد و سه زن در فروردین‌ماه 93 در کربلا دار فانی را وداع گفته‌اند که یک نفر بر اثر سکته قلبی، یک نفر بر اثر سکته مغزی و سه نفر به مرگ طبیعی فوت کرده‌اند.

هزینه خاکسپاری و ارسال جسد به ایران

وی با بیان اینکه تمام هزینه‌های خاکسپاری و یا ارسال جنازه به ایران از سوی ستاد شرکت شمسا در عراق پرداخت می‌شود و هیچ هزینه‌ای بر خانواده زائران فوت شده متحمل نخواهد شد، ادامه می‌دهد: زائران به درخواست کتبی خانواده آنان در قبرستان وادی السلام نجف و یا کربلا به خاک سپرده می‌شوند.

مسئول واحد امداد و پیگیری ستاد شرکت شمسا با این توضیح که دو نفر از زائران فوت شده‌ها در کربلا در قبرستان وادی السلام دفن شده‌اند، به شرایط خاکسپاری و یا انتقال جنازه به ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: برای دفن جنازه در کربلا و یا نجف، خانواده درجه یک زائر فوت شده باید رضایت نامه کتبی خود را پس از ثبت در محضر به نشانی پست الکترونیک ستاد شرکت شمسا در عراق ارسال کنند.

شرایط انتقال جنازه به ایران متفاوت و شامل هزینه‌های است که پس از دریافت گواهی وزارت بهداشت عراق و هماهنگی با کنسولگری و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تنها هزار دلار صرف خرید تابوت مخصوص حمل جنازه از کشور عراق تا محل زندگی زائر در ایران می‌شود.

هشدار جدی به زائران کاروان‌های آزاد

این هزینه سنگین را حسین شرکاء به عنوان یک هشدار برای کاروان‌های آزادی که برای زیارت راهی عتبات عالیات می‌شوند، مطرح می‌کند و می‌گوید: هزینه انتقال جنازه به ایران تنها به هزار دلار خرید تابوت منحصر نمی‌شود، بلکه 500 هزار دینار عراقی نیز هزینه‌های دیگری است که باید زائران کاروان‌های آزاد خود پرداخت کنند، در حالی که این هزینه‌ها برای کاروان‌های حج و زیارت رایگان است.

هر چند هزینه دفن جنازه در نجف و کربلا از هزینه ارسال آن به ایران بسیار کمتر است و حداقل هزار دلار بابت خرید تابوت پرداخت نمی‌شود، اما مسئول واحد امداد و پیگیری ستاد عملیات شمسا به زائران توصیه می‌کند که برای برخورداری از بیمه کامل و داشتن سفری مطمئن در کاروان‌های حج و زیارت ثبت‌نام کنند.

براساس گفته مسئولان امر، در صورتی که خانواده زائر فوت شده بخواهند در مراسم به خاکسپاری عزیزشان شرکت کنند، بدون نوبت و پس از ثبت‌نام در کاروان‌های زیارتی حج و زیارت می‌توانند خود را به کربلای معلی و یا نجف اشرف برسانند و جنازه تا رسیدن آنان در سردخانه نگهداری می‌شود تا در مراسم خاکسپاری شرکت کنند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    3 0
    منم وادی السلام رو خیلی دوست دارم. خداکنه منو پسرم اونجا دفن شیم
    • بنده خدا IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      1 0
      آروزی بهتری واسه پسرت نداری؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس