دولت با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها قصد افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت حامل‌های انرژی را دارد، اما رقم یارانه نقدی افزایش نخواهد یافت.

گروه اقتصادی مشرق -با این که دولت یازدهم از مردادماه سال گذشته، زمام امور کشور را به دست گرفت، اما بر خلاف انتقاداتی که در زمان انتخابات به رویه دولت دهم در اجرای هدفمندی یارانه‌ها مطرح می‌کرد، همان رویه را تاکنون دنبال کرد تا اینکه قرار شد در قانون بودجه سال 1393، مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها با اصلاح معایب گذشته به اجرا در آید.

هم‌اینک در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، دولت یازدهم قصد دارد قیمت حامل‌های انرژی را حدود 20 تا 30 درصد افزایش دهد و البته قیمت برخی حامل‌ها همچون برق، آب و گاز از چند هفته پیش افزایش یافته و فقط قیمت بنزین و گازوئیل، نهایی نشده است.

قیمت‌ها 20 تا 30 درصد افزایش می‌یابد؛یارانه نقدی ثابت می‌ماند! 

در این شرایط، نسبت به رقم یارانه نقدی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها با چند واقعیت روبرو هستیم:

- از یک سو به گفته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم، دولت بدون یک ریال استقراض و کسری بودجه، سال 1392 را به پایان رساند؛

- از سوی دیگر، درآمد دولت با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 1393 نسبت به سال گذشته، افزایش قابل توجهی خواهد یافت؛

- و همچنین با تبلیغات مستمر دولتی‌ها گفته می‌شود صدها هزار نفر از مردم از دریافت یارانه انصراف داده‌اند که طبیعتا وضع خزانه دولت را مطلوب‌تر می‌سازد؛

- علاوه بر این، به گفته مسئولان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، غربی‌ها طبق تعهدات خود در توافق ژنو، پول‌های بلوکه‌شده ایران را در موعد مقرر به حساب بانک مرکزی کشورمان واریز کرده‌اند که این حقیقت نیز سبب فربه‌تر شدن خزانه فاقد کسری دولت شده است.

با توجه به این حقایق و اظهارات دولتی‌ها، انتظار می‌رفت رقم یارانه نقدی نیز در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش یابد تا از آسیبی که به سفره خانوارها در سه سال اخیر بابت تورم شدید وارد آمده، کمی کاسته شود؛ اما از افزایش رقم یارانه نقدی خانوارها خبری نیست.

آنطور که معاون اول روحانی گفته، رقم یارانه نقدی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها همان 45500 تومان مرحله اول خواهد بود.

این در حالی است که انتظار می‌رود با توجه به گرانی‌هایی جدیدی که به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود و قدرت خرید اکثر مردم را کاهش می‌دهد، رقم یارانه نقدی نیز افزایش پیدا کند یا طرح حای جایگزین دیگری برای جبران این گرانی ها لحاظ شود.

لازم به ذکر است که رقم 45500 تومانی که از دی ماه 1389 به مردم پرداخت می‌شود، با توجه به تورم بالای سه سال اخیر، هم‌اکنون فقط حدود 21 هزار تومان آن مقطع زمانی، ارزش دارد.

به عبارت دیگر، رقم 45500 تومان در دی ماه 1389 قدرت خریدی معادل 98 هزار تومان در شرایط حاضر را داشت. اما با توجه به افزایش شدید تورم در سه سال اخیر، ماه به ماه از قدرت خرید یارانه نقدی کاسته شده است و دولت یازدهم اگر می‌خواست یارانه‌ای به قدرت خرید دی ماه 1389 به مردم پرداخت کند، باید به هر نفر 98 هزار تومان پرداخت می‌کرد.

یعنی اگر یارانه نقدی در شرایط حاضر به 98 هزار تومان هم افزایش یابد، ارزش آن معادل یارانه 45500 تومان دی ماه 1389 است و عملا دولت، قدرت خرید مردم را افزایش نداده است.

با این حال، از افزایش رقم یارانه نقدی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها خبری نیست و دولت قصد ندارد از درآمد جدیدی که در سال جاری کسب می‌کند، به بخش یارانه خانوارها اضافه کند و گفته می‌شود کمک به بخش سلامت در اولویت دولت قرار گرفته است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    چرا مستعمره شدن و تغییر واحد پول به دلار و یورو را پیگیری نمیکنید؟
  • aras ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    من یه سوالی دارم این افزایش جدا از افزایش قیمتها در تعطیلات عید بوده یا نه؟ ممنون
  • محمود ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    دمت گرم مشرق
  • فقیه ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    سلام اگر چه به مشرق اعتماد داشته ام اما بعضی مطالب شما دشمنی بی حساب و کتاب با دولت است و خارج از انصاف یک مسلمان و یا انسان است و با رویه اصلاح طلبان فرقی نداشته بلکه قبیح تر است. شما که با آب و تاب از گرانی های هدفمندی داد سخن میدهید چرا نمیگویید قرار نبود و نباید از ابتدا به مردم عدد 45500 تومان پرداخت میشد که حالا عدم افزایشش شما را شوق زده کرده که مثلا مچ گرفته اید و فرصتی یافته اید تا رشته های دولتی که مورد پسندتان نیست پنبه نمایید. اگر انصاف به خرج دهید و برای آخرتتان ارزشی قائل باشد اعتراف خواهید کرد که دولت قبل با این عمل عوامفریبانه (پرداخت بیش از 2 برابر آنچه باید میداد) چه تیشه ای به ریشه اقتصاد این مملکت زد.
  • امیر تبریز اوغلی ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    تدبیر دگر
  • حجت ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    نگران نباشید.دولت میخواد تورم رو با کاهش پول در دست مردم کم کنه،حتی به قیمت بدبخت شدن مردم.که اونم ناراحتی نداره دولت بازم از سبدهای کالای سال قبل میده تا مردم اصلا احساس نگرانی نکنن.افرادی که رای دادید به آقای روحانی وسال قبل جشن گرفتید،آیاهنوزم حاضرید درسالگرد رای آوردن رئیس جمهور جدید جشن بگیرید؟
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    مشکل ما به دلارو یرو نیست اینا یه صفرم نمیتونن بر دارن چه برسه به عوض کردن واحد پولی
  • گلپور ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    0 0
    جشن ما برای رفتن احمدی نژاد بود نه اومدن روحانی.........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس