کد خبر 301375
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

همه این خدمات‌رسانی‌ها در کنار اقناع مشتری اما نیم‌نگاهی هم به جیب آنها دارد. یعنی هرچه خدمات بیشتر، هزینه بالاتر و این البته از سوی مشتریان هم پذیرفته شده است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، تا چندسال پیش آرایشگاه‌های مردانه کارشان کوتاه‌کردن مو یا تراشیدن سروصورت بود. برای کوتاهی هم یک یا نهایتا دو، سه‌مدلی روی بورس بود و طبق همان الگو موی سر همه کوتاه می‌شد اما امروز دیگر این سالن‌ها مانند قدیم فعالیتشان محدود نیست. انواع مدل‌های مو اعم از مدل‌هایی برای موهای کوتاه و میزامپیلی موهای بلند در تمام آرایشگاه‌های مردانه به‌روزشده باب شده است و دیگر به کمترسالنی می‌توان لقب سلمانی داد.

همه این خدمات‌رسانی‌ها در کنار اقناع مشتری اما نیم‌نگاهی هم به جیب آنها دارد. یعنی هرچه خدمات بیشتر، هزینه بالاتر و این البته از سوی مشتریان هم پذیرفته شده است. هزینه‌های پیرایش برای جوانان امروز جزو هزینه‌های ثابت و قابل‌توجه ماهانه شده است. شاهین سعادت‌قرین که سالن آرایشی در یکی از خیابان‌های پررفت‌وآمد شرق تهران دارد از ریزودرشت این حرفه می‌گوید؛ از تغییراتی که آرایشگاه مردانه در طول زمان پیدا کرده تا بهداشت محیط کار و هزینه‌ها. این گفت‌وگوی کوتاه را به نقل از شرق بخوانید:

‌آرایشگاه‌های مردانه نسبت به یک‌دهه پیش چه تغییراتی داشته است؟

معمولا وقتی درباره آرایشگاه‌ها و هزینه‌های گزاف آنها سخن به میان می‌آید، شنونده در ذهن خود سالن‌‌های زیبایی ویژه بانوان را به تصویر می‌کشد، اما در واقعیت موضوع کمی متفاوت است، زیرا این‌روزها سالن‌‌های زیبایی نیز از انحصار زنانه خارج شده‌اند و سالن‌‌های زیبایی مردانه در جای‌جای شهرها و شهرستان‌ها قابل‌مشاهده‌اند.

‌ علت این تغییر چیست؟

علت اصلی این مساله استقبال جوانان از خدمات زیبایی است زیرا در این میان برخی از پسران جوان حاضر هستند ساعت‌ها در سالن‌های آرایش مردانه وقت بگذارند و به قیافه دلخواه خود، دست یابند. بر در و دیوار سالن‌ها تصاویری از پسران با مدل‌های عجیب‌وغریب آرایش مو نصب‌شده که مشتریان را برای داشتن شکل و شمایلی نظیر مدل‌ها ترغیب می‌کند.


‌ فکر نمی‌کنید الگوبرداری جوانان از هنرپیشه‌های تلویزیونی عامل اصلی این تغییر فرهنگ باشد؟

مسلما این مساله به‌عنوان اصلی‌ترین دلیل مطرح است. از رسانه تصویری و تاثیر آن به‌هیچ‌وجه نمی‌توان غافل بود و آن را بی‌تاثیر دانست. رفته‌رفته فرهنگ دهه‌های گذشته بین خانواده‌ها تغییر کرده و در حال حاضر پیرایش آقایان هم جزیی از هزینه‌های ماهانه و ثابت به حساب می‌آید.

‌ این تغییر فرهنگ البته یک جنبه مثبت هم داشته است. به‌نظر می‌رسد در این سال‌ها بهداشت محیط در آرایشگاه‌های مردانه نسبت به گذشته مطلوب‌تر شده است.

گفته‌ شما را قبول دارم اما این نکته را هم باید در نظر بگیرید که وضعیت بهداشت در تمام آرایشگاه‌ها چه مردانه و چه زنانه ارتقا یافته است. دلیل نخست اطلاع‌رسانی درباره انواع بیماری‌های واگیردار و دوم بالارفتن سطح توقع مشتری است. البته در این بین نظارت‌های وزارت بهداشت نیز بی‌اثر نبوده است.

آرایشگران باید پیش از شروع اصلاح، لوازم را با الکل ضدعفونی کرده و بعد از پایان کار هم برای کاهش التهاب پوست مشتری، از پماد اکسید روی استفاده کنند. بعد از استفاده هر مشتری، لوازم باید عوض و ضدعفونی شود تا با پوست و صورت تماس نداشته باشد. در غیر این صورت، احتمال انتقال بیماری‌های پوستی زیاد است.

وقتی شما برای کوتاه‌کردن موهایتان به آرایشگاه می‌روید، اغلب پیش از کوپ تمامی آرایشگران سر مشتری را می‌شویند. تمیزبودن سرشویی عامل مهمی در جلوگیری از انتقال بیماری‌های پوست و مو و بیماری‌های قارچی است. سرشویی آرایشگاه‌ها باید پس از هربار استفاده، شسته و خشک شود در ضمن افرادی که فقط می‌توانند از یک نوع شامپو استفاده کنند، باید هنگام مراجعه به آرایشگاه حتما شامپوی خود را همراه داشته باشند.

حوله مورد استفاده برای خشک‌کردن موها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است هر مشتری هنگام مراجعه به آرایشگاه حوله خود را هم همراه بیاورد. البته در آرایشگاه‌های معتبر تعدادی حوله وجود دارد که در پایان روز در ماشین لباسشویی و خشک‌کن شسته و هفته‌ای یک‌بار هم برای ضدعفونی‌شدن به خشکشویی فرستاده می‌شوند.

نکته بعدی در رابطه با قیچی و شانه‌ای است که آرایشگر برای کوتاه‌کردن مو از آن استفاده می‌کند. قیچی پس از هر بار کوپ باید با الکل ضدعفونی شود و در پایان هفته نیز در دستگاه اتوکلاو استریل شود. شانه‌ها هم پس از هر بار استفاده باید شسته و در ظرف محتوی الکل نگهداری شوند.


‌ نظارت‌ها از سوی وزارت بهداشت چگونه است؟ آیا با تخلفات صورت‌گرفته برخورد می‌شود؟

می‌توانم بگویم بازرسان ماهانه به سالن‌ها مراجعه می‌کنند و اگر عملی خلاف آنچه در این وزارتخانه تعریف شده انجام شود با آن برخورد می‌شود. برخوردها در دفعات اول به صورت جرایم نقدی است ولی پس از سه‌بار تکرار تخلف از سوی یک واحد صنفی، سالن‌ مورد نظر پلمب می‌شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: جام جم
منبع: روزنامه شرق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس