کد خبر 298481
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸

مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اظهارات مسئولان سیمای قرآن درباره عدم پرداخت بودجه قرآنی به آنها گفت: به صدا و سیما ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان داده‌ایم و علاوه بر آن کمک ویژه‌ای هم به سیمای قرآن شده است.

گروه فرهنگی مشرق - سال 1389 بود که بودجه نیم‌درصدی فعالیت‌های قرآنی به منظور گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه در لایحه بودجه کل کشور قرار گرفت و مجلس شورای اسلامی نیز دولت را به پرداخت آن مختار کرد که نتیجه آن نیز محقق نشدن بودجه مذکور بود.
 
بودجه نیم‌درصدی از سال 1390 با تغییر نام با عنوان بودجه تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی به مجلس ارائه شد؛ اینبار مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به پرداخت آن کرد و دولت هم حدود 200 میلیارد تومان را با یک سال تأخیر به شورای عالی انقلاب فرهنگی داد و شورای توسعه فرهنگ قرآنی که از زیر‌مجموعه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است مبلغ فوق را در سال 1391 به همراه برنامه‌هایی تدوین شده به نهاد‌های مختلف کشور واگذار کرد.
 
یکی از نهاد‌هایی که در راستای اجرای برنامه‌های منشور توسعه فرهنگ قرآنی به یاری شورای توسعه آمده سازمان صدا و سیما است، اما چندی است که مسئولان سیمای قرآن در خصوص نحوه تخصیص بودجه و یا عدم پرداخت آن انتقاداتی دارند.
 
به منظور روشن شدن برخی از این انتقادات «مهدی عزیز‌زاده» مشاور اجرایی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی توضیحاتی به فارس ارائه داد.
 
گزارش کاملی از بودجه صدا و سیما در شورای توسعه ارائه شده است
 
«مهدی عزیز‌زاده» درگفت‌وگو با خبرنگار قرآنی خبرگزاری فارس با انتقاد از اظهارات مدیران سیمای قرآن مبنی بر عدم پرداخت بودجه به این شبکه گفت: چندی پیش مجموعه شبکه قرآن مطالبی را مبنی بر عدم پرداخت بودجه به این شبکه عنوان کردند که این مطالب صحیح نیست؛ در جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه گزارش کاملی در خصوص بودجه صدا و سیما اعلام شد و تصور ما این بود که این موضوع برای مسئولان شبکه قرآن روشن شده اما متأسفانه رئیس شبکه قرآن در روز 19 اسفند‌ماه 1392 با حضور در برنامه رادیویی افق اظهاراتی مبنی بر عدم کمک به این شبکه و همچنین عدم اطلاع‌رسانی شفاف در خصوص کل بودجه بیان کردند.
 
عزیززاده در خصوص نحوه تخصیص بودجه نیم‌درصدی فعالیت‌های قرآنی کشور گفت: این بودجه در جدولی شامل 338 بند توسط شورای توسعه، تقسیم و به منظور اجرا در اختیار 20 دستگاه قرار گرفت که در مجموع معادل 196 میلیارد و 200 میلیون تومان بود و در نیمه دوم اسفند‌ماه سال 1390 در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.
 
بودجه نیم‌درصدی برای اجرای 338 برنامه به 20 دستگاه اجرایی واگذار شد
 
مشاور اجرایی دبیر شورای توسعه در خصوص نحوه واگذاری برنامه‌ها به دستگاه‌های مختلف اظهار داشت: برنامه‌ها در 338 بند به 20 دستگاه واگذار شد به عنوان مثال ردیف یک مربوط به اتحادیه انجمن‌های اسلامی ردیف 2 تا 10 مربوط به جامعة‌المصطفی و ردیف 11 تا 22 مربوط به جهاد است به همین ترتیب همه 338 بند به 20 دستگاه واگذار شده و در این برنامه‌ها عنوان برنامه، اعتبار، کیفیت، کمیت و حتی با تفکیک سهم شهری و روستایی اعلام شده است.
 
بودجه در چهار مرحله پرداخت شد و مابقی آن به حساب صندوق مشارکت واریز شد
 
وی در خصوص نحوه تخصیص بودجه در راستای اجرای برنامه‌ها گفت: بودجه طی چهار مرحله به دستگاه‌ها پرداخت شد که مرحله اول آن در همان سال 90 و مابقی طبق اعلام گزارش عملکرد دستگاه‌ها که در تفاهم‌نامه قید شده بود در سال 91 پرداخت شد، البته برخی از دستگاه‌ها به دلیل نقص در گزارش و یا عدم احراز فعالیت‌های آنان 2 یا 3 مرحله بودجه دریافت کردند و مابقی پول به حساب صندوق مشارکت واریز شد.
 
صدا و سیما طی دو سال 12 میلیارد و 600 میلیون تومان بودجه دریافت کرده است
 
عزیززاده در خصوص بودجه سازمان صدا و سیما گفت: این سازمان یکی از 20 نهاد برای اجرای فعالیت‌های بودجه نیم‌درصدی بوده که از ردیف 96 تا 104 جدول 338 برنامه‌ای را دریافت کرده و برای اجرای این برنامه‌ها طی 4 مرحله در سال‌های 90 و 91، در مجموع 8 میلیارد و 800 میلیون تومان دریافت کرده است، علاوه بر آن برای اجرای طرح 1446، یک میلیارد و 20 میلیون تومان و برای 1447، 2 میلیارد تومان به صدا و سیما پرداخت شده است.
 
وی از مساعدت شورای توسعه برای سازمان صدا و سیما علاوه بر بودجه‌های فوق خبر داد و گفت: علاوه بر این‌ها با تصویب در کمیسیون‌های شورای توسعه مساعدت‌های ویژه‌ای هم به سازمان صدا و سیما شده که برای سال 92، 1.5 میلیارد تومان برای صدا و سیما در نظر گرفته شد و 750 میلیون تومان از این مبلغ هم پرداخت شده که در مجموع از اسفندماه 1390 تا اسفندماه 92 مبلغ 12 میلیارد و 600 میلیون تومان به این سازمان پرداخت شده و قرار است 750 میلیون تومان دیگر  هم پرداخت شود.
 
شورای توسعه مسئول پرداخت بودجه جاری دستگاه‌ها نیست
 
عزیززاده با انتقاد از بیان مسئولان سیمای قرآن مبنی بر عدم پرداخت بودجه به این رسانه گفت: شورای توسعه مسئول پرداخت پول به دستگاه‌ها نیست زیرا نهادهای مختلف برای برنامه‌های جاری خود بودجه دارند و قرار نیست با پول شورا کارهای روزمره خود را انجام داده و حقوق نیروهای خود را پرداخت کنند، این بودجه برای تحقق اهداف منشور توسعه بین دستگاه‌ها توزیع می‌شود با این حال صدا و سیما تنها نهادی است که هم 4 مرحله بودجه خود را کامل دریافت کرده و هم از بودجه سال 92 هم سهمی داشته است.
 
گزارش کامل بودجه به مسئولان همه دستگاه‌ها ارائه شده است
 
مشاور اجرایی دبیر شورای توسعه در خصوص ارائه گزارش برنامه‌های بودجه نیم درصدی اظهار داشت: سازمان صدا و سیما از اعضای شورای توسعه است و در جلسه‌ای که قائم مقام این سازمان حضور داشت گزارش کاملی از نحوه تخصیص بودجه نیم درصدی به همه دستگاه‌ها اعلام شد اما این کم لطفی بزرگی است که مدیر سیمای قرآن اعلام می‌کند گزارشی از نحوه تخصیص بودجه هیچگاه ارائه نشده است و امیدوارم این دوستان در نحوه بیان مطالب خود تجدید نظر کنند.
 
بودجه نیم‌درصدی فعالیت‌های قرآنی تنها در سال 1390 محقق شد و پرداخت این بودجه در سال 1391 با تصویب نمایندگان دوباره به اختیار دولت گذاشته شد و هیچ‌گاه پرداخت نشد.
 
سال 1392 هم مبلغ 300 میلیارد تومان با عنوان بودجه تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در کنار آن 300 میلیارد‌ تومان هم برای طرح ملی حفظ تصویب شد، اما به دلیل اختیاری بودن این بودجه‌ها سال 1392 هم فعالیت‌های قرآنی بدون بودجه‌ ماند.
 
چندی پیش مبلغ 200 میلیارد تومان با عنوان بودجه تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی برای سال 1393 به تصویب نمایندگان مجلس رسید که «لاله افتخاری» رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس در گفت‌وگو با فارس از اجباری بودن پرداخت این بودجه برای دولت خبر داد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس