کد خبر 304362
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بیش از ۶۰ درصد کارگران از مراقبت‌های طب کار و معاینات دوره‌ای محروم هستند. بیماری‌های تنفسی، اسکلتی و افت شنوایی بیشترین آسیب‌های شغلی در کشور هستند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در مورد سلامت کارگران از سالها پیش تقسیم کار صورت گرفته، مسائل مربوط به حوادث شغلی و ساماندهی آن به عهده وزارت کار است و مسائل مربوط به بیماریهای شغلی و عوامل زیان آور سلامت به عهده وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: مهمترین عوامل زیان آور شغلی عبارتند از مسائل فیزیکی و ارگونومی که عامل بیماریهای اسکلتی و عضلانی است، پرتوهای زیان آور و مواد شیمیایی که عامل بروز بیماریهای تنفسی است و سر و صداهای زیاد که عامل افت شنوایی است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت:‌ بخشی از مسائل مربوط به سلامت کارگران در قانون کار مورد توجه قرار گرفته است و بخشی دیگر نیز در آیین نامه بهداشت حرفه ای تدوین شده است.

ندافی گفت: از جمله تعهدات کارفرمایان به کارگران این است که زمینه رعایت اصول بهداشت حرفه ای و معاینات دوره ای را برای کارگران خود فراهم کنند. نظارت بر اجرای این مصوبه در محیطهای کاری به عهده وزارت بهداشت است.

وی افزود: بر اساس اطلاعات موجود مهمترین بیماری و زیان ناشی از کار در ایران، به ترتیب شامل بیماریهای تنفسی، بیماریهای اسکلتی و عضلانی و افت شنوایی است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: آمارها نشان می‌دهد بیش از 60 درصد کارگران تحت خدمات مراقبتهای بهداشت حرفه ای و طب کار قرار ندارند و معاینات دوره ای برای آنها انجام نمی شود.

وی افزود: کمتر از 40 درصد کارگران از خدمات طب کار برخوردار هستند که بیشتر کارگران کارخانه ها و موسسات شغلی بزرگ هستند و کارگاههای کوچک به علت ضعف بنیه مالی کارگران خود را از این خدمات محروم می کنند.

ندافی گفت: بی‌توجهی کارفرمایان به بهداشت و سلامت کارگران خود، یک تخلف قانونی آشکار است و امکان شکایت به دادگاهها و پیگیری حقوقی برای آن وجود دارد.

وی ادامه داد: در مورد کارکنان دولت که تحت شمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستند نیز دولت موظف است خدمات و معاینات طب کار را اجرا کند که آیین نامه آن در حال تدوین است و در سال جاری به مراکز دولتی ابلاغ می شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس