کد خبر 302738
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹

حجت‌الاسلام زائری در مراسم رونمایی از پوسترهای «ایران جوان» با موضوع مقابله با کاهش جمعیت به اهمیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و توجه به منویات رهبری اشاره و تاکید کرد مقابله با آسیب‌های اجتماعی حزب‌اللهی و غیر حزب‌اللهی ندارد.

گروه فرهنگی مشرق - حجت الاسلام زائری مدیر عامل مجموعه سرچشمه در مراسم رونمایی از مجموعه پوسترهای ایران جوان که شامگاه یکشنبه 31 فروردین ماه در مجموعه فرهنگی هنری سرچشمه برگزار شد با تقدیر از برگزاری چنین رویدادی در عرصه گرافیک گفت: امیدوارم برگزاری چنین رویدادی بتواند به عنوان یک الگو مورد توجه بیشتری از سوی هنرمندان قرار گیرد و ما بتوانیم این تجربه موفق در عرصه هنرهای تجسمی را در عرصه های دیگر هنر نیز داشته باشیم.
 
مقابله با آسیب های اجتماعی حزب اللهی و غیر حزب اللهی ندارد
 
وی ادامه داد: موضوع مقابله با آسیب‌های اجتماعی به ویژه کاهش جمعیت موضوع بسیار جدی است که ما را با نگرانی‌های زیادی در این زمینه مواجه ساخته است. در حالیکه آمار سقط جنین در سال 70، 80 هزار نفر بود اما طی سالهای اخیر این آمار به رقم 250 هزار نفر رسیده است و این یک زنگ خطر جدی برای آینده کشور ماست.
 
زائری گفت: کسانی برای آینده این کشور اهتمام می ورزند با شنیدن و دیدن چنین آماری نمی تواند خواب داشته باشند چراکه اینها آسیب های جدی هستند و به سمتی هدایت شده اند که برای همه چه حزب اللهی و چه غیر حزب اللهی موضوعی هشداردهنده است. ما با وجود همه دستاوردها و سربلندی هایی که در نظام داریم اما متاسفانه در حوزه اجتماعی با آسیب های روبه رو هستیم. در برخی از آنها زمانی اروپایی ها را به خاطر داشتن این معضلات تخطئه می کردیم.
 
این کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: کاهش جمعیت در کشورمان موضوع بسیار مهمی است که ما را تهدید می کند و با اینکه نقش هنر در حل چنین معضلی نقش کوچکی است و رسانه های دیگری چون سازمان صدا و سیما باید بیشتر از اینها به موضوع توجه کنند اما همین تلاش دوستانم در نهضت مردمی پوسترهای انقلاب که با انگیزه های فراوانی وارد کار شدند و اولین اقدامات را انجام دادند می تواند حرکتی ارزشمند باشد و مقدمه ای برای کارهای بعدی در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی به حساب آید.
 
از شائبه های سیاسی دوری می کنیم
 
میری دبیر نهضت مردمی پوستر انقلاب هم در این مراسم ضمن ارائه گزارشی کوتاه از فعالیت‌های نهضت خاطرنشان کرد: تعریفی که ما از هنر داریم ارائه یک هنر والا و مردمی است که مهم ترین هدفش انعکاس منویات مقام معظم رهبری در قالب پوستر و عرضه  مستقیم آنها به مردم است و این بخشی از تعهد اصلی ماست که بر آن تاکید فراوان داریم.
 
وی با اشاره به اهداف دیگر نهضت مردمی پوستر انقلاب اسلامی تصریح کرد: تولید آثار فاخر حوزه گرافیک ذیل منویات مقام معظم رهبری، ایجاد یک جبهه و شبکه نظام مند میان طراحان جوان و مستعد انقلاب، آموزش و ارتقای سطح آگاهی طراحان جوان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی از عمده فعالیت ما در نهضت مردمی پوستر انقلاب است.
 
دبیر نهضت مردمی پوستر انقلاب در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: مردمی بودن ویژگی مهم نهضت مردمی پوستر انقلاب است. ما حمایت های بسیار کوچکی از نهادها داشتیم و تمام هزینه هایمان از بانیان مردمی است که به نوعی هم تولیدکنندگان و هم مخاطبان ما مردمی هستند چرا که حاصل دسترنج هنرمندان عضو به صورت فایل های قابل چاپ در اختیار مردم قرار می گیرد.
 
میری با بیان اینکه در نهضت مردمی پوستر انقلاب همه کارها به صورت گروهی انجام می گیرد، تاکید کرد: تمام تلاش های ما این است که به دور از شائبه سیاسی باشیم و علیه یا له کسی جبهه گیری نکنیم. اولویت ما فقط انتقال منویات رهبر معظم انقلاب است و این افتخار ماست که دارای چنین رویکردی هستیم.
 
وی ادامه داد: همکاری هنرمندان بیش از 20 استان با نهضت و تولید 520 پوستر در طول چهار سال با موضوعات مختلف از جمله اتفاقات سال 88، ولایت فقیه، حماسه 9 دی، سبک زندگی و حماسه سیاسی به همراه برگزاری این نمایشگاه پوستر اقداماتی است که تاکنون انجام دادیم و امیدواریم با برنامه ریزی هایی که صورت دادیم از این پس شاهد فعالیتهای بیشتری در این زمینه باشیم.
 
غرب از چرخه رنگ ایرانی اسلامی خبری ندارد
 
مسعود نجابتی گرافیست و مدرس دانشگاه هم در مراسم رونمایی از مجموعه پوسترهای ایران جوان با موضوع افزایش جمعیت گفت: دغدغه ای دارم که چند سالی است مشغولم کرده است به همین جهت دوست دارم در این مراسم ارزشمند از این دغدغه هم سخن بگویم. به نوعی با شما طرح بحث کنم چرا که معتقدم ما به نقطه ای رسیدیم که باید فکر کنیم بعد از این همه سال کار و تلاش در قیاس با هنر دنیا و جریان مقابل کجا قرار گرفته ایم؟
 
نجابتی با بیان اینکه نهضت مردمی پوستر انقلاب باید در این شرایط شروع به واکاوی شرایط کاری خود کند، خاطر نشان کرد: نهضت مردمی پوستر انقلاب از این پس باید تمامی کارها را مورد نقد و بررسی قرار دهد و خود را با اتفاقات خاص حتی در خارج از کشور محک بزند. ما باید بدانیم که در عرصه های علمی هنر در قیاس با فضای جهانی عقب تر هستیم بنابراین خواهش من این است که بررسی بیشتری روی مواردی که به آن اشاره کردم صورت گیرد.
 
این هنرمند تصریح کرد: توجه به مطالبات فرهنگی رهبر انقلاب یکی از مهم ترین مواردی است که باید بیشتر از اینها به آن توجه کرد. هنری که دوستان فکر می کنند و اعتقاد دارند هنر تاثیرگذاری است. ما همه می دانیم که فاخرترین آثار همیشه آثار دینی بودند. الان باید دید که در این فضا موضوعات انقلاب در چه جایگاهی است؟ و البته برای بررسی این فضا نباید به من و امثال من فقط رجوع کرد.
 
نجابتی تصریح کرد: ما مجبوریم در قسمت هایی نگاهی به هنر غرب داشته باشیم به ویژه هنری مانند گرافیک که زادگاهش ایران نبوده است. ما باید دوباره بررسی دقیق تری کنیم به آنچه در دنیای ما اتفاق می افتد. ما در فضای گرافیک نیازمند تبادل فرهنگی هستیم. این درست است که کارهای خوب اجتماعی توسط نهضت مردمی پوستر انقلاب تولید شده اما ما باید در کنار اینها به موضوعاتی که به آن اشاره کردم توجه بیشتری کنیم.
 
وی گفت: ما باید یک جریان شناسی از تمدن هنر ایرانی اسلامی داشته و به نقد کارهای تولید شده در عرصه گرافیک بپردازیم و در کنار نگاه به غرب به گذشته ارزشمند و کشف مبانی آن نیز بپردازیم. چرخه رنگ ایرانی اسلامی باید دوباره احیا شود و این همان چرخه‌ای است که غرب آن را نمی‌داند و اگر این موضوع اتفاق نیفتد ما دچار تکرار، انحطاط و عدم شکوفایی می‌شویم.
 
این مدرس دانشگاه در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: نظام و انقلاب از ما انتظاراتی دارد اما ما با نظام فاصله داریم و من این را حس کردم به همین خاطر معتقدم باید حرفی برای گفتن داشته باشیم.
 
براساس این گزارش در ادامه مراسم با حضور سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از کتاب مجموعه پوسترهای ایران جوان با موضوع افزایش جمعیت رونمایی شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس