کد خبر 303189
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰

مستندسازی که ماجرای اهدای کلیه کمیل نظافتی را در قاب دوربین ماندگار کرده، درباره نام عجیب این مستند گفت: «10، 5/4، 5/3» دقیقاً اندازه کلیه حاج‌آقا به سانتی‌متر بود که از بدنش خارج شد و به سجاد هشت‌ساله زندگی دوباره بخشید.

گروه فرهنگی مشرق - کمیل نظافتی طلبه‌ اهل آمل کلیه خود را به سجاد هشت ساله بخشید. او زمانی که از مسئولان برای تأمین هزینه‌های عمل درخواست کمک کرد، به شخصی به نام مهدی حیدری معرفی شد؛ مستندسازی که آمده بود این رخداد را ثبت کند تا به قول خودش پیوند میان روحانیت و جامعه را به تصویر بکشد و فرهنگ اهداء عضو را تبلیغ کند.
 
اکنون بیشتر از دو ماه از این اتفاق نادر و ایثارگری بی‌نظیر می‌گذرد و هنوز باورش سخت است مردی کلیه‌‌اش را ببخشد و حتی برای تأمین هزینه عمل، ماشین شخصی خود را بفروشد.



حیدری درباره علت تغییر نام مستند «لبخند سجاد» به «10 ،5/4  ،5/3» گفت: دکتر اکبرزاده پاشا قبل از انجام عمل پیوند گفته بود که تنها 30 درصد احتمال موفقیت‌ آمیز بودن این عمل برای سجاد کوچولو وجود دارد، وقتی کلیه از بدن کمیل نظافتی خارج شد انگار همه چیز عوض شد و امیدوار شدیم؛ 10 در 5/4 در 5/3 اندازه کلیه کمیل بود، که گویی امانتی بود در بدن او و این کلیه کاملاً اندازه کلیه سجاد بود.
 
وی در خصوص نحوه ساخت این مستند گفت: برای ساخت این مستند، امکاناتی نیاز بود از این رو برای حمایت مالی، به چندین جا مراجعه کردم؛ برای دریافت منابع مالی حتی تا شهر قم و حوزه علمیه قم هم رفتم اما آنها بعد از شنیدن ماجرای اهدای کلیه توسط کمیل نظافتی به یک کودک هشت ساله متأسفانه نپذیرفتند که مرا در ثبت لحظات این اقدام خداپسندانه حمایت و یاری کنند و فقط با حاج کمیل عکس یادگاری گرفتند و به قول معروف علی ماند و حوضش!
 
حیدری گفت: قرار بود کار مستند پنج روزه تمام شود اما دو ماه طول کشید، طی این مدت به خدمت آیت‌الله جوادی آملی رسیدیم و از چند نفری که آنجا بودیم، تنها فردی بودم که شروع به سخن گفتن کردم، این در حالی بود که همه مرا از سخن گفتن در محضر ایشان منع می‌کردند. آیت‌الله جوادی آملی گفتند که باید نگاه مسئولان و سایر افراد به ابن موضوعات به صورت حمایتی باشد تا هنرمندان ترغیب شوند.   
 
وی در پاسخ به این سؤال که در طی فیلمبرداری این عمل پیوند کلیه، کدام صحنه از همه بیشتر او را متأثر کرده و جالب بوده است، تصریح کرد: چند صحنه روی من تأثیر بسیاری گذاشت؛ یکی هنگام خارج کردن کلیه حاج کمیل و زمانی که پزشک، کلیه کمیل را اندازه گرفت و همه فهمیدند که این عمل با موفقیت انجام شده است، دوم زمانی که حاجی به هوش آمد. واقعاً نمی‌توانستم نگاهش کنم؛ بغض راه گلویم را گرفت و حاجی در خلصه‌ای بین به هوش آمدن و بی‌هوشی بود که می‌گفت: حال سجاد چطور است، عمل خوب بود؟
 
این مستندساز ادامه داد: صحنه سومی که هیچ وقت آن را فراموش نمی‌کنم لحظه‌ای بود که مسئول انجمن حمایت از بیماران کلیوی شهرستان بابل به حاجی توهین می‌کند و می‌گوید: شما دارید تبلیغ و ریا می‌کنید برای چه با خودتان دوربین آورده‌اید؟! و جلوی پای ما سنگ‌اندازی کرد و بعد از چند مرتبه رفت‌و آمد آخر باز هم موافقت نکرد که در نهایت ما به ساری رفتیم و با موافقت آنها عمل پیوند انجام شد.
 
عوامل ساخت این مستند عبارتند از: کارگردانی و تدوین: مهدی حیدری، تصویربردار: عباس قاسم‌نژاد، دستیار تصویر: امید راعی، مدیر تولید: مهدی اکبری، مجری طرح: شرکت فیلمسازی آمارد فیلم شمال-راسخ فیلم، تهیه‌کنندگان: مهدی اکبری- مهدی حیدری، با حضور: کمیل نظافتی، سجاد نادری، اکبرزاده پاشا.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • وحید ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    دمش گرم
  • هادی ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    بعضی ها همه را به کیش خود پندارند.از بس غرق مادیات و ظاهر پرستی شده ایم یک نفر هم که برای رضای خدا کاری انجام می دهد را به باد توهین می گیریم.
  • مهدی ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    احسنت ...واقعا به این طور ادما باید گفت مرد .... همش پیش خودم فکر میکنم ادمای واقعی و مرد اونایی بودن که شهید شدن و رفتن ولی این حاج اقا واقعا خیلی مردونگی کردن و افرین به ایمان و تقوای ایشون .....کاش کمی یاد میگرفتیم .....دعامون کنید ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس