کد خبر 301778
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه عرفان امام رضا(ع) در حوزه‌های علمیه و در دانشگاه‌های ما موجود نیست، گفت: بدون تخصصی‌شدن و مشورتی‌شدن و ظهور عقل جمعی در عرصه‌های مختلف امکان ندارد بتوانیم با همه مکاتب و ادیان رقابت کرده و تمدن‌سازی کنیم.

به گزارش مشرق، حسن رحیم‌پورازغدی ظهر امروز در دانشگاه علوم اسلامی رضوی در رابطه با غربت آزاداندیشی در کرسی‌های آزاداندیشی اظهار کرد: در روایاتی که پیرامون زیارت ائمه(ع) وجود دارد آمده که بهشت به زائر اهل بیت(ع) واجب است که حق ائمه اطهار را به درستی بشناسد.

وی افزود: متأسفانه ما از این روایات فقط زیارت را شرط ورود به بهشت تلقی می‌کنیم و به بعد معرفت به حق ائمه اطهار(ع) توجهی نداریم.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به یکی از حسنات اخلاقی امام رضا(ع) در مناظرات ایشان گفت: امام رضا(ع) در مناظرات خود با نظریه‌پردازان مخالف در اوج آزادی و اخلاق می‌فرمودند هر کس با هر عقیده و اندیشه که خود اراده می‌کند می‌تواند به هر جای اسلام پرسشگری و نقد بدون هیچ نگرانی و اضطراب داشته باشد و پاسخ خود را دریافت کند.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما تا کنون نتوانسته‌اند به لحاظ عملی به این قدرت برسند و به لحاظ بیانی و نظری شاهد کرسی‌های خالی آزاداندیشی هستیم و این نشانگر این است که حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما رضوی نیستند.

وی تصریح کرد: هنگامی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما رضوی می‌شوند که مانند امام رضا(ع) در فلسفه، کلام، حدیث، اقتصاد، سیاست، مدیریت، انسان‌شناسی، هستی‌شناسی و در تمام مباحث عملی و نظری با تمام مکاتب و نظام‌های شرق و غرب حاضر به گفت‌وگو با رعایت آزادی و اخلاق باشند و در آن زمان می‌توان گفت زیارت امام رضا(ع) با معرفت‌شناسی آن امام همام شفاعت بهشت را برای ما به همراه دارد.

وی با اشاره به رعایت ادب، منطق، اخلاق، آزادی و آزاداندیشی در مناظرات امام رضا(ع) افزود: بیماری که در حوزه و دانشگاه‌های ما وجود دارد این است که هیچ‌گاه احساس نکرده‌ایم به معرفت‌شناختی امام رضا(ع) نیازمند هستیم.

این استاد در ادامه بیان کرد: بدون تخصصی‌شدن و مشورتی‌شدن و ظهور عقل جمعی در عرصه‌های مختلف امکان ندارد بتوانیم با همه مکاتب و ادیان رقابت کرده و تمدن‌سازی کنیم.

وی تصریح کرد: بدون مناظره‌های سالم امکان تولید علم به طرز موثر و سرنوشت‌ساز نیست و اگر مدعی  علم، اصول، فقه، کلام و... هستیم باید به قواعد علمی توجه کرده و به آن عمل کنیم.

رحیم‌پور با اشاره به اینکه عمل نکردن ما به قواعد موانع فکری و فرهنگی دارد گفت: اگر جلسات مناظره برگزار نشود رکود حاکم شده و قدرت علمی و نظری کاهش می‌یابد و این فقط به نفع مدیریت‌های راحت‌طلب و منفعت‌طلب است.

وی با اشاره به اینکه برخی از ملت‌ها پس از اشغال کشورشان توسط دشمن باز هم فرهنگ خود را از دست نمی‌دهند و پس از چند زمانی قدرت خود را می‌یابند؛ گفت: وقتی قدرت خلاقیت و فرهنگ در جامعه‌ای نباشد دشمن به راحتی می‌تواند نفوذ کند.

وی در ادامه به انسان‌هایی که به لحاظ محفوظات با نخستین تماس با دیگر مکاتب دینی یا سواری می‌دهند و یا متوجه سواری‌دادن خویش نمی‌شوند، اشاره کرد و افزود: بارها مشاهده کرده‌ایم فاضلانی که پس از 40 سال تحصیل به بازی گرفته‌ می‌شوند و این به دلیل سوال نکردن از ذهن و پویایی تعقل در آنان به وجود می‌آید.

این استاد افزود: در دانشگاه‌ و حوزه‌های علمیه ما باید افراد ریشه‌دار و عمیق که محدود نیز هستند اما خود یک امت به شمار می‌روند افزایش یابند.

وی در ادامه به تعبد به عنوان یکی دیگر از موانع نام برد و گفت: تعبدی که با تعقل و گفت‌وگو و اختلاف نظر منافات دارد اهل بیتی نیست چرا که قرآن یعنی علم‌محوری  و علم با پاسخ به سوالات پیدا می‌شود.

وی تصریح کرد: ایمان قبل از علم ایمان نیست و پس از آگاهی انسان‌ها تبدیل به مومن، کافر و یا منافق می‌شوند و لازمه آگاهی بحث و گفت‌وگو است.

رحیم‌پور ادامه داد: علت اصلی  مخاطب یافتن گفتمان‌های غیردینی در جامعه‌ای دینی، رکود تولید علم و فکر در حوزه‌ها است.

وی تصریح کرد: اگر سبک زندگی دیگران در جامعه ما وجود دارد به دلیل عرضه نشدن به موقع و یا به قدر کافی نبودن سبک زندگی شیعی و عملی است که تولید نشده و یا اگر تولید شده توزیع نشده و این نشان از ضعیف بودن نظام تفکر جمعی و عرضه جمعی ما دارد.

وی با اشاره به اینکه تعبد محصول تعقل است و اهل بیت (ع) برای مناظره شاگرد تربیت می‌کردند گفت:  عقاید ما بسیار خام است و باید در فهم مفاهیم قرآن و اسلام، با هم به بحث و گفت‌وگو بپردازیم تا دریای عمیق قرآن و زندگی اهل بیت (ع) را دریابیم.

رحیم‌پور اضافه کرد: نتیجه  عدم برگزاری مناظرات در حوزه‌ها با وجود 100 تا 150 هزار طلبه، خالی بودن 80 درصدی عرصه‌های علمی حوزوی است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما مشکل مدرک نداریم، گفت: از معضلات اجتماعی حکومتی ما مورد بررسی قرار ندادن سبک زندگی مردم است و بحث و مناظره و مطالعه انتقادی  در میان ما وجود ندارد.

وی تصریح کرد: باید در تنگنای مخالفان قرار گیرید تا عقل به پویایی برسد و حوزه باید در هر تخصصی در برابر هر دین و مکتبی دارای متخصصان بی‌شمار و درجه یک در فقه‌های اقتصادی، حقوقی، جزایی، بانکداری، خانوداه، هنر و رسانه و...باشد.

رحیم‌پور گفت: حب اهل‌بیت(ع) صرف سینه‌زنی و عزادرای و ... نیست و وظیفه علما تربیت متخصص علوم اسلامی است و اکنون متأسفانه دانشگاه‌های ما دارالترجمه بوده و حوزه‌های ما کارآمد نیستند و سنگرهای خالی مشهود است.

وی تصریح کرد: حوزه مشهد هنگامی رضوی می‌شود که هفته‌ای یک مناظره در عرصه‌های مختلف علوم اسلامی و اجتماعی و سیاسی و ... در آن برگزار شود تا تبادل نظر و نقد در راستای پیشرفت حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) فرمودند: بدون هم‌فکری و نقد یکدیگر نمی‌توانید به حقیقت برسید افزود: در آداب مناظره  باید رعایت اخلاق صورت گیرد و تخریب افراد در مناظره صورت نگیرد و آمادگی تأثیرپذیری در مناظره‌کنندگان وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از آفات ما حس حسد و برتری است، گفت: در مناظرات  با لجاجت وارد نشوید و انتقادپذیر باشید.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف مناظره روشن شدن باطل به روش استدلالی است افزود: مناظره اسلامی مناظره‌ای است که پس از تمام شدن آن یکی از مشکلات امت اسلامی حل شود.

رحیم‌پور از به روز نبودن سبک رساله‌نویسی در جامعه خبر داد و گفت: در رساله‌های ما حتی به لحاظ نگارش کاری برای به روز شدن انجام نشده تا نوجوانان ما در مدارس متوجه مطالب شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس