با اين همه تبليغي كه كردند، حتي آنهايي كه به دولت راي دادند، از دريافت يارانه انصراف ندادند.

گروه اقتصادی مشرق -اسدالله عسگراولادی عضو با سابقه اتاق بازرگانی تهران با غیر واقعی خواندن وعده های دولتمردان برای کاهش نرخ تورم در سال جاری، درباره علت انصراف 3 درصدی مردم از دریافت یارانه گفت: با اين همه تبليغي كه كرديم، حتي آنهايي كه به دولت راي دادند، از دريافت يارانه انصراف ندادند. 18 ميليون نفر به دكتر روحاني راي دادند، همين 18 ميليون نفر فرياد دولت را نشنيدند.

وی در گفتگو با روزنامه اعتماد، ريشه اين عدم انصراف را در در اين دانسته كه حقي براي مردم ايجاد شده است: مردم يارانه را حق خودشان مي‌دانند و از اين حق صرف‌نظر نمي‌كنند. مي‌گويند به ما چه كه دولت پول ندارد!

عسگراولادی درباره پيش‌بيني دولت روحانی برای كاهش نرخ تورم به 25 درصد تا پایان سال جاری هم اظهار داشته است: من اعتقاد دارم كه دولت نمي‌تواند اين نرخ تورم را محقق كند.

شما دو ماهه اول سال را نگاه كنيد. اگر به آمار نرخ تورم در اسفندماه سال گذشته دقت كنيد، مي‌بينيد كه تورم به 32 درصد و در فروردين ماه سال 93 نيز به 30 درصد رسيد. اما من براي انتهاي امسال، تورم 36، 37، 38 و 39 درصد را پيش‌بيني مي‌كنم، زيرا دولت نمي‌تواند پول لازم را براي پرداخت يارانه به 73 ميليون نفر تامين كند.

البته ما به دولت مي‌گوييم چارچوب پرداخت يارانه ضروري است؛ اما براي دهك‌هاي پايين جامعه و كساني كه درآمدي كمتر از يك ميليون تومان دارند. ضرورتي ندارد به افراد با درآمدهاي بالاي يك ميليون تومان كمك شود. كمك بايد براي دهك‌هاي با درآمد كمتر از يك ميليون تومان باشد.

عسگراولادی درباره عملکرد دولت نیز گفته است: در شش ماه دوم سال 92 خيلي تدبيرهاي خوبي صورت گرفت، اما اين تدبيرها در ماه بهمن آرام آرام از مسير خود خارج شد... قرار شد هدفمند كردن يارانه‌ها اجرا شود. الان زمان اجراي مرحله دوم قانون نبود. به نظر من اجراي آن را بايد يك‌سال عقب مي‌انداختيم و فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها از سال 94 اجرا مي‌شد. البته من همه جا از دولت حمايت مي‌كنم و به اين دولت علاقه‌مند هستم، اما حمايت من به اين معنا نيست كه در جاهايي كه بايد انتقاد كنم، انتقاد نكنم.

وی افزود: تاكيد مي‌كنم كه فقط 20 تا 25 درصد جمعيت كشور واقعا نياز به يارانه دارند و بايد به آنها كمك شود. لازم نبود اين همه فرياد هم بزنيم كه از دريافت يارانه انصراف دهيد. واقعا بعضي اوقات من مي‌ديدم كه رسانه‌ها با التماس مي‌گويند انصراف دهيد.

اين كار، همه‌چيز را بدتر كرد؛ همان طور كه الان عكس‌العمل به وجود آورده است. الان گراني حامل‌هاي انرژي اتفاق افتاده و در مقابل نرخ‌هاي بين‌المللي، قيمت‌هاي ما هنوز ارزان است اما پرداخت يارانه نقدي بدون ضوابط نياز، تنبلي مي‌آورد؛ به خصوص در بخش كشاورزي. وقتي در يك روستا يك كشاورز پنج فرزند دارد و يك خانواده هفت نفره هستند، اين كشاورز تقريبا 300 هزار تومان در ماه پول مي‌گيرد. درآمد عادي اين فرد قبلا هم 300، 400 هزار تومان بوده است. به همين دليل ديگر لزومي نمي‌بيند كه دنبال كار برود.

عسگراولادی درباره علت افزایش نرخ ارز هم گفته است: دولت باز هم كسري مي‌آورد. متاسفانه نه‌ تنها به بخش توليد هيچ چيزي نمي‌رسد بلكه اين پول به‌دليل گراني‌اي كه ايجاد مي‌كند، باعث مي‌شود كه باز هم دولت كسري بودجه پيدا كند. البته كسري بودجه دولت در 20 روز گذشته خود را نشان داده است.

چرا نرخ ارز افزايش پيدا كرد؟ براي اينكه دولت ارز نداشت و نتوانست ارز با نرخ 2500 توماني را در اختيار متقاضيان قرار دهد. در اين شرايط وقتي توليد بخوابد، مردم نيازشان را از طريق واردات تامين خواهند كرد. واردات هم نياز به ارز دارد. الان نرخ ارز 7 درصد ترقي كرده است. در ابتداي سال و در تعطيلات عيد نوروز، نرخ ارز 3020 تومان بود، اما الان حدود 3300 تومان است. اين نشان مي‌دهد كه 10 درصد نرخ ارز افزايش يافته و ارزش پول ملي‌مان نيز 10 درصد كاهش يافته است.

شروع افزايش نرخ ارز از اينجا بوده كه رديف كالايي 9 و 10 را آزاد كردند. بعد آمدند به رديف‌هاي 7، 8 و 9 ارز ندادند. سپس ارز را به رديف‌هاي يك و دو دادند كه در حقيقت كالاهاي اساسي است. الان براي گندم، سويا و جو ارز مي‌دهند، اما وقتي كالا در رديف‌هاي سه، چهار، پنج و شش قرار مي‌گيرد، ارز نمي‌دهند.

اين ارز ندادن‌ها، به بازار فشار آورد. از سوي ديگر، شايعات گراني در نتيجه تورم باعث افزايش نرخ ارز شد.

وی گفته است: من يك صادركننده كوچك هستم، 60 سال هم هست كه شغل من فقط در صادرات است. در همين 10 روز اخير قيمت‌هاي صادراتي من 10 تا 15 درصد افزايش يافته است. در اين شرايط ديگر من در بازار دنيا نمي‌توانم رقابت كنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • محسن ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    ضرب المثلی هست که میفرماید: يارانه ی نقد، به از بيمه نسيه . دو صد حرف چون نيم يارانه نيست!!
  • محسن ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    مردي نبُوَد اگر غني پول نخواست گر منصرف نيازمندي مردي!
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    چرا زمان احمدی نژاد بیست میلیونی که بهش رای دادند انصراف از یارانه ندادند باز الان چند میلیون نفر که انصراف دادند
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    پیشنهاد میکنم اینقدر سر مردم غر نزنید بجاش واحد پولی را دلار کنید بعد همه چی رو به دلار محاسبه کنید نه اینکه حقوق مردم رو ریال بدید و مخارجشون رو با دلار حساب کنید
  • کاپیتان ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    قشر فقیریم به روحانی رای دادند باید پرسید ثروتمندان اصولگرا چرا انصراف ندادند؟ آقای احمدی نژاد یارانه میگیره یا نه؟
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    چه ربطی داره ؟ مگه روحانی گفت هرکس به من رای داده انصراف بده . گفت هرکس احساس میکنه مبلغ یارانه اثر چندانی رو زندگیش نداره انصراف بده . همین توهات زدید که تو انتخابات شکست خوردید .
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    آقایان مرفه روستاییان اگر ماهیانه نفری یک میلیون هم بگیرن باز کار میکنند.ولی علت فقرشان را باید از خودتان بپرسید. دلم پره ولی چیزی نمیگم.....
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    برای آنکه نه احمدی نژاد از مردم التماس کرد یارانه نگیرند و نه صدا و سیما 24 ساعته از مردم می خواست یارانه نگیرند! تا مجلس هم در آن زمان با فوریت تصویب کرد که دولت موظف به حذف خوشه بندی و دادن یارانه به همه است!! همین مجلس بود ها!
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    2 0
    آقایان شکم سیر تهرانی سیصد هزار تومان درآمد برای روستایی را کافی می دانندو معتقدند روستایی باید در همان فقری که دارد زندگی کند!!! مبادا دیگر نشود او را استثمار کرد!
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    بیمه رو که قراره به همه اونایی که بیمه ندارن بدن ربطی هم به یارانه بگیر یا نگیر نداره مردمو داشتن گول میزدن به جای این کارا باید واقعا بهبود اقتصادی و تولیدی میدادند وارداتو کم میکردن تا مردم امیدوار شن به برنامه اقتصادی دولت
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    احسنت
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    چون اون میگفت متعلق به همه ایرانی هاست
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    احمدی نژاد از همون اول انصراف داده بود به جناب روحانی بفرمایید چرا تا همین یه ماه پیش داشت یارانه میگرفت
  • مهدي ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    تو دهني محكمي بود از طرف مردم اميدوارم روش خود را اصلاح كنند هم روش كار را هم روش حرف زدن را
  • ناشناس ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    وقتی رئیس جمهور از مردم برای انصراف دعوت میکند حداقل برای اینکه حرف ایشان روی زمین نماند باید طرفدارنش انصراف میدادند و از رئیس جمهور منتخب خود حمایت میکردند .
  • ناشناس ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    دکتر احمدی نژاد بدنبال افزایش مبلغ یارانه ها و افزایش تعداد یارانه بگیران بود و از مردم تقاضای انصراف نداشت .
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    مردم تا وقتی که نفهمن که اصلاً اين طرح يعنی چه همين جوری الکی اظهار نظر ميکنن به نظره من بيشتره بد بختيه مردمه ايران تقصيره خودشونه مردم بايد بدونن که اين پول حقه همه نيست اگه يکی يه ذره از اقتصاد بدون ميفهمه که اين پول فقط داره مردمو بدبخت تر ميکنه
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    آقای احمدی نژاد میخواست بنزین را گران کند ، اما در عوض به هر نفر دویست هزار تومان یارانه بدهد ، اما بنزین را گرون کرد ، هم یارانه را قطع خواهد کرد ، یک بلایی را رو میخواد سر این ملت باورد که همه بگن صد رحمت به احمدی نژاد
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    اقای عسکر اولادی خودت شکمت سیره از گشنه ها خبر نداری اخه 300 هزار تومان چیکار میکنه .بعشم روستایی ها مث تو نیستن
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    همين 18 ميليون نفر فرياد دولت را نشنيدند!!!!!!!!! چون همین تعداد هم امیدشون نا امید شده
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    من درد هموطنانم را تا حدی درک میکنم. کشور ما درآمدی محدود با مخارجی نامشخص و اولویتهایی غیراقتصادی داره. کشورهای دیگر با مبنا قرار دادن اقتصاد سياستها را طوری تنظیم می کنند که اهداف اقتصادی تامین بشه. متاسفانه ما خودمون رو برای فلسطینیانی به مهلکه کشیدیم که چه در جنگ عراق و چه در جنگ سوریه طرف مقابل ما ایستادند. بعبارت دیگه ما خودمان را برای دشمنانمان هلاک میکنیم. دفاع از حق درست ولی سوال اینه که تا چه میزان باید بچه های ما برای این مسئله از آینده شان هزینه کنند. متاسفانه یکعده از راه دشمنی نون میخورن و بقیه رو که بخوان حرف بزنن رو به دشمن منتسب میکنند.
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    یعنی خاک بر سرت. ارزش کل کمکهایی که فلطین و لبنان کردیم به اندازه کاخههایی که خاندان و حامیان.... بعد از انقلاب ساختند نیست. تازه اگر ما به فلسطین کمک کردیم هزینه های خودمان را کم کردیم و به جای آنه سرباز ایرانی به جنگ اسراییل برود فلسطینی را به جنگ اسراییل فرستادیم. سواد شما مدعیان سواد واقعا همینقدر است؟
  • فرهاد ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    در هر مبحثی قیمتهای حامل انرز باقیمتهای جهانی سنجیده میشود اما درامد چی باکامین شاخصه دردنیا سنجیده میشود
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    خخخخخخخخخخ، دارن دنبال دلیل ضایع شدن دولت تدبیر و امید میگردن
  • ناشناس ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    اولا شما 700هزار ونزدیک یک میلیون که اندازه ی جمعیت یک استان است رو حذف نکنید وبگید19میلیون از70درصد واجدین شرایط تازه مشخص بود که بالای99درصد آراء کسانی که شرکت نکردند متعلق به ایشون بود.دوما این جمعیت میلیونی که به دکتر روحانی رای دادند از اقشار متوسط ومتوسط به پایین جامعه بودند وکسانی که باید انصراف می دادندجزء اون 30درصد بودند که شرکت نکردند(سرمایه دار وبالاشهری ها)...
  • امیر تبریز اوغلی ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    اونا هم فهمیدن که چه کلاه گشادی رفته سرشون
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    حالا مثلا شما که پیروز شدید:) چکار کردین چه گلی به سر مردم زدین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    اصلاً اين احمدی نژد بود که اين فرهنگ غلط يارانه دادنا جا انداخت که همين باعث شده اين دولت نتونه هدف منديا به صورت درست اجرا کنه
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    احمدی نژاد پول رو از پولدارها میگرفت یارانه میداد اینها از ضعفا میگیرند که بدهند به پولدارها!
  • ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    داداش هنوز او بلا بزرگه رو سر ملت نیاورده، مردم دارن میگن خدا پدر محمود رو بیامرزه!!!
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    بحث انصراف ندادن را با حمایت از ایشان مخلوط نکنید. هر که غنی تر است در عمل فقیر تر است. نان را راحت میشود از فقیر گرفت ولی از غنی خیر. افراد غنی جزو گروه 99 هستند(جستجو بفرمایید متوجه میشوید موضوع چیست).
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    چون اصلا احمدی نژاد دستش رو به سوی ملت نبرد نابغه
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    خوبه الان تعداد یارانه بگیر ها با جمعیت کشور تطابق داره اون دوره که بیشتر از امار جمعیت کشور یارانه بگیر داشتیم.
  • ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    روستاییایی که من می شناسم فقیر نیستن یا باغدارن یا گله دار ... ولی مایی که 60ساله تو تهرانیم از اونا وضعمون خیلی خیلی بدتره چون خرج شهرای بزرگ با روستاها و شهرای کوچیک فرق می کنه
  • ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    كساني كه به روحاني راي دادند از اقشار متوسط و ضعيف بودند و در دوره احمدي نژاد از رانت دور بوده اند طرفداران احمدي نژاد بايد انصراف بدهند كه در دوره 8ساله خزانه رو خالي كردند
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    یارانه پول امام زمانه کسی نصراف نمیده!! از اختلاس بکاه و بر یارانه بیافزای..! زورتون به مردم رسیده یخه رانتخوارها را بگیرید
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    نماد حرف الکی.
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    شکست؟ مگه جنگه ببم؟
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    این آقا که تو کار بیزنس بود حالا اظهار فضل می کنه بهتره بره به همون تجارتش برسه
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    فقرا به روحانی رای دادن؟ واسه همین کمپینای انتخاباتیش همه از الهیه و قیطریه به بالا بود؟
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    خزعبل با مزه ای گفتی یعنی کل مشکلات اقتصادی و بیسوادی و بی عرضگی و ناکارآمدی ما .... به خاطر حمایت از فلسطینه؟
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    به این آقای محترم که هر چند وقت یکبار نظر می دهد بگوید مبلغ یک میلیون تومان در آمد را از کجا آوردی ؟ افرادی که مستاجر هستند یا افرادی که بابت هزار یک مورد باید هزینه کمر شکن را پرداخت کنند چطور با درآمد یک میلیون از لیست باید خارج شوند مگر همین شما نبودید که با سقوط قیمت دلار فریاد زدید که قیمت سه هزارتومان دلار خوب است چرا مردم باید هزینه های حرفهای بی تدبیر شما را بدهند چرا باعث سقوط ارزش پول ملی می شوید
  • مجتبی ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    مشرق عزیز چرا اینها فرصت ویرایش نمیدن بخدا اسم یکی از بچه هامو کاربرکافینت ثبت نکرده الان بلاتکلیفم هیچکسم رسیدگی نمیکنه حداقل فرصت ویرایش بدن ممنون میشم اطلاع رسانی کنید
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    حال میکنم با جواباتون
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    اصلاح طلبا انتقاد ناپذیر هستند این رو همه عالم میدونند چرا از حرف حق زورشون میگیره نمیدونم واقعا چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخ
  • شکرانه ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    خخخخخخخخخخ ...خیلی باحالی به مولا ! اینو از کجات در اوردی؟؟؟؟؟ بامزه بود :))))))
  • بازاری ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    بابا چه ربطی داره
  • حامد ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    میشه بفرمایید کی به شما گفته : یک کشاورز با 5 تا بچه ماهی 300 یا 400 هزار تومن درآمد داره؟؟؟ اینو از کجات درآوردی؟؟؟
  • علیرضا ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    سلام حقیقتش من از این دولت چشمم آب نمیخوره نه با اراده هست نه بی اراده "بعبارت دیگر محافظه کار هست نمیتونه سیاست خارجه رو درست کنه نه سیاست داخله"توی قضیه مشکلات مردم مونده آدم خوب بقول امام علی علیه سلام اول فکر کنه بعد حرف بزنه نه اول حرف بزنه بعد فکر کنه"مملکت مشکل زیاد داره مشکلات حل نمیشه مگر باکار بسیجی وار"مثل بسیجی ها باید کار کنه نترس باشی"هرکار میخواد بکنی باید بری جلو نترسی"نسبت به منطق ها باید تحمل داشته باشی الله مع صابرین
  • علیرضا ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    یه چیزی یادم رفت بگم اول ازهمه باید به مردم اعتماد کنی به همه گروه ها حتی اونایی که باهات مخالفند تا بتونی کشتی مملکت رو بارهبری"رهبر انقلاب هدایتش کنی که مطمئنا به ساحل ارامش خواهد رسید
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    0 0
    همه ما از بیت المال سهم داریم چه طرف دار اقای روحانی باشیم و چه طرفدار اقای احمدی نژاد و ... .
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    0 0
    خواهش میکنم یه بار هم که شده به دستورات اسلام و قران مراجعه کنید.تو اسلام گفته شده کسی حق نداره به کسی دیگه تهمت بزنه.گناه کسی پای یه فرد دیگه نوشته نمی شه ، وقتی درباره موضوعی اطلاع کافی ندارید به زبان نیاورید ، هر کسی حق داره نظرش را آزادانه بیان کنه مگر اینکه مخالف شرع و حق باشه و ... . پس خواهش می کنم به این راحتی به کسی انتقاد نکنید ، به کسی تهمت نزنید، گناه کسی را پای کس دیگه حساب نکنید،وقتی تو مسایل سیاسی و اقتصادی کارشناس نیستید نظرات غیر کارشناسانه ندید،فقط حق را به خودتون ندید شاید اشتباه کرده باشید.و خودتون را واقعا جای مسئولا بزارید شاید شما هم جای اونها بودید همین کارها را می کردید و البته شاید ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس