تکذیب قسمتی از خاطرات هاشمی رفسنجانی در حالی صورت می‌گیرد که تا به حال واکنشی از جانب دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور در مورد کمّ و کیف و حقیقت این ماجرا صورت نگرفته است و اعتبار خاطرات آیت‌الله بازهم زیر سؤال رفت.

گروه سیاسی مشرق- پخش اینترنتی مستند «من روحانی هستم» با موضع گیری‌ها و حاشیه‌های فراوانی همراه بود؛ درحالی که عوامل سازنده و پخش این اثر، مستند را مبتنی بر مستندات و شواهد تاریخی می‌دانند، رسانه‌های طرفدار دولت و برخی مقامات کشوری از جمله خود رئیس جمهور و علی لاریجانی ریاست مجلس، برخی قسمت‌های این مستند از جمله روایتی که از نقش دکتر روحانی در ماجرای مک فارلین به نمایش درآورده را خلاف واقع دانسته‌اند.

لاریجانی در مورد این مستند می‌گوید:  «همین چند روز پیش دیدم چه سر و صدایی در کشور به وجود آمده است آن هم بر سر یک سی‌دی، سی‌دی که با عنوان «من روحانی هستم» پخش شده است. در این سی‌دی یک سری مطالبی را مطرح کردند که برخی از مطالب خلاف واقع است. آقای روحانی رئیس‌جمهور را متهم کردند که شما در داستان مک‌فارلین حضور داشتید، این دروغ است، کسانی که در آن شرایط سیاسی پس از انقلاب حضور داشتند، همه می‌دانند که آقای روحانی نقشی در مسئله مک فارلین نداشته است، چرا خلاف واقع می‌گویید؟ چرا دروغ می‌گویید؟»


رئیس جمهور نیز سال گذشته در میان صحبت‌های خود در جشنواره مطبوعات به این مستند اشاره می‌کند و با ناصحیح خواندن قسمت‌هایی از این مستند می‌گوید: «حتی علیه شخص رییس جمهوری سی دی پخش می‌کنند با نشانی . من فقط به آنها گفتم این قسمت سی دی ناصحیح است.»
 
اینکه آیا پخش این مستند تخریب وجهه‌ی رئیس جمهور را به دنبال دارد یا خیر مطلبی است که باید بر عهده مخاطبان این مستند گذاشت؛ اما نکته‌ی قابل تأمّل در حاشیه پخش اینتنرتی این مستند، تکذیب و دروغ خواندن برخی شواهد و اسناد تاریخی است.

تکذیب حضور و نقش حسن روحانی در ماجرای سفر هیأت آمریکایی با سرپرستی مک فارلین به ایران در حالی صورت می‌گیرد که نام حسن روحانی به عنوان یکی از اعضای مذاکره کننده با هیأت آمریکایی در کتاب خاطرات آیت لله هاشمی رفسنجانی در سال 65 با عنوان "اوج دفاع" ذکر شده است.

هاشمی در کتاب "اوج دفاع”، خاطرات روز 4 خرداد ماه سال 65 را اینگونه بیان می‌کند:

«آقای [محسن] کنگرلو اطلاع داد که هواپیمای حامل قطعات گران‌قیمت آمریکایی – که با پاسپورت ایرلندی آمده‌اند و به نام ایرلندی هستند – در فضای تهران است. به آقای دکتر روحانی گفتم که برای کنترل قطعات و اداره مسائل سیاسی و مذاکرات همکاری کنند.

افطار میهمان نخست‌وزیر بودیم. آقایان [محسن] کنگرلو [مشاور نخست‌وزیر] و [احمد] وحیدی [مسوول اطلاعات سپاه] آمدند. گزارش وضع هیات آمریکایی را دادند. یک‌چهارم قطعات هاک درخواستی را آورده‌اند. آقای مک فارلین مشاور ویژه ریگان و شخصیت‌های حساس دیگر آمریکا در هیات‌اند. برای سران کشور ما کلت و شیرینی، هدیه آورده‌اند و خواهان ملاقات با سران‌اند.

قرار شد هدیه را نپذیریم و ملاقات ندهیم و مذاکره را در سطح دکتر هادی و دکتر روحانی و مهدی‌نژاد مخفی نگه داریم و [مذاکرات] محدود به مساله گروگان‌های آمریکایی در لبنان و دادن قطعات هاک و چند قلم دیگر اسلحه [باشد]. آنها بیشتر خواهان مذاکره در مسائل کلی و سیاسی‌اند. می‌خواهند یک نفر دائما در هواپیمای خودشان برای تماس با خارج از طریق ماهواره بماند. این را هم قبول نکردیم.»

 

خاطرات روز 5 خرداد هاشمی رفسنجانی در کتاب "اوج دفاع" نیز اینگونه آمده است:

«در منزل بودم. دکتر هادی و دکتر روحانی آمدند و پس از توصیه آنها در مورد مسائل قابل بحث، قرار شد دکتر هادی با هیأت آمریکایی مذاکره کنند. عصر آمدند و گفتند مک‌فارلین ناراضی است و مدعی است به او توهین شده که چرا مقامات با او حرف نمی‌زنند و چرا هدیه‌اش را نمی‌پذیریم و می‌گوید اگر من برای خرید پوست گربه به روسیه بروم، گورباچف در روز دو بار با من ملاقات می‌کند.

دیشب موضوعات مهمی را مطرح کرده‌اند که قابل گفتگو است و مدعی‌اند که روسیه قصد حمله به ایران را دارد. باز هم موضوع قابل بحث را مشخص کردم و گفتم مانعی ندارد که دکتر هادی با همراهان او صحبت کند، ولی سران کشور ما ملاقات و مذاکره با آنها را نمی‌پذیرند.»


هاشمی بار دیگر در خاطرات 8 خرداد ماه به نقش دکتر روحانی در مذاکرات با هیأت آمریکایی اشاره دارد:

«عصر دکتر هادی و دکتر روحانی آمدند. راجع به پیگیری مسأله گروگانهای آمریکایی بحث شد. قرار شد طبق همان پیشنهاد نهائی ما که نپذیرفتند عمل شود، اگر آمریکایی‌ها خواستند جلو بیایند.»

معصومه نبوی در گفت‌گو با مهر درباره اسناد ساخت مستند می‌گوید: در برخی از این مراجعات گفته می‌شد از آنها خواسته‌اند اسناد رییس جمهور را در اختیار عموم نگذارند برای همین‌منظور سراغ خاطرات خود رییس جمهور و اشخاص وابسته به ایشان رفتیم. برای قبل از انقلاب که کتاب خاطرات خودشان بسیار غنی بود و برای بعد از انقلاب هم خاطرات آقای‌ هاشمی‌ رفسنجانی بیشترین کمک را به ما کرد و اکثر قسمت‌های حساس مستند از کتاب‌های خاطرات ایشان روایت شده است.

برای سال‌های اخیر و پرونده هسته‌ای هم دستمان بسیار باز بود و راحت‌تر به اطلاعات دسترسی پیدا کردیم ولی تاکیدی که داشتیم استفاده از منابع نزدیک به آقای روحانی بود... مثلا در بحث مک فارلین و شورای نظارت بر صدا و سیما به خاطرات آقای ‌هاشمی‌ رفسنجانی استناد شده است که رییس جمهور از نزدیکان ایشان هستند و یا در بحث هسته‌ای روایت بسیار بود ولی ما سراغ روایت تیم آقای روحانی رفتیم؛ یعنی آقایان ظریف و موسویان.


تکذیب قسمتی از خاطرات هاشمی رفسنجانی در حالی صورت می‌گیرد که تا به حال واکنشی از جانب دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور در مورد کمّ و کیف و حقیقت این ماجرا صورت نگرفته است.

دکتر آشنا مشاور فرهنگی و رسانه‌ای رئیس جمهور در مورد تناقض صحبت‌های علی لاریجانی با خاطرات هاشمی رفسنجانی می‌گوید: «آقای لاریجانی سخنان خود را مشخصا بیان کردند و قطعا متوجه بودند که در این مستند به چه بخش‌هایی از خاطرات آقای هاشمی استناد و به چه بخش‌هایی استناد نشده است. » (نسیم آنلاین 9/2/93)

در همین راستا حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در مورد مطابقت مستند «من روحانی هستم» با خاطرات هاشمی رفسنجانی گفت: «طبق اعلام سفیر فیلم منبع و مرجع مطالب این فیلم خاطرات آقای هاشمی در سال 65 است بنابراین اگر ایرادی به متن و محتوای فیلمنامه وارد است باید از آقای هاشمی ایراد گرفت که چرا چنین خاطره ای را تحریف یا این طور نقل کرد. در واقع فیلمنامه نویس فیلم "من روحانی هستم" آقای هاشمی است چون خود او چنین متنی را نوشت و چاپ کرد بنابراین اگر اشکالی به اصل فیلم وارد است مسئولیتش با آقای هاشمی است چون از افرادی مثل او مستندتر کیست؟ اگر کسی دست نوشته و خاطرات چاپ شده یک شخصیت به نام و شهیر سیاسی را برای مستندسازی مبنا قرار دهد و آن را منتشر کند نمی توان ایرادی به عوامل و تهیه کننده آن گرفت.» (پایگاه خبری تحلیلی مثلث 9/2/93)

به هرحال موضع گیری مبهم و دوگانه برخی مسئولین در این مورد، برای مردم قانع کننده نیست و مردم منتظر هستند تا منتقدان این مستند، قسمت‌هایی که به ادعای خود دروغ و خلاف واقع می‌دانند بیان کرده و درصورتی که به صحت خاطرات هاشمی رفسنجانی اعتماد ندارند، اعتراض خود را معطوف به ایشان کنند.
به نظر می‌رسد عدم صداقت در بیان نقل قول‌ها و خاطرات توسط مسؤولان اسبق دولتی اینبار برای رئیس‌جمهور محترم درسرساز شده است و افراد خاطی می‌بایست درباره نقل قول‌های خلاف واقع خود به مردم، تحلیل‌گران و پژوهشگران پاسخ بدهند و اعتبار دیگر نقل قول‌ها و خاطرات خود را اثبات کنند زیرا به نظر می‌رسد دیگر هیچ دلیلی برای اعتماد به چنین خاطراتی وجود ندارد و کتاب خاطرات شفاهی تبدیل به کتاب ادعاهای آیت‌الله شده است.

از سوی دیگر دولت محترم باید بدون جنجال و حاشیه آفرینی، به خاطی اصلی اعتراض کند که چرا خلاف واقع خاطره گویی می‌کند؛ این حاشیه سازی رسانه‌ای در حالی صورت می‌پذیرد که مقام معظم رهبری کرارا اعلام کرده‌اند مسائل را به اصلی و فرعی تقسیم کرده و دولت محترم را در اجرا و حل مشکلات مردم یاری و از کشاندن دولت به حواشی بی‌منطق و بی‌دلیل پرهیز شود.

این اولین باری نیست که صحّت خاطرات هاشمی رفسنجانی با خدشه مواجه می‌شود. قبل از این نیز ادعاهای هاشمی در رابطه با نگارش نامه به امام خمینی(ره) در مورد رابطه با آمریکا و حذف شعار مرگ بر آمریکا انتقادات فراوانی را به دنبال داشت.

آیت‌الله هاشمی سال گذشته نیز با ردّ استفاده سیاسی و انتخاباتی از اموال دانشگاه آزاد گفته بود: «هر کسی می تواند سند بیاورد که ما یک بار هم در این سال‌ها کوچک‌ترین استفاده انتخاباتی از دانشگاه آزاد کردیم. هیچ؛ بنا هم نداریم»

این در حالی بود که اسناد سوء استفاده از دانشگاه آزاد به نفع جریان‌های سیاسی بلافاصله در خروجی بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 105
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 35
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اعتبار خاطرات ایشون هیچ وقت زیر سوال نمیره.
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    عموووووووووووووووو خاطره خخخخخخخخخخ
  • سید علی ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    خاطرات هاشمی رفسنجانی برای قشر پژوهشگر از اعتبار افتاده است و تبدیل به اسناد دست سوم شده است، واقعا متاسفم برای ایشون با این نقل قول های خلاف واقع
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخ حتی خودشونم خاطرات هاشمی رو قبول ندارند!!! من موندم این هاشمی برا کی خاطره می نویسه؟
  • سلمان ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    بازی دو سر باخت برای آقای روحانی یا خاطرات حاجی خاطره اشتباهه یا آقای روحانی بععععله ، به هر حال بازی برد برد ایشون یه سر چشمه ای هم داره دیگه
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    مگه وحی منزله؟
  • علی ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    خاطرات شماپژوهشگرهاچی وحی منزل است اگرهست من حرفی برای گفتن ندارم.
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    حاج آقا خاطره رو مي فرماييد؟!
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    به زودي يه خاطره از امام در مورد مستند «من روحاني هستم» ارائه خواهند كرد
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    خدا هاشمی رو به راه راست هدایت فرماید!
  • بیتا 0 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    حنای آقای هاشمی دیگه برای ملت رنگی نداره!
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    آقای هاشمی، چاقو که دسته خودشو نمیبره
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    عمو خاطره بعله خاطرتو ساختی؟ بعله
  • صفی آباد ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    آقای هاشمی معمولا مطابق میل خودش خاطره هاش یادش میان!!!!!
  • حسین ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    بهشتی مظلوم زیست مظلوم مردوخوارچشم دشمنان اسلام بودپس تازمانیکه این خواردرچشم شماباشد خواهید نالیدوبنالیدوبنالید
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    عجببببب حالا دیگه مشرق دشمن اسلامه عربستان و آمریکا دوست اسلام!!!!!
  • کیان ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    کسی دقت نمیکنه که رییس جمهور در سال 65 دکتر نبوده که هاشمی میگه دکتر روحانی آمد دیدن و گزارش داد؟ ... این دکتر روحانی کسی دیگر بوده است شاید ... خود رییس جمهور و علی لاریجانی دارند میگن ربطی به جریان مک فارلین نداره، بقیه میگن چون هاشمی گفته، ربط داره ... اگر منظور هاشمی از دکتر روحانی، رییس جمهور بوده، حتما موقع تصحیح کتاب توی کروشه القاب و پست فرد مورد نظر رو میارن که اشتباه برداشت نشه ... به هر حال ...
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    این برای شما سوال نیست؟که هاشمی هم مینوشته دکتر روحانی!!!!!!! اون موقع که روحانی دکتر نبوده
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    الان شما شهيد بهشتي رو با كي مقايسه كرديد دقيقا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بهنام ح ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    باید قبول کنیم که کتابها وخاطرات را کسی برای ایشان مینویسه که ......................
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    واسه احمدی نژاد هم اینکارهارو میکردند. برای رهبر عزیزمون هم کردند و هیچ غلطی نتونستند بکند مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    سال 65 آقاي روحاني ...
  • سامان ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    مشرقیا شما یه مشت عقب مونده عقده ای هستین
  • ناشناس ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    فعلا" که خاطرات آقای هاشمی برای روحانی دردسر ساز شده و زیر سوال رفته است .
  • دانشجوی خوزستانی ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    آیا این مهر تایید بود بر ساختگی بودن برخی خاطرات حاجی خاطره ؟
  • اسکندری ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    مشرق جان همه میدانند خانواده ذوالریاستین با لیدر کارگذازان وهمپیمانان انتخاباتی اش بسته است وقول داده اند در عوض برخص مناصب وپست ها از آنها حمایت کنند.شما عملکرد مجلس در رای اعتماد به دولت وآن برخورد ظالمانه با رسایی را بیاد بیاورید.همه چیز روشن است.حتی روشنی روز را وقتی منافع در خطر باشد می شود انکار کرد.
  • محمد ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    به ما میگید بی سواد خودتون که اوضاعتون بی ریخت تره!!! خوار چشم چیه کلا تشکیلات دکتر بهشتی رو بردی زیر سوال میخوای تعریف کنی بگو خار چشم! بعد من موندم مواضع انقلابی دکتر بهشتی رو دقیقا با کی مقایسه کردی؟! رفقای آمریکا دوستت؟!
  • اسکندری ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    شاید حسن روحانی خاطرات رفسنجانی منظور الحسن روحانی مسجد شمیره در حومه پایتخت نیجریه است نه دکتر حسن روحانی از سرخه سمنان خودمان ونماینده منتخب بنده در مجلس خبرگان وریاست محترم جمهوری ایران اسلامی
  • شناس ناشناس ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    فارین پالیسی در گزارشی با عنوان «وقتی روحانی با اولیور نورث دیدار کرد» نوشت حسن روحانی مشاور ارشد سیاست خارجی دولت وقت ایران، بیست و هفتم می 1986 با هیاتی از مقامات کاخ سفید در طبقه آخر هتل هیلتون در تهران همنشین شده و آمده بود تا پنهانی واسطه توافقی با آمریکایی‌ها شود. این نشریه با تشریح جزئیات مذاکرات ایران و آمریکا همزمان با جنگ تحمیلی ادعا کرده که حسن روحانی نقشی محوری در این ماجرا داشته است. ماله بکشید....
  • ناشناس ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    به این میگن دوستی خاله خرسه !
  • محمد ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    بسي رنج بردم بدین سال سی کارگزارن زنده کردم بدین سختی پی افکندم از خاطره کاخی بلند که از باد و باران نیابد گزند خخخخخخخخخخ
  • منیره ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    خاطرات مال سال 65 هست ولی لزوما 65 نوشته نشده که شاید وقتی نوشته روحانی دکتر بوده
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    حساس نشو حساس نشو
  • میترا1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    باشه زیر سوال نمیره !!! پس چرا حالا موضع گرفتین که اون مستند منبعش دروغه و ........ میدونید چیه ؟؟ شعری گفتین که توی قافیه ش گیر کردین !! شعر نگید بابا شعر نگید !
  • میترا1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اختیار دارین ایشون از روز ازل دکتر بودن !! خخخخ
  • میترا1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    خوب ایشون میدونستن که قراره دکتر !! بشه ! اینم از کرامات حاجی خاطره ست !
  • سیب کال ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    موقعیت خطرناکیه براشون اگه بگن مستند دروغه یعنی هاشمی دروغ گفته! اگه بگن مستند راسته پای آقای روحانی وسط میاد
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    مستند من روحانی هستم را نگاه کنید؛ در قسمتی از مستند که از فیلم های آرشیوی استفاده شده است از روحانی می خواهند که همکاران خود را در شورای نظارت بر صدا و سیما معرفی کند؛ گزارشگر از "دکتر روحانی" سوال می کند
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اگه آگاهانه همچين مقايشه اي کردي که جد خود شهيد جوابتو بده اگرم نه که خدا هدايتت کنه ..
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    آفرين مشرق ! خيلي باحالي ! بيخود نيس من ول کنت نيستم ^_^
  • صادق ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    این که این خاطرات درسته یا غلط یه بحث دو سر باخت برا حضرات اعتدالیونه! اما نکته بامزه اینه که علی آقای لاریجانی چی می گن این وسط؟!؟!؟ برا یه سی دی با 10000 تا مخاطب باید رییس مجلس این جوری وقت بذاره و موضع بگیره!؟؟! زمان محمود به خیر که همه فحشش می دادن صدا از کسی در نمیومد....
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    این کتاب و خاطرات مال دوران خخخخ اتمی هست نه الان
  • برادر ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    شما که مدعی هستی هاشمی دیگر نزد ملت اعتبار ندارد , پس روحانی 18 میلیون رای را با حمایت چه کسی به دست آورد؟! چرا نگذاشتند خود هاشمی نامزد ریاست جمهوری بشه تا ادعای شما اثبات بشه؟!
  • علی ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    مستند من روحانی هستم را نگاه کنید؛ در قسمتی از مستند که از فیلم های آرشیوی استفاده شده است از روحانی می خواهند که همکاران خود را در شورای نظارت بر صدا و سیما معرفی کند؛ گزارشگر از "دکتر روحانی" سوال می کند
  • رضا ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اکبر جان دلمان پوسید یک خاطره از امام بکو جگرمان حال بیاید
  • برادر2 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اخوی اگه حرف شما درسته، پس دوستان آقای روحانی به چی معترض هستن!؟؟! مستندی ساخته شده مبتنی بر خاطرات معتبر آقای هاشمی، پس دیگه دروغ و تهمت چیه که نثار سازندگان مستند کردن!؟؟!
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    علی آقا من مستند رو ندیدم پس همینه که آتیش گرفتن!
  • امیر ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    خاطرات آقای هاشمی مخاطب خاص خودش رو داره. شما غصه نخور. نظام جمهوری اسلامی همش خاطره حاج آقاست. حلا شما مخالفید مشکل خودته. غرض ورزی مشکل خودته..
  • امیر ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    کاش یکی رو پیدا میکردید اندازه یک هزاروم آقای هاشمی به نظام خدمت کرده باشه. شما برید گند 8ساله احمدی نژاد رو جمع کنید، غرض ورزی نسبت به شناسنامه نظام پیشکش.
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    جناب آقای هاشمی رفسنجانی شخصیت برجسته و بزرگ انقلاب هستند..در میان نقد هایتان مواظب باشید به ایشان بی احترامی نشود..بیشتر شماها بدون اطلاع نظر میدهید
  • میترا1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    احسنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت احسنــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت احسنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت
  • حمیرا ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    خاطرات کرسنت محاله یادم برههههههه اون دلار و اون سنت محاله یادم برهههه
  • منتقد ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    چقدر از جوابت بدم اومد. در زحمات و خدمات که انشاءالله شکی نیست. ولی آنچه مسلم است خاطراتی است که سالهاست چاپ شده و اینک شده است فیلم نامه. نویسنده اش هم فردی است که به نظام خدمت کرده و در آن شکی نیست. حرف که در نیاورده اند، واقعیتی است غیر قابل انکار. نمی دانم چرا وقتی با چنین موقعیت هایی مواجه می شوید، مساله احمدی نژاد را پیش می کشید! اگر منطق و سواد دارید خودتان توضیحات قانع کننده بدهید و اذهان عمومی را ملتفت کنید.
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    منتظر مستند هاي زير هستيم من رفسنجاني هستم من لاريجاني هستم من علي مطهري هستم من خاتمي هستم و ...
  • سروش ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    بنیان گذار انقلاب امام راحل چه بصیرتی داشتند که در مورد صدا و نوارهای صوتی و دست نوشته های خودشون در وصیت نامه خودشان تأکیداتی داشتند تا دروغاز راست آن تشخیص داده شود. امام بزرگوار امروز را می دیدند.
  • سلمان ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    امام خمینی ،حضرت آقا ، شهید مطهری ش
  • یوسف ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    سلام حرمت امامزاده رو قبل از هرکس متولیش باید نگه داره!!!!!!!! ایشون شخصیت برجسته ای بود!! چند سالیه که خودش با رفتاراش خواست که نباشه!!؟؟؟
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    مشرف دروغ گو
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    از این نظرت معلومه چقدر بی ادب و گستاخ هستی.
  • محمد مهدی ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    عمو خاطره فروش......بله خاطره داری.......بله واسه کیا داری؟.......مهدی واسه کیا داری؟........فائزه
  • یوسف ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    سلام اون بهشتی بود!!! سفسطه نکن!! واقعیت رو ببین!!؟؟
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    امان از وقتی دم خروس معلوم بشه
  • حامد ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    من نمیدونم از چی هاشمی دفاع می کنید از بچه هاش ، از خاطرات دروغش از چی؟؟؟؟!
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    تو این جا چه .. میکنی خو؟
  • علی اصغر ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    خب پس حتمٱ دبیر شورای امنیت ملی آن زمان هم کسی دیگری بوده
  • علی اصغر ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    من این خاطرات ایشان را دارم همین الآن مراجعه کردم باکمال تعجب دیدم به عنوان دکتر از ایشان نام برده است پس معلوم میشه این خاطرات بعدٱ نوشته شده
  • کریم شیره ای ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    احشنت امیر زون احشنت
  • کریم شیره ای ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    باژم احشنت
  • کوروش گاری چی ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    عجب گندی زده شد سال65 و دکتر بودن روحانی حالا بیاو درستش کن
  • افشین تهران ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    اقا امیر تا حالا حنایی که رنگ نداره دیدی؟
  • افشین تهران ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    سامان عزیز اب بریز اونجایی که باید بریزی.سوختی بابا.
  • افشین تهران ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    چرا زود ماله نمیکشید؟
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخ
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    گیرم که بهشتی بود فاضل از فضل بهشتی، اکبر را چه حاصل؟!!!!
  • ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    ولی دانشگاه آزاد شعبه گلاسکو افتتاح شده بوده!!!! خخخخخخخخ
  • ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    سامان! پسرم! برو بخواب!!!
  • ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    پ نه په! مهر تکذیب بود!
  • ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    اندازه آقای هاشمی که کسی رو نداریم. ولی مهدی بابا هم کم به نظام خدمت نکرده!!! خخخخخخخ
  • ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    تو خوبی!!!!!!
  • اسکندری ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    مش صادق قلی جان سی دی فاضل جونشون یادته علی آقای لاریجانی یک بار با سی دی سوخته می دونه دردش چیه.
  • محمد ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    یعنی کسی که صلاحیت نداره رو تایید کنیم که بیاد تست کنیم ببینیم چندتا رای داره؟! اکثر کسایی که امروز طرفداری می کنن بدونن اصل قضیه چیه خودشون مخالف میشن.
  • محمد ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    هستند نه بودند! 5 سال پیش یادمون نرفته اون نماز جمعه مختلط با کفش!!! و طرفداری از یه عده که آخرش به حرمت شکنای عاشورا گفتن مردم خداجو (!). شما انگار اطلاع ندارید که چه خبر شده!
  • محمد ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    پس فکر کنم یکی از دلایلی که آقای روحانی گفت فعلا وقت جواب به شایعه (!) ها نیست اینه که هر جوابی بدن آخرشم به ضرر خودشونه برا همین میخوان مردم یادشون بره!
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    کتاب خاطرات به قول یکی از دوستان صفحه،حاج اقا!راخوانده ام.در چندجا اشاره شده که شام نان وسیب زمینی خوردیم !یا شام ساده ومختصربود!یا...اما درچندصفحه بعدتر نوشته اند :...بچه ها خواستند من رابالباس در استخر خانه بیندازند که..!؟تعجب کردم کسی که شامش ساده وسیب زمینی است،چگونه درخانه شخصی استخر وجکوزی دارد؟فکر کردم شاید خواسته اند با تعریف از شام ساده ،دل ادمهای اسیب پذیر فعلی ومستضعف قدیم رابدست اورنداما یادشان رفته بخش ابتنی در استخر خانه را که درتمام خانه های ایراتیان وجود دارد،راحذف کنند!
  • اسکندری ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    استخرش آب گرم بوده وسر پوشیده چون اگر آب سرد بود ممکن بود خدای نخواسته عالی جناب خاطره مااطره!!واگر سرباز که استغفرالله..
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    پس با این حساب روحانی چی میگه ؟
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    بله خب آقای خاص با افکار خاص مخاطب خاص هم داره دیگه
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    حالا خاطره ها که جای خود، خوابای ایشون هم داستانیه واسه خودش...
  • سعید ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    از طرز حرف زدنت معلومه چه کاره ای،واقعا که..
  • سعید ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    چرا تا کم میارید احمدی نژادو پیش می کشید،اگه می تونید منطقی جواب بدید و اگر نه پس.......
  • معین ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    ایشون خودش زیر سواله چه برسه به خاطراتش
  • علی اصغر ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    چون از اول اعتباری نداشته
  • علی اصغر ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    توی خاطرات سال 65 از ایشان به عنوان دکتر نام برده است .
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    خاطرات رو توچیه کنید بقیه مسائل که مستنداتش و تصاویرش حتی در اینترنت مثلا در ویکیپدیا هم هست که به آقای روحانی دکتر می گفتند را چه میگویید
  • ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    کدوم سی دی صادق خان؟؟؟ این مستند حجمش بیشتر از حجم یک سی دیه! تو باغ باش داداش
  • ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    شما لطفا از کسی یا چیزی حمایت نکن پسر خوب!! گند میزنی بهش!
  • ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    آفرین شما راستگو باش
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    اقا افشین اره حنای بی رنگ همان رئیس دولت نهم و دهم بود که نه اقتصاد بلکه فرهنگ و اخلاق را نابود کرد
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    هاشمی یه سیاست مدار واقعی بود حالا کاری ندارم که.....ولی چرت و پرت چاپ نمی کنه
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    یادتون رفته خاتمی هم که می خواست رییس جمهور بشه اول گفتن دکتره بعدا مردم فهمیدن که نه......
  • lion2007 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    عجب صبری داره خدا
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    خداوند همه را به راه راست هدایت فرماید
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    سلام. لوح محفوظ s , n.ندارد. با اطمینان میتوان یک کانون برای شهادت حسنی ساخت. به یقین قران مجید تا ابد تغییر نمی کند. استقلال و ازادی و جمهوری اسلامی قران مجید هیچ زمانی تغییر نمیکند. خانم ها مقلد قران مجید و رسول اکرم(ص) هستند. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    حالا كه رفته
  • جواد احمدی نژاد ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    0 0
    بنام خدا با سلام و احترام به همه دوستان می خواستم بدانم این خاطرات که نوشته شده بود چرا همان موقع تکذیبه داده نشد تا کار به این جا نرسه که این سی دی در بیاد !!!!؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس