کد خبر 300943
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴

معاون سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از افزایش 25 درصدی نرخ دستمزد مهندسان ناظر خبر داد و گفت: نرخ دستمزد مهندسان ناظر برای نظارت بر هر متر ساخت و ساز مسکونی 6000 تا 25 هزار تومان شده است.

 به گزارش مشرق، رضا حیدریون با بیان اینکه ساخت هر پروژه نیازمند حضور چهار مهندس ناظر است، اظهار کرد: این نرخ برای چهار مهندس ناظر اعم از مهندس سازه یا عمران، مهندس برق، مهندس معماری و مهندس مکانیک تعیین شده است.

به گفته وی این رقم در کشور ما حدودا یک درصد از هزینه ساخت و ساز یک ساختمان را دربر می‌گیرد درحالیکه در کشور‌های دیگر این رقم معادل 10 درصد از هزینه‌های تمام‌ شده یک ساختمان است.

تعیین مهندسان ناظر از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان

معاون سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران چگونگی انتخاب مهندسان ناظر برای پروژه‌های کوچک و بزرگ ساختمانی و شرایط تغییر آنها را در حین همکاری نیز توضیح داد و گفت: از پارسال مهندسان ناظر ساختمان‌ها از سوی این سازمان انتخاب می‌شوند تا از تخلفات احتمالی در این زمینه جلوگیری شود و کیفیت ساخت و ساز افزایش یابد.

حیدریون درباره معیار انتخاب مهندسان ناظر در پروژه‌های بزرگ ساختمانی اظهار کرد: در این زمینه دستورالعملی با بندهای مختلف وجود دارد که نظارت به صورت کیفی انجام می‌شود.

وی افزود: شرکت‌ها براساس پارامترهای سابقه، قدمت، تعداد اعضای فعال و داشتن یا نداشتن پرونده انتظامی امتیازبندی می‌شوند.

پروژه‌های کوچک به کدام ناظران سپرده می‌شود؟

حیدریون با بیان این‌که مجوز نظارت بر پروژه‌های کوچک به افراد حقیقی سپرده می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس مجوز به افراد حقیقی داده می‌شود و به صورت منطقه‌ای تعیین می‌شود؛ مثلا فردی در یک منطقه مشخص کار می‌کند و مهندس ناظر را نیز برای آن منطقه درخواست می‌کند.

معاون فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: می‌خواهیم نظارت‌ها واقعی باشد و ناظران را براساس محل کار، آدرس منزل و ... تعیین می‌کنیم.

شرایط تغییر مهندسان ناظر ساختمان‌ها

وی درباره شرایط تغییر مهندسان ناظر ساختمان‌ها اظهار کرد: این تغییرات براساس توافقی که بین ناظر اول و مالک صورت می‌گیرد انجام می‌شود؛ به طوری که در قراردادی که نوشته شده بندهای حقوقی آن مشخص شده است و در مواردی که مشکلات قانونی بین ناظر و مالک پیش بیاید کمیسیون حقوقی وارد عمل می‌شود و به این مشکلات رسیدگی می‌کند.

چگونگی نظارت بر ساخت پروژه‌های بزرگ ساختمانی

حیدریون درباره چگونگی نظارت بر پروژه‌های ساختمانی بزرگ مثل تعاونی‌های مسکن گفت: مثلا برای نظارت بر کار ساخت و ساز یک تعاونی مسکن ناظر براساس انتخاب مالک در نظر گرفته شده‌ و با هم همکاری داشته‌اند اما بعد از مدتی از سازمان نظام مهندسی ساختمان خواسته می شود ناظران را جابجا کنیم ولی اگر ناظر اول براساس انتخاب خود مالک باشد انتخاب‌های بعدی نیز به همین صورت انجام می‌شود.

معاون فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد:‌ از سال گذشته تا کنون ناظران توسط سازمان نظام مهندسی تعیین می‌شوند؛ بدین ترتیب می‌توان امید داشت که افزایش کیفیت در ساخت و سازها بیشتر شود و تاثیر آن در بلند مدت نیز در پروژه‌های آینده نمود پیدا کند.

وی ابراز امیدواری کرد شاهد کاهش تخلفات در زمینه ساخت و سازها و افزایش کیفیت باشیم.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس