با توجه به وجود زیر ساختهای مورد نظر برای تعمیر و نگهداری تانک ام 47 در داخل کشور و همچنین تولید برجک و سامانه های جدید در نزاجا، دیگر هیچ نیازی به قطعات وارد شده از خارج وجود نداشته و می توان با استفاده از توان داخلی، این تانک پیشرفته را برای رفع نیازهای امروز کشور در اختیار داشت.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق ، در روز 31 فرودین ماه سال 1393 ، از پنج دستاورد جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد که یکی از آنها تانک "سبلان" بود. سبلان برای همه ایرانیان یادآور سومین قله مرتفع ایران واقع در استان اردبیل در شمال غرب کشور است که اقتدار و عظمتش همواره در یاد ایرانیان خواهد ماند. اما این که سبلان دقیقا چه تانکی بوده و چگونه به اینجا رسیده است را باید در ادامه بخوانید.

تانک سبلان در حقیقت یک ارتقاء سنگین بر روی تانکهای قدیمی ام 47 پاتن است که اوایل دهه 1950 میلادی در زمان رژیم طاغوت از آمریکا خریداری شد. بر اساس اطلاعات منابع خارجی، ایران در حال حاضر چیزی نزدیک به 160 دستگاه از این تانکها را در اختیار دارد.

تانک سبلان +عکس ( آماده نیست)
تانک آمریکایی M47

ام 47 تانکی میان وزن بود که در سالهای اوایل جنگ سرد به منظور مقابله سیل پایان ناپذیر تانکهای روسی که در نقاط مختلف از جمله منطقه آلمان در حال رشد بودند ساخته شد. این تانک در حدود 48 تن وزن داشته و با یک قبضه توپ 90 میلی متری مسلح شده بود.

عمده "ام 47 " های ایرانی در زمان جنگ در خدمت لشکر 81 زرهی کرمانشاه بوده و در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند. اما این تانک مشخصا در قرن بیست و یکم با شرایط اولیه خود حرفی برای گفتن نداشت و یا باید برای اوراق شدن استفاده و یا این که فکری برای تغییر اساسی در آن داده می شد.

سال گذشته و در جریان رونمایی از نمونه جدید تانک ذوالفقار و تانک صمصام، امیر پوردستان فرمانده نزاجا از برجک جدید ساخت جهاد خودکفایی نزاجا خبر داد و اعلام کرد که در فروردین 1393 از این تانک جدید رونمایی خواهد شد. نزاجا به وعده خود عمل کرد و در آخرین روز از فرودین ماه از تانک سبلان رونمایی شد.

امیر پوردستان همچنین سال گذشته اعلام کرده بود که سبلان یک بروز رسانی بر روی تانک ام 47 است و با این اوصاف، در نگاه اول برجک مورد نظر به عنوان مشخص ترین تغییر در سبلان به چشم می آید.

بازگشت مقتدرانه قدیمی‌ترین تانک ایرانی پس از 60 سال +عکس
تانک سبلان در سمت چپ - به تغییرات در توپ و برجک دقت کنید

برجک مورد نظر در کناره های توپ و بخش های کناری برجک، شباهت خاصی به نمونه مورد استفاده در تانک ذوالفقار دارد. این موضوع نشان از افزایش بقاء پذیری و فاکتور حفاظت در این تانک دارد. همچنین دو عدد سامانه نارنجک انداز مخصوص پرتاب نارنجکهای دود زا نیز بر روی دو طرف این برجک نصب شده است که می تواند در مواقع خطر از آن برای پخش دود بهره برد. همچنین بر روی چرخ های تانک نیز یک پوشش حفاظتی افزوده شده است.

نکته بعدی که شاید یکی دیگر از مهم ترین خصوصیات پروژه سبلان باشد، تغییر سلاح اصلی تانک ام 47 یعنی توپ 90 میلی متری به توپ 105 میلی متری است. چند نکته در مورد این تغییر وجود دارد که بایستی به ترتیب به آن پرداخت .

توپ 105 میلی متری موجود بر روی سبلان شباهت خاصی به گونه مورد استفاده بر روی تانک های ام 60 ایرانی و همچنین گونه ارتقاء یافته صمصام دارد. در حقیقت می توان این گونه نتیجه گیری کرد که این دو تانک ایرانی از یک توپ مشترک بهره می برند. این توپ در حقیقت مدل L7 ساخت انگلستان می باشد که به نوعی مشهورترین توپ 105 میلی متری، خصوصا در جهان غرب به شمار می آید. آمریکایی ها حتی از این توپ در مدل اولیه تانک آبرامز نیز بهره بردند.

تانک سبلان +عکس ( آماده نیست)
تانک صمصام - به شباهت توپ با "سبلان" دقت کنید

با استفاده از این توپ امکان استفاده از طیف وسیعی از مهمات های ضد زره و شدید الانفجار برای تانک "سبلان" به وجود می آید که اصولا توپ 90 میلی متری فاقد این توانایی می باشد. بحث دیگر این است که با استفاده از توپ 105 میلی متری مورد نظر یک گونه شبیه سازی بین تانک سبلان و تانکهای صمصام ایران شکل می گیرد و هر دو تانک از یک نوع توپ و مشخصا یک نوع مهمات بهره می برند. این امر پشتیبانی در زمان جنگ را از واحدهای استفاده کننده از هر دو تانک را راحت تر و البته ارزان تر می کند.

البته این مسئله در بخش آموزش نیز به کاهش زیرساختهای مورد نظر و در نتیجه صرفه جویی در هزینه می شود. بر اساس اعلام فرمانده نیروی زمینی هزینه آماده سازی یک تانک ام 47 ، یک سوم یک تانک تی 72 می باشد که تایید دیگری برای به صرفه بودن تولید این تانک می باشد.

اما نگاهی دقیق تر به برجک تانک سبلان نکته دیگری را نیز برای ما مشخص می کند و آن هم نصب سامانه پریسکوپ توپچی بر روی برجک این تانک است که کمک می کند تا کاربر مورد نظر به راحتی به کنترل محیط اطراف پرداخته و به هدف یابی بپردازد. می توان این گونه نتیجه گرفت که مسئولین نزاجا سامانه هدف یابی و پریسکوپ مخصوص توپچی مشترکی را برای هر سه تانک صمصام، ذوالفقار و سبلان در نظر گرفته اند تا به نوعی استاندارد سازی را در تانکهای ایرانی به انجام برسانند.

تانک سبلان +عکس ( آماده نیست)
پریسکوپ تانک ذوالفقار 3- پریسکوپ تانک سبلان - پریسکوپ صمصام

البته ذکر این نکته نیز مهم است که با توجه به وجود زیر ساختهای مورد نظر برای تعمیر و نگهداری تانک ام 47 در داخل کشور و همچنین تولید برجک و سامانه های جدید به صورت بومی هیچ نیازمندی به کشورها و یا قطعات وارد شده از خارج وجود نداشته و می توان با استفاده از توان داخلی و بدون هیچ کمکی از خارج از کشور تانکی پیشرفته برای نیازهای امروز کشور را در اختیار داشت.

در بخش موتور نیز به نظر می رسد با توجه به این نکته که سیستم پیشرانه این تانک سالها بدون مشکلی برای تانک مورد نظر کار کرده و می تواند سرعتی تا 60 کیلومتر بر ساعت را برای این تانک به ارمغان آورد و مسئولین نیز اشاره ای به تغییر در سیستم پیشرانه تانک سبلان نداشتند، می توان این گونه نتیجه گرفت که پیشران تانک مورد نظر همچنان به مانند تانک ام 47 یک دستگاه موتور بنزینی با توان 810 اسب بخار است که البته توان کامل سرویس و نگهداری از آن نیز در داخل کشور وجود دارد.

در پایان ذکر این نکته مهم به نظر می رسد که تانک سبلان در ابتدای راه قرار دارد و در طول سالهای آینده می تواند با شرکت در آزمایش های گوناگون و همچنین استفاده از فناوری های دیگر موجود در این بخش در کشور به سطح بالاتری از توان رزمی رسیده و سپس به تولید انبوه برسد.

نزاجا به عنوان کاربر اصلی تانک در نیروهای مسلح کشورمان، علی رغم تمامی تحریم ها و مشکلاتی که در طول دوران پس از پیروزی انقلاب متحمل شده است، هنوز هم حرف های بسیاری در زمینه طراحی و تولید تجهیزات مدرن دفاعی داشته است و حالا "ذوالفقار" به دستان نیروی زمینی، آماده نشان دادن عظمت سبلان به دشمنان این مرز و بوم هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 118
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • جلال ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 1
    امروز مورخ 93/2/2 روز تاسس سپاه پاسداران سردار علی فدوی فرمانده نیرو دریایی سپاه در جواب پرسش مجری برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر مبنی بر خبر ساخت ناوهواپیمابر در رسانه های بیگانه.اعلام کرد ما برای افزایش قدرت دریایمان رزمایش هاو تمرین هایی را انجام میدهیم که در این تمرین ها از هدف هایی استفاده میشود .این ناو هم توسط قرارگاه خاتم درحال ساخت میباشد این ناو که در اندازه واقعی ناو هوایمابر ساخته میشود برای تمرین هایی که نیرو های دریایی سپاه و ارتش و نیرو هوافضا و همچنین نیرو هوایی ارتش دارند استفاده خواهد شد
  • محمد ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    2 0
    واقعا کسی که این گزارشو نشوته چشاش سالمه کجای شاسی ام47 شبیه شاسی سبلان هست این شاسی تانک ام60 هست درواقع شاسی تانک ام60رو بازسازی کردن و برجکش رو با یه برجک کاملا جدید عوض کردن مثل روشی که روسا در تی90 انجام دادن که شاسیش مال تی72 و برجکش مال تی90 هست که بسیار بصرفه و باعث افزایش سرعت در ساخت میشه بازم میگم شاسی تانک سبلان مال ام60 کافیه ببینین.
    • Aliov IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      0 0
      بهتر نیست به جای ارتقای ام47 دست به ارتقای ام60 بزنیم که بدنه زرهی ارتش رو تشکیل میده؟
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    3 2
    ارتقای تانکی که برای دهه 50 میلادیه!!!!!!!!!!!!!!!!!!! پریسکوپ که دیگه هنری نداره. یادمه کلاس چهارم دبستان به عنوان کار عملی درس علوم باید میساختیمش!!
  • هاشم ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 3
    خیلی خوب دست شما درد نکنه بازهم از این تصاویر بگذارید تا چشم بد خواهان از حدقه در بیاد.
  • علی ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    بعد از گذشت 60 سال از تولید و حضور در 8 سال جنگ تحمیلی در ابتدای راه قراردارد؟؟؟؟
  • علی ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    سلام خسته نباشید پیریسکوپ را که همه دیدند مشخصات دیگر این تانک سامانه ها و... رانام ببرید +تصاویر اززاویه های دیگر این تانک
  • سعید ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    امیدوارم تانک های ایرانی با زره و سامانه های الکترونیکی بروز تولید انبوه شوند
  • ذاکر ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    ارتش با مجاهدت خاموش همچنان منشا خدمت بزرگ است
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    سبلان دومین کوه مرتفع ایرانه
  • بی نام ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    سوال : آیا موتور پیشرانه این سه تانگ نیز در ایران تولید میشود یا خیر ؟ این مهم است
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 1
    عزیزم اون پریسکوپ فرمانده نیست اون برا توپچیه یا مسافت یاب لیزری یا پریسکوپ مخصوص هدف گیری توپ شما قبل مقاله گذاشتن کمی تحقیق کن
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    جای تاسف داره وقتی سوریه که سه ساله درگیر تحریم و جنگ داخلیه از تانکهای تی 90 اخرین مدل استفاده میکنه که از نسل پنجم تانکهای فوق مدرن هست و ضد انفجار و بسیاری از موشکهای مدرن ضد تانک بهش اثر ندارن ما میایم بر روی تانکهای 100 سال پیش امریکایی رنگ امیزی میکنیم و برجک تانک ام 60 قدیمی رو میچسبونیم روی بدنه تانک ام 47 که هردو مال دوره جنگ دوم جهانی هستن!البته من منکر زحمات ارتش و سپاه نیستم ولی خوب اینهمه جنس اشغال از چین میارن برن از همون چین 4تا تانک درست درمون وارد کنن مهدنسی معکوسش کنن
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    شما هم تحقیق بفرمایید که این پریسکوپ چند منظوره است ، هم برای دیدن اطراف و هم هدف گیری استفاده می شود !!!!!
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اولا که امیر پوردستان اعلام کردن سال پیش که سبلان بر پایه ام 47 است و در ثانی این که ارتقاء سنگینی بوده و بدنه پایینی رو نیز شامل شده ، شما هم لطفا کمی راجع به این تانک تحقیق کن تا متوجه بشی
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    دیگه ساخت موتور های دیزلی دهه 50 میلادی کاری داره!!!!
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    آقا این تا کلاس چهارم خونده!!!دمت گرم!!!
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    چند روز دیگه مشرق تیتر میزنه باز گشت مقتدرانه هواپیماها ی سمپاش ملخی و تجهیز انها به بمبهای لیزری!!!!!!!!!!
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    خدا به داد رانندهش برسه تو میدون جنگ انگار پشت پیکان تیونینگ شده بشینی بخوای با بوگاتی کورس بزاری
  • ناشناس ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    جنگنده رو کنیم بهتره تانک برا نبرد زمینی خوبه در حالی که دشمنان ایران مانندآمریکا واسرائیل وامارات نیروی هوایی مدرن وقوی در اختیار دارند
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 2
    شما الایرانی ها فکر کردید حرف عربستان امارات قطز ترکیه اسراییل و...با بودجه های هر کدام چند ده میلیاد دلاری می شوید!!!!!!!!!!!!!!؟
    • Aliov IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      0 0
      خودت فهمیدی چی گفتی؟
  • علی ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    سلام و خسته نباشید به همه فرماندهان و نیروهاب جان برکف ارتش و سپاه همیشه سرافراز ایران . داشتن همچین تانکها و ساختن اونها افتخاری بس بزرگ است اما درزمینه تانکهای نیروی زمینی ما نیاز به یک جهش تکنولوژیک داریم جهشی که باعث بشه ما دارای تانکهای قرن بیست ویکمی بشیم و در برابر دشمنان منطقه ایی و فرامنطقه ایی حرفی برای گفتن داشته باشیم اگر صنایع نظامی ایران بتوانند خط تولید تانک type-99G چین رو درایران تولید کنند هم ایران دارای یک تانک نسل پنجم میشه هم بادانشی که در این زمینه وارد ایران میشه تانکهای ایرانی به مدرنترین شکل بهینه سازی میشوند این تانک دارای توپ 125 mm است و قادر است باشلیک خود در زره مشهورترین تانکهای غربی نفوذ کند در مقایسه با t-72 و t-90 روسیه مهمات بهتر و برد طولانی تری دارد ضمن آنکه سیستم کنترل آتش آن برای خدمه بهتر عمل میکند type-99G بهترین انتخاب برای تولید تحت امتیاز در ایران است که تمام زیر سیستم هاش دردیگر تانکهای ایرانی مورد استفاده میباشد
  • علی ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    سلام و خسته نباشید به همه فرماندهان و نیروهاب جان برکف ارتش و سپاه همیشه سرافراز ایران . داشتن همچین تانکها و ساختن اونها افتخاری بس بزرگ است اما درزمینه تانکهای نیروی زمینی ما نیاز به یک جهش تکنولوژیک داریم جهشی که باعث بشه ما دارای تانکهای قرن بیست ویکمی بشیم و در برابر دشمنان منطقه ایی و فرامنطقه ایی حرفی برای گفتن داشته باشیم اگر صنایع نظامی ایران بتوانند خط تولید تانک type-99G چین رو درایران تولید کنند هم ایران دارای یک تانک نسل پنجم میشه هم بادانشی که در این زمینه وارد ایران میشه تانکهای ایرانی به مدرنترین شکل بهینه سازی میشوند این تانک دارای توپ 125 mm است و قادر است باشلیک خود در زره مشهورترین تانکهای غربی نفوذ کند در مقایسه با t-72 و t-90 روسیه مهمات بهتر و برد طولانی تری دارد ضمن آنکه سیستم کنترل آتش آن برای خدمه بهتر عمل میکند type-99G بهترین انتخاب برای تولید تحت امتیاز در ایران است که تمام زیر سیستم هاش دردیگر تانکهای ایرانی مورد استفاده میباشد
  • علی ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    امیدوارم تانکهای ایرانی باسلاح محرم مجهز شوند و قدرت آتش دوچندانی پیداکنند
  • علی ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    امیدوارم تانکهای ایرانی باسلاح محرم مجهز شوند و قدرت آتش دوچندانی پیداکنند
  • محمد ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    منظوربهینه سازی تانک های قدیمی موجود درارتش می باشد نه ناوإ!!!! در ضمن مشرق افرادی که این اطلاعات روبه شما داده اند !خطای حفاظتی مرتکب شده اند شامل تعداد دقیق تانکها نام بردن از یگان سازمانی وتعدادی موارد دیگه صحیح نمی باشد مطمينم مانند سایر نظراتی که قبلا ارسال کرد ه ام اینم چاپ نمی شه ومن الله توفیق
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    سومين هست. دومين= علم كوه با 4850 متر. سومين= سبلان با 4811 متر.
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    با پيشرفت‌هاي امروز تانكها يه تيكه آهن قراضه بيشتر نيستن
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    خجالت آوره که بریم تانک 60 سال پیش را بازیابی کنیم. جنبه مهم نیروی نظامی نمای بازدارنده آن است. دشمنان ما از این تانک نخواهند ترسید. بهش میخندند.
  • رحمن ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    برادر معلوم نشد این آلیاژبدنه ام47بدرد می خورد یا نه .ارتفاعش نسبت به تانگهای روز چطور است .یک وقت سیبل هدفگیری نشود
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    دیگه یه چیزهایی نشان قدرت نیست ضعف هارو اشکار میکنه.اینه M47 رو بازسازی کنیم نه خوب هست نه کار امد هست.بلکه نشون میده ما در بحث زرهی هم در مضیقه هستیم
  • ما ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    شماهم یکی بساز
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    خدا نکشتت ناشناس !!!! روده بر شدم
  • دوک فرانسوا ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    آخه این قارقارک60 ساله مدرن شدنیه؟با این میخواهید جلوی ابرامز بایستید؟
  • 1mard ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    بله این موتور ها در چند استان ایران تولید میشه ولی کار بسیار سخت و طاقت فرسایی هست و همچنان در حال تحقیق و توصعه هستند
  • 1mard ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    شما تا به حال تانک از نزدیک دیدی میدونی برجک تانک(فقط از نظر جنس بدنه) بیشتر از دوازده لایه هستش؟ همون تانک های دهه 60 و 70 هنوز همون کارایی رو دارن و با کمی بهینه سازی و به روز کردن بسیار مناسب و بدرد بخور هست
  • حامد ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    آقاجون شما چقدر کوته نظرید. تمام ابر قدرتها فقط یک نوع تانک مدرن دارند مثل آبرامز آمریکا و لئوپارد آلمان که آخرین فناوریشون رو روی این تانکها پیاده میکنند. برای ایران هم ذوالفقار هست تا شما ناراحت نشید. خب حالا اشکال داره ایران علاوه بر ذوالفقار بعنوان تانک مدرنش با صرف هزینه کم دست به بهینه سازی تانکهای قدیمیش بزنه و جانی تازه به اونا ببخشه؟؟؟
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    میشه بگی پس ذوالفقار3 نسل چنده؟ تمام امکاناتی که شما مدنظر دارید در ذوالفقار3 متبلور است بلکه بیشتر.
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    تانكهاي جنگ اول جهاني را هم مي توان پيدا كرد و بازسازي كرد.
  • احمد ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    انگار شما فراموش کردی که ارتش سه نسل تانک ذوالفقار را ساخته، تانک صمصام را با ارتقای ام 60 ساخته ، بنده خدا سوریه که اصلاً تانک نمی سازه وغیراز تی 90 روسی تانک های قدیمی مثل تی 55 هم داره، ماهم 35 ساله تحریم نظامی هستیم ، چرا شما ارتقای یک مدل قدیمی را بهش میگین رنگ آمیزی؟ یا به دروغ میگی 100 سال پیش؟ حالت خوبه ؟ اصلاً می دونی ارتقاء سنگین یعنی چه؟ همه دنیا این کارها رامی کنند ولی وقتی ایران انجام می ده بی هنر هایی مثل شما مسخره می کنندچرا؟ مشکل روحی دارید؟ اگه دارید چرا عقده هاتونو روی کشورتون خالی می کنید؟
  • msg13 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    دوك كوچولو اصلا به اونجا ها نميرسه
  • حجت ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    در همه جای دنیا با بازسازی و ارتقای تجهیزات قدیمی سعی در استفاده از اونا دارند. آمریکام یکیش.
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    گتلینگ در تانک؟ :)
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    من الان دقیقا نفهمیدم چرا ما بجای این کارای بیهوده تانک T90 از روشیه نمیخریم ؟ این تانک60 سال پیش کجا تانک Merkava Mark IV کجا ؟ فرقشون مثل پراید و بنز ....
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اونارو که تانک لازم نداره با پراید هم حریفشونیم .
  • سلمان ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اتفاقا خدا بکشتت
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    آخه این آشغالها به چه دردی میخوره؟؟؟
  • هادی ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    این ناو برای تهیه ی مستندی در رابطه با حمله ی آمریکایی ها به اریاس پرواز 655 ساخته شده و از اونجا که این جریان، میونه ای با اسراف و رقص لزگی و شوی لباس و ...! اینا نداره، از اون، به خاطر ابعاد واقعیش در مانورها و تمرینات نظامی استفاده خواهد شد. بعد هم در یک رزمایش دریایی هدف قرار گرفته و تبدیل به صخره ی مرجانی در خلیج همیشه فارس می شود. ان شاءالله
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 1
    اگر اونها حریف میشدند لحظه ای در نابوی ایران تعلل نمی کردند.
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    الشما الخودت را الناراحت نکن وقتش برسه اربابتون رو السوسک می کنیم شما که دیگه رقمی نیستین
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    آخه این کارا اگه برا ملت ایران آب نداشته باشه برا خیلیا نون داره
  • mohammad ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    چه اراجیفی برا خودت بلغور میکنی ارتش داره بدون منت اینارو بازسازی میکنه نون براتو پدرسوخته داره
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اگر ما واقعا تانک میسازیم بازیابی تانکهای جنگ دوم جهانی بیهوده است. یا تانک ساختنمون دروغه یا تانکی که ساختیم از مدل جنگ دوم برتر نیست.
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    نیست برادر 12:24 نیست پریسکوپ توپچی ثابته و با برجک می چرخه پریسکوپ فرمانده در تانک های جدید دنیا میچرخه که ما نداریم اگر به تانک ذوالفقار نگاه کنی میبینی که جای پریسگوپ چرخان که در واقع یه دوربین مجهزه از پریسکوپ معمولی در همه جهت استفاده شده و درواقع فرمانده تو تانک میچرخه تا از پریسکوپ های مختلف اطرافو ببینه
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    ال به ما نچسبون؛ عرب.
  • شيرقلي ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    درست نفهميدم چكارش كردن. اما هركاريش كاردن خوب جوريش كردن.
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    دمت گرم
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    خوب اگه توی ذوالفقار نسل پنجم هست چرا آهن پاره 60 سال قبل تعمیر میکنند!
  • ایرانی ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    سعی کنید تمرکز بر روی جنگنده های پیشرفته بذارید. بنظرم ایران در نبرد هوایی از تجهیزات کافی برخوردار نیست. به امید پیروزی و سربلندی مملکت عزیزمون ایران
  • ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    این تانک ها الان تو موزه هم نیست
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    تا حالا گشت ارشاد رو داشتن تقویت میکردن و اهالی فتنه رو از پا مینداختن!
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    خخخخخخخخخخ
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    حرف اخرو زدی!
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اره بازسازی میکنن ولی نه مال 50 سال پیش و زمان جنگ جهانی رو! با اسپیت فایر که نمیشه به جنگ اف35 رفت!
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    واسه چی اینو ساختن؟ اگه جنگی در بگیره نه ذره ای دارن نه سرعتی، 5 دقیقه اول میزننشون، غیر از توانایی سرکوب شورشهای خیابانی چه کار میتونه بکنه؟
  • جلال ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    هادی پرواز 655 را ناوشکن ویسنس زد ناوشکن نه ناو هواپیمابر .وقتی فرمانده نیرو دریایی سپاه میاد به صراحتا میگه اره داریم میسازیم برا رزمایش چی میگی .ناو
  • ریزبین ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    باید از یک جایی شروع کرد چین هم همین کار را با تسلیحات از رده خارج روسی انجام داد امروز پیشرفته ترین تکنولوژی جهان را دارد البته باید اذامه این روند همانند چین دستیابی به تکنولوژی روز جهان باشد نه اینکه مدت طولانی خودمان را در بند این نوع کارها کنیم .
  • احمد ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    دستتان درد نکنه همین کارها عزم ایرانی و استقلال و همت ایرانی را نشان میدهد
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    بابا مرکاوا رو که در 33 روزه پدرشو درآوردیم تی نود هم این را بدون زرهش از ذوالفقار و احتمالا سبلان مدل پایین تری داره چرا که زرهش مدل واکنشیه دومرحله اییه اما زره های ما زره مایعه
  • عباس ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    همش کپی کاری.
  • افشین تهران ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    1 0
    الچند سال پیش الگردن کلفت محلتون رو البا دست خالی السوسک و السوکس کردیم و و الباز هم میکنیم و الشما هم بروید و الخلبان و الراننده تانک اجاره کنید و اسمش رو الپیشرفت البزارید.انفدر ال ال بکنید تا ال دونتون پاره شه.الپرروها.بروید و القلیانتان را که وارد کردید البکشید.
  • مریم سراوانی ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    این تانک رو به من بدین تا با ان از روی فتنه گران سهیونیست و امریکان رد شوم
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    و می توان با استفاده از توان داخلی، این تانک پیشرفته!!!!!!!!!!!! را برای رفع نیازهای امروز کشور در اختیار داشت.
  • افشین تهران ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    اقای محتم اولا که ما در تحریم هستیم وبه ما نمیدهند نمونه انهم اس 300که تازه سلاح دفاعیه.دوما اینکه خودمون بسازیم و محتاج دیگران نباشیم خیلی بهتره.سوما گران هست وبرای مهمانیهای حضرات در کاخها پول کم میاد.
  • افشین تهران ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 0
    برای پیشرفت در هر کار و صنعتی باید از یک جایی شروع کردو انگار دوستانی که انتقاد میکنند جد در جد تانک ساز و مهندس زاده هستند.این گونه فعالیتها را باید تشویق کرد چرا که در امتداد این تلاشها ست که به هدف نهایی خواهیم رسید و در جواب یکی از دوستان که گفتند با اینها جلوی فلان تانک را مخواهید بگیرید باید گفت که جوانان این مرز و بوم بدون اینها و با یک قبضه ار پی جی هم جلوی اینها را گرفته اند اما شما و امثال شما را نمیدانم.
  • سعید ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    دوک فرانسوا|،انگار خیلی به اسباب بازی های خودتون مطمئنین
  • مهرداد ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    حضرت عباسی این تانک قراره جلو آبرامز و مرکاوا بایسته؟؟؟؟
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    آقای عزیز اره سرعت تولید تانک ما پاینه نمی تونیم شب بخابیم صبح 500 تا ذلفقار بزین پولشم نداریم اسرایل هم هنوز m60 داره یعنی تانک سازیش دروغ که هنوز m60 up می کنه سرعت اپ کردن 10 برابر ساختنه کی می خواهید بفهمید؟
  • سرباز گمنام ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    خسته نباشد. خدا قوت. عالیه
  • رضا ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    محمدتوتاحالا پدراین صاحب متن رو دیدی اگه حرف اشتباهی زد تو باید توهین کنی واقعامتاسفم که اگه کسی حتی به اشتباه واز غیرعمد ویا بدرست و نیت خیر از ماانتقاد کنه بابدترین الفاظ خودشو و خونوادشو خطاب میدیم و سریع مهروطن فروش رو پیشانیش حکه
  • مجتبا ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    خيلي بد و فاجعست که ما هنوز نه ميتونيم موتور تانک بسازيم نه موتور هواپيما موتور هامون يا روس اند يا آمريکايي و يا اخوي چين اين همه تلاش جهادي و جهاد خودکفايي صنايع وزارت دفاع و چه و چه يه دونه موتور نميتونند بسازند اي دريغ اي دريغ
  • عرفان ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    من یکیشون رو با پرایدم عوض میکنم.
  • اینترسپتور ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    "پیشران تانک مورد نظر همچنان به مانند تانک ام 47 یک دستگاه موتور بنزینی با توان 810 اسب بخار است که البته توان کامل سرویس و نگهداری از آن نیز در داخل کشور وجود دارد." ..." با توجه به وجود زیر ساختهای مورد نظر برای تعمیر و نگهداری تانک ام 47 در داخل کشور و همچنین تولید برجک و سامانه های جدید به صورت بومی هیچ نیازمندی به کشورها و یا قطعات وارد شده از خارج وجود نداشته و می توان با استفاده از توان داخلی و بدون هیچ کمکی از خارج از کشور تانکی پیشرفته برای نیازهای امروز کشور را در اختیار داشت." گیشنهاد م شود به منظور کاهش بیشترهزینه ها گاری و فرغون که توان تعمیر و نگهداری آنها در داخل کاملا وجود دارد را به پریسکوپ فوق پیشرفته و نارنجک انداز دودزا و برجک جدید مجهز کنیم تا به دلیل نزدیکی و مشترک بودن تکنولوژی نیازی به بیگانه نباشد و در ضمن باعث افزایش غرور ملی خواهد شد.
  • شناس ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    دوست عزیز می خواهی به خیانت متهمت کنند... این جماعت احمق دیوانه عقب مونده هدایا دوستان ما را از احمق ها قرار نده
  • امین ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    دمشون گرم نیروی ایمانه که تو جنگ اسلام رو پیروز میکنه و خود خدا قول پیروزی به بندگان صالح خودش داده مگه زمان دفاع مقدس چی داشتیم؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    واقعا برای بعضیها که ادعای متخصص نظامی دارن متاسفم اخه خیلی از شماها چه تخصصی دارین کجای ارتش خدمت کردین تاحالا تو عمرتون اسلحه واقعی دستتون گرفتین که درباره تانک صحبت میکنین همه جای دنیا و ارتشهای پیشرفته جهان ادوات قدیمیشون رو بروز میکنن مانند روسیه خود امریکا ایران هم ازین قاعده جدا نیست عاقلانه حرف بزنید اگه اینطوره باید بگیم هواپیمای بی 52 امریکا شصت ساله پرواز میکنه بدرد نمیخوره یا روسیه تانک تی 62 رو بروز کرد شد تانک تی 80 .
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    واقعا برای بعضیها که ادعای متخصص نظامی دارن متاسفم اخه خیلی از شماها چه تخصصی دارین کجای ارتش خدمت کردین تاحالا تو عمرتون اسلحه واقعی دستتون گرفتین که درباره تانک صحبت میکنین همه جای دنیا و ارتشهای پیشرفته جهان ادوات قدیمیشون رو بروز میکنن مانند روسیه خود امریکا ایران هم ازین قاعده جدا نیست عاقلانه حرف بزنید اگه اینطوره باید بگیم هواپیمای بی 52 امریکا شصت ساله پرواز میکنه بدرد نمیخوره یا روسیه تانک تی 62 رو بروز کرد شد تانک تی 80 .
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    جلوی مرکاوا بچه حزب اللهی لبنان وایستند پس دیگه اینقدر غرب را نعوذبالله خدا نکنید خودمون بدبخت.
  • احمد ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    نق نقو
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ایران الان پیشرفته تری زره موجود را دارد که زره ترکیبی است .
  • ميثم ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    اين تانك براي پشتيبانيست و تانك ميدان نبرد نيست .ارتش از ذولفقار و سپاه از تي 72 برا نبرد استفاده ميكنن.دوستان دعواي سياسي رو با نظامي قاطي نكنن .تازه ما ميليارد ميليارد از كجا بياريم كه بريم تانك بخريم .با اون دلاراي توقيف شده؟
  • سرباز ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    من سال 68 در مناطق سومار و نفت شهر سرباز بودم. اونجا تعداد زيادي تانك درم و داغون عراقي در گوشه و كنارا وجود داشت. ميشه با همين روش نزديك به صدها تانك رو بازسازي كرد و به نيروهاي مسلح تحويل داد.ايكاش همين كار رو بكنن.
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    خدا نکشتتت. کلی خندوندیمون. راست میگی
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    عکس گذاشته بودن پوتین تو تانک پیشرفته روسی. اگه تیتر نزده بودن فکر میکردی تو پرواز امارات نشسته!
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    اسکت یا جحش! ارتش شکم گنده عربستان که تنها هنرش سرکوب مردم بی دفاع بحرینه. ترکیه که با کرها و علوی ها درگیره، امارات که کار چهارتا شهاب 3 هست. قطر که داره دوباره دوست میشه با ما و اونم کارش سه تا شهابه. دیگه؟ حریف بفرست جلو. جوجه نفرست له میشه گناه داره. اسراییل هم که آدم نیست. یه بچه کشه که تا یه مرد جلوش وایسه خودشو خیس میکنه. اونم بروبچ پوزشو به خاک مالیدن.
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    جنرالز بازی میکنی؟!
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    مگه با مشت به جنگ ارتش شاه نرفتیم؟ مگه با ام یک و ژ3 به جنگ ارتش تا دندان مسلح صدام نرفتیم؟ بعضیا حافظه شون ضعیفه، چهارتام فیلم ت.تخیلی آمریکایی میبینن فکر میکنن اگه از اون روبوتای فضایی آمریکایی نداشته باشیم جنگو باختیم. جنگ مرد میخاد. همین.
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    خب مسلمون! (شایدم نامسلمون!) آخه اگه بریم تانک خارجی بخریم که خودشون ضدتانکشو تولید کردن دست دشمن هست! وقتی چیزی رو خودمون میسازیم تا ده سال تو کفش هستن تا ببینن چطوری نابودش کنن. یخورده فکر کنید آخه
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    نامرد نامروت. ارتش اینقدر تو خرج کردن و استفاده از وسایلش گدابازی در میاره که اشک ما رو دراوردن. فرمانده پادگان از سرپانگه داشتن جرثقیل آمریکاییی مال چهل سال پیش تعریف و تشکر می کرد و می گفت ما یک ریال نمیگذاریم هزینه اضافه به ملتمون تحمیل شه. اونوقت شما میگی بندازیم دور وسایلو؟ ارتش داره با چنگ و دندون از وسایلش نگهداری میکنه. چه خلبانایی رو از دست دادیم تا لاشه ی هواپیما رو برگردونن تو خاک وطن و نیفته دست دشمن و ایجکت نکردن. واقعا نامردی. خدا آدمت کنه
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    چرا تو لویزان دو تا جلوی پادگان هست. برو سوار شو عکس بگیر
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    موتورهای تانکهای آمریکایی بنزینی بود سری اول که بعد برای دستیابی به قدرت بیشتر با دیزلی تعویض شد. حالا برو فرغونتو برون!
  • محمد ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    فقط بلديم كپي كنيم.همين
  • احمد ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ناشناس 9:41 این چه ادبیاتیه شما داری عزیزم؟ چه کسی را به خیانت متهم کردند؟ قطعاً مسخره کردن دستاوردهای کشور ، آنهم در شرایطی که کشور تحت شدیدترین تحریم ها قرار داره ، اقدامی زشت وغیرقابل توجیه است ،شما هم اگه برای حرفت دلیلی داری ارائه کن ، چون در غیر این صورت همه به سلامت عقلت شک می کنن .
  • احمد ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ناشناس 21:04 این تانک مال دوران جنگ سرده ، نه جنگ جهانی ،ایران هم بازسازی نکرده ارتقای سنگین داده این دوتا باهم فرق داره ... افتاد؟
  • احمد ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ناشناس کانادایی ، به جای اوراق کردن این تانکها اونا را را ارتقای سنگین دادیم کار بدیه؟ ایران نسل سه تانک ذوالفقار را ساخته ، پس دروغ نیست ، ظاهراً در جنگ دوم جهانی که شما هم حضور داشتید زره مایع استفاده می شده ؟ یاپریسکوپ به این شکل وجود داشته ؟....خخخخخخ
  • حقگو ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    در زمان دفاع مقدس با مشکل سلاح و مهمات روبرو بودیم . یک روز شاهد بکارگیری مهمات بازوکاهایی بودم که سلاحی نداشت و فقط روی سطح شیب دار خاک ریزی چیده شده و با سیم کشی به یک باطری عمل می کرد . وقتی سیم ها به باطری وصل می شد کلوله ها مثل گرز در هوا به پرواز در می آمد و بصورت نامشخص در مناطق ختلف به زمین برخورد می کرد و منفجر می شد. موضوع اصلی : دفاع از حق است سلاح قدیمی یا نوپ با سلاح یا بدون سلاح با جان و تن و آبرو باید از حق دفاع کنیم باید از میهن دفاع کنیم اگر دفاع نکنیم اگر دشمن را نشناسیم اگر سکوت کنیم به تکلیف خود عمل نکرده ایم و خجل در درگاه الهی
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    مشرقیا مالیخولیا دارن
  • اف 14 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    اي بابا ول كنيد اين حرف هارو فقط بگيد كدوم يكي از اين دست آوردها به توليد انبوه خواهد رسيد و در اختيار نيروهاي مسلح قرار ميگيرد؟
  • اف 14 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    اي بابا ول كنيد اين حرف هارو فقط بگيد كدوم يكي از اين دست آوردها به توليد انبوه خواهد رسيد و در اختيار نيروهاي مسلح قرار ميگيرد؟
  • حقشناس ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 0
    خوانندگان عزیز تعدادی افرادی که در اینجا نظر می دهند 1-برای بدست آوردن اطلاعات هستندیعنی (جاسوس هستند) 2- عده ای بی اطلاع هستند 3- عده ای سیاه بین و سیاه اندیش 4- عده ای هم مطلع 5- عده ای علاقمند و دلسوز شما کدام هستید؟
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    0 0
    چرا روش تیر بار نصب نیست؟به نظر من یه توپ 23 یا 30 م م با توپ 105 م م هم محور بشه.یه تیر بار دوشکا یا محرم و یک تیر بار 7.62 pk روش نصب بشه تا بقای بیشتر" قدرت تخریب و در گیری با اهداف هوایی رو هم داشته باشه.
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    چرا دروغ میگین ! سوریه کجا تی 90 داشته یا داره ؟ در ثانی بد نیست به ارتقا های دیگر کشورها یک نگاهی بکنید سر امد ارتقای تانک های قدیمی در منظقه هم رژیم صهیونیستی است انها که دیگه مشکلات ما را ندارند چرا تمام تانک های قدیمی خودشون را بروز کرده و استفاده می کنند ........این خود کم بینی و خود زنی تا کی !؟
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    اگر چیزی از دانش نطامی نمیداند سکوت کنید بهتر هست .... بروز رسانی های زرهی رژیم صهیونیستی را ببینید تا متوجه بشین انها از تانک منفجر 60 سال قبل هم نمیگذرند و دوباره باسازیش میکنند .......
  • ناشناس ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    اگه فلسفه بهینه سازی تانکهای قدیمی واقعا" کاربرد داشت ، از این جور تانکهای قدیمی تو ارتش هر کشوری هست ، مثلا" کشور ترکیه نزدیک به ۱۰۰۰ عدد از این جور تانک ام ۴۷ داشت که همشون رو برای بازیافت داد به کارخونه های ذوب آهن ....پس چرا اونها روش بهینه سازی رو برای تانکهاشون در پیش نگرفتن ؟؟ یا چرا کشور انگلیس تانکهای چیفتن رو بازنشسته کرد اون هم سالها قبل ؟ یا چرا روسیه تانکهای تی ۷۲ را داره با تانکهای تی ۹۰ تعویض میکنه ؟ تفکر و مهارت بهینه سازی رو فقط ایرانیها ندارن ، هستند کشورهایی که خیلی بهتر از ما میتونن تانکهای قدیمیشون رو بهینه سازی کنن اما اینکارو نمیکنن چون اصول و روشهای جنگی و همینطور سلاح های مقابله با تانک خیلی پیشرفت کرده ، وقتی که یک گلوله موشک هورنت زره تانک مرکاوا رو سوراخ میکنه دیگه این تانک پاتون مدل سال ۱۹۴۷ چه شانسی برای رویارو شدن با این موشکها داره ؟؟!! چه امنیتی برای خدمه نگون بختش در نظر گرفته شده یا بقول معروف همه میشن گوشت دم توپ ؟ اگه این تانک با تانکهای آبرامزکه از گلوله های اورانیم دار استفاده میکنن و دارای زره های کمپوزیتی هستند روبرو بشه چه شانسی برای نبرد داره ؟ اگه واقعا" این تانک سبلان بهینه سازی معتبری شده و بدرد میدان جنگ میخوره چرا یک گلوله آر پی جی یا راکت هورنت یا مشابه شو روش امتحان نمیکنید و از تلویزیون نشون نمیدین تا همه ما باور کنیم که ارتش ما صاحب یک تانک قابلی شده که تحمل گلوله های ضد زره رو داره و بعدش هم از نبوغ شما تعریف کنیم ؟ هیچکس با پیشرفت ارتش کشورش مخالف نیست ، ما همه ایران و ارتش و نیروهای نظامی خودمون رو دوست داریم چون حافظ جان و مال و ناموس مردم ما هستند اما با خود فریبی که امنیت کشور تامین نمیشه ... این تانک آهن آلات و پیچ و مهره هاش مال تقریبا" ۷۰ سال قبل هست مال دوره ای که موشکهای ضد ذره مثل الان پیشرفته نبود ، چرا ما باید خودمون رو فریب بدیم و از واقعیات فرار کنیم و قبول نکنیم که نیاز به خرید تجهیزات نو داریم با تکنولوژی بروز دنیا ؟ اگه تحریم هستیم و نمیتونیم بخریم یا پول نداریم که بخریم دیگه چرا سر خودمون کلاه بذاریم و ادای داشتن یک ارتش با آخرین تکنولوژی روز دنیا رو از خودمون در بیاریم ؟ بقول قدیمیها : با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمیشه ! با آرزوی توفیق برای همه نظامیان عزیز کشور
  • یعقوب مهدوی ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    1 0
    اگر تانک خوبی نداریم در عوض عاشورارا داریم اگر سلاح مدرن نداریم در عوض وظیفه مقدس دفاع کردن را داریم اگر ملتی در مقابل متجاوز با دست خالی هم دفاع کند هیچ سلاح مدرنی بر ان ملت کا رگر نخواهد بود نمونه اش جنگ تحمیلی که ملت ایران با کل دنیا مردانه جنگید و تسلیم نشد کاش دیدگاهمان را هم باز زسازی میکردیم
  • محمد ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 1
    اوا مامانش اینا !!!
  • امام علی رحمان ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    0 0
    ایران به یک موزه نظامی محتاجه،برای آشغال های غربی ها و آمریکا که به قیمت میلیاردی جنسای بنجل میندازن به جهان سه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس