کد خبر 302543
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹

آنچه پاريزي را از ديگر نويسندگان بزرگ متمايز مي‎کند پرداختن به موضوعاتي است که به خاطر کمتر کسي خطور مي‎کند.

گروه فرهنگی مشرق - دکتر محمدابراهيم باستاني پاريزي، زاده پاريز و يک خانواده‎ اديب و انديشمند بود. پدرش شيخ علي‎اکبر معروف به حاج آخوند در رشد و پرورش او تاثير فراواني داشت، هم‎چون پاريز و کرمان که به او ايده مي‎داد و دلش را گرم مي‎کرد. از اين رو بخشي از آثار پاريزي به کرمان تعلق دارد؛ قسمتي از ايران که او تا آخر عمرش به آن عشق مي‎ورزيد. گرچه بعد‎ها به تهران آمد و از دانشگاه تهران، دکتراي تاريخ گرفت و بعدتر در جهان گشت و دنيا را ديد، ولي باز از علاقه‎اش به کرمان کم نشد.

بخش ديگري از آثار پاريزي به مجموعه هفتي (سبعه ثمانيه) معروف است. در باقي آثار پاريزي، هم شعر مي‎توان پيدا کرد هم پژوهش‎‎هاي تاريخي و هم نثر بلند و مقاله. آنچه پاريزي را از ديگر نويسندگان بزرگ متمايز مي‎کند پرداختن به موضوعاتي است که به خاطر کمتر کسي خطور مي‎کند. چشمان پاريزي در هر چيزي دنبال سوژه مي‎گشت براي کشف و پژوهش. چشماني که در 5 فروردين ماه 1393 بسته شد. در زير، چند نمونه از کتاب‎‎هاي او را مي‎آوريم؛ گرچه قطره‎اي است از اقيانوس باستاني پاريزي.

پيغمبر دزدان
در سال 1323، پاريزي يک جوان 20ساله بود که به فکر افتاد نامه‎‎هاي معلم قديم خود، ملامحمدحسن زيدآبادي را جمع‎آوري کرده و به چاپ برساند. او در اين‎باره مي‎گويد: «در يکي از تابستان‎‎ها وقتي مرحوم احمدآقا معين‎زاده رفسنجاني به پاريز آمد، نامه‎‎هاي زيادي از پيغمبر دزدان داشت که آن‎ها را رونويس کردم و از جا‎هاي ديگر و اشخاص ديگر نيز شنيده‎‎ها را يادداشت کرده و درسال 1323 مقدمه‎اي بر آن نوشتم و مرحوم سعيدي يزدي مدير کتابفروشي گلبهار کرمان آن را چاپ کرد و اين نخستين کتاب من بود که به چاپ مي‎رسيد».

ملامحمدحسن سيرجاني کرماني متخلص به قاراني و مشهور به نبيالسارقين يا پيغمبر دزدان؛ شاعر، نويسنده، طنزپرداز و روحاني ايراني و از معاريف عصر قاجار بود. او به حکام و افراد مهم و موثر دوران خويش، نامه‎‎هاي مطايبه‎آميز و سرشار از اشعار لطيف و در عين حال گزنده مي‎فرستاد و آنان را به عدالت و دادگري و دوري از بيداد و ستم دعوت مي‎کرد. به همين خاطر اسم خودش را گذاشته بود پيغمبر دزدان.

او از نظم و نثر و ترکيبي از اين دو براي بيان حرف‎هايش استفاده کرده و جابه‎جا از شاعراني چون سعدي و حافظ وام گرفته است. مثلا در بيان حال خود مي‎گويد: «من که پيغمبر دزدان علي آبادم / مي‎کنم دزدي و از کرده خود دلشادم. علم و حلم و ورع و زاهدي و تقوي را / آنچه جز مهر علي بود به دزدان دادم. در ازل خواست دلم دزد نباشم هرگز / چه کنم حرف دگر ياد نداد استادم. «حسني» بودم و فردوس برين جايم بود / دزدي آورد در اين دير خراب آبادم». با خواندن آن‎‎ها مي‎توان با حال و هواي آن زمان کرمان آشنا شد. علاوه بر آن در لابه‎لاي اين نامه‎‎ها سبک زندگي کرماني‎‎ها جاخوش کرده و با قلم روان باستاني، خواندني شده است. هنوز هم اين کتاب تجديد چاپ مي‎شود. چاپ هجدهم آن توسط نشر علم در سال 1386 منتشر شده است.  
 
از پاريز تا پاريس
اين کتاب حاصل مسافرت‎‎هاي اروپايي باستاني پاريزي در زمان فرصت مطالعاتي خود است. او خاطرات سفرهايش را در مجلات «وحيد» و «يغما» منتشر مي‎کرد. بعد اين خاطرات را با خاطراتش از پاريز در هم آميخت و اين کتاب را نوشت. «از پاريز تا پاريس» کتابي است که با مصداق‎‎هاي گوناگون، تعامل فرهنگ ايراني را با فرهنگ‎‎هاي ديگر نشان مي‎دهد. اين کتاب مملو از اطلاعات تاريخي، جغرافيايي، سياسي، مذهبي و... است. از پاريز تا پاريس مشهورترين کتاب استاد است و همه، باستاني را به همين کتاب مي‎شناسند. اولين چاپ از پاريز تا پاريس در سال 1351 منتشر شد و نشر علم هم‎چنان چاپ‎‎هاي جديدي از اين کتاب را به بازار عرضه مي‎کند.  
 
مجموعه هفتی (سبعه ثمانيه)
اين مجموعه شامل هشت کتاب است به شرح زير:  
«خاتون هفت قلعه» که در سال 1342 منتشر شد و در سال 1380 به چاپ ششم رسيد. باستاني پاريزي در اين کتاب به‎سراغ ابنيه‎اي رفته است که نام و نشاني از زنان دارند مانند قلعه دختر فارس، قلعه دختر باکو و... و به همين بهانه در مجموعه مقالاتي، رد پاي زنان را در تاريخ بررسي کرده است. «آسياي هفت سنگ» در سال 1350 منتشر و در سال 1383 به چاپ هفتم رسيد. اين مجموعه حاصل نوشته‎‎هاي متعدد و پراکنده‎اي است از استاد باستاني پاريزي در حوزه‎‎هاي مختلف تاريخ، فرهنگ، ادب، سياست و نظاير آن که گاه به طنز ميل مي‎کند. «ناي هفت بند» در سال 1353 منتشر شد و در سال 1381 به چاپ ششم رسيد که حاصل تحقيق و پژوهش باستاني در مورد موسيقي است.

او سراغ چهره‎‎هاي معروفي هم‎چون حافظ شيرازي رفته و به او از وجه يک موسيقيدان نگاه کرده است. «اژد‎هاي هفت سر» در سال 1355 منتشر و در سال 1384 به چاپ پنجم رسيد. مقاله مفصلي است که باستاني پاريزي با عنوان «خود مشت مالي» به جهت تصحيح اشتباهات گذشته تنظيم کرده. «کوچه هفت پيچ» در سال 1355 منتشر شد و در سال 1370 به چاپ ششم رسيد. مجموعه مقالات پاريزي در مورد سياست و اهل آن، شخصيت‎‎هاي تاريخي مثنوي معنوي، افسانه در تواريخ و... است. «زير اين هفت آسمان» در سال 1358 منتشر شد و در سال 1368 به چاپ پنجم رسيد. 

مجموعه‎اي است از مقالات اجتماعي او. «سنگ هفت قلم بر مزار خواجگان هفت چاه» که در سال 1358 منتشر شد. مجموعه مقالات و خطابه‎‎هاي تاريخي است که به قرن چهاردهم مي‎پردازد. «هشت الهفت» در سال 1363 منتشر شد و در سال 1370 به چاپ دوم رسيد. اين کتاب در ادامه‎ هفت کتاب تاريخي آمده است و چون پاريزي در ابتدا قصد کرده بوده هفت کتاب تاريخي بنويسد، هشتمي را هشت‎الهفت ناميده است.

منبع: پنجره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس