سومین دور از مذاکرات جامع هسته‌ای شب گذشته با شام کاری دکتر ظریف و کاترین اشتون برای تعیین دستور کار مذاکرات ایران و 1+5 آغاز شد.

گروه بین‌الملل مشرق - دور سوم از مذاکرات جامع هسته‌ای از روز سه‌شنبه 19 فروردین ماه در مقر سازمان ملل متحد در وین آغاز شد. بحث بر سر راکتور آب سنگین اراک همچنان یکی از موضوعات اصلی در مذاکرات است که انتظار می‌رود در این دور به آن‌ پرداخته شود.

به گفته آقای عراقچی، از اوایل اردیبهشت ماه کار نگارش متن توافقنامه جامع آغاز خواهد شد. یک مقام آگاه آمریکا نیز که احتمال می‌رود وندی شرمن معاون وزیر خارجه این کشور باشد، در جلسه‌ای با خبرنگاران از آغاز نگارش متن توافق نهایی در ماه مه میلادی خبر داده است.

گزیده‌ای از مهمترین تحولات مرتبط با مذاکرات هسته‌ای از اولین دور گفت‌وگوها در وین تا به امروز را می‌توانید از در اینجا ملاحظه کنید. (قسمت اول - قسمت دوم - قسمت سوم)

مذاکرات وین 3 همانند گذشته با شام کاری دکتر ظریف و اشتون برای تعیین دستور کار نشست‌های پیش رو آغاز شد. ظریف و اشتون دوشنبه ساعت 22:30 به وقت تهران (20:00 به وقت محلی) بر سر میز شام به گفت‌وگو نشستند تا مسیر سه روز مذاکرات فشرده مدیران سیاسی روشن شود. نشست افتتاحیه نیز سه‌شنبه صبح به وقت محلی به ریاست دکتر ظریف از طرف ایران و خانم اشتون به نمایندگی از 5+1 برگزار شد و پس از آن معاونین طی دو نوبت صبح و عصر مذاکرات را ادامه دادند.

خبرنگار اعزامی مشرق به وین در ادامه و لحظه به لحظه، مخاطبان گرامی را در جریان آخرین اخبار، تحولات و حواشی مذاکرات هسته‌ای خواهد گذاشت.


وزیر خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مشرق درباره قطعنامه اخیر پارلمان اروپا گفت: آنقدری که ما پارلمان اروپا را جدی میگیریم خودشان جدی نمی‌گیرند. کمتر کسی در اروپا وقع چندانی به پارلمان اروپا می‌گذارد. من نمی‌پذیرم که هیچ مرجعی به مردم ایران توهین کند. من به شما اطمینان می‌دهم که هرچقدر فضاسازی شود بر اراده و تصمیم ما تاثیری نخواهد داشت.

ظریف: به میانه راه توافق جامع رسیده‌ایم. بسیاری از نقاط ابهام درباره برنامه هسته‌ای ایران روشن شده است.
 دکتر ظریف در واکنش به ممنوعیت ایجاد شده برای ورود آقای ابوطالبی نماینده جدید ایران در سازمان ملل گفت: ما یکی از مجرب‌ترین دیپلمات‌هایمان را برای نمایندگی سازمان ملل معرفی کردیم و سابقه سفارت در کشورهای مختلف از جمله استرالیا بوده‌اند. در جلسات سازمان ملل متحد نیز شرکت کردند در نیویورک. نباید اجازه داد گروهی تندرو برای نمایندگی ایران تعیین تکلیف کنند. با سازوکارهای موجود در سازمان ملل، حسب مورد تصمیم خواهیم گرفت.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره قرارداد اقتصادی ایران و روسیه و تهدید آمریکا گفت: روابط دوجانبه ایران با هر کشوری مربوط به خودمان است و روابطمان را در چارچوب روابط و حقوق بین‌الملل مدیریت می‌کنیم و روابط اقتصادیمان را بر همین اساس تنظیم می‌کنیم. برخی نهادهای آمریکایی با اعمال فشار و زور و ایجاد فضا تلاش کردند مانع همکاری‌های قانونی بین ایران و کشورهای دیگر شوند که به حمدالله این ساختمانی که آن‌ها ایجاد کرده بودند در حال فروریختن است و دیوار تحریم ترک‌های جدی برداشته است.

ظریف: من دیدم که آقای کری در چه شرایطی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا صحبت می‌کرد و ترجمه‌های مختلفی مطرح شده است.

هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است بر سر یک جمله ساعت‌ها به بحث بنشینیم. اگر نیاز به زمان بیشتر باشد فاجعه‌ای نخواهد بود.

ظریف: بحث‌های مفصلی صورت گرفته و تنها زمانی می‌توانیم اظهار نظر کنیم که به مرحله نگارش برسیم. مذاکرات در اتاق مذاکرات صورت خواهد گرفت و من به فضاسازی‌های بیرونی توجهی ندارم. حرکت‌های مختلفی انجام می‌شود و تاکید می‌کنم خیلی تحت تاثیر قرار نگیرند. هیچکس با فضاسازی نمی‌تواند چیزی را به مردم ایران تحمیل کند. 

رئیس جمهور اوباما در مقابل کنگره گفتند که هر تصمیمی بر خلاف این روند گرفته شود رئیس جمهور وتو خواهند کرد و برای ما مشخص است که ما با یک دولت صحبت می‌کنیم و با اجزای آن کاری نداریم و دولت آمریکا خودش مسئول تنظیم روابط خود با اجزای دیگر است.

18:00 دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 23 اردیبهشت ماه در وین برگزار خواهد شد.

آغاز نشست پایانی سومین دور از مذاکرات جامع هسته‌ای/دور بعدی مذاکرات 23 اردیبهشت ماه در وین+تصاویر و فیلم

17:30 با پایان یافتن نشست دکتر ظریف و کاترین اشتون، نشست خبری مشترک تا دقایقی دیگر برگزار خواهد شد.
کاترین اشتون در نشست خبری مشترک با ظریف: کار زیادی داریم تا اختلافات را رفع کنیم. وارد مرحله جدی شده‌ایم.

16:00 مایکل مان سخنگوی خانم اشتون اعلام کرد ساعت 17 به وقت تهران دکتر ظریف و کاترین اشتون دیدار خواهند کرد. مذاکرات معاونین دقایقی قبل به پایان رسید.

آغاز نشست پایانی سومین دور از مذاکرات جامع هسته‌ای/دور بعدی مذاکرات 23 اردیبهشت ماه در وین+تصاویر و فیلم

15:30 مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور در حالی در وین در حال پیگیری است که مسؤولان رسانه‌ای وزارت خارجه در وین کم‌ترین همکاری را خبرنگاران اعزامی دارند و از پاسخگویی به کوچکترین سوال خبرنگاران و راهنمایی در تعیین خطوط رسانه‌ای خودداری می‌کنند و حتی در برخی موارد برخوردهای تندی با نمایندگان رسانه‌های داخلی در وین دارند. 

تمام این بی‌مهری‌ها به رسانه‌های داخلی در حالی است که خبرنگاران خارجی با سازمان‌دهی منسجم و پشتیبانی خبری مستمر از سوی سخنگوهای تیم‌های غربی، مشغول ارائه تحلیل از محتوای مذاکرات هستند.

14:45 آمانو: توافق هسته‌ای موقت میان ایران و 1+5 طبق برنامه اجرا شده است.

14:25 نوبت دوم مذاکرات وین برای رسیدن به توافق جامع و نهایی پس از استراحتی کوتاه، آغاز شد.

14:00 مذاکرات نوبت صبح معاونین ایران و کشورهای گروه 1+5 به پایان رسید.

13:00 دکتر ظریف شب گذشته با نخبگان ایرانی مقیم اتریش دیدار و گفت‌وگو کرد. (گزارش تصویری)

وزیر خارجه در این دیدار گفت: معتقدم که در حوزه سیاست خارجی یکی از مهم ترین ابزارهای پیشبرد عزتمندانه اهداف سیاست خارجی ما، ایرانیان مقیم خارج هستند و ما معدودی از کشورهای جهان را سراغ داریم که چنین سرمایه عظیمی را در اختیار داشته باشند

11:30 آغاز دومین روز از مذاکرات ایران و 1+5 در وین به ریاست دکتر عراقچی و هلگا اشمیت.

00:00  دکتر عراقچی در جمع خبرنگاران: نمی‌خواهیم به توافقی برسیم که خواسته‌هایمان در آن رعایت نشده باشد. اگر اختلافات نبود همین امروز بحث‌ها تمام می‌شد.

عراقچی بار دیگر درباره راکتور آب سنگین اراک تأکید کرد: هرگز رآکتور اراک به آب سبک تبدیل نمی‌شود؛ بلکه تغییراتی تکنیکی داده می‌شود، مثلاً درباره میزان پلوتونیوم روش‌هایی وجود دارد که نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد. اما اراک آب سنگین باقی می‌ماند.

دومین روز از مذاکرات ایران و 1+5 آغاز شد+تصاویر و فیلم

عراقچی با اشاره به دیدار با تیم مذاکره‌کننده آمریکایی گفت: "با هیئت آمریکایی معمولا صحبت‌هایمان جدی‌تر و جزئی‌تر است چرا که خیلی از تحریم ها به آنها مربوط می‌شود."

 "راکتور اراک حتما به کار خود ادامه خواهد داد. دیدگاه‌های مختلفی ارائه شده است که به نظر می‌رسد دیدگاه‌هایی که مطرح شده به تدریج به دیدگاه ایران نزدیک می‌شود." 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پایان روز اول
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ورود دکتر ظریف و هیئت همراه به وین

به گزارش خبرنگار اعزامی مشرق به وین، هواپیمای حامل هیئت‌ ایرانی و خبرنگاران ساعت 10 صبح تهران را به مقصد وین ترک کرد. نکته جالب توجه، تغییر هواپیمای هیئت مذاکره‌کننده بود که این‌بار با پرواز چارتر شرکت ماهان عازم وین شدند. پیش از این و در مذاکرات گذشته، از هواپیمای اختصاصی و سابقاً جنجالی دولت استفاده می‌شد.

گزارش لحظه به لحظه مشرق از مذاکرات وین

در این دور از مذاکرات با توجه به حساسیت موضوعات مورد مذاکره، کارشناسان حقوقی نیز تیم مذاکره‌کننده کشورمان را همراهی می‌کنند.


21:45 کنفرانس خبری دکتر عراقچی با خبرنگاران داخلی ساعت 21:30 به وقت محلی برگزار می‌شود.

21:30 ادامه گفت‌وگوهای ایران و 1+5 فردا ساعت 08:30 به وقت محلی (11:00) آغاز خواهد شد.

21:00 دکتر عراقچی با وندی شرمن همتای آمریکایی و آقای روانچی با سایمون گس معاون وزیر خارجه انگلیس خود دیدار خواهد کرد.

20:45 دومین نشست ایران و شش کشور در اولین روز مذاکرات وین به پایان رسید.

مایکل مان: به جز مسئله هسته‌ای موضوع دیگری در دستور کار نیست/دیدار عراقچی با همتایان انگلیسی و آمریکایی+تصاویر و فیلم

17:30 نوبت عصر مذاکرات ایران و 1+5 در هتل کروبرگ وین آغاز شده است.

16:30 پایان نشست معاونین ایران و شش کشور. ادامه نشست ساعت 17 به وقت ایران برگزار خواهد شد.

14:15 دکتر ظریف در پیامی توئیتری درباره دیدار خود و خانم کاترین اشتون گفت: در این دیدار اهمیت احترام متقابل برای موفقیت مذاکرات را برای خانم اشتون تشریح کردم. 

14:00 وزیر خارجه کشورمان گزارشی مختصر از برنامه‌های سفر گروه ایرانی به وین و همچنین مسائل مطرح شده در دیدار شب گذشته‌اش با کاترین اشتون ارائه داد. (گزارش فیسبوکی ظریف از مذاکرات وین)

13:30 مایکل مان سخنگوی خانم اشتون در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
سخنگوی اشتون در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامی مشرق درباره روی میز بودن تمام نگرانی‌های آمریکا و اروپا در مذاکرات گفت: خانم اشتون به نمایندگی از کشورهای 1+5 مأمور مذاکره بر سر مسئله هسته‌ای با ایران است و غیر از موضوع هسته‌ای مسئله دیگری روی میز مذاکرات نیست.

مایکل مان: به جز مسئله هسته‌ای موضوع دیگری در دستور کار نیست/ظریف: اهمیت احترام متقابل را برای اشتون تشریح کردم+تصاویر و فیلم

13:00 با پایان یافتن نشست افتتاحیه، ادامه مذاکرات در سطح معاونین در هتل کوبرگ وین در حال برگزاری است. تصاویر نشست افتتاحیه با حضور دکتر ظریف و کاترین اشتون را از اینجا مشاهده کنید.

12:30 نشست افتتاحیه سومین دور از مذاکرات وین با حضور دکتر ظریف و کاترین اشتون در مقر سازمان ملل آغاز شد.
در افتتاحیه این دور از مذاکرات، محمد جواد ظریف و کاترین اشتون برای دقایقی حضور یافتند و با ریاست آنها این دور از مذاکرات شروع شد.‌ پس از آن هیئت‌های مذاکره‌کننده در سطح معاونان وزارت امور خارجه هفت کشور ادامه می‌یابد.

12:00 آقای عراقچی معاون وزیر خارجه پیش از نشست افتتاحیه با همتایان روس و چینی خود بطور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

10:00 به گزارش خبرنگار مشرق از وین، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است دیپلمات ها و کارشناسان شش کشور و ایران نیروهای کارشناسشان را افزایش داده اند تا بتوانند با یکدیگر تماس های ممتد و تقریبا دائمی داشته باشند.

به جز ایران که کارشناسان حقوقی را به تیم مذاکره کننده اضافه کرده است، "بروک اندرسون" معاون سابق نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز به عنوان مشاور ارشد وندی شرمن به تیم آمریکایی اضافه شده است. همچنین کارشناسانی از وزارت انرژی آمریکا و چند مقام دیگر نیز در این دور از مذاکرات، تیم آمریکا را در وین همراهی می کنند.


00:00 ضیافت شام کاری دکتر ظریف و خانم اشتون پایان یافت. نشست افتتاحیه 9:30 صبح سه شنبه به وقت وین (12:00) به وقت تهران آغاز خواهد شد.

22:30 آغاز جلسه شام کاری دکتر ظریف و اشتون 




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محمد ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    آدم ميتونه كنار اين قاتل كودكان غزه، شام هم بخوره؟! اون هم با لبخند؟! اسلامم آرزوست.
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    خودتون رو برای پذیرش ت 2 آماده کنید فناوری هسته ای الفاتحه.
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    wati???????????????
  • حسین ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    برادر من با دشمن هم بخوای صلح کنی‌ باید بشینی‌ باهاش حرف بزنی‌ دیگه از ملاقات با صدام که بدتر نیست که اتفاقا همین آقای ظریف هم حضور داشت
  • ناشناس ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    جناب ظریف اگر این غربیها معنای احترام متقابل را متوجه بودند که در پاسخ به لبخند های شما پارلمان اروپا مشروعیت انتخابات رئیس جمهوری ایران زیر سوال نمی برد و به نماینده ایران در سازمان ملل تروریست نمی گفتند.
  • تــــرنـــــم ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    به امید موفقیت بچه های انقلاب...
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    تشریح کردی واسش؟ مرسی حالا بگو متوجه شد؟ یاد گرفت؟
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    خدایا فرزندان انقلاب را یاری کن، دشمنان ایران قوی و زورگو هستند اما تو از همه تواناتری
  • میترا1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    یعنی تا حالا اشتون معنی احترام متقابل را نمیدونست ؟؟؟!!! خخخخخخ راستی چرا این دولتیان طدبیر !اینقدر مردم را دست کم میگیرند ؟؟!!
  • بی تدبیری ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    چقدر هم این بچه ها به اصول انقلاب پایبندن !!! بهتر بود می گفتی به امید موفقیت دیپلماسی لبخند لایک !!!!!!!!
  • saber ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    پارلمان اروپا وزانت سیاسی اظهارنظر درباره حقوق بشر را ندارد افتتاح دفتر نمایندگی منوط به تغییر رفتار غرب !!!!!!! ...
  • فرهاد ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    بی بی سی خبیث و کثیف چه تبلیغاتی علیه اران راه انداخته و چه ادعاهایی درباره فعالیت های هسته ای ایران و موشک های ایران به راه انداخته است.
  • ایران ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    در یه بازی فوتبال یکی از دفاع ها دو گل به خودشان زد . تماشاچیان فرباد می زدنند مواظب دفاع خودمان باشید فوروارد حریف را رها کنید .. حالا اگر ایران بخواهد پیروز شود باید مواظب فتنه گر ها باشدوگرنه آن حضرات هیچ غلطی نمی توانند بکنند . خطر سران فتنه در حصر و آزاد خیلی بیشتر از آمریکا و اسراییل و انگلیسه
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    عزیزم وقتی تصمیم بر مذاکره باشه دیگه نمیتونه بخوابونه تو گوش یارو که!!! اونجا که باید اسلام رو در نظر گرفت، مذاکره کردن یا نکردن است که بنا بر مصالحی مجو مذاکره داده شده است. انشالله نتیجه هم مورد رضایت رهبر و ملت و به نفع اسلام باشد.
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    همه جملاتت درسته غیر از اون بخش که گفتی دشمنان ایران قوی هستن. دیگه گذشت اون دوران.
  • ناشناس ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    اشتباه منفی زدم کاملا" موافقم ترکمنچای جدیدی در راه است .
  • saeed ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 0
    ظریف احتمالا از فردا ...
  • ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 0
    اقای عراقچی! آیا محدودیت فروش نفت در سقف یک میلیون بشکه در ردوز در ازای غذا هم خواسته شما بود که مستجاب شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یا اینهم بریا غرب مصرف داخلی دارد؟؟؟؟؟
  • مهدی ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 0
    مشرق جرا درسالروز انرژِی هسنه ای از دست رفته به مدد امید وتدبیر و اعتدال مقاله ای حرفی چیزی نداشتی بذاری یا تو هم ترسیدی اگه نترسیدی منتشرکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس