کد خبر 30575
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۱

مصطفي کواکبيان مدير مسوول حزب مردم‌سالاري و حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنور جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه در دانشگاه شاهد به مناظره پرداختند.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، در اين مناظره مصطفي کواکبيان طي سخناني اظهار کرد: اعتقادم اين است که خط امام(ره) يک مکتب سياسي است و يک مکتب همه‌جانبه هم هست، نمي‌توانيم بين جمهوريت و اسلاميت نظام تفکيک قائل شويم، برخي شاخص‌ها در جمهوريت و برخي در اسلاميت قرار مي‌گيرد.

وي افزود: کساني که لائيک فکر مي‌کنند و دين را جداي از سياست مي‌دانند، نمي‌پذيرند. امام(ره)بخش اعظم دين را مسائل سياسي مي‌دانست و احکام اسلام چه مستقيم و چه غيرمستقيم بي‌ارتباط با آن نيست.

وي ادامه داد: ضرورت اجراي احکام در جامعه و حکومت يکي ديگر از شاخص‌هاي خط امام(ره) است و چون دين از نظر تئوري و نظري با سياست در ارتباط است، در عمل هم بايد اين‌گونه نشان داده شود؛ لذا هر کسي موافق جدايي دين از سياست باشد، با خط امام(ره) فاصله دارد.

اين نماينده مجلس گفت: توجه به معنويت ضروري است؛ چراکه حکومتي نيستيم که فقط به دنبال رفاه مادي و معيشت مردم باشيم، بلکه معنويت بايد تحقق پيدا کند و هر رفتاري که جامعه را از کمالات معنوي و انساني خارج کند، جداي از خط امام(ره) است.

وي همچنين تصريح کرد: ولايت فقيه از مباني مهم نظريات امام(ره) است و نظريات امام(ره) براي ما مبناست.

وي افزود: بايد در راس حکومت ديني، يک حاکم اسلامي آشنا به شريعت قرار بگيرد و تشخيص او براي ما مبنا باشد و در حيطه ولايت فقيه خواسته و تفسيري که امام(ره) داشته است را بايد دنبال کنيم.

دبيرکل حزب مردم‌سالاري خاطرنشان کرد: هرکس ولايت را رد کند يا خارج از آن که امام(ره) گفته بپذيرد، از خط امام(ره) خارج است.

وي در مورد عدالت نيز گفت: يکي از پايه‌هاي مهم حکومت ديني، عدالت است. چه عدالت سياسي، چه اجتماعي و اقتصادي بايد رعايت شود و امام(ره) هم بر اين موضوع تاکيد داشت.

وي همچنين اظهار کرد: مردم‌سالاري يک مساله مهم است و به همان ميزان که کسي به اسلاميت نظام پشت‌پا بزند، خارج از خط امام(ره) است، کسي که به جمهوريت نيز بي‌توجهي کند، خارج از خط امام(ره) مي‌باشد.

مدير مسوول روزنامه مردم‌سالاري افزود: بايد افکار عمومي براي نظام اهميت داشته باشد. در چارچوب ارزش‌هاي ديني حرف اول و آخر را مردم مي‌زنند، هر چند اگر خلاف شريعت باشد، نمي‌پذيريم.

وي ادامه داد: اين‌که امام(ره) گفت ميزان راي ملت است، يک شعار نيست و براي خوشايند ما گفته نشد، بلکه يک شعور فقهي است.

وي گفت: آزادي که از لوازم مهم مردم‌سالاري است، چه آزادي بيان، چه آزادي مطبوعات و آزادي‌هاي فردي و اجتماعي جزء نکات مرکزي بحث مردم‌سالاري و خط امام(ره) است.

کواکبيان همچنين گفت: استقلال، منافع ملي و حفظ تماميت ارضي در خط امام(ره) جايگاه پررنگي دارد و هيچ کسي نمي‌تواند بگويد خط امامي است ولي در مقابل استکبار موضع نداشته باشد.

وي حمايت از محرومين و مستضعفان، چه داخلي و چه بين‌المللي را مهم و از ويژگي‌هاي خط امام(ره) عنوان کرد و در ادامه يادآور شد: اگرچه امام(ره) به اقشار مختلف، دانشجويان، طلاب و ... توجه داشت، اما عنايت ويژه‌اي به حضور زنان در عرصه جامعه داشتند.

در ادامه اين مناظره مجتبي ذوالنور نيز طي سخناني گفت: اگرچه شاخص‌هايي که برادرم آقاي کواکبيان عنوان کرد، مقبول و مطلوب است، اما شاخص‌هاي امام(ره) بيش از اين‌هاست که گفته شد.

وي گفت: توقع اين است که جريان‌هاي سياسي مورد نقد قرار بگيرند، برخي به شاخص‌ها نزديکترند و برخي فاصله بيشتري دارند. لازم است براي جلوگيري از متهم شدن برخي افراد و مبهم بودن موضوعات، به صورت مصداقي بحث شود.

وي با بيان اين‌که «برخي از مطبوعات قدري جنجال به پا کرده‌اند که فلان شخص که در سپاه است چرا وارد مسائل سياسي مي‌شود؟» افزود: من يک هويت طلبگي و يک هويت سازماني دارم. در محيط نقد و نظر، هويت طلبگي من اقتضاء مي‌کند با حفظ خطوط قرمز، استنکاف از ورود به بحث سياسي نداشته باشم.

جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه خاطرنشان کرد: عرض من نه موضع سپاه و نه نظام، بلکه نظر شخصي خودم است و مباحث نظري است و ربطي به کار سياسي و سياسي‌کاري ندارد.

وي گفت: اگر شاخص‌هاي خط امام(ره) را دسته‌بندي کنيم، اولين شاخص و آرمان امام(ره) ولايت فقيه و نظام ديني و اسلامي است و ترديدي در اين موضوع وجود ندارد.

وي ادامه داد: در بخش بعد جايگاه مردم در اين نظام مطرح است و بعد شعاعي که اين تفکر مي‌تواند در داخل و خارج داشته باشد و تاثيري که بر روي نهضت‌هاي آزادي‌بخش و آرمان قدس و فلسطين که برجسته‌ترين تابلوي بعد استکبارستيزي شاخص‌هاي امام(ره) است.

ذوالنور ادامه داد: خط امام(ره) مانند يک بناست. اگر کسي بخواهد ديواري از اين بنا را خراب کند، نگاه شما ابتدا با حسن ظن است، ولي اگر ديديد که در حال از بين بردن ستون‌هاي نظام است، ديگر بحث اصلاح، رفروم و تغيير نيست، اولين چيزي که به ذهن‌تان مي‌رسد اين سوال است که چرا خراب مي‌کند.

وي ادامه داد: شاخص‌هاي خط امام(ره) نيز همين‌طورند، بعضي از اين شاخص‌ها نقش اساسي دارند که اگر آن‌ها را خط امام(ره) بگيرند چيزي نمي‌ماند و ولايت فقيه يکي از اين شاخص‌هاي اصلي است.

کواکبيان نيز اظهار کرد: اين‌که آقاي ذوالنور مي‌گويند من طلبه‌ام، قبول و اين‌که مي‌گويند ربطي به سپاه ندارد، نيز قبول داريم، اما نظرات ايشان در سپاه موثر است و نمي‌شود اين‌ها را از هم تفکيک کرد.

در اين لحظه ذوالنور گفت: اگر نظرات من تاثير نداشت من طلبه نبودم، برگ چغندر بودم.

کواکبيان ادامه داد: معتقدم قرائتي که ما از ولايت فقيه داريم با بعضي از قرائت‌هايي که مطرح مي‌شود کمي فرق دارد و آن‌چه امام(ره) گفتند با آن‌چه بعضي‌ مي‌گويند تفاوت دارد.

وي با طرح اين سوال که «آيا راي مردم در تعيين ولي فقيه مشروعيت‌بخش است يا نه؟» گفت: به من نظر موثر است و راي مردم فقط در مقبوليت نيست، بلکه در مشروعيت هم هست. ما حاکميت دوگانه نداريم، در حکومت ديني ولي فقيه مي‌تواند مشروعيت‌اش الهي مردمي باشد و حاضرم اين نظر را ثابت کنم.

وي خاطرنشان کرد: بعضي دوستان به تبع آيت‌الله مصباح يزدي تفسيري را از ولايت فقيه مطرح مي‌کنند که جاي بحث دارد.

اين نماينده مجلس با بيان اين‌که «برويم در عمل خط امام(ره) را بررسي کنيم» ادامه داد: نظر مقام معظم رهبري فصل‌الخطاب است و بعد از انتخابات 88 کساني که حکم ولي فقيه را نپذيرفتند، خلاف خط امام(ره) عمل کردند و ما با کساني که حکم مقام معظم رهبري را در انتخابات سال 88 نپذيرفتند مخالفت داريم و نمي‌شود گفت اين‌ها خط امامي فکر مي‌کردند.

وي با اشاره به سخني از امام(ره) که «از ولايت فقيه پيروي کنيد تا به کشورتان آسيبي نرسد» اظهار کرد: نتيجه نهايي بايد پذيرش نظر رهبري باشد و من علي‌رغم اين‌که مسووليت ستاد انتخابات را داشتم مخالفت با حکم رهبري را قبول نکردم، اما اين يک طرفه ماجراست نه همه آن.

وي با انتقاد نسبت به تعيين رحيم مشايي به عنوان معاون اول در يک مقطع و با اشاره به مباحث مطرح شده در ارتباط با آن، ابراز عقيده کرد: لنکراني، محسني اژه‌اي و صفارهرندي جرم‌شان اين بود که به اين موضوع اعتراض کردند.

کواکبيان هم‌چنين با انتقاد نسبت به نامه اخير رييس‌جمهور به نمايندگان مجلس، تاکيدات مقام معظم رهبري نسبت به «وحدت بين قوا» را يادآور شد و افزود: مگر امام(ره) نگفت مجلس در راس امور است، چه کسي گفت مجلس در راس امور نيست؟ وي گفت: امروز 30 بهمن است. در طول 32 سال نمونه ندارد دولت بودجه را نياورده باشد.

در اين لحظه ذوالنور گفت: دولت رفته گل بچينه.

کواکبيان گفت: برخي گفتند شرايط در زمان امام(ره) با شرايط امروز فرق دارد. بالاخره مجلس در راس امور است يا نه؟

وي با طرح اين سوال که «امام(ره) مگر، آزادي احزاب و جدا شدن مجمع روحانيون از روحانيت مبارز را نپذيرفت؟» اظهار کرد: اما اواخر برخي گفتند ما فقط يک حزب بيشتر نمي‌خواهيم و تعبيرشان حزب‌الله بود. اين در حالي است که همه احزاب در خط حزب‌الله مي‌توانند آزاد باشند و اين موضوع در قانون اساسي نيز وجود دارد.

وي در سخنان خود نسبت به طرح مکتب ايراني، به حمايت رييس‌جمهور از مشايي انتقاد کرد.

اين نماينده مجلس هم‌چنين طرح شعارهايي مبني بر «نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران، و استقلال، آزادي، جمهوري ايراني» را بي‌ربط دانست و در عين حال افزود: اين‌که مردم اسرائيل را دوست داريم، نيز حرف پوچ و بي‌ربطي بود.

وي تاکيد کرد: به شدت با کساني که با نظر رهبري مقابله کنند برخورد داريم.

وي در پايان اين بخش از سخنانش نيز گفت: اين کار درستي نبود که بعد از 22 بهمن شکوه مردم را ناديده بگيرند و کساني که اين کار را کردند دست به کار ضدانقلابي زدند.

در ادامه مناظره، ذوالنور با بيان اين‌که «نکاتي که آقاي کواکبيان گفتند هر کدام چند ده دقيقه جاي بحث دارد» افزود: فکر مي‌کنم اگر تمرکز روي بحث ولايت فقيه باشد، بهتر است. ايشان با کدهايي از امام(ره) ثابت کرد که نه تنها مقبوليت ولي فقيه، بلکه مشروعيت آن نيز با مردم است.

وي ادامه داد: در غرب تفاوتي بين مشروعيت و مقبوليت قائل نيستند، اما در زبان متشرع در حقيقت هرچه مردم انتخاب کردند، انتخاب خداست و هرچه را رد کنند، در واقع خدا رد کرده‌ است؛ بنابراين اگر چنين باشد، بني‌صدر منتخب خدا بود، چون مردم انتخاب کردند، رجايي، هاشمي و خاتمي هم که انتخاب مردم بودند، در واقع انتخاب خدا بودند و احمدي‌نژاد هم انتخاب خدا بوده و شما پشت سر انتخاب خدا صحبت مي‌کنيد؛ بنابراين شما خلاف شرع و خلاف حکم خدا نقد مي‌کنيد.

وي ادامه داد: اگر انتخاب مردم مشروعيت‌بخش است، تفاوتي بين رهبري و رييس‌جمهور نيست. اين جاي بحث دارد.فنداسيون نظر امام(ره) مقبوله عمربن حنظله است، حرف آيت‌الله مصباح يزدي نيست.

جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه ادامه داد: بر اساس روايت مقبوله عمربن حنظله دو نفر نزد امام صادق (ع) گفتند ما سر موضوعي اختلافي داريم. اگر به حکام مراجعه کنيم، درست است يا نه که امام فرمود اصل مراجعه حرام است و اگر حکم درست نيز صادر شود و مال به صاحب حق برسد تصرف آن شخص در مال خود حرام است.

وي ادامه داد: از امام صادق(ع) پرسيدند چه کنيم، امام پاسخ داد به کسي که حلال و حرام خدا را مي‌داند، رجوع کنيد، من او را حاکم شما قرار داده‌ام.

وي گفت: آيت‌الله مصباح نگفته، ولي فقيه حاکم خداست، بلکه امام صادق(ع) گفته است و همچنين تاکيد کرده‌اند که اگر کسي حرف ولي فقيه را نپذيرد مانند اين است که حرف ما را نپذيرفته و هر کس حرف ما را نپذيرد، مانند اين است که حرف خدا را نپذيرفته است.

ذالنور خاطرنشان کرد: مردم جايگاه خود را دارند. اگر مردم انتخاب کنند مثل امام، استقرار او مشروعيت پيدا مي‌کند. امام(ره) ساز و کار تعيين کرد و لزوما نبايد انقلاب شود. امين و منتخب مردم، خبرگان‌اند. اين افراد ولي فقيه را از بين 100 نفر کسي را که شروطي که دين تعيين کرده، در او باشد مشخص مي‌کنند و اگر آن‌ها اين را اعلام کنند به منزله بيعت مردم است.

وي افزود: در بسياري از کشورهاي غربي نيز انتخابات دو مرحله‌اي. راي مردم دخالت ندارد، ولي مشروعيت نمي‌دهد.

وي اظهار کرد: حتي اگر مردم با امام معصوم بيعت نکنند، حجت‌الله است، ولي ولايتش اجرا نمي‌شود.

جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه به خطبه شقشقيه حضرت علي(ع) اشاره کرد و گفت: امام علي(ع) در اين خطبه مي‌فرمايند اگر مردم نيامده بودند و حجت بر من تمام نشده بود افسار شتر خلافت را روي کوهان آن مي‌انداختم و رهايش مي‌کردم.

وي خاطرنشان کرد: مردم که بيايند اجرايي شدن ولايت واجب مي‌شود. علي(ع) مشروعيت خود را از مردم نگرفت، بلکه خدا داده بود. مردم جاي خدا نمي‌نشيندند. مشروعيت الهي است و مقبوليت با مردم است. کسي که اطاعت نشود راي‌اش اثري ندارد.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اين‌که «آقاي کواکبيان مي‌گويند کساني که حکم رهبري را نپذيرفتند، قبول نداريم» افزود: اين کار خوبي است، ولي رهبري که هيچ حکمي در مورد انتخابات سال گذشته صادر نکردند، تنها گفتند که از قانون تمکين کنيد و هر که سند و مدرکي دارد ارائه کند تا از مسير قانوني طي شود و نه اين که بر طبل ابطال انتخابات بکوبد.

وي تاکيد کرد: خطاب جنابعالي (کواکبيان) القاء چنين چيزي مي‌کند که رهبري حکم صادر کرده است و احمدي‌نژاد منصوب رهبري است؛ رهبري حکم نکرد و از اول گفتند قانون همه چيز را تبيين مي‌کند.

ذالنور ادامه داد: از مواردي که نسبت به رييس‌جمهور گفتيد، دفاع نمي‌کنيم، نمي‌گوييم رييس‌جمهور، پيغمبر، امام و ولي فقيه است او هم کسي است مانند هر يک از شما. ولي بايد توجه کنيم رييس‌جمهور را چگونه نقد مي‌کنيم در مقايسه با خودش يا ديگران. اگر با ديگران مقايسه کنيم و بگوييم چرا احمدي‌نژاد اين‌طور شد، بايد پرسيد هاشمي و خاتمي چطور بودند آيا مانند مشايي نداشتند؟ ما نمي‌گوييم احمدي‌نژاد چراغ قرمزها را رد نمي‌کند يا با سرعت غيرمجاز نمي‌رود، اما اگر مقصد نظام به طور مثال مشهد است، بدون انحراف حرکت مي‌کند. حالا ممکن است گاهي با سرعت غيرمجاز يا گاه کند حرکت کند، اما ديگران اگر مسير نظام مشهد بود سمت تبريز مي‌رفتند.

جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه ادامه داد: حمايت از مشايي اشتباه محض است و من در سخنانم نسبت به او نقد دارم، ولي رهبري فرمود که مسائل را اصل و فرع کنيد. اگر آقاي احمدي‌نژاد يک مشايي دارد، در ستاد کساني که شما مسوول آن بوديد همه مشايي و بدتر از مشايي بودند.

وي ادامه داد: در بحث استکبارستيزي، نه فقط جريان اصلاحات، بلکه بسياري از خودي‌ها گفتند، چرا چوب در لانه زنبور مي‌کنيد، قهرمان مبارزه با هولوکاست چه کسي است و چه کسي رفت در مرز اسرائيل عليه آن حرف زد.

وي خاطرنشان کرد: عبدالله نوري که در گذشته در مجلس هم راي نياورد، از اسرائيل دفاع کرد و به هر کس اين تريبون را مي‌دادند نمي‌توانست اين‌گونه از اسرائيل دفاع کند.

ذالنور گفت: دوستان شما بودند که با نامه 132 امضايي به مقام معظم رهبري نوشتند که جام زهر را بنوشيد.

در ادامه کواکبيان با بيان اين‌که «خوشحالم حاج آقا را بالاخره به سخن واداشتم» خطاب به ذوالنور گفت: من بين امام معصوم و ولي فقيه فرق قائل هستم؛ چرا که در امام معصوم ملکه عصمت وجود دارد.

وي با بيان اين‌که «حرف مردم مشروعيت‌بخش است» گفت: بحث من بحث حضرت علي(ع) نيست؛ چراکه خدا حضرت علي (ع) را انتخاب کرد و در اين صورت بحث به مردم نمي‌رسد؛ بنابراين شما بحث را به امام معصوم نکشيد. بحث ما درباره غيبت حضرت حجت و ولي فقيه است و اين دو با هم تفاوت دارد.

وي تاکيد کرد: حرف ما اين است که ما که مشروعيت الهي را رد نمي‌کنيم، بحث مشروعيت مردمي را هم بايد مورد توجه قرارد هيم و اصلا هر دوي اين‌ها بايد با هم مدنظر قرار بگيرد. مشروعيت الهي حتما بايد باشد، اگر نباشد چه ضرورتي دارد که مثلا من تابع ولايت فقيه شوم.

وي گفت: در زمان امام شوراي سياستگذاري ائمه جمعه از حضرت امام استفتا مي‌کنند و از ايشان مي‌پرسند ولي فقيه در چه صورت ولايت دارد، امام در پاسخ به آن استفتا مي‌فرمايند ولي فقيه در همه حال ولايت دارد و لکن در امر حکومت که بسته به نظر مردم است منوط به آراي ملت است که در صدر اسلام به بيعت تعبير مي‌شد.

دبيرکل حزب مردم‌سالاري افزود: مادامي که مجلس خبرگان نباشد، ولي فقيه پيدا نمي‌شود و مادامي که مردم نباشند مجلس خبرگان پيدا نمي‌شود، پس مادامي که مردم نباشند ولايت فقيه پيدا نمي‌شود پس اگر مردم در پاي صندوق‌هاي انتخابات نروند يعني رضايت نداشته باشند، خبرگاني در کار نخواهد بود.

وي خطاب به ذوالنور گفت: شما قبول داريد به يک ساعت حکومت بدون رضايت مردم شرعا اشکال دارد اگر اشکال ندارد جاي بحث است اما اگر اشکال دارد منظور ما اين است که رضايت مردم مشروعيت‌بخش است.

ذوالنور هم گفت: مبناي يک ساعت را مشخص کنيد.

کواکبيان ادامه داد: شما صحبت از بني‌صدر و فلان آدم مي‌کنيد در حالي‌که من مي‌گويم بايد شرايط را در نظرگرفت، ما نمي‌گوييم که در هر حال مردم هر نظري داشته باشند آن نظرشان وحي منزل است، اما مي‌گويم تا مادامي که مردم نظر ندهند کار پيش نمي‌رود و بدون نظر مردم حکومت بر مردم شرعي نيست.

وي خطاب به حاضرين خاطرنشان کرد: شما سخنراني مقام معظم رهبري در نوروز 88 و در جمع مردم مشهد را از سايت ايشان ببينيد. ايشان تعبيري دارد که مي‌فرمايند ما در جمهوري اسلامي مشروعيت مردمي داريم.

وي در واکنش به اظهارات ذوالنور درباره مشايي گفت: شما گفتيد که دولت‌هاي قبل از اين دولت چند تا مشايي داشتند، ولي ما يک مشايي داريم خوب شما همين يک مشايي را نداشته باشيد، شما همچنين ما را محکوم مي‌کنيد که راه را اشتباه مي‌رويم بحث ما اين بحث‌ها نيست و چنين بحث‌هايي ما را به جايي نمي‌رساند ما بايد براي آينده طرح نو داشته باشيم تا جامعه‌مان را به سمت آرامش و فضاي سياسي سالم رهنمون کنيم.

اين نماينده مجلس با بيان اين‌که «استکبارستيزي روش مي‌خواهد و علوم سياسي و روابط بين‌الملل حرمت خاص خود را دارد» گفت:‌ در سازمان ملل آقاي رييس‌جمهور پاي صحبت‌هاي رييس‌جمهور آمريکا مي‌نشيند اما وقتي رييس‌جمهور ما صحبت مي‌کند رييس‌جمهور آمريکا جلسه را ترک مي‌کند.

وي گفت: شما گفتيد که اين دولت چراغ قرمز رد کرده سوال ما اين است که اصلا چرا اين دولت بايد چراغ قرمز رد کند.

ذوالنور هم با بيان اين‌که «نوع بيان کواکبيان مغالطه‌اي است و نه استدلالي» گفت: اگر بخواهيم رضايت مردم را تنها مورد توجه قرار دهيم بايد گفت اگر مردم حاکم شهر را قبول نداشته باشند خطا کرده‌اند؛ چراکه در اين بين حقوق متقابل وجود دارد.

وي همچنين درباره اظهارنظر کواکبيان مبني بر «استفتاي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه از امام(ره)» گفت: امام فرمودند که ولي فقيه در ابعاد مختلف ولايت دارد، ولي در امر حکومت اين موضوع منوط به راي مردم است. پس ولي ولايت دارد و با انتخاب مردم ولايت از آسمان نمي‌افتد اگر مردم انتخاب کردند و آمدند مي‌توانند آن را اجرايي کنند.

وي درباره اظهارنظر کواکبيان مبني بر اين‌که «امام معصوم با ولي فقيه متفاوت است» گفت: بله اين‌طور است ولي در اعمال ولايت بين ولي فقيه و امام معصوم تفاوتي وجود ندارد و چنين نظري، نظر حضرت امام آيت‌الله گلپايگاني، شيخ انصاري، شيخ صدوق و افرادي اين‌چنيني است. بنده و آقاي کواکبيان در مباني شرعي آن‌قدر نفوذ نداريم که در اين‌باره اظهارنظر کنيم.

کواکبيان نيز گفت: افتخار من اين است که دروس حوزوي را خوانده‌ام و آيت‌الله گلپايگاني که اخيرا مرحوم شدند از اساتيد بنده بودند. اين‌ها را مي‌گويم که به نوعي گفته باشم من يک مقدار متوجه هستم. حال سوال اين است که چه کسي مغالطه مي‌کند من مدام بر چارچوب شرايط تاکيد دارم، من مي‌گويم بايد بر اصل تعيين ولي فقيه بحث شود نه اين‌که وقتي ولي فقيه تعيين شد مردم وظيفه‌شان اين است که اطاعت کنند.

وي گفت: من هم مي‌گويم حيطه اختيارات ولي فقيه عين امام معصوم است ولي بحث من سر تعيين حاکم و حکومت است.

ذوالنور نيز اظهار کرد: من از اين‌که آقاي کواکبيان بالاخره پذيرفتند مقبوليت يک چيز و مشروعيت يک چيز است تشکر مي‌کنم و افزود: حضرت امام(ره) فرموده‌اند اگر مردم به رييس‌جمهور راي دادند ولي فقيه حکم او را تنفيذ و امضا نکرد حق تصرف در امور را ندارد و اگر تصرف کرد طاغوت است.

وي خطاب به کواکبيان گفت: بايد مواضع را به طور شفاف بيان کرد بالاخره يک کساني صددرصد در مباني خط امام ذوب هستند و يک عده مقابل اين خط قرار دارند. يک عده حاکميت ديني را قبول دارند و مي‌گويند مبناي مشروعيت مردم هستند يک عده ولايت فقيه را در چارچوب قانون اساسي قبول دارند و کساني مثل آقاي موسوي خويني‌ها مي‌گويند که ما در زمان حضرت امام بر اصل ولايت فقيه حرف داريم چه رسد به مطلقه‌اش، اما ابهت امام نمي‌گذاشت ما حرف بزنيم حال چرا الان نبايد حرفي بزنيم.

وي گفت: خوب است که آقاي کواکبيان که من ايشان را نيروي ارزشي مي‌دانم اگر مواضع‌شان به آقاي موسوي و کروبي نزديک است اعلام کنند و کلا بگويند که موضع‌شان به کدام سمت است چون به هر ترتيب بحث ما بحث حرف تا عمل است.

جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه همچنين تاکيد کرد: ‌بايد دانست امام هر شئوني که داشتند مقام معظم رهبري نيز همان شئون را دارند و در اين باره فرقي بين امام (ره) و مقام معظم رهبري وجود ندارد.

کواکبيان نيز در ادامه خطاب به ذوالنور گفت: من در مناظره‌اي به آقاي شريعتمداري هم گفتم مگر شما بازجويي مي‌کنيد که مي‌گوييد موضع‌تان را شفاف کنيد من مسوول خودم هستم.

وي افزود: من مقبوليت را غيرمشروعيت مي‌دانم و نگفتم که اين دو مثل هم هستند معناي مقبوليت يعني اطاعت از اوامر حکومت. اما مشروعيت توجيه عقلاني چرايي تبعيت از حکومت است اول بايد تکليف مشروعيت را روشن کنيم بعد به بحث مقبوليت برسيم.

وي خطاب به ذوالنور ادامه داد: اتفاقا شما ولايت فقيه را قبول نداريد، قبولي ولايت فقيه من بيشتر از شماست اصلا مگر شما ولي هستيد که هرچه مي‌گوييد من قبول کنم.

مدير مسوول روزنامه مردم‌سالاري با بيان اين‌که «ما معتقديم اختيارات ولي فقيه در قانون اساسي آمده است» گفت: من مسوول خودم هستم حالا اگر يکي گفته من در زمان امام جرات حرف نداشتم و حالا جرات دارم بي‌خود کرده، اصلا به ما چه مربوط است.

ذوالنور نيز در واکنش به اين اظهارات گفت: آقاي کواکبيان اصلا مناظره يعني بيان نظر. من از موضع خودم و شما از موضع خودتان نقد مي‌کنيد و اين به معناي تفتيش عقايد و شمشير کشيدن نيست.

در ادامه اين مناظره برخي از دانشجويان از کواکبيان در مورد مسائل سياسي روز همچون حوادث 25 بهمن و ضرورت برخورد با سران فتنه و اين‌که چرا در روز راهپيمايي نمايندگان مجلس کواکبيان روي صندلي خود نشسته بود، پرسيدند.

کواکبيان نيز در پاسخ گفت: من هرکس را که در مقابل حکم ولي فقيه بايستد قبول ندارم مصداقش هم هرکس چه راست، يا سبز، يا قرمز باشد.

وي افزود: روزي که نمايندگان در مجلس شعار دادند يک عده بيرون رفتند چرا کسي با آن‌ها کاري ندارد من آدم بانظمي هستم و در طول مجلس هشتم يک دقيقه هم تاخير نداشتم. با اين حال من با نحوه شعار دادن مخالف بودم؛ چراکه شعار داده مي‌شد خاتمي، کروبي و موسوي اعدام بايد گردند. اين در واقع يعني حکم را صادر کردند که قطعا بايد اعدام شوند و حکم درباره اين افراد بايد اجرا شود در حالي که من معتقدم اگر قرار است اين افراد اعدام شوند دستگاه قضايي بايد اين‌ها را اعدام کند.

وي اظهار کرد: به نظر من مقامات عالي‌رتبه نظام محاکمه اين افراد را مصلحت نمي‌دانند والا دستگاه قضايي با اين‌ها برخورد مي‌کرد. من که موضع ايشان را مي‌دانم چرا برخلاف آن عمل کنم، اتفاقا بايد به من جايزه داده شود.

دانشجويي از کواکبيان در مورد ورود سپاه به امر سياست پرسيد.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در پاسخ گفت: طبق نظر حضرت امام(ره) بسيج و سپاه حق ندارند کار حزبي کنند، اما حق دارد کار سياسي انجام دهند.

دانشجوي ديگري در مورد به شهادت رسيدن صانع ژاله و سخناني که در مورد او گفته شده است پرسيد.

کواکبيان پاسخ داد: در بسيجي بودن او شکي نيست و همه ما ان‌شاءالله بسيجي باشيم به هر ترتيب بنياد شهيد ايشان را شهيد دانست. آقاي شريعتمداري هم اخيرا گفتند که ايشان براي ما خبر مي‌آوردند. من وارد اين بحث‌ها نمي‌شوم به هر ترتيب ايشان شهيد اين نظام هستند و ما به ايشان درود مي‌فرستيم و خدا نبخشد کساني را که قتل‌هاي اين‌چنيني انجام مي‌دهند و به نظر ما وزارت اطلاعات و دستگاه‌هاي امنيتي بايد عاملين اين جنايت را به مردم معرفي کنند.

ذوالنور نيز گفت: من از آقاي کواکبيان سوالي دارم. آيا نمايندگان مجلس که آن روز شعار مي‌دادند همه شعارشان مرگ بر خاتمي و کروبي بود؟ شما مي‌توانستيد با ديگر شعارها همراهي کنيد.

کواکبيان گفت: ما بيانيه داديم مگر شما نمي‌خوانيد.

ذوالنور هم گفت: شما که مي‌دانستيد اين نمايندگان براي چه مقابل ميز هيات رييسه جمع شده‌اند.

وي همچنين گفت: اين‌که آقاي کواکبيان مي‌گويند مقامات علي‌رتبه نظام برخورد با سران فتنه را مصلحت نمي‌دانند، بايد بگويم ايشان بارها فرموده‌اند من مواضع خودم را در تريبون علني بيان مي‌کنم.

وي همچنين درباره اظهارات کواکبيان مبني بر اين‌که « من قانونگذار هستم و شانيت قانونگذار با شخصي مثل حاج‌بخشي فرق مي‌کند» اظهار کرد: چند نفر از بستگان حاج‌بخشي به شهادت رسيدند و من مستمرا ايشان را در جبهه مي‌شناختم نبايد به ايشان توهين شود.

جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه همچنين بحث هدفمندسازي يارانه‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: هدفمند سازي يارانه‌ها قطعا جامعه را به شاخص‌هاي عدالت نزديکتر مي‌کند. در دوران آقاي هاشمي و خاتمي اگر قيمت بنزين از 60 به 65 تومان مي‌رسيد اين مقدار افزايش باعث بالا رفتن تورم و حتي گراني وسايل حمل و نقل مي‌شد؛ بنابراين بايد مديريت دولت را تحسين کرد.

وي افزود: من شنيده‌ام که برخي از نمايندگان مجلس براي انتخابات سال ديگر فعال شده‌اند و در جلسات خود گفته‌اند اگر دولت در طرح هدفمند سازي يارانه‌ها موفق شود از هر ليستي که احمدي‌نژاد حمايت کند آن ليست راي مي‌آورد؛ بنابراين ما بايد کاري کنيم که اين طرح موفق نشود. البته من با آقاي کواکبيان مزاح مي‌کنم و منظورم به ايشان نيست.

وي با اشاره به وقايع رخ داده در سال 88 گفت: به هرترتيب انتخابات در بستري انجام شد و تمام مراحل آن از ابتدا تا پايان قانوني بود؛ اگرچه در هر انتخاباتي در سطح پاييني تقلب انجام مي‌شود اما ساز و کار انتخابات ما به شکلي است که کسي مثل مصطفي تاج‌زاده مي‌گويد امکان تقلب در سطح گسترده وجود نداشته است.

ذالنور افزود: کسي نمي‌گويد که آقاي خاتمي، موسوي، هاشمي و کروبي از اول منافق بوده‌اند، نه انسان‌ها در بستر طولاني تاريخي مواضع، حب و بغض‌ها و جهت‌گيري‌هاي سياسي‌شان تغيير مي‌کند؛ بنابراين ميزان حال فعلي افراد است.

کواکبيان نيز گفت: افتخار من اين است که خودم از خانواده شهدا هستم و دست کساني مثل حاج‌بخشي را مي‌بوسم. ما با هم در مکه هم بوده‌ايم. منظور اين بود که شانيت‌ها با هم فرق مي‌کند.

وي همچنين در مورد بحث هدفمند سازي يارانه‌ها نيز اظهار کرد: بايد دانست که همه افتخارات اجراي اين طرح براي دولت نيست. مجلس روي اين موضوع دو سال کار کرده، ما مي‌گفتيم شيب اجرا بايد ملايم باشد تا نکند خداي نکرده اين طرح خوب اجرا نشود. ما معتقديم که دولت و مجلس دست به دست هم دادند و کار را دنبال کردند.

ذوالنور نيز ظهار کرد: طرح هدفمند کردن يارانه‌ها افتخار نظام است که دولت در آن نقش محوري داشته و در اين راستا زحمات مجلس نيز قابل تقدير است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس