کد خبر 300645
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

براساس یک گزارش جدید، هزینه‌های نظامی علاوه بر چین و روسیه، در آفریقا و خاورمیانه نیز افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش مشرق، موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم امروز (دوشنبه) در گزارشی اعلام کرد که هزینه‌های نظامی جهان در سال 2013، 7 / 1 تریلیون دلار بود که دو درصد کاهش را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد.

دلیل اصلی این کاهش جهانی، طرح کاهش بودجه‌های نظامی آمریکا است که با 8 / 7 درصد کاهش به 640 میلیارد دلار رسید.

این در حالی است که چین،‌ روسیه و عربستان با افزایش چشمگیر هزینه‌های نظامی خود در سال 2013 به ترتیب به 188 میلیارد دلار، 8 / 87 میلیارد دلار و 67 میلیارد دلار رسیدند. عربستان در یک سال اخیر خود را از رتبه هفتم به چهارمین کشور با بیشترین هزینه نظامی در جهان رساند.

بر اساس این گزارش، فرانسه، انگلیس، آلمان، ژاپن، هند و کره جنوبی نیز در سال 2013 از جمله کشورهای پرهزینه در زمینه نظامی بودند. اما آفریقا نیز با وجود کشورهایی همچون الجزایر و آنگولا که ذخایر نفت و گاز زیادی دارند، در سال گذشته میلادی شاهد رشد 3 / 8 درصدی در هزینه‌های نظامی خود بود.

اما نکته قابل توجه این است که روسیه برای اولین بار به نسبت آمریکا، سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی خود را به هزینه‌های دفاعی اختصاص داد. روسیه براساس طرح تسلیحاتی خود برای تقویت ارتش، هزینه‌های نظامی را افزایش داده است و طبق این گزارش، مداخله نظامی روسیه در اوکراین می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های نظامی ناتو نیز شود.

در این گزارش ذکر شده است که هر چند اطلاعات شفافی از هزینه‌های دفاعی خاورمیانه در دست نیست اما باز هم این منطقه شاهد افزایش بودجه نظامی بوده است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس