موضوعي كه مي‌توان از آن به عنوان دليلي در شكل‌گيري نوسانات اخير ارزي ياد كرد، وجود ابهاماتي در خصوص آزادسازي منابع ارزي حاصل از توافق ژنو است و درحالي كه قرار بود اين منابع به كشور بازگردانده شود.

گروه اقتصادی مشرق -محمدرضا پورابراهيمي، نايب‌رييس كميسيون اقتصادي مجلس یکی از دلایل وضعیت صعودی بازار ارز طي روزهاي اخير و رشد قيمت دلار در بازار را ابهامات در خصوص آزادسازي منابع ارزي حاصل از توافق ژنو اعلام کرد.

این نماینده مجلس در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب اعتماد اظهار داشته است: موضوعي كه مي‌توان از آن به عنوان دليلي در شكل‌گيري نوسانات اخير ارزي ياد كرد، وجود ابهاماتي در خصوص آزادسازي منابع ارزي حاصل از توافق ژنو است و درحالي كه قرار بود اين منابع به كشور بازگردانده شود.

وی افزود: اين روزها مباحثي مطرح مي‌شود مبني بر عدم امكان انتقال اين منابع به داخل كشور، به طوري كه اين منابع به بانك‌هاي خارجي منتقل شده، اما مسير ورود آنها به داخل كشور با ابهام روبه‌رو شده است و چند عامل بر وضعيت اين روزهاي بازار ارز تاثيرگذار بوده است كه تغييرات نرخ سود بانكي و تاثير آن بربازار سرمايه يكي از اين عوامل است.

بازار ارز ما متاثر از ميزان نقدينگي در دست مردم است، بر اين اساس به نظرم يكي از نوسانات اخير بازار ارز ناشي از آزاد شدن بخشي از منابع ريالي بود كه به دليل افت شاخص، از بورس خارج شده و به سمت بازارهاي موازي از جمله بازار ارز حركت كرد.

پورابراهيمي از مساله توقف عرضه ارز پتروشيمي‌ها به كشور، به عنوان يكي ديگر از مباحثي ياد كرد كه اخيرا منجر به كاهش عرضه كل ارز شده است. علاوه بر اين اجراي فاز دوم قانون هدفمندي نيز موجب شد تا به تبع انتظارات تورمي حاصل از آن، بازارهاي مختلف از جمله ارز نيز تحت‌الشعاع قرار گرفته و اندكي واكنش نشان دهند.

عضو كميسيون اقتصادي مجلس با اذعان به اينكه نرخ‌هاي كنوني بازار، نرخ‌هاي تعادلي نبوده و بالاتر از قيمت واقعي دلار است، گفت: معتقدم روند صعودي نرخ ارز در بازار روندي باثبات نيست به شرط آنكه بانك مركزي به بازار ورود كرده و آن را مديريت كند. در غيراين صورت چه بسا كه نرخ ارز باز هم افزايش يابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس