درحالی که خبرنگاران رسانه‌ها از طیف‌های مختلف برای کمک به تیم مذاکره‌کننده، با تحمل سختی‌ها و هزینه‌های سنگین در مذاکرات حاضر می‌شوند اما مسؤولان رسانه‌ای وزارت‌خارجه ابتدایی‌ترین تمهیدات و پروتکل‌ها برای تعامل با رسانه‌ها را نادیده می‌گیرند.

گروه بین‌الملل مشرق، خبرنگار اعزامی به وین - آقای عراقچی در نشست خبری شب گذشته در جمع خبرنگاران ایرانی در وین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص برجسته شدن مطالبات غربی‌ها در مذاکرات و عدم پرداختن به مطالبات ایران در رسانه‌ها اشاره جالب و به جایی کردند و گفتند: رسانه‌های غربی کار خودشان رو انجام می دهند.ای کاش رسانه‌های داخلی هم کار خود را انجام می‌دادند.

پروتکل‌هایی که در قبال خبرنگاران رعایت نمی‌شود

کنفرانس خبری دکتر عراقچی در پایان روز اول مذاکرات

آقای عراقچی در حالی این تذکر مهم و به جا را متوجه رسانه‌های داخلی می‌دانند که مسوول تیم مذاکره‌کننده ایرانی خودش سخنگوی این تیم نیز هست و عملا دسترسی خبرنگار به سخنگوی هیئت مذاکره‌کننده را به شدت کاهش می‌دهد و آن را محدود به کنفرانس‌های خبری می‌کند که دلیل انفعال رسانه‌های داخلی در زمان برگزاری مذاکرات نیز خلأ سخنگویی و ارتباط مستمر با رسانه‌هاست. کنفرانس‌های خبری که حتی اگر پخش زنده هم باشد، خبرنگاران را برای پرسیدن سوال‌هایشان به شدت محدود می‌کند.

مضاف بر این، سایر مسؤولین رسانه‌ای وزارت خارجه نیز چندان قابل دسترسی نیستند و برخوردشان با خبرنگاران بیشتر شبیه برخورد رئیس یک اداره با کارمندان زیردستش است که در شأن اصحاب رسانه نیست. چرا که خبرنگاران به این دلیل در مذاکرات حاضر می‌شوند که براساس دریافت اطلاعات و مشاهدتاشان بتواننند اوضاع را به گونه‌ای نقد و منعکس کنند که در راستای تقویت موضع ایران در مذاکرات باشد.

پروتکل‌هایی که در قبال خبرنگاران رعایت نمی‌شود

از آقای ظریف که خود فردی رسانه‌ای و فعال در فضای مجازی است و اهمیت رسانه و اطلاع‌رسانی را با حضور مستفیم در شبکه‌های اجتماعی و مصاحبه با رسانه‌های خارجی درک می‌کند، انتظار بیشتری از تعامل وزارت‌خانه ایشان با خبرنگاران می‌رود. در حال خبرنگاران حاضر در وین با سلایق مختلف سیاسی از نوع تعامل و برخورد مسوولان با خبرنگاران گلایه دارند و عملا در بسیاری از ساعاتی که مذاکرات در جریان است، خبرنگاران نیز ارتباطی جز معدود ایمیل‌های اطلاع‌رسانی با تیم مذاکرات ندارند.

اگر آقای ظریف و عراقچی انتظار حمایت و کمک رسانه‌ها به تیم مذاکره‌کننده را دارند می‌بایست در تعامل وزارتخانه خود با خبرنگاران چه در سفرهای خارجی و چه پس از بازگشت به ایران، تجدیدنظر جدی داشته باشند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شکوفه ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 0
    از دولت پاسخگو!شفاف ! وشیشه ای!!!!!!!چه انتظارهایئ دارید ها!
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 0
    من در هيچ دولتي نديدم كه مسئولين درمقابل خبرگزاري هاي خارجي عزت نفس نشون بدن ويك بار بگن چون مسئولين شما اجازه مصاحبه به خبرگزاري هاي ايراني نميدن ماهم با شما مصاحبه نمي كنيم نديدم كه نديدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس