در کشورمان ایران با اتکاء به تجربه گران‎بهای 8 سال نبرد تمام عیار به علاوه سال‎ها مبارزه در مناطق شهری در مقابله با گروهک‎های جدایی طلب مسلح و نیز دستاوردهای مهم علمی و فنی سال‎های پس از جنگ، چندین نوع نفربر زرهی چرخدار یا شنی‎دار تولید شده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، انتقال سریع و مطمئن سربازان در محیط نبرد، نیاز مهمی بود که به خلق نفربرهای زرهی منجر شد. این وسائل با برخورداری از پوشش‎های مقاوم نسبت به گلوله‎های مختلف و ترکش‎های ناشی از انفجار و در برخی نمونه‎ها با برخورداری از سلاح‎های سبک و نیمه سنگین سربازان را به مناطق جلویی لبه نبرد منتقل می نمایند.

در کشورمان ایران با اتکاء به تجربه گران‎بهای 8 سال نبرد تمام عیار به علاوه  سال‎ها مبارزه با در مناطق شهری در مقابله با گروهک‎های جدایی طلب مسلح و نیز دستاوردهای مهم علمی و فنی سال‎های پس از جنگ چندین نوع نفربر زرهی چرخدار یا شنی‎دار تولید شده است.

نفربر زرهی رخش

از مشخصه‎های مهم این خودروی 4*4 سرعت بالا در جاده و تحرک عالی در خارج جاده است. ظرفیت این خودروی زرهی 10 نفر شامل 2 خدمه و 8 سرباز است. یک قبضه تیربار 12.7 میلیمتری روی برجک دارای زره برای محافظت از نفر شلیک کننده بر روی آن مستقر شده است و می‎توان سلاح‎های دیگری نیز روی این نفربر زرهی به کار گرفت.

نفرات درون خودرو می‎توانند از 10 روزنه تعبیه شده محیط اطراف را زیر نظر داشته باشنده و در صورت نیاز به بیرون شلیک کنند. سوار و پیاده شدن در این نفربر نیز از طریق یک درب در عقب و دو درب در طرفین آن با سرعت بالایی انجام می‎شود. همچنین این خودرو نسبت به محیط‎های شیمیایی، میکروبی و هسته‎ای مقاوم‎سازی شده و سامانه تهویه هوا نیز در آن وجود دارد.
 
آشنایی با 5 زره پوش ناشناخته ایرانی+عکس

این خودرو به لایه‎ای از پوشش سرامیک-کامپوزیت مجهز است که آن را در برابر گلوله‎های 12.7 تا 14.5 میلیمتری کاملاً مقاوم می‎نماید. همچنین مولد دود خودروی رخش نیز برای مخفی کردن آن در میدان رزم مورد استفاده قرار می‎گیرد.

این خودروی زرهی در حالت رزمی 7500 کیلوگرم جرم (وزن) داشته و بیشترین جرم طراحی آن نیز 9000 کیلوگرم است. طول، عرض و ارتفاع (تا سقف بدنه) این خودرو به ترتیب حدود 6.06، 2.4 و 2.43 متر است. موتور دیزلی 4 سیلندر آن با بیشترین توان 155 اسب بخار، رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت روی جاده را برای آن مقدور نموده است.

طلائیه

نفربر زرهی و چرخدار طلائیه از یک تیربار 14.5 میلیمتری مستقر در برجک متحرک استفاده کرده و قابلیت حمل دستکم 8 سرباز را دارد. انواع سامانه‎های مخابراتی بومی در آن به کار گرفته شده تا این خودروی چابک برای ایفای صحیح نقش خود، ارتباط دائمی و امنی با واحد فرماندهی داشته باشد. این خودرو با وجود برخورداری از زره قوی  سرعت بالاتری نسبت به بسیاری از نفربرهای دیگر دارد.

پنجره‎ها و منافذ کوچک برای استفاده توسط سربازان جهت مشاهده و شلیک به اطراف تعبیه شده و با توجه به محل ورود و خروج نفرات از پشت آن حفاظت مناسبی برای سربازان بوجود می‎آید. موتور این نفربر در جلوی آن نصب شده است که فضای بازتری را برای سربازان و تجهیزات محمول بوجود می‎آورد.
 
آشنایی با 5 زره پوش ناشناخته ایرانی+عکس

محل استقرار راننده در سمت چپ و جلوترین بخش خودرو است که با استفاده از یک شیشه بزرگ دید مستقیم وسیعی برای او ایجاد شده و یک دریچه نیز بالای محل استقرار راننده قرار دارد که برای خروج اضطراری او مفید خواهد بود. در کنار راننده و پشت او تجهیزات ارتباطی و ناوبری نصب شده است و ممکن است این ادوات و سلاح هر یک توسط نفر جداگانه‎ای کاربری شود.

این خودروی زرهی نیز قاعدتاً باید دارای قابلیت تحرک برای هر 4 چرخ یا اصطلاحاً 4*4 باشد و وزن آن در حدود 8 تا 10 تن قابل تخمین است. تیربار نصب شده در این نفربر در یک برجک محافظت شده با قابلیت چرخش کامل در صفحه افقی مستقر شده و ممکن است در نمونه فعلی یا نسل‎های بعدی به صورت کنترل از راه دور عمل نماید.

هویزه

نفر شنی‎دار زرهی هویزه با توجه به محیط‎های صحرایی وسیله مناسبی جهت انتقال سریع نفرات به نقاط نزدیک دشمن است که با ابعاد کوچک و چابکی و توان مانور بالای خود پشتیبانی مناسبی از واحدهای عمل کننده فراهم می‎کند.
 
آشنایی با 5 زره پوش ناشناخته ایرانی+عکس

در این نفربر محل خروج نفرات از انتها بوده ضمن اینکه دریچه‎هایی نیز روی سقف و روزنه‎هایی برای تیراندازی در طرفین آن مشاهده می‎شود. همچنین به نظر می‎رسد موتور این خودروی زرهی در جلو و سمت راست آن مستقر شده باشد. در این خودرو نیز دریچه ای بالای سر راننده قرار داده شده است.

نفربر زرهی براق

نفربر زرهی براق یک خودروی شنی‎دار و دوزیست بوده که حفاظت زرهی مناسب، تحرک بالا و توانایی عبور از موانع و مسیرهای ناهموار با سرعت بالا و امکان اجرای مانورهای سنگین حرکتی از مشخصات کیفی آن است.

ضخامت زره آن در نواحی مختلف از 5 تا 19 میلیمتر بوده و کفشک‎های لاستیکی موجود در شنی آن کشش مناسبی را ایجاد می‎نمایند. نفربر براق به سامانه‎های ارتباطی و ناوبری با برد دستکم 40 کیلومتر مجهز است. این خودرو 10 نفر سرباز به علاوه راننده و تیرانداز حمل می‎کند.

موتور دیزل 330 اسب بخاری و 8 سیلندر این نفربر 13 تنی که با هوا خنک شده و به توربوشارژر مجهز است با توجه به نسبت رانش به وزن 25.4 آن را به سرعت 65.5 کیلومتر بر ساعت می‎رساند. بیشترین برد این خودرو روی زمین 625 کیلومتر است.
 
آشنایی با 5 زره پوش ناشناخته ایرانی+عکس

براق می‎تواند از موانعی تا ارتفاع 0.7 متر و از شیب 30 درجه و شیب جانبی 25 درجه عبور کند. سلاح اصلی این نفربر یک قبضه تیربار 12.7 میلیمتری دشکا با نواخت تیر آن 600 گلوله بر دقیقه است. برجک این نفربر ضمن برخورداری از حفاظت زرهی توانایی چرخش کامل در صفحه افقی و تا 78 درجه در صفحه عمودی را دارد. این نفربر به سامانه تولید کننده دود غلیظ برای پنهان شدن در میدان نبرد مجهز است.

نفربر BMP-2

نسل اول این نفربر روسی در جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه ایران توسط هر دو طرف مورد استفاده قرار گرفت. در نسل دوم به جای توپ 73 میلیمتری در برجک این نفربر یک قبضه توپ 30 میلیمتری 2A42 نصب شده که از دو نوع مهمات معمولی و نفوذگر استفاده کرده، قابلیت انتخاب نرخ شلیک 200-300 ویا 500 شلیک بر دقیقه را داشته و قدرت نفوذ مهمات آن بین 15 تا 25 میلیمتر در زره است. برد مؤثر این توپ قدرتمند 1500 متر در برابر اهداف زرهی، 2500 متر در برابر اهداف زمینی عادی و 3000 متر در برابر اهداف هوایی بوده و قابلیت شلیک در حال حرکت را دارد.

این خودروی زرهی نیز شنی‎دار بوده و ضمن برخورداری از تحرک مناسب، نفرات خود را در برابر عوامل شیمیایی، میکروبی و هسته‎ای نیز محافظت می کند. این نفربر می‎تواند با موشک ضدزره نصب شده بر برجک خود با تانک‎ها و بالگردهای دشمن نیز درگیر شود. همچنین یک قبضه تیربار سبک 7.62 میلیمتری نیز با توپ مستقر در برجک هم محور شده است.

این خودروی زرهی نیز دوزیست بوده یعنی علاوه بر زمین قابلیت حرکت در آب را نیز داشته و از تجهیزات ناوبری و رادیویی بهره‎مند است و علاوه بر نارنجک‎های دودزا از سامانه تولید دود نیز برای ایجاد اختفاء در محیط نبرد برخوردار است. ظرفیت این نفربر 10 نفر شامل 3 خدمه و 7 سرباز است.
 
آشنایی با 5 زره پوش ناشناخته ایرانی+عکس

پیشرانه دیزلی 8 سیلندر نفربر BMP-2 با توان 300 اسب بخار این خودروی 14 تنی را به سرعت 65.7 کیلومتر بر ساعت می رساند. این نفربر قابلیت عبور از موانعی با ارتفاع 70 سانتیمتر، شیب 35 درجه و شیب جانبی 25 درجه را داشته و به برد 550 تا 600 کیلومتر می‎رسد.

نمونه‎هایی از این نفربرها به تولید انبوه رسیده و به طور گسترده در یگان‎های عملیاتی مورد استفاده قرار می‎گیرد. همچنین نفربر براق در انواع مختلفی ساخته شده که در آینده به آن پرداخته خواهد شد. همچنین نیروهای مسلح کشورمان سایر نفربرهای موجود در خدمت را نیز مورد بهسازی قرار داده و از آنها برای حمل تسلیحات پدافند هوایی نیز استفاده می شود. این نفربرهای ساخت داخل یا بهسازی شده بخش مهمی از توان زرهی رزمندگان کشورمان را شکل داده‎اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 102
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 30
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    31 15
    مشرق جان عمت به احترام عمت انقدر مزخرف نباف!اخه نفربرهای عهد دقیانوس و مستعمل مال 100 سال پیش ایران کجاش ناشناختس!؟اخه یچی بگو که مرغ پخته تو فریزرت نخنده بهش!
    • حسام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
      1 0
      نشستی از اسرائیا به زبان فارسی کامنت میذاری اینجا
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    10 8
    خخخخخخخخخخخخخخ
  • جعفری ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    9 4
    من از طرفداران سایت مشرق نیستم و در سرم انتقادات زیادی به این سایت دارم اما عقل و ادب حکم می کند که ناشناس 01:24 دلیل خنده خود را بنویسد. این یعنی بحث آزاد سازنده و نقد پذیری. بیایید به خود و دیگران احترام بگذاریم تا در کنار هم تصحیح شویم و رشد کنیم.
  • مهدی ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    12 6
    تا همین چند دقیقه پیش فکر می کردم BMP-2مال کشور روسیه هست نگو مال خودمونه داریم صادر می کنیم به روسیه....!!! آخه چرا دروغ....
  • محمد ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    6 1
    احسنت ان شاءالله هرچه زودتر سیستم ابزارات جنگی مون کامل تر بشه که کسی اجازه کوچکترین تجاوزی به خودش نده و اگرم داد توانایی نابودی هرچه آسان تر غده سرطانی و هم پیمانان صهیونیستش رو داشته باشیم.
  • ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    2 4
    اصلا خخخخخخخ اگه ای کیوت میرسه برو بهتر بساز اینقدر نق نزن
  • ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    3 3
    مشرق عزی خودت خبر دادی که عربستان سلاح هسته ای خود از انبار رو بیرون آورد. حالا هی شما نفر بر و از سلاح های اینطوری بنویس. به به!
  • ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 3
    رو خر بخندی
  • ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    2 3
    حیف اسم زرخش نیست که روی نفربر قزمیت اول گذاشتند؟
  • محسن ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    4 3
    عالی بود بچه ها خسته نباشید
  • محمد مردانی ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    3 4
    منتظرخبرساخت ناوهواپیما بربامحافظ راداری مجهزهستم منتظرساخت هواپیمای مسافربری برتراز بویینگ هستم پوزه دشمن را برزمین بمالیدرزمندگان علم وتخصص دوران
  • ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    9 0
    سهم مرزبانان از تجهیزات فوق چقدر است؟
  • سعید ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    4 3
    اینا همش ماکته مثل قاهر313
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 2
    زهر مار خخخخ ابله بی شعور - چیزی حالیت هست
  • حقگو ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    2 1
    اگر می دانستی که در زمان دفاع مقدس ما چه مشکلاتی از لحاظ تجهیزاتی داشتیم و در صورت وجود همین ابزار می توانستیم بهتر و سالم تر از کشور دفاع کنیم اینگونه ادا و اطوار در نمی آوردی. و چون می دانم این کار شما از سر نادانی است می بخشم ترا
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 2
    به هیکلت بخند احمق
  • امید ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    3 0
    مرض
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    2 0
    مرض!
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    3 0
    چرا این ها در مرز استفاده نمیشوند؟
  • persian ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 1
    زیاده گویی و مطالب بی خود و ...فرض کردن مردم باعث شده تو این 10 سال اینقدر صنایع دفاعی کشور افت کنه مشرق جان سال2014 هست مردم خوب بدو تشخیص میدن خواهش میکنم بیایین یکم توقعمون و ببریم بالا ایراد بگیریم تا مسیولین به خودشون بیان حساب کار بیاد دستشون
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    4 0
    چند تا از اینها رو به مرزبان ها بدن
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 0
    طلائیه خیلی جالب بود. بلاخره یه خودروی زرهی شیک دیدیم. البته به نظر قابلیت های زیادی هم داشت. توع طراحی و البته ارتفاع کمترش نسبت به رخش یه امتیاز خیلی بزرگ محسوب میشه. تیربارش هم که مشخصا توسط کنترل از داخل کابین کار میکنه که یک امتیاز بزرگ هست. به نظرم اون دریجه ی کنار لوله ی تیربار روی برجک هم دوربینش باشه. با توجه به آنتن های نصب شده هم میشه انتظار داشت که از سامانه های ارتباطی و مخابراتی قوی ای برخوردار هست و میتونه به عنوان خودروی فرماندهی هم استفاده بشه.
  • محمد ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 1
    ( آشنایی با 5 زره پوش ناشناخته ایرانی ) چنین به نظر می رس که ، ما نیز مثل روسها ، دار و ندارمان را در راه ساختن انواع صلاح هایی که شمارشش یواش یواش دیگر غیر ممکن می شود ، به باد خواهیم داد .
  • محمد ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 1
    ا یعنی این صد سال پیش بعد جنگ بوده دیگه نه؟! پس این تشکیلات موقع جنگ کجا بوده؟! شما هم کمتر چرت بگو یخچال خونه مون رفت رو هوا مرغا غش رفتن از خنده!
  • رضا ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 0
    خسته نباشید به عزیزانی که در صنعت دفاعی کشور تلاش میکنند . دستشون درد نکنه
  • رحيمي ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 0
    من عاشق اينم كه يه روز بگن ايران اولين ناو هواپيما بر خود را ساخت ...
  • رضا ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 0
    البته به همین زودی .
  • persian ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 2
    یه موتور پراید نمیتونیم بسازیم اونوقت ...هههههههه
  • مملی ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 0
    ایکاش این نفربر ها همون ناشناخته میموندن راستی از سر نشین بدون هواپیمای قاهر 313 چه خبر؟؟؟؟
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    انشاء اله به امید خدا می توانیم بسازیم البته با توکل وایمان راسخ به خدا وند متعال و همبستگی و وحدت کلمه
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    حماقت یعنی دروغ دشمن رو راست پنداشتن و راست دوست رو دروغ پنداشتن .
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 0
    نیازی به ناو هواپیمابر نداریم.
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    واقع بین باش دوست خوبم. من هم آرزو دارم خیلی چیز ها داشته باشیم. اما خب ساخت اینها به زمان برای ایجاد زیر ساخت های فنی و مهندسی و مالی نیاز داره. ان شا الله که هرچه زودتر این اتفاق ها بیفته. اما باید توانایی های علی خودمون رو هم بسنجیم.
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 0
    باید به نیاز هامون بپردازیم تا به آرزوهامون نزدیک بشیم. و مطمئنا ناو هواپیمابر نیاز فعلی ما نیست. بلکه زیر دریایی و ناوشکن های مدرن و توانا خیلی مهم تر هستند
  • علی ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 0
    چرا ما هرچی سلاح میسازیم میزاریم تو انبار و ازش بستفاده نمیکنیم و از همون سلاح های 50سال پیش استفاده میکنیم؟اخه چراااا؟شما یکسر برید مرز وضعیت لباس و اسلحه هارو ببینید......اگ استفاده کنیم 4تا وحشی(جیش العدل)اجازه بعضی کارهارو به خودشون نمیدند
  • متخصص نیروی زمینی ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 0
    فقط کافیه زرهی های ساخت ترکیه و اسراییل و پاکستان رو نشون مردم بدید اینها مال دهه 90 میلادیه برادر من
  • محمد ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    رفقا ! فداتون بشم اعضای یه خانواده که جلو چشم دشمن همدیگر را تضعیف نمیکنن پروردگارمون فرموده جلو دشمن یکدل و قوی بشید
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    منظورت سلاح بود دیگه؟
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    نیاز به ناو هواگرد بر داریم نه صرفا هواپیمابر درسته هواپیمای ناونشین نداریم اما پهپادهایی با قابلیت به کارگیری از روی ناو داریم، الان چینی ها هم میتونن پهپادهاشون رو روی ناو فرود بیارن همچنین بالگرد هم یکی از وسائل پرکاربرد در هوادریا هست؛ حتی تعداد زیادی ناو بالگردبر تو دنیا ساخته شده ما اگر بخواهیم در دو منطقه راهبردی خلیج عدن و تنگه مالاگا قدرت داشه باشیم، باید برای اونجاها پوشش هوایی فراهم کنیم که در شرایط فعلی فقط با پهپاد و بالگرد میسر هست
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 2
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 1
    اگر این هارو با نمونه های مشابه خارجی یک مقایسه ای می کردید بد نبود
  • حامد ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    این خودروهای نظامی کاربرد خودشون رو دارند. پس اون رو با سلاح هسته ای مقایسه نکنید. اونها هم جای خود رو دارند. موشک های پشرفته هم جای خود را دارند که هم به تعداد کافی از آنها داریم.
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    نفربر را بی خیال قاهر313 را بچسب اگه راست می گی
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    مشرق از جنگنده های ایران خبر بده که داریم میمیریم از کنجکاوی
  • سعید ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    1 0
    این همه تلاش های جوانان و متخصصین این کشور را مسخره نکنید ... اونا یه کاری برا کشورشون دارند میکنند شما جز مسخره کردن کاری نمی کنید
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    نیسان هایی که با اونا تو مرزا مرزبانامون رو جابجا میکنیم یادت رفت مشرق.اونا هم بالاخره نفربرند دیگه
  • mlf ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    همون که دشمنانمون جرات نمیکنن بیان جلو و ترس سراسر وجودشون رو فراگرفته.برامون کافیه.ان شا الله آماده ایستاده ایم...
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    }ناب شما یه نفربر بگو مال عصر حاضر جناب چشم بین متخصص مهندس نفربر شناس
  • علی ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    خداکنه تجهیزات نظامی ما مثل خودروهای ملی ما نباشه که فقط اسم اونا رو عوض کنیم. به نظرم این تجهیزات همه وارداتی و مربوط به عهد دقیانوس است. یعنی چی که ما این همه سروصدا می کنیم و عربستان خیلی بی سرو صدا تجهیزات نظامی مدرن وارد میکنه.
  • عباس ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    صددرصد باهات موافقم
  • قاطر ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    ناشناس جان سوتی قاهر اونقدر آبرئی ایرانر و برد که خودشون هم دیگه پی اش رو نگرفتن
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    هندی ها از مدل ناونشین میگ-29 روی ناوهواپیمابرشون استفاده می کنند ما هم با اجرای اصلاحاتی میتونیم میگ-29 رو ناونشین کنیم
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    بودجه ما در مقایسه با کشورهای دیگه در قسمت نظامی خیلی کمتره
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    دوست عزیز پر کاربرد ترینش همونه .نیروی ویژه.نظازتی .تکاور جای پیشرفت زیادی هم داره اگر نداشت فرانسه بازنشستش می کرد
  • سعید ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    توقعتان را معقول کنید
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    خب عربستان موشک رونمایی میکنه و ما هم پدافند موشکی. در مقابل موشک نباید موشک رونمایی کرد. چون تو میزنی و اون هم میزنه. اما اگه پدافند قوی داشتی اون میزنه و تو دفاع میکنی. بعد دیگه خدا برسه به داد اون که معلوم نیست چه بلایی سرش خواهد اومد.
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    حداقل نمونه خارجی رو بگو!!....که وارد کردیم!..چشم بسته داری غیب می گی.......
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    برادر من چرا روی یک محصول تکراری که دو ساله رونمایی شدهمدام مقاله تکراری می نویسی!!؟... بیکاری؟
  • نصیر ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    تولید انبوه نشده صرفا فقط برای همین مقالات تخیلی و تبلیغ ما می توانیم شعاری ساخته شدن
  • خان قلی خان ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    من از منتقدان برخی مقالات مشرق هستم.اما این ناشناس خیلی بی ادب تشریف داره
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    جناب مشرق این جواب من به نظر. خخخخخخ بود اشتباهی اینجا گذاشتید
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    برای اینکه یه دونه ان!
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    برجکش متعلق به نفر بر بی تی ار 60 حدودا 40 سال پیشه!
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    نفر برهاي چهار چرخ در راههاي سخت حرفي براي گفتن ندارند نفر برها بايد ٦*٦باشند
  • نابودزاده ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    متسافانه کشور ما در ساخت خودروهای حفاظت شده(امرپ) و مهمتر از اون بکار گیری اونها بسیار ضعیف است حتی نسبت به عمان، پاکستان و مخصوصا ترکیه
  • alireza ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    آقا جون مادرت یا گزارش ننویس یا در مورد یه چیزی باشه که بیارزه ادم وقت بزاره.تازگیا خیلی گزارشای بیخود میزارید.تیتر گزارش بعدیتونم من میگم((تفنگ بادی های 4/5و 5.5 ایران را بهتر بشناسید)) یا ایران جزو 10 کشور برتر تولید کننده تیر تفنگ بادی 4.5
  • محمدرضا ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    داداش داشتن سلاح هسته ای مهم نیس داشتن جیگر مهم تره که عربستان نداره قابل توجه شما : اسرائیل دشمن ماست و هم چنین دشمن عربستان سعودی اگه به تاریخ مراجعه کنی میبینی که برخوردهاییم داشتن من جمله قضیه تحریم نفتی اعراب علیه اسرائیل اما آیا اسرائیل از ارتش عربستان با اون همه تجهیزات میترسه ؟! نه اما از ما میترسه . چرا ؟ چون میدونه ایران ، عربستان نیس
  • مهدی ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    شماها که اینجا نظر میدین به معنای واقعی حالمو بهم میزنین بس که خود باخته این من به عنوان یکی از محققین وزارت دفاع ایران در زمینه نفربر و تانک جزو بهترینها در دنیاست و هیچ شکی در این موضوع ندارم ولی حیف که قدرت رسانه ای ضعیف ما خوب قدرت نظامی ما رو نشون نمیده مثلا همین عکسهای قدیمی که تو این سایت در مقالات میذارن در حالی که عکس جدید این نفر بر ها که با پیشرفته ترین نفر بر های آلملنی و ... برابری میکنه مو جوده
  • سعید ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    مشرق هرچی قراضه تو مملکت پیدا میکنی اسمش رو میزاری ناشناخته؟
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    تاحالا ماکت از روت رد شده؟! نشده؟ بیا تا نشونت بدم
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    چون سرباز مفتی هست. خودش پیاده بره ارزونتره! ب جاش دو روز مرخصی بهش میدن!
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    عزیز من. حتی اسراییل هم مرزبانش با نفربر راه نمیره. هرچیزی را برای کاری ساختند. مرزبانی با جنگ فرق داره. کی میخایم یاد بگیریم تو هر زمینه ای نظر ندیم!
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    ما که کشورگشا و زمین خوار نیستیم. ناو نیاز نیست.
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    دمپایی رو هم میگن نفر بر. از همونا که مرزبانامون باهاش دراز کشیده بودن!
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    ناشناخته، اون جونهایی هستن که با منفی بافی و ترسشون از دشمن و نداشتن ذره ای خودباوری، کلی هم ادعای وطن پرستی دارن! مشرق جون من یه گزارش از اینا بزن! چطور تولید شدن، چطور پیشرفت کردن، به کجا میرن...
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    خیلی عالیه-فقط اگر امکانش هست زره واکنشگر تی 90 روی بدنه شان نصب کنید. اخیرا" سلاحهای کالیبر12.7 و 50 ساخته شده که ضد خدمه تانک و نفربر هستند و حتی اگر به موتورشان بزنند از یک طرف دیگر خارج میشود و خودرو منحل و مختل میشود.
  • مجید ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    اینم سلاح های معمولی امریکا معمولی Bell-Boeing V-22 Osprey Northrop Grumman B-2 Spirit Lockheed Martin F-35 Lightning II McDonnell Douglas F/A-18 Hornet Boeing EA-18G Growler Expeditionary Fighting Vehicle Grumman E-2D Advanced Hawkeye Boeing C-17 Globemaster III Lockheed Martin F-22 Raptor تورو قران منتشر کن
  • مجید ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    این بمب افکن امریکایی Boeing B-52 Stratofortress
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    انقدر هست که توی چادر نخوابند!!
  • میتوکندری ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    به آنهاقرارازنسل سوم نفربرهاکه محرمانه است ورونمایی نشده بنام ،،نفربر زرشک،،بدهند،فقط؛این محرمانه س بین خودمون بمونه.
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    مشرق جان اخبار خوش نظامی ات کم شده لطفا در مورد هواپیمای شکاری ساخته شده ایران اطلاعات بگذارید علی الخصوص این اخری که پنهانکار هم بود. با تشکر
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    چرند نگو،حرف مفتم نزن
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    وانت پیکان فراموش شد
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    اینهایی که تو می گی معمولی تسلیحات استراتژیک امریکا محسوب میشه که نماد و افتخار صنعت نظامی امریکا هست کجاش معموله!!!!!!؟
  • عرفان ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    از رو کینه نظر دادن و بی خودی غر غر کردن خوب نیست. این گوی و این میدان. تا به حال خودت چه اندازه موفق بودی که دیگران رو به تمسخر میگیری.؟
  • عرفان ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    وقتی فورمولش رو بدست اوردی چرا باید پشت سر هم پول حیف و میل کنیم و انبوه بسازیم در مواقع ضرور و یا برای صادرات وقتی مشتری پیدا کردیم تولید انبوه معنی داره. در ضمن تسلیحات قدیمی کار تسلیحات جدید رو با کمی تغییر انجام میدن و با هزینه نگهداری کمتر. هزینه ساخت هم نداره.
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    150 سال کشورگشا و زمین خوار نبودیم غرب و شرق و غرب بحرین و افغانستان قفاز و..ما رو دزدیدن کافی نیست؟؟؟؟
  • دکتر ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    ایران در زرهی در خاورمیانه آخره این هم مدرک http://www.military.ir/forums/topic/27527-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%BE-%D9%88-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%B1%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82/#entry375606
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    آمريكا تو جه فكريه ايران پر از بسيجيه
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    دوست گرامی، اون سلاح هسته ای نبود. موشک DF-3A چینی بود که فرقش با اسکاد B هایی که تو جنگ ایران و عراق می زدن فقط در اینه که دقتش حتی از اونام داغون تره! کلاهک اون موشک ها متعارف هست، هر جای اینترنت، تو هر سایت نظامی، ویکی پدیا، هر جا که بری می بینی که اون موشکای عربستانی از 27 سال پیش وجودشون برای همه معلوم بوده، کلاهک هسته ای هم ندارن.
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    خوب گیریم ساختیم، هواپیمای ناو نشین از کجا بیاریم؟ فقط F-14 های ما می تونن رو عرشه ی ناو بشینن که اونم تربیت خلبان هاش کار بسیار سختیه! ضمن اینکه کلاً فکر نمی کنم بیشتر از 30 تا تامکت عملیاتی داشته باشیم که ارزش نداره همه رو بشونیم رو ناو هواپیمابر! من ترجیح می دم جای ناو هواپیمابر یه 20 تا هواپیما درست درمون بسازن!
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    پس موتور پراید رو می شه بگین که می سازه؟
  • ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    ببخشید آقای محقق وزارت دفاع!!! نمی دونستیم شما اینجا تشریف دارین :))
  • ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    خداییش دیگه حق با ناشناس 19:06 هست. اینا معمولی نیستن! خیلی از اینا رو آمریکا لا اقل تا 10-15 سال دیگه به کسی نمی ده!
  • عرفان ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    هر وقت در دست من/ تو و ما گوشی ایفون امریکایی نبود هر وقت حساب فیس بوک نداشتیم هر وقت با ویندوزو گوگل سرو کار نداشته باشیم و پپسی و کوکاکولا نوشابه سر ی=سفرهای ایرانی نباشه و خیلی مسایل دیگه مطمین باش سلاح ما پیشرفته تر از دشمنان ما خواهد بود.
  • ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    از قاهر چه خبر خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • چیزه میگم ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    خارجیه یه آفتابه میسازه انقدر تو بوق و کرنا میکنن و تبلیغ و تشویغ بعد یارو میره سفینه میسازه اونوقت ما ایرانیا عادت داریم جا تشویق فقط بکوبیم خودمونو ... اه اه اه
  • حرف حساب ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اگه ایران توان نظامی بالایی نداشت مطمئن باشید تا حالا امریکا و اسرائیل ، ایران رو با خاک یکسان کرده بود / چرا به عراق و افغانستان حمله کرده ولی جرات حمله به ایران رو نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مینا ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 0
    این نفربر هویزه منو یاد تانک های ارتش ایتالیا تو فیلم عمر مختار میندازه .
  • مینا گلرو ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    با سلام خدمت مدیریت محترم و کاربرای گرامی...جناب مشرق ما خیلی چیزا رو در حد حرف تولید میکنیم ولی در حدشعار تانک ذالفقار بیش از ۱۵ساله عکسش روی کتاب دبیرستان پسرا هستش ولی چندتا از داریم زیر۱۰ عراده یعنی هر دوسال یک عراده ساختیم تانک کرار کجاست فقط در حده یک عکس هستش قاهر کجاست در حد یک ماکت هستش همه دوستانی که نظر گذاشتن چه مثبت و چه انتقادی همه ایرانی و وطن پرستن مگه میشه ایرانی بود و عاشق وطنت نباشی؟ولی ما میگیم با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه و با شعار دادن هم قدرت نظامیمون ارتقاداده نمیشه تموم این نفربر ها که فرمودین قطعات اصلیشون یا چینی هستش یا روسی خوب اگه زمان جنگ تحریممون کردن تکلیفمون چی میشه تولید زمانی هست که ما بتونیم فن اوری رو بومی کنیم جناب مشرق کاش میفرمودین از هر کدوم چن تا تا بحال تولید شده؟ما اگه انتقاد میکنیم هدفمون اینه که کارخانجات داخلی یک یا علی بگن و تکونی بخودشون بدن همین رژیم اسراییل داره به تمام دنیا تکنولوژی نظامی صادر میکنه کشورهایی مثل امریکا روسیه چین مشتری عمده تسلیحات اسراییلی هستن مگه ما چی از اونا کم داریم شما نفربر نمرود رو نگاه کنید کمتر موشکی توان انهدامش رو داره
  • محمد امین IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    0 0
    عاقل باشین هزینه ساخت ناو هواپیما بر جورج بوش امریکا46ملیون دلار بود بودجه نظام ایران 5 ملیون دلار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس