کد خبر 297591
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹

  برای بررسی آنچه در این روزها در مورد سربازان گروگان گرفته شده در جریان بود اخبار مربوطه از انتهای تعطیلات تا ابتدای آن مرور خواهد شد:

به گزارش مشرق، ظهر دیروز خبر رسید که مرزبانان ربوده شده آزاد شدند. دیروز ایران شاد و دست‌ها به نشانه تشکر از پروردگار به آسمان بلند شد. 18بهمن92 تا 15فروردین93 زمان کوتاهی نبود؛ زمانی پر از استرس و مادرانی که خواب نداشتند چون نگران پسرانشان بودند. 5خانواده در اولین روز سال93 بر سر سفره‌های هفت‌سین خود یک سین دیگر هم داشتند و آن هم سین سرباز به گروگان گرفته خود از سوی یک گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل بود. شاید هم بر سر سفره هفت‌سین ایرانیان زیادی این سین اضافه وجود داشت؛ سینی که قلب میلیون‌ها هموطن را به درد آورد و دعای لحظه تحویل سال آنها بازگشت 5 سرباز ربوده شده بود. یک مادر اما با مادر 4سرباز گروگان گرفته شده تفاوت داشت؛ به او خبر اعدام فرزندش را داده بودند و سفره هفت‌سین او تبدیل به سفره عزا شد اما در آخرین روزهای تعطیلات نوروزی که این گروهک تروریستی اعلام کرد: «تا پایان مذاکرات درباره آزادی اسرا، هیچ‌گونه خطری جان مرزبانان ایرانی ربوده شده را تهدید نمی‌کند.» به راستی آیا تحمل این نبود که جمشید دانایی‌فر را هم اعدام نکرده و میلیون‌ها ایرانی را در ایام نوروز داغدار نمی‌کردند؟!

تایید خبر آزادی مرزبانان

فارس دیروز خبر داد که یک مقام آگاه امنیتی با اشاره به خبر آزادی مرزبانان ربوده شده در سراوان گفت:‌ این سرباز‌ان ساعاتی قبل از سوی گروهک تروریستی موسوم به جیش‌العدل تحویل مقامات ایرانی حاضر در پاکستان شدند. رامین حضرتی، سجاد زاهانی، جمشید دانایی‌فر، محمد نظامی و جمشید تیموری 5 مرزبانان ایرانی بودند که توسط گروهک تروریستی جیش‌العدل ربوده شده بودند که از این بین، طبق برخی اخبار گفته می‌شود آقای جمشید دانایی‌‌فر توسط این گروه تروریستی به شهادت رسیده است. یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مرزبانان ربوده شده به رابط ایران تحویل داده شدند. اسماعیل کوثری درباره آخرین وضعیت سربازان ربوده شده افزود: مرزبانان ربوده شده ایرانی امروز (دیروز) به رابط جمهوری اسلامی ایران در پاکستان تحویل داده شده‌اند، اما هنوز وارد کشور نشدند. وی تاکید کرد: تعداد مرزبانان تحویل داده شده به رابط ایران چهار مرزبان است. کوثری همچنین اظهار کرد: ما حتما به دنبال تحویل جنازه یکی از سربازان هستیم. همچنین نماینده ایرانشهر در مجلس با تاکید بر این‌که «تا وقتی مرزبانان ربوده شده وارد خاک ایران نشوند نمی‌توانیم آزادی آن‌ها را تایید کنیم» گفت: طبق اعلام نظر مقامات محلی در این باره خبرهای خوشی در راه است. محمدسعید اربابی گفت: من با مقامات محلی تماس گرفتم و می‌توانیم بگوییم که خبرها خوش است و امید به اینکه مرزبانان به مقامات ایرانی در پاکستان تحویل داده شده باشند وجود دارد، اما تا زمانی که وارد خاک ایران نشده و تحویل مقامات ما نشوند نمی‌توان گفت که این اتفاق صددرصد رخ داده است. وی ادامه داد: خبرها، نوع برخوردها و نوع صحبت‌های مقامات محلی در استان حاکی از آن است که اتفاقات خوبی افتاده و مرزبانان به رابطین ایران در پاکستان تحویل داده شده‌اند.

جنگ روانی جیش العدل

 17بهمن ماه  سال گذشته بود که 5 سرباز کشورمان را در منطقه جکیگور شهرستان سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان ربودند و گفته شد که آنها را به خاک پاکستان منتقل کرده‌اند. از آن زمان تا به امروز اخبار ضد و نقیضی در مورد وضعیت گروگان‌ها منتشر می‌شود و بازار شایعات که به نوعی باید آن را جنگ روانی از سوی گروهک تروریستی جیش العدل دانست آغاز شد. روزی خبر از برگزاری دادگاه برای 5 مرزبان جوان منتشر شد و روز دیگر خبر اعدام جمشید دانایی‌فر را بدون انتشار فیلم و عکس منتشر کردند. در شب 12فروردین هم با اشاره به اینکه گفته بودند در 13فروردین یکی دیگر از گروگان‌ها را اعدام خواهند کرد اعلام کردند منتظر نتایج مذاکرات می‌مانند و کسی را اعدام نخواهند کرد. در ایام نوروز اما مقامات کشورمان تلاش‌های زیادی برای آزادی گروگان‌ها انجام دادند که از محکومیت اعدام یک گروگان گرفته تا نامه به بان کی مون و احضار سفیر پاکستان از آن جمله است.

بازخوانی آنچه گذشت

  برای بررسی آنچه در این روزها در مورد سربازان گروگان گرفته شده در جریان بود اخبار مربوطه از انتهای تعطیلات تا ابتدای آن مرور خواهد شد:

15 فروردین: گروهک موسوم به جیش‌العدل از آزادی مرزبانان ایرانی خبر داد. مسئول روابط عمومی این گروهک در گفت‌وگو با العربیه دات‌نت، از آزادی سربازان ایرانی گروگان گرفته شده توسط گروهک خود خبر داد و گفت: جیش العدل تصمیم گرفت تا بعد از ملاقات‌های انجام شده با هیاتی از نمایندگان علمای اهل سنت و روسای برخی قبایل بلوچ گروگان‌هایش را آزاد کند. به گفته این عضو گروهک جیش العدل، بعد از این دیدار که در نقطه مرزی در شرق ایران انجام شد، گروگان‌ها به همراه هیات یاد شده بازگشتند. پس از آن، استاندار سیستان و بلوچستان درباره ادعای جیش‌العدل مبنی بر آزاد کردن مرزبانان ربوده شده گفت: وقتی سربازان را به آغوش ایران برسانیم، به باور آزادی آنها می‌رسیم. علی اوسط هاشمی اظهار کرد: ما زمانی می‌توانیم به باور آزادی سربازان برسیم که آنها را به آغوش ایران برسانیم بنابراین در این باره باید منتظر باشیم. وی در پاسخ به این سوال که چقدر این ادعا می‌تواند درست باشد؟ اظهار کرد: ما امیدواریم به اینکه تلاش‌های صورت گرفته خبر خوشحال‌کننده‌ای را برای مردم ایران به ارمغان بیاورد.

14 فروردین: استاندار سیستان و بلوچستان برخی خبرهای نقل شده از وی مبنی بر توافق ایران برای تبادل 34 زندانی با سربازان گروگان گرفته شده را تکذیب کرد. علی اوسط هاشمی اظهار کرد: اینکه به نقل از من گفته شده است ایران 34 زندانی را با سربازان ربوده شده مبادله خواهد کرد، درست نیست و من این موضوع را تکذیب می‌کنم و هر کس ادعایی مبنی بر وجود فایل صوتی در این باره دارد باید این فایل را ارائه کند. وی در پاسخ به این سوال که پس ما دیگر شاهد کشته شدن یکی دیگر از سربازان نخواهیم بود، تصریح کرد: ان‌شاءا... دیگر این اتفاق نمی‌افتد.

13 فروردین:گروهک جیش‌العدل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با وجود هشدار قبلی مبنی بر اینکه اگر به درخواست در خصوص آزادی زندانیان اقدام نشود یک تن دیگر از پاسداران اعدام خواهد گشت، لذا در حکم صادره نسبت به اعدام جهت بخشیدن فرصتی دیگر تجدیدنظر نموده است.در حال حاضر در این میان مذاکرات و رایزنی‌هایی درخصوص آزادی اسرا جاری است. لذا به اطلاع عموم می‌رسانیم که در حال حاضر تا پایان مذاکرات هیچ‌گونه خطری جان اسرا را تهدید نمی‌کند و در آینده در این باره بیشتر روشنگری خواهد شد.» اما استاندار سیستان و بلوچستان درخصوص این اطلاعیه اظهار کرد:‌ تیمی در آن سوی مرزها مشغول مذاکره هستند و امیدواریم این مذاکرات به نتیجه روشنی منتج شود. علی اوسط‌ هاشمی با بیان اینکه این گروه در آن سوی مرز مذاکرات خود را انجام می‌دهند، افزود: ان‌شاءا... این مذاکرات به نتیجه خیر منتهی شود.

10 فروردین: جمعی از مردم مشهد با تجمع مقابل کنسولگری پاکستان در مشهد خواستار آزادی فوری مرزبانان ایرانی شدند. مردم در این تجمع، خواستار آزادی فوری مرزبانان ایرانی اسیر شده در مرز پاکستان و همکاری دولت پاکستان در این زمینه شدند.

9 فروردین: ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه از تشکیل کمیته ویژه پیگیری موضوع ربوده شدن مرزبانان ایرانی خبر داد و گفت: ما برای پیشرفت کار اقدامات خود را تشدید کرده و هیچگونه تسامحی را نیز دراین باره نمی‌پذیریم. جمعی از نمایندگان مجلس نیز با صدور بیانیه‌ای شهادت جمشید دانایی‌فر، مرزبان ایرانی را تسلیت گفته و پیگیری مقامات ایرانی برای آزادی مرزبانان اسیر شده را خواستار شدند. در این بیانیه آمده است: «ضمن عرض تبریک و تسلیت به خانواده محترم شهید، از دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و نظامی برای تعقیب و مجازات این جنایتکاران و وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و خارجه برای پیگیری مجدانه از کشور پاکستان که پایگاه این گروهک شده و باید پاسخگوی این رفتار خلاف دیپلماتیک خود باشد برای آزادی بقیه گروگان‌ها و دستگیری و تحویل عاملان جنایت، اقدام جدی و فوری انتظار داریم.»

8 فروردین: حجت‌الاسلام احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران شهادت مرزبان ایرانی و تهدید چهار مرزبان دیگر را گزنده دانست و اظهار کرد: دولت پاکستان باید پاسخگوی فعالیت‌های تروریستی در خاک خود باشد. سردار احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی نیز درباره آخرین وضعیت 5 مرزبان ربوده شده کشور اظهار کرد: هنوز هیچ سندی دال بر صحت ادعای گروهک تروریستی جیش العدل مبنی بر به شهادت رساندن یکی از مرزبانانمان وجود ندارد. عبد‌الرئوف ریگی، سخنگوی گروه جیش العدل در مصاحبه با روزنامه امت ابراز داشت: با گذشت زمان ثابت خواهد شد که جیش العدل در ایران به سر می‌برد و از مرزبانان گروگان گرفته شده در خاک ایران نگهداری می‌شود.

7 فروردین: ایسنا نوشت؛ در پی فراخوان برخی شبکه‌های اجتماعی درخصوص تجمع در مقابل سفارت پاکستان، عده‌ای که قصد تجمع در معابر اطراف سفارت را داشتند با تذکر پلیس محل را ترک کردند. وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این روز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اقدامات تروریستی متعدد صورت گرفته در مرز ایران و پاکستان از جمله ربودن 5 مرزبان ایرانی، مراتب اعتراض کشورمان را اعلام و خواستار اقدام قاطعانه جهانی در این خصوص شد. وزارت امور خارجه هم مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به حوادث تروریستی، عدم آزادسازی مرزبانان ایرانی و فقدان کنترل کافی مرزها توسط نیروهای پاکستان به سفیر این کشور در تهران اعلام کرد.

6 فروردین:رئیس‌جمهور در تماسی تلفنی با نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان، اقدام جدی و فوری برای دستگیری تروریست‌ها و آزادی فوری سربازان ایرانی به گروگان گرفته شده را خواستار شد. دبیرکل سازمان ملل هم کشته شدن یکی از 5مرزبان ایرانی را محکوم کرد. همچنین سخنگوی سازمان ملل نیز در صفحه توییتر خود «کشته شدن یکی از پنج مرزبان ایرانی که در ماه فوریه (بهمن) ربوده شده‌اند را محکوم کرد.» محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز با بیان این‌که دولت پاکستان به خوبی می‌داند که دولت و مردم ایران توقع دارند از جان گروگان‌های ما در پاکستان حفاظت شود، افزود: امیدواریم گروگان‌های ما هر‌چه سریع‌تر سالم و بدون خطر به کشور و آغوش خانواده‌هایشان برگردند. ما هم اقدامات مختلفی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی صورت داده‌ایم و توقع داریم جامعه بین‌المللی هم در این زمینه ساکت نماند. رحمانی فضلی وزیر کشور در این روز از دولت پاکستان رفتارمسئولانه درباره مرزبانان ربوده شده را خواستار شد و گفت: درغیر این صورت ما حق خودمان می‌دانیم در مناطق مرزی خودمان تمام توانمان را به کار ببریم. یک مقام آگاه از احضار سفیر پاکستان در ایران به وزارت خارجه در ارتباط با وضعیت مرزبانان ربوده شده ایرانی خبر داد. این مقام آگاه اعلام کرد که سفیر پاکستان در تهران در ارتباط با پیگیری جدی وضعیت مرزبانان ایرانی ربوده شده و اقدام فوری دولت پاکستان در شناسایی و دستگیری عاملان شهادت یکی از مرزبانان و تحویل آنها به ایران در وزارت امور خارجه احضار شد. سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی سریع و بازگشت امن مرزبانان ایرانی به خاک کشورمان شد.

5 فروردین: مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه «تاکنون اقدام جدی از سوی طرف‌های پاکستانی انجام نشده است»، تاکید کرد: ایران خواستار اقدام جدی و فوری دولت پاکستان برای دستگیری و تحویل تروریست‌ها و تضمین سلامتی و بازگشت مرزبانان کشورمان است. حسینعلی امیری قائم‌مقام وزیر کشور هم اظهار کرد: هنوز هیچ منبع رسمی خبر شهادت یکی از مرزبانان کشورمان را تأیید نکرده است و من نیز این خبر را تایید نمی‌کنم. علی عبداللهی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور نیز با اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره پیگیری نکردن وضعیت مرزبانان ربوده شده از سوی مقامات ایرانی گفت:‌ ادعای عدم همکاری ایران در رابطه با موضوع ربوده شدن پنج مرزبان ایرانی، نوعی فرافکنی محسوب می‌شود.

4 فروردین: حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور و سخنگوی وزارت کشور، برخی اخبار منتشر شده درباره کشته شدن یکی از پنج مرزبان ایرانی - که توسط گروهک موسوم به جیش‌العدل به گروگان گرفته شده‌اند‌- را تایید نکرد.

پیکر شهید دانایی فر تحویل ایران شد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تحویل پیکر شهید دانایی‌فر به مقامات ایرانی در پاکستان خبر داد. فارس نوشت؛ سیدحسین نقوی حسینی با تایید تحویل 4 مرزبان ربوده شده به مقامات ایرانی در پاکستان، از تحویل پیکر شهید جمشید دانایی‌فر به مقامات ایرانی خبر داد. پیش‌تر یک مقام آگاه امنیتی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به خبر آزادی مرزبانان ربوده شده در سراوان گفته بود:‌ این سرباز‌ان از سوی گروهک تروریستی موسوم به جیش‌العدل تحویل مقامات ایرانی حاضر در پاکستان شدند.

منبع: روزنامه آرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    اصول گرایان وقتی گیر یکی مثل خودشان می افتند کم میاورند
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    خفه شو بابا نادون شما که اصلاح طلبی خیلی با شعوری نمونه گندتون رو بعد انتخابات 88 دیدیم .
  • بنده خدا ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    کم شما اوردید و وسط انتخابات مثل بچه ها جرزنی مکنید و ادعای دمکراسی میکنید.
  • گلپور ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    دمت گرم ..واقعا افرین..
  • گلپور ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    بدجور از حرف راست میسوزی؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس